Reformatorische inrichting

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Reformatorische inrichting

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben aan het verbouwen en nieuwe meubels aan het plaatsen en ik zoek advies met betrekking tot het tot stand brengen van een inrichting met een typische reformatorische sfeer en uitstraling.
Zou iemand mij hierbij kunnen adviseren in bv meubelkeus, wanddecoratie en het vloerwerk? :livre
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 29 feb 2016, 23:26, 2 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:Ik ben aan het verbouwen en nieuwe meubels aan het plaatsen en ik zoek advies met betrekking tot het tot stand brengen van een inrichting met een typische reformatorische sfeer en uitstraling.
Zou iemand mij hierbij kunnen adviseren in bv meubelkeus, wanddecoratie en het vloerwerk? :livre
Huh?
Voor zover ik weet hebben reformatoren geen voorschriften gegeven over interieurontwerp.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door -DIA- »

Dit lijkt me echt een beetje ver gezocht.
We kunnen wel zeggen dat eenvoud de mens siert, en dat zal ook te merken zijn in je huis. Geen overdadige pronk en zo.
Verder zijn het over algemeen geen hoofdzaken.
Maar waakt en let, dat gij het hart er niet op zet, zoals de psalm het zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Van Ewijk schreef:Ik ben aan het verbouwen en nieuwe meubels aan het plaatsen en ik zoek advies met betrekking tot het tot stand brengen van een inrichting met een typische reformatorische sfeer en uitstraling.
Zou iemand mij hierbij kunnen adviseren in bv meubelkeus, wanddecoratie en het vloerwerk? :livre
Kun je toch wel afleiden uit wat je ziet als je bij Reformatorische mensen op bezoek komt. :huhu
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Panny »

19 Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
20 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;
21 Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

Je hoeft dus niet te sparen voor de meest dure dingen....
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ben aan het verbouwen en nieuwe meubels aan het plaatsen en ik zoek advies met betrekking tot het tot stand brengen van een inrichting met een typische reformatorische sfeer en uitstraling.
Zou iemand mij hierbij kunnen adviseren in bv meubelkeus, wanddecoratie en het vloerwerk? :livre
Kun je toch wel afleiden uit wat je ziet als je bij Reformatorische mensen op bezoek komt. :huhu
Wellicht is dhr. van Ewijk niet zo bekend in deze kringen? Laten we dit ook in ogenschouw nemen.
Bovendien zijn er ook in onze kringen menen met een overdadige pronkzucht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ben aan het verbouwen en nieuwe meubels aan het plaatsen en ik zoek advies met betrekking tot het tot stand brengen van een inrichting met een typische reformatorische sfeer en uitstraling.
Zou iemand mij hierbij kunnen adviseren in bv meubelkeus, wanddecoratie en het vloerwerk? :livre
Kun je toch wel afleiden uit wat je ziet als je bij Reformatorische mensen op bezoek komt. :huhu
Wellicht is dhr. van Ewijk niet zo bekend in deze kringen? Laten we dit ook in ogenschouw nemen.
Bovendien zijn er ook in onze kringen menen met een overdadige pronkzucht.
Helaas juist in onze kringen...
Maar een grote boekenkast vol theologie lijkt me wel iets reformatorisch! Theologische boeken die echt gelezen worden.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door emigrant »

Bij een kerk die gaat sluiten van die katholieke bidstoelen op de kop tikken om in huis een gezamenlijk gebedspunt te maken, zou ik geen slecht idee vinden.

Veel Reformatorische kamers worden gedomineerd door een orgel (dat vaak veel te luid speelt in een doorzon kamer)
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:Ik ben aan het verbouwen en nieuwe meubels aan het plaatsen en ik zoek advies met betrekking tot het tot stand brengen van een inrichting met een typische reformatorische sfeer en uitstraling.
Zou iemand mij hierbij kunnen adviseren in bv meubelkeus, wanddecoratie en het vloerwerk? :livre
Is dit een serieuze vraag :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door DDD »

Hier is anders in Trouw een heel artikel aan gewijd. Er is kennelijk wel een typerend reformatorische woninginrichting. Maar dat heeft mijns inziens met bijbelse principes niet zoveel te maken, maar meer met de mode in bepaalde reformatorische subculturen.

Mijns inziens is in ieder geval typisch reformatorisch om geen tv centraal te hebben, maar veel zitruimte voor gezinsleden/gasten. Verder vind ik het nog helemaal niet zo'n gekke vraag om eens over na te denken. Het is voor mij nog maar de vraag of de inrichting van het huis zo'n onbelangrijke aangelegenheid is vanuit christelijk oogpunt.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Curatorium »

Wat een geniaal topic. In ieder geval lekker degelijk (dat is dan de moderne refoinrichting), of alleen bruine verouderde houten meubelen en een prominent orgel in de kamer (de wat oudere refoinrichting). :langue
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door refo »

Hij is nieuwe meubels aan het plaatsen. De adviezen zijn dus al te laat. Maar als je reformatorisch wilt inrichten, koop dan niet bij de zaken die in het RD adverteren. Gewoon Carpetright voor op de vloer, Kwantumhal voor de ramen, Jysk voor de bedden, LeenBakker voor de meubels. Eventueel IKEA voor alles, dat is lekker makkelijk.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Hier is anders in Trouw een heel artikel aan gewijd. Er is kennelijk wel een typerend reformatorische woninginrichting. Maar dat heeft mijns inziens met bijbelse principes niet zoveel te maken, maar meer met de mode in bepaalde reformatorische subculturen.

Mijns inziens is in ieder geval typisch reformatorisch om geen tv centraal te hebben, maar veel zitruimte voor gezinsleden/gasten. Verder vind ik het nog helemaal niet zo'n gekke vraag om eens over na te denken. Het is voor mij nog maar de vraag of de inrichting van het huis zo'n onbelangrijke aangelegenheid is vanuit christelijk oogpunt.
Kijk , dit is exact de goede bewoording van wat ik bedoel.
Als de moderatie en andere forumbezoekers geen bezwaar hebben tegen eventuele foto's dan heb ik die ook niet.
refo schreef:Hij is nieuwe meubels aan het plaatsen. De adviezen zijn dus al te laat. Maar als je reformatorisch wilt inrichten, koop dan niet bij de zaken die in het RD adverteren. Gewoon Carpetright voor op de vloer, Kwantumhal voor de ramen, Jysk voor de bedden, LeenBakker voor de meubels. Eventueel IKEA voor alles, dat is lekker makkelijk.
Nou nee, ik bedoel met ''nieuw'' eigenlijk andere, ik neig feitelijk meer naar nostalgisch en antiek.
Mijn budget staat wat dat betreft voornamelijk kringloopspullen toe, en dat heeft allemaal een nostalgisch tintje.
Ik verfoei modern meublement, ik vind dat persoonlijk zeer kil en sfeerloos.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: reformatorische inrichting.

Bericht door Dodo »

Maak het gezellig voor jezelf, plaats niet een enorme tv als een soort altaar in het centrum van je huis, graag wat boeken en planten en verder maakt het niet uit.
Maak het je niet zo moeilijk.
Plaats reactie