Opvoedvragen

Plaats reactie
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Opvoedvragen

Bericht door Sheba »

Misschien is het wel een leuk idee dat we elkaar hier opvoedtips geven?
We lopen vast allemaal, of hebben dat gedaan tegen bepaalde zaken. En dan kan een tip soms gewoon helpen.

Ik zal een voorzetje doen:

De kinderen hebben via de vriendinnetjes ( groep 8) op de reformatorische basisschool een site van een game spelletje doorgekregen. Ze kunnen hier via een account mee spelen. Het gaat over mode, kopen etc. Daarbij zit ook een chatfunctie. De kinderen kunnen onder een schuilnaam met elkaar gaan chatten. Iedereen kan contact met iedereen leggen. Los van het feit dat ik sowieso niet echt enthousiast ben van dit soort spelletjes zit voor mij bij de chat dus het probleem. Ik vind mijn kinderen, eind lagere school, nog te jong hiervoor.



A - ze weten helemaal niet of diegene waarmee gechat wordt werkelijk degene is waarmee die zich voordoet. Ze zullen de eerste niet zijn die op deze wijze met wildvreemden in aanraking komen en "verdwijnen", of gedwongen worden tot iets.
B - kan je van kinderen op die leeftijd verwachten dat ze op een verantwoorde manier ( geen privé gegevens, etc delen met vreemden?) met zoiets omgaan?
C - daarnaast is het ook nog eens mogelijk om foto's te uploaden. Dus voor je het weet gaan de vervelendste foto's over de www.
D onder begeleiding? Dat lijkt me niet realistisch om vol te houden. Omdat je er gewoon niet altijd bent. En er ook niet altijd tijd voor hebt.

Gesprekje gevoerd met dochterlief. En over deze bovenstaande zaken gesproken. Ze begrijpt het wel, maar is het er uiteraard niet mee eens. :)
De reden... Groepsdruk.
"Alle" meiden zitten erop. Behalve een meisje. En die kan dan vaak niet meepraten. En voelt zich buitengesloten. Dochter is dus "bang" dat dat ook bij haar gaat gebeuren.
Het is sowieso al een groep waar veel conflicten zijn. En waar zij dus echt een hekel aan heeft.
Natuurlijk heb ik aangeven dat je altijd wel over dingen niet mee kunt praten. Dat dat helemaal niet erg hoeft te zijn. En zeker geen reden is om het dan ook maar te doen. En dat het beter is een eigen mening over te hebben. Maar dat is juist het probleem. Zij ziet het gevaar niet zoals wij...

En als er nog alleen over zo'n spel gesproken wordt, je jezelf wel mag afvragen wie er hier nu werkelijk een probleem heeft.

Het was echt verder wel een goed gesprekje. Maar ik heb niet de indruk dat ze van plan is zich aan onze afspraak, dit soort spelletjes niet te doen, te houden.
Nu kan ik uiteraard alle gamespelletjes blokkeren via het filter van kliksafe
Maar is dat de oplossing? Wat doet ze dan straks buiten het zicht van ons?

Verder wil ze niet dat ik hier met de leerkracht over spreek. Want dat kwam ook nog even ter sprake.
Het was een voorstel van mij. Omdat als dit probleem werkelijk zo in de klas speelt, het misschien wel nuttig is hier een klassengesprekje over te voeren...

Wat zouden jullie doen of hoe gaan jullie hiermee om?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Opvoedvragen

Bericht door Dodo »

Bel eens een paar andere ouders op. Grote kans dat die er ook niet gelukkig mee zijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Opvoedvragen

Bericht door Sheba »

Dodo schreef:Bel eens een paar andere ouders op. Grote kans dat die er ook niet gelukkig mee zijn.
Kan ik inderdaad doen. Mijn dochter gaf wel aan dat ze ons wel begreep maar niet begreep waarom andere kinderen dat dan wel mogen van hun ouders. En dat is dan weer iets wat ik ook niet zo goed begrijp...
Ook vraag ik mij af. Als kinderen er nu toestemming voor hebben, of en hoe dat dan ooit teruggedraaid gaat worden?
Wordt er sowieso niet veel "gemakkelijker" over gedacht door een deel?
En hie maak je he kind hier dan weerbaar tegen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Opvoedvragen

Bericht door samanthi »

Tjonge dat is lastig en niet zomaar een twee drie op te lossen.

ik heb zelf het strengste filter van kliksafe om de reden dat ik er zelf niet zo goed mee om kan gaan, ik ga, als ik me niet lekker voel, van allerlei documentaires kijken of achter het nieuws programma's, met dit filter zijn ook veel van de drives van spelletjes weg, ik heb er uitgebreid met mijn pubers over gehad, (op een geschikt moment) ze hebben er veel op gemopperd die gare kliksafe enzo, maar verder hebben ze het wel gepikt.

Wat ze buiten de deur doen daar heb je geen grip op, maar dat hoeft niet mee te wegen in je beslissing, dat zijn dan weer andere dingen waar je niet altijd zicht op hebt.

De veiligheid is belangrijk, kunnen er ook vieze mannetjes (of vrouwtjes) op? Die kunnen zich ook voordoen als 11 jarige.

Je kunt ook tijden afspreken en in de buurt blijven, (ik denk dat je pc in de woonkamer staat), dan heb je er zicht op.

Wij hadden één PC en iedereen mocht er een uurtje op, de kookwekker werd gezet en de tijd werd eerlijk verdeeld.

Tja bij de oudste twee hadden we die problemen niet, pas toen zij ongeveer 12 en dertien waren hadden we de eerste zeer trage PC en internet was nog helemaal niet aan bod, dat kwam pas veel later.

Ik hoop dat je een oplossing vind
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Opvoedvragen

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:Tjonge dat is lastig en niet zomaar een twee drie op te lossen.

ik heb zelf het strengste filter van kliksafe om de reden dat ik er zelf niet zo goed mee om kan gaan, ik ga, als ik me niet lekker voel, van allerlei documentaires kijken of achter het nieuws programma's, met dit filter zijn ook veel van de drives van spelletjes weg, ik heb er uitgebreid met mijn pubers over gehad, (op een geschikt moment) ze hebben er veel op gemopperd die gare kliksafe enzo, maar verder hebben ze het wel gepikt.

Wat ze buiten de deur doen daar heb je geen grip op, maar dat hoeft niet mee te wegen in je beslissing, dat zijn dan weer andere dingen waar je niet altijd zicht op hebt.

De veiligheid is belangrijk, kunnen er ook vieze mannetjes (of vrouwtjes) op? Die kunnen zich ook voordoen als 11 jarige.

Je kunt ook tijden afspreken en in de buurt blijven, (ik denk dat je pc in de woonkamer staat), dan heb je er zicht op.

Wij hadden één PC en iedereen mocht er een uurtje op, de kookwekker werd gezet en de tijd werd eerlijk verdeeld.

Tja bij de oudste twee hadden we die problemen niet, pas toen zij ongeveer 12 en dertien waren hadden we de eerste zeer trage PC en internet was nog helemaal niet aan bod, dat kwam pas veel later.

Ik hoop dat je een oplossing vind
Je hebt gelijk. Wat ze buiten de deur doen daar heb je niet altijd invloed op. Binnen wel. Ik heb het filter inmiddels al aangepast. Ze kan er niet meer op.
Ik denk dat ik er nog een beetje aan moet wennen dat het een echte puber begint te worden. En zoek nog naar een goede manier van communiceren. Want dat is juist iets wat steeds moeizamer lijkt te gaan op dit moment. Ze kunnen nu zo echt de indruk geven je overdreven te vinden. Zo gesloten als een oester zijn...

Pc staat inderdaad in de woonkamer...
Wbt vieze mannetjes en vrouwtjes... Ik heb het idee dat ze nog niet echt doorheeft wat ik daarmee bedoel. M.a.w. Ze kan zich er geen voorstelling bij maken lijkt het wel. Of misschien is het gewoon een houding...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Opvoedvragen

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
samanthi schreef:Tjonge dat is lastig en niet zomaar een twee drie op te lossen.

ik heb zelf het strengste filter van kliksafe om de reden dat ik er zelf niet zo goed mee om kan gaan, ik ga, als ik me niet lekker voel, van allerlei documentaires kijken of achter het nieuws programma's, met dit filter zijn ook veel van de drives van spelletjes weg, ik heb er uitgebreid met mijn pubers over gehad, (op een geschikt moment) ze hebben er veel op gemopperd die gare kliksafe enzo, maar verder hebben ze het wel gepikt.

Wat ze buiten de deur doen daar heb je geen grip op, maar dat hoeft niet mee te wegen in je beslissing, dat zijn dan weer andere dingen waar je niet altijd zicht op hebt.

De veiligheid is belangrijk, kunnen er ook vieze mannetjes (of vrouwtjes) op? Die kunnen zich ook voordoen als 11 jarige.

Je kunt ook tijden afspreken en in de buurt blijven, (ik denk dat je pc in de woonkamer staat), dan heb je er zicht op.

Wij hadden één PC en iedereen mocht er een uurtje op, de kookwekker werd gezet en de tijd werd eerlijk verdeeld.

Tja bij de oudste twee hadden we die problemen niet, pas toen zij ongeveer 12 en dertien waren hadden we de eerste zeer trage PC en internet was nog helemaal niet aan bod, dat kwam pas veel later.

Ik hoop dat je een oplossing vind
Je hebt gelijk. Wat ze buiten de deur doen daar heb je niet altijd invloed op. Binnen wel. Ik heb het filter inmiddels al aangepast. Ze kan er niet meer op.
Ik denk dat ik er nog een beetje aan moet wennen dat het een echte puber begint te worden. En zoek nog naar een goede manier van communiceren. Want dat is juist iets wat steeds moeizamer lijkt te gaan op dit moment. Ze kunnen nu zo echt de indruk geven je overdreven te vinden. Zo gesloten als een oester zijn...

Pc staat inderdaad in de woonkamer...
Wbt vieze mannetjes en vrouwtjes... Ik heb het idee dat ze nog niet echt doorheeft wat ik daarmee bedoel. M.a.w. Ze kan zich er geen voorstelling bij maken lijkt het wel. Of misschien is het gewoon een houding...
Dat is echt lastig bij (Pré)pubers, maar ik heb de ervaring dat ze meer naar je luisteren dan dat je op het eerste gezicht zou denken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Opvoedvragen

Bericht door helma »

Ik zou toch aan haar vertellen dat je dit wel met de leerkracht gaat bespreken omdat dit best gevaarlijk kan zijn. En concreet de gevaren benoemen. Hier geeft school soms in een brief een waarschuwing tegen bepaalde dingen waar leerlingen zich mee bezighouden. Ouders zijn vaak niet bewust van wat kinderen tegenkomen. Als ze er dan samen naar kijken lijkt me dat je nog best dingen kan terugdraaien. Hier waren ze een aantal jaar geleden druk met de Sims. Totdat ik merkte dat je twee vrouwen met elkaar kon laten 'trouwen'. Toen hebben we het spel verwijderd en dat begrepen ze ook wel (al vonden ze het ook echt heel jammer) Gewoon duidelijk en resoluut zijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Opvoedvragen

Bericht door Sheba »

helma schreef:Ik zou toch aan haar vertellen dat je dit wel met de leerkracht gaat bespreken omdat dit best gevaarlijk kan zijn. En concreet de gevaren benoemen. Hier geeft school soms in een brief een waarschuwing tegen bepaalde dingen waar leerlingen zich mee bezighouden. Ouders zijn vaak niet bewust van wat kinderen tegenkomen. Als ze er dan samen naar kijken lijkt me dat je nog best dingen kan terugdraaien. Hier waren ze een aantal jaar geleden druk met de Sims. Totdat ik merkte dat je twee vrouwen met elkaar kon laten 'trouwen'. Toen hebben we het spel verwijderd en dat begrepen ze ook wel (al vonden ze het ook echt heel jammer) Gewoon duidelijk en resoluut zijn.
Ja, inderdaad. Toch Maar naar de leerkracht communiceren. Maar erbij vertellen dat onze dochter niet wilde dat wij het vertelden. Ben benieuwd of de school het ook gaat oppakken.
Maar is het iets wat anderen ook herkennen? Het gemak waarmee games gecombineerd met chats met jan en alleman worden gebruikt ook op de (ref.)basisschool al?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Opvoedvragen

Bericht door eilander »

Over welke site of welk spelletje gaat het hier? Het is wel goed om even te weten waarover het gaat.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Opvoedvragen

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Over welke site of welk spelletje gaat het hier? Het is wel goed om even te weten waarover het gaat.
Moviestarplanet...
De sfeer staat me niet aan. Maar ik maak me vooral zorgen over de chatfunctie die erbij zit.

Na mijn opmerking dat ik het toch met de leerkracht wil bespreken omdat ik de chatfunctie gevaarlijk vind, werd de opmerking van alle meiden zitten erop... vanmorgen al enigszins teruggeschroefd het tot het vriendinnengroepje... ;)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Opvoedvragen

Bericht door ejvl »

Maak een aparte inlog aan voor kind.
Installeer een keylogger die op dat account alles logt en bijvoorbeeld ook snapshots maakt en dit bijvoorbeeld per mail aan jou verstuurd, dan kun je e.a in de gaten houden en als er iets gebeurd waar je zorgen over hebt kun je dit bespreken.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Opvoedvragen

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:Maak een aparte inlog aan voor kind.
Installeer een keylogger die op dat account alles logt en bijvoorbeeld ook snapshots maakt en dit bijvoorbeeld per mail aan jou verstuurd, dan kun je e.a in de gaten houden en als er iets gebeurd waar je zorgen over hebt kun je dit bespreken.
Daar had ik nog niet van gehoord. Is dat duur? En kan zij dat dan niet omzeilen?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Opvoedvragen

Bericht door Wim Anker »

Sheba schreef:
ejvl schreef:Maak een aparte inlog aan voor kind.
Installeer een keylogger die op dat account alles logt en bijvoorbeeld ook snapshots maakt en dit bijvoorbeeld per mail aan jou verstuurd, dan kun je e.a in de gaten houden en als er iets gebeurd waar je zorgen over hebt kun je dit bespreken.
Daar had ik nog niet van gehoord. Is dat duur? En kan zij dat dan niet omzeilen?
Ik weet niet welke windows versie jij gebruikt, maar google eens op windows familie filter <versie>

Ik heb het nog niet nodig dus weet niet alle details. Maar met gebruik van microsoft accounts kan elk gezinslid door de hoofdgebruiker worden ingeregeld. incl. monitoring achteraf, tijdslimieten, sites beperkingen/toegangen etc.

Of de chatgesprekken zelf worden vastgelegd weet ik niet, dat den ik niet
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Opvoedvragen

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef: Ik weet niet welke windows versie jij gebruikt, maar google eens op windows familie filter <versie>

Ik heb het nog niet nodig dus weet niet alle details. Maar met gebruik van microsoft accounts kan elk gezinslid door de hoofdgebruiker worden ingeregeld. incl. monitoring achteraf, tijdslimieten, sites beperkingen/toegangen etc.

Of de chatgesprekken zelf worden vastgelegd weet ik niet, dat den ik niet
Die gebruik ik zelf ook voor de kinderen inderdaad, hier wordt gemonitord welke site's en dergelijke bezocht worden en inderdaad tijdslimieten, dat werkt uitstekend. Echter is naar mijn weten niet in te zien wat er in de chats staat.
Sheba schreef: Daar had ik nog niet van gehoord. Is dat duur? En kan zij dat dan niet omzeilen?
Zelf weinig ervaring mee, kijk bijvoorbeeld eens op http://computeropschonen.com/2013/07/keylogger/

Maar, weinig ervaring mee, het is maar een ideetje.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Opvoedvragen

Bericht door helma »

Plaats reactie