Goede manieren

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Goede manieren

Bericht door helma »

Ook voornaam. Als ze dat zelf prettig vinden. Onze ene schoondochter noemt ons bij de voornaam, de ander niet. Pap en mams ofzo.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Goede manieren

Bericht door merel »

Ik heb hetzelfde met vrienden uit de kerk. Hun dochters noemen mij bij de voornaam ( tieners). Onze kinderen noemen hen 'meneer en mevrouw'. Ik vind onze kinderen nog echt te klein om iedereen bij de voornaam te noemen. Het kost al moeite genoeg om ze 'u' te laten zeggen tegen ouderen.

Mijn schoonmoeder noem ik ook bij de voornaam. Mijn ouders worden ook bij de voornaam genoemd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede manieren

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Wij zijn ook niet moeilijk in het u of jij/jou maar hoe gaat dat bijv. bij een vriend van je dochter die toch al een par maanden over de vloer komt?
Afgelopen zaterdag werd ik nog aangesproken met: uuuhhh...moeder van @Ria....we schoten beiden in de lach maar we wisten ook niet hoe anders???
Als het een blijvertje is en ik zie dat dat hij of zij een aankomend gezinslid is, stel ik voor om me bij de voornaam te noemen.
Mijn ene schoondochter is zeer strikt opgevoed en had grote moeite om jij tegen mij te zeggen. Ze kreeg thuis op haar kop van haar eigen moeder. Dus ze zat er zo tussenin dat ik voorstelde: zeg jij dan maar u hoor. ;)
Een van de vrienden noemt mij altijd "moeders". Schijnt brabants te zijn(?) Ik vind het zo zoet.
Aanspreektitels zijn ook niet overal hetzelfde, mam, moe, mamma, moeder, ma....
Je zou je bijvoorbeeld ook kunnen laten aanroepen met "moeder orchidee". :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede manieren

Bericht door Mara »

merel schreef: Mijn schoonmoeder noem ik ook bij de voornaam. Mijn ouders worden ook bij de voornaam genoemd.
Is ook soms lastig. Mijn schoonvader werd weduwnaar toen alle kinderen (vrijwel) volwassen waren. Toen hij hertrouwde wilde mijn schoonmoeder ma genoemd worden, maar zij wilden dat niet. Ze hadden maar één moeder, vonden zij.
Dat werd tante.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Goede manieren

Bericht door helma »

Mijn vader is Brabander, hij zei altijd: moeke. Hier doet ieder het op zijn eigen manier. 'Moeders' hoor ik ook nog wel. Vindt het wel wat hebben. 'Ma' vind ik afstandelijk.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Goede manieren

Bericht door Vagari »

helma schreef:Mijn vader is Brabander, hij zei altijd: moeke. Hier doet ieder het op zijn eigen manier. 'Moeders' hoor ik ook nog wel. Vindt het wel wat hebben. 'Ma' vind ik afstandelijk.
Echt Brabants is: "Ons mam". ;)
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goede manieren

Bericht door -DIA- »

Onder behoorlijke manieren zou ik toch ook het mijden van grove taal willen scharen. In de Bijbel lezen ook: Geen vuile rede ga uit uw mond. In het RD van zaterdag konden we ook lezen dat jongeren door gewenning hier niet meer van schrikken. Dit lijkt me echt geen goede ontwikkeling. Ik acht het getuigen van goede manieren zeker ook om niet mee te doen met taalverloedering. De evolutie van een levende taal is normaal, maar nu zien we wel een versnelling (door moderne media) en dat maakt nu ook dat de kloof tussen jongeren en ouderen groter wordt. Als we nu kranten en boeken lezen van direct na WO II dan zien we dat de taal toen nog heel veel overeenkomsten liet zien met de Statenververtaling. In die lange tijd was er blijkbaar minder in de taal veranderd als van, zeg maar, tussen 1950 en 2016.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goede manieren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hier in België is het veel "u" zelfs vaak tegen leeftijdsgenoten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goede manieren

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Hier in België is het veel "u" zelfs vaak tegen leeftijdsgenoten.
In België is men in het algemeen toch vaak een voorbeeld voor ons, als het om het gebruik van het Nederlands gaat.
Uitgenomen dan hun accent, maar dat is natuurlijk geen afwijking. Ook in de Statenvertaling is het Vlaams wel heel
herkenbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede manieren

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Hier in België is het veel "u" zelfs vaak tegen leeftijdsgenoten.
Dat is waar, maar ik denk niet dat je dat nou meteen als een beleefdheidsvorm hoeft te zien. Het is gewoon taaleigen. Ook in onze zuidelijke provincies hoor je ge en gij, maar dat is echt niet omdat ze daar zo aan zeventiende-eeuwse taal hechten: het is gewoon hun manier van praten.
Het Vlaams is een kostelijk taaltje, zeker weten. Maar ik geloof er niks van dat je uit dat taalgebruik kunt concluderen dat er meer respect, eerbied of wat dan ook is. Men praat er gewoon een beetje anders dan hier, that's all.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Goede manieren

Bericht door Van Ewijk »

Lassie schreef:Als je op visite bent heb je je telefoon toch niet nodig? Zelf heb ik een hekel als iemand continu op zijn/haar telefoon zit te kijken.
Als ik bij iemand langs ga laat ik mijn telefoon steevast uitgeschakeld in mijn jaszak zitten, of er moeten bepaalde omstandigheden zijn en dan verwittig ik de desbetreffende persoon bij wie ik op bezoek ben dat ik mischien even gebeld kan worden.
Wat kijken op internet en andere dingen betreft, daarvoor heb ik thuis een pc en niet als ik bij iemand ben voor de gezelligheid.
Omgekeerd als men bij mij op de bank zit krijgt men te horen dat men het kan laten of anders beter gewoon thuis kan blijven.
Dat klink hier erg ongastvrij maar in mijn kringen kan zoiets gewoon gezegd worden.
Mara schreef:Ik heb er nog eentje: hoe laat je je noemen door de volwassen vrienden van je kinderen? Dus als ze al langere tijd over de vloer komen en het mevrouw/meneer tijdperk voorbij bent als het ware.
Dat laat ik gewoon over me komen, niet echt iets waar ik wakker van lig.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede manieren

Bericht door DDD »

Ik vind dat je best even op je telefoon mag kijken als je op bezoek bent. Het ligt aan de situatie. Je hoeft toch ook niet aan ieder onderdeel van het gesprek deel te nemen, zeker niet als er meerdere mensen zijn. Ik neem in sommige gevallen opzettelijk iets mee, zodat ik wat omhanden heb als de kinderen naar bed gaan o.i.d.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Goede manieren

Bericht door Lassie »

DDD schreef:Ik vind dat je best even op je telefoon mag kijken als je op bezoek bent. Het ligt aan de situatie. Je hoeft toch ook niet aan ieder onderdeel van het gesprek deel te nemen, zeker niet als er meerdere mensen zijn. Ik neem in sommige gevallen opzettelijk iets mee, zodat ik wat omhanden heb als de kinderen naar bed gaan o.i.d.
Als ik met iemand in gesprek ben en diegene kijkt continu op z'n telefoon en is daar mee bezig wat heeft dat gesprek dan nog voor zin?

Vorige week zat ik in een groepsdiscussie, er was 1 iemand die elke keer een stukje achteruit ging met z'n stoel en die persoon zat continu ook tijdens het aanspreken op z'n telefoon. Sorry ik vind dat toch wel erg a sociaal.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede manieren

Bericht door Mara »

Lassie schreef: Als ik met iemand in gesprek ben en diegene kijkt continu op z'n telefoon en is daar mee bezig wat heeft dat gesprek dan nog voor zin?
Vorige week zat ik in een groepsdiscussie, er was 1 iemand die elke keer een stukje achteruit ging met z'n stoel en die persoon zat continu ook tijdens het aanspreken op z'n telefoon. Sorry ik vind dat toch wel erg a sociaal.
Er is ook een andere kant. Als je iemand belt uit belangstelling en medeleven en je hoort tot 3 x dat je nu net effen op een verkeerd tijdstip belt, is dat ook niet leuk.
De telefoon kan idd op een verkeerd tijdstip inbreuk maken, je zit te eten, hebt bezoek, hoofdpijn....
Ik zeg niet zo snel dat het me niet uitkomt, tenzij ik echt een dringende afspraak heb.
En als het echt niet kan, bel ik diegene zo spoedig mogelijk terug.

Ook de zgn. familie-groepsapps zorgen voor veel ergernis, omdat iemand zonder opgaaf van reden er zo uit kan stappen of anderen kan negeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Goede manieren

Bericht door Van Ewijk »

Lassie schreef:Vorige week zat ik in een groepsdiscussie, er was 1 iemand die elke keer een stukje achteruit ging met z'n stoel en die persoon zat continu ook tijdens het aanspreken op z'n telefoon. Sorry ik vind dat toch wel erg a sociaal.
Ik moet altijd wel een glimlach onderdrukken bij het lezen van dit soort dingen.
Niet dat u geen ongelijk heeft hoor, volkomen juist., ik lach dan meer om de selectieve aard van de mens.
Ik denk dan juist aan het feit dat de invoering van de smartphone gekomen is in een tijd dat alle etiquette vrijwel overboord is gegooid.
Was men vroeger in gesprek en er kwam iets tussen, men excuseerde zich.
Werd men iets verteld, men hield aandachtig zijn mond en liet de ander uit praten.

Ik heb helemaal niets tegen mensen die met de smartphone bezig zijn in de trein of de tram, immers je kent elkaar dan niet en vroeger deed men precies hetzelfde met de krant of een tijdschrift.
Echter, doorgerekend naar deze tijd ga ik ook niet achter de krant verstopt zitten als ik op visite ben of in groepsverband ergens zit.
Grappig om jezelf deze vergelijkende karikatuur dan beeldend voor te stellen. :huhu
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 08 mar 2016, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie