Goede manieren

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Goede manieren

Bericht door Desiree »

Oudjes kunnen ook best geen sociaal verdrag vertonen. Dat valt me weleens flink tegen. De jeugd heeft de naam... maar dat is niet altijd eerlijk. Natuurlijk zijn de meeste oudjes schatten, maar respect moet je wel een beetje verdienen.

Ik heb mijn man, afkomstig van het oosten van Nederland, weleens aangespoord, als je nu niet... doe ik het. Die mensen daar wachten echt niet op hun beurt. En natuurlijk geeft dat ook niet, want je kunt soms best een stel mensen voor laten gaan, maar het niet vriendelijk van ze.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede manieren

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Oudjes kunnen ook best geen sociaal verdrag vertonen. Dat valt me weleens flink tegen. De jeugd heeft de naam... maar dat is niet altijd eerlijk. Natuurlijk zijn de meeste oudjes schatten, maar respect moet je wel een beetje verdienen.

Ik heb mijn man, afkomstig van het oosten van Nederland, weleens aangespoord, als je nu niet... doe ik het. Die mensen daar wachten echt niet op hun beurt. En natuurlijk geeft dat ook niet, want je kunt soms best een stel mensen voor laten gaan, maar het niet vriendelijk van ze.
Jij had vast ook een poesiealbum Desiree, hoeveel versjes staan daar niet in dat je lief, vlijtig, aardig moet zijn? ;)
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Dit allemaal. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Goede manieren

Bericht door Dodo »

Ik kwam een aardige Goede manieren-vraag tegen in een Amerikaanse adviesrubriek. Iemand vroeg:
Als ik met mijn schoonfamilie uit eten ga, bestellen we allemaal van de menukaart. Daarna staat iedereen op, en gaat naar de wc om de handen te wassen. Dat vinden ze heel normaal, je wast toch je handen voor je gaat eten? En je hebt net nog die bacterie-besmette menukaart vastgehouden.
De vraagsteller blijft dan in haar uppie aan tafel zitten en past op de spullen.
Is dat inderdaad normaal? Ik doe het nooit in een restaurant, en ik zie het ook nooit. De antwoordgeveer beaamde dat het zinnig gedrag was. Thuis was je toch ook je handen voor het eten?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede manieren

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Is dat inderdaad normaal? Ik doe het nooit in een restaurant, en ik zie het ook nooit. De antwoordgeveer beaamde dat het zinnig gedrag was. Thuis was je toch ook je handen voor het eten?
Ik vind het overdreven. De meeste mensen, zeker in een restaurant, hebben nog een wcbezoek voordat ze aan tafel gaan en je mag toch hopen dat iedereen dan zijn handen wast.
De bacteriën op de menukaart zijn dezelfde als op het peper-en-zoutvaatje, de knoppen van de PIN automaat, de deurkrukken.
Je wordt ziek van bedorven eten en niet van beestjes die overal nu eenmaal zitten. Tenzij het er extreem veel en een gevaarlijk soort is.
Dus nee, niet normaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Goede manieren

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Ik kwam een aardige Goede manieren-vraag tegen in een Amerikaanse adviesrubriek. Iemand vroeg:
Als ik met mijn schoonfamilie uit eten ga, bestellen we allemaal van de menukaart. Daarna staat iedereen op, en gaat naar de wc om de handen te wassen. Dat vinden ze heel normaal, je wast toch je handen voor je gaat eten? En je hebt net nog die bacterie-besmette menukaart vastgehouden.
De vraagsteller blijft dan in haar uppie aan tafel zitten en past op de spullen.
Is dat inderdaad normaal? Ik doe het nooit in een restaurant, en ik zie het ook nooit. De antwoordgeveer beaamde dat het zinnig gedrag was. Thuis was je toch ook je handen voor het eten?
Als ik überhaupt naar een restaurant ga, dan kom ik, nadat ik gezeten ben, de eerste 3 uur niet van tafel af. Dus ik geloof hier geen bal van en vind het de reinste onzin. Hoe verzinnen ze het?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Goede manieren

Bericht door Orchidee »

Getuigt het van goede manieren om als christen in een restaurant (all you can eat) "gewoon" hardop voor te gaan in gebed en na de maaltijd een stukje uit de Bijbel te lezen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Goede manieren

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Getuigt het van goede manieren om als christen in een restaurant (all you can eat) "gewoon" hardop voor te gaan in gebed en na de maaltijd een stukje uit de Bijbel te lezen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
In de All you can eat-zaken waar ik weleens geweest ben (gelukkig niet zoveel), is het geluidsniveau dusdanig dat het mij onmogelijk lijkt. Of je moet gaan brullen.
Ik denk dat je sowieso wel behoorlijk stevig in je schoenen moet staan om tijdens het lezen en bidden niet heel erg afgeleid te worden door het idee dat het wel een opvallende toestand is.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Goede manieren

Bericht door Roos2018 »

Orchidee schreef:Getuigt het van goede manieren om als christen in een restaurant (all you can eat) "gewoon" hardop voor te gaan in gebed en na de maaltijd een stukje uit de Bijbel te lezen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Het lijkt mij geen goed plan.
De Heere Jezus waarschuwde voor het ´bidden op de hoeken van de straten´.
Een stil gebed volstaat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Getuigt het van goede manieren om als christen in een restaurant (all you can eat) "gewoon" hardop voor te gaan in gebed en na de maaltijd een stukje uit de Bijbel te lezen?
Als dat de behoefte van je hart is, zou ik niet weten wat er op tegen is. Ik kan me niet voorstellen dat je anderen ermee ergert. Die brullen wel door.
Het spreekt voor zich dat degene die het zou doen om door mensen gezien te worden, zich moet bekeren.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Goede manieren

Bericht door Orchidee »

Vond het ten eerste in mijn oren nogal een ongelofelijke gebeurtenis, maar een dochter van me heeft het zelf ondervonden toen zij met mensen daar ging uit eten.
Ik persoonlijk vind het nogal bijzonder en "overdreven".


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Goede manieren

Bericht door Roos2018 »

Orchidee schreef: Ik persoonlijk vind het nogal bijzonder en "overdreven".
Dat niet alleen. Er zijn zaken die behoren tot de huisgodsdienst. Hardop aan tafel bidden en lezen behoort daar m.i. ook toe, in de beslotenheid van je gezin (en gasten).
Ik moest denken aan deze tekst:
1 Kor. 10 : 23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door eilander »

Roos2018 schreef:
Orchidee schreef: Ik persoonlijk vind het nogal bijzonder en "overdreven".
Dat niet alleen. Er zijn zaken die behoren tot de huisgodsdienst. Hardop aan tafel bidden en lezen behoort daar m.i. ook toe, in de beslotenheid van je gezin (en gasten).
Ik moest denken aan deze tekst:
1 Kor. 10 : 23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
Dat zal ook niet ontkend worden natuurlijk. Nu ja, ik zou het droevig vinden als iemand die dit vanuit een innerlijke behoefte doet, al dan niet heimelijk wordt geminacht of bespot door iemand die zich christen noemt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
Roos2018 schreef:
Orchidee schreef: Ik persoonlijk vind het nogal bijzonder en "overdreven".
Dat niet alleen. Er zijn zaken die behoren tot de huisgodsdienst. Hardop aan tafel bidden en lezen behoort daar m.i. ook toe, in de beslotenheid van je gezin (en gasten).
Ik moest denken aan deze tekst:
1 Kor. 10 : 23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
Dat zal ook niet ontkend worden natuurlijk. Nu ja, ik zou het droevig vinden als iemand die dit vanuit een innerlijke behoefte doet, al dan niet heimelijk wordt geminacht of bespot door iemand die zich christen noemt.
Wij bidden meestal hardop in een restaurant en lezen een stukje uit de bijbel, niet provocerend, er is niemand die er naar kijkt, ik zou niet weten waarom je dit zou laten.
Als de omstandigheden het niet toelaten bidden we zachtjes.
Ik zie echt niet in dat je dan van de mensen gezien zou willen worden, we hebben het gewoon altijd zo gedaan en echt we hebben nog nooit een opmerking gehad of mensendie naar ons zaten te kijken of zo...

We zijn wel meerder keren nagekeken als we met alle kinderen gingen fietsen ofzo dan kregen we wel vragen of opmerkingen, toch niet echt negatief, de vraag die me het meest is blijven hangen is, zij ze allemaal van een man? :)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door Roos2018 »

liz boer schreef: Wij bidden meestal hardop in een restaurant en lezen een stukje uit de bijbel, niet provocerend, er is niemand die er naar kijkt, ik zou niet weten waarom je dit zou laten.
Als de omstandigheden het niet toelaten bidden we zachtjes.
Ik zie echt niet in dat je dan van de mensen gezien zou willen worden, we hebben het gewoon altijd zo gedaan en echt we hebben nog nooit een opmerking gehad of mensendie naar ons zaten te kijken of zo...

We zijn wel meerder keren nagekeken als we met alle kinderen gingen fietsen ofzo dan kregen we wel vragen of opmerkingen, toch niet echt negatief, de vraag die me het meest is blijven hangen is, zij ze allemaal van een man? :)
Precies, op zich niks mee aan de hand, maar de vraag was of je dat in een all you can eat restaurant zou doen.
Dat is doorgaans een heel andere situatie, harde muziek en veel geloop van gasten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Goede manieren

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:
liz boer schreef: Wij bidden meestal hardop in een restaurant en lezen een stukje uit de bijbel, niet provocerend, er is niemand die er naar kijkt, ik zou niet weten waarom je dit zou laten.
Als de omstandigheden het niet toelaten bidden we zachtjes.
Ik zie echt niet in dat je dan van de mensen gezien zou willen worden, we hebben het gewoon altijd zo gedaan en echt we hebben nog nooit een opmerking gehad of mensendie naar ons zaten te kijken of zo...

We zijn wel meerder keren nagekeken als we met alle kinderen gingen fietsen ofzo dan kregen we wel vragen of opmerkingen, toch niet echt negatief, de vraag die me het meest is blijven hangen is, zij ze allemaal van een man? :)
Precies, op zich niks mee aan de hand, maar de vraag was of je dat in een all you can eat restaurant zou doen.
Dat is doorgaans een heel andere situatie, harde muziek en veel geloop van gasten.
Ik ken die restaurants niet en als er harde muziek is ( pop of klasiek) ga ik er niet eten dan blijven de spruitjes van ellende in mijn keel steken :slurp :ouin
Laatst gewijzigd door liz boer op 03 sep 2018, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie