Reformatorische inrichting

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Hendrien »

merel schreef:Wij hebben geen vensterbanken. Heerlijk! Hoef ik mij daar tenminste niet druk om te maken. Verder is er in huis geen plant te bekennen.
Geen vensterbanken? Lijkt me heel ongezellig! Geen plant te bekennen? Hier staan altijd planten: groene en bloeiende. Daar genieten we erg van!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:Wij hebben geen vensterbanken. Heerlijk! Hoef ik mij daar tenminste niet druk om te maken. Verder is er in huis geen plant te bekennen.
Dat is heel onrefomatorisch. :huhu
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Orchidee »

Oeh wat ongezellig, geen planten en/of bloemen in huis
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door merel »

:haha
Hendrien schreef:
merel schreef:Wij hebben geen vensterbanken. Heerlijk! Hoef ik mij daar tenminste niet druk om te maken. Verder is er in huis geen plant te bekennen.
Geen vensterbanken? Lijkt me heel ongezellig! Geen plant te bekennen? Hier staan altijd planten: groene en bloeiende. Daar genieten we erg van!
Het is best gezellig hoor bij ons. Er zijn alleen geen vensterbanken. Wij hebben een moderne jaren 30 woning waar de keuken aan de voorkant in de erker is gebouwd. Het aanrechtblad zit tegen het raam aan. Een voordeel /nadeel, net hoe je het bekijkt is dat ik dus altijd een leeg aanrecht heb. Ik laat geen kopje staan. Dat vindt ik zo rommelig van buitenaf staan. Op het aanrecht staan 2 grote potten voor het raam met vetplanten ( toch nog een plant!, was deze vergeten). Aan de achterkant lange ramen zonder vensterbank.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Oeh wat ongezellig, geen planten en/of bloemen in huisAfbeelding
Ik vind juist een huis vol bloemen en planten in een vensterbank heel oubollig.

Volgens mij is juist het druk maken om een inrichting heel refo. Vann onze seculiere vrienden doet niemand dat. Een grote eettafel wordt wel neergezet, en verder erg minimalistisch. Dat laatste hebben wij ook niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door eilander »

merel schreef:
Orchidee schreef:Oeh wat ongezellig, geen planten en/of bloemen in huisAfbeelding
Ik vind juist een huis vol bloemen en planten in een vensterbank heel oubollig.

Volgens mij is juist het druk maken om een inrichting heel refo. Vann onze seculiere vrienden doet niemand dat. Een grote eettafel wordt wel neergezet, en verder erg minimalistisch. Dat laatste hebben wij ook niet.
Oké, dan zijn wij tóch geen refo's blijkbaar....
Wel een grote eettafel, maar de inrichting is bij ons niet echt iets waar we ons druk over maken.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Hendrien »

Houden van de natuur is toch juist reformatorisch? Geniet altijd erg van m'n plantjes, vooral van de bloeiende..
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door merel »

Houden van en zuinig zijn op de natuur vind ik juist helemaal niet refomatorisch. zie ook https://www.natuurmonumenten.nl/over-na ... en-nu-echt
Hoeveel kerkmensen gaan er op de fiets/lopend naar de kerk? Hoeveel kerkmensen kijken nauwkeurig waar hun produkten vandaan komen? Er wordt toch vaak voor goedkoop gekozen ( Action, Zeeman, H&M etc.) Maar goed dat is een onderwerp voor een ander topic.

Het feit dat wij weinig/ geen planten hebben wil niet zeggen dat ik/wij niet van planten/bloemen houden. Onze tuin staat er nl vol mee. In de kamer is er gewoon wening/geen ruimte voor.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Mara »

Ik heb slechts 2 grotere planten in de vensterbank staan, de rest van de ruimte is voor de katten. :hum
Zo'n rijtje potten is inderdaad jaren 70, maar misschien juist wel daardoor retro.
Druk maken om een inrichting vind ik een vreemde uitdrukking, je leeft toch in je huis, zeker in de woonkamer en daar maak je het toch i.i.g. gezellig en naar de smaak van de bewoners?
Dat gaat niet om duur, zeker niet!
Een huis met design meubelen of zoals opgesteld in de toonkamer, is onpersoonlijk.
Toen we het huis van onze tante moesten leegmaken, omdat ze overleden was, zagen we pas hoe "armoedig" haar meubeltjes waren. En we kwamen er allemaal zo graag, omdat het er warm was en je je zo welkom voelde. Tante wist sfeer te scheppen, terwijl haar inboedeltje geen dup waard was. Dat hebben we niet eens gezien!
Een echt reformatorische inrichting heb je als er geen tv staat, ook niet verborgen in een kast, en een kast vol theologische werken.
Bijbel is prominent aanwezig, op tafeltje naast stoel of op makkelijk te bereiken plaats.
De stijl van meubels heeft er niets mee te maken, in refohuizen vind je heel dure (uit Apeldoorn) of goedkopere van de Kw. of LB.
Mijn opa en oma kochten bij hun trouwen een meubelement, waar ze hun hele leven mee gedaan hebben.
Wij hadden thuis een eetkamerstoel van hen en opa's rookstoel, die waren niet kapot te krijgen.
Als je de reclames (van de bouwmarkten) moet geloven, moet je elk jaar je interieur van kleur en stijl veranderen. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Zita »

Eén van de grote woontrends van dit moment is 'urban jungle'. Veel planten dus, met name groene planten (de sanseveria is weer helemaal hip; oma had gelukkig een hele verzameling en doneerde er eentje aan mij), cactussen en vetplanten. Ik zou dat dus niet typisch reformatorisch willen noemen. Allemaal witte bloempotten op een rijtje is wel gedateerd, maar niet persé typerend voor een interieur in refo-kringen, volgens mij.

Ik denk dat refo's bovengemiddeld veel geld uitgeven aan interieur (en kleding), maar dat zal ook komen doordat zij aan uitgaan en vakanties waarschijnlijk een benedengemiddeld uitgavenpatroon hebben. Het leven van refo's speelt zich meer in de huiselijke kring af dan gemiddeld, en dan geef je allicht ook meer geld aan die huiselijke kring uit.

Mijn eigen interieur wisselt wat accessoires betreft wel zeer regelmatig. Ik ben een design- en kringloopliefhebber, en die twee combineren wel leuk. En sowieso houd ik er wel van om in huis te rommelen. Andere kleur bloempotten, andere zooi in de vensterbank (ik heb beneden maar één raam, en boven geen vensterbanken), een likje verf hier, een kussenhoes daar, andere kleur kaarsen en het ziet er weer compleet anders uit. En de ene keer heb ik een dekenkist als salontafel, terwijl een paar weken later toch de echte salontafel weer van zolder wordt gesleept, of ik opeens trendy wil doen met een verzameling krukjes en tafeltjes in plaats van één grotere salontafel.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Orchidee »

Wat ik ook iets typisch reformatorisch vind is het "huishoudprogramma" ;)
Er MOET iedere week dit en dat gebeuren, het liefst op vaste dagen tijden en uren :jongle
Bij traditionele gezinnen zag je het 30 en 40 jaar geleden maar ook nu kom ik het nog genoeg tegen:
Maandag en vrijdag bijv. ga je niet bij iemand om de koffie of een bezoekje brengen, vanwege de vele huishoudelijke taken die op die dag verricht moeten worden!
"Zondags" eten, zondagse kleding, speciale marktdag enz.
WAAROM of WAARVOOR of voor WIE en WAT :quoi :quoi :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Orchidee schreef:Wat ik ook iets typisch reformatorisch vind is het "huishoudprogramma" ;)
Er MOET iedere week dit en dat gebeuren, het liefst op vaste dagen tijden en uren :jongle
Bij traditionele gezinnen zag je het 30 en 40 jaar geleden maar ook nu kom ik het nog genoeg tegen:
Maandag en vrijdag bijv. ga je niet bij iemand om de koffie of een bezoekje brengen, vanwege de vele huishoudelijke taken die op die dag verricht moeten worden!
"Zondags" eten, zondagse kleding, speciale marktdag enz.
WAAROM of WAARVOOR of voor WIE en WAT :quoi :quoi :quoi
Sommige mensen houden van regelmaat. :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door helma »

Ik ken nog maar weinig mensen met zo'n strakke planning. Het is wel lekker overzichtelijk :p. Helaas ben ik daar niet goed in, er zijn zo vaak onverwachtse dingen die een evt schema in de war gooien.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door merel »

Ik heb zo'n vaste planning :D en wijk daar zelden van af. En met mij meer werkende moeders. Als ik noodgedwongen afwijk, kan ik het sommige dingen pas een week later weer oppakken. Noem mij een dag en tijdstip en ik kan aangeven wat ik aan het doen ben. :OO3
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:Ik heb zo'n vaste planning :D en wijk daar zelden van af. En met mij meer werkende moeders. Als ik noodgedwongen afwijk, kan ik het sommige dingen pas een week later weer oppakken. Noem mij een dag en tijdstip en ik kan aangeven wat ik aan het doen ben. :OO3
Woensdag 15 uur :yahoo
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie