Huishoudgeld/budget

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mara »

Vorst schreef:Ik heb ook wel eens bedacht om geld per week te pinnen en daarvan de boodschappen te betalen. Maar uiteindelijk heb je dan net zo min door waar het geld blijft. Feit is dat het geld op is voor je het weet.
Dat is zo. Ik heb ook de neiging om toch een extra bankbiljet van 20 euro in mijn portemonnee te stoppen, stel dat ik net iets te kort kom bij de kassa. Terwijl ik de boodschappen in het mandje leg, tel ik het op, ruim.
En dan komt er toch nog een potje kruiden bij of een zakje bieslook en de keukenrollen zijn in de aanbieding dus...
Ik weet niet of ik het vol ga houden, maar ik heb inmiddels wel beter overzicht.
Ik heb ook 2 zinloze abonnementen opgezegd.
Dat is ook zo'n valkuil. Je hebt je ooit ergens op geabonneerd, het wordt automatisch afgeschreven en het loopt maar door en door.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Posthoorn »

Ik kijk regelmatig op 'Mijning'. Dan zie je vanzelf waar je geld blijft. :hum
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Vorst »

ZWP schreef:Juist alles pinnen, en één keer per jaar/periode je bankafschriften downloaden en in Excel analyseren.
Mij niet gezien. De tijd die je daaraan kwijt bent kost doorgaans veel meer dan de paar tientjes die je in een volgende periode mogelijk zou kunnen besparen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door eilander »

Vorst schreef:
ZWP schreef:Juist alles pinnen, en één keer per jaar/periode je bankafschriften downloaden en in Excel analyseren.
Mij niet gezien. De tijd die je daaraan kwijt bent kost doorgaans veel meer dan de paar tientjes die je in een volgende periode mogelijk zou kunnen besparen.
Dan heb je een Vorstelijk uurtarief :)
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door ZWP »

Vorst schreef:
ZWP schreef:Juist alles pinnen, en één keer per jaar/periode je bankafschriften downloaden en in Excel analyseren.
Mij niet gezien. De tijd die je daaraan kwijt bent kost doorgaans veel meer dan de paar tientjes die je in een volgende periode mogelijk zou kunnen besparen.
Oneens. Het ligt sowieso aan de tijd die je daarmee kwijt bent én het potentieel aan besparingen dat men op kan sporen. Het eerste is afhankelijk van je excelkennis, het tweede is altijd groter dan je in eerste instantie denkt...
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Vorst »

eilander schreef:
Vorst schreef:
ZWP schreef:Juist alles pinnen, en één keer per jaar/periode je bankafschriften downloaden en in Excel analyseren.
Mij niet gezien. De tijd die je daaraan kwijt bent kost doorgaans veel meer dan de paar tientjes die je in een volgende periode mogelijk zou kunnen besparen.
Dan heb je een Vorstelijk uurtarief :)
:D
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Vorst »

ZWP schreef:
Vorst schreef:
ZWP schreef:Juist alles pinnen, en één keer per jaar/periode je bankafschriften downloaden en in Excel analyseren.
Mij niet gezien. De tijd die je daaraan kwijt bent kost doorgaans veel meer dan de paar tientjes die je in een volgende periode mogelijk zou kunnen besparen.
Oneens. Het ligt sowieso aan de tijd die je daarmee kwijt bent én het potentieel aan besparingen dat men op kan sporen. Het eerste is afhankelijk van je excelkennis, het tweede is altijd groter dan je in eerste instantie denkt...
Hm, het zal per situatie verschillen. Bovendien heb ik een financieel adviseur die voor ons heel veel bijhoudt en waar nodig wisselt van verzekeringen etc. als dat geld bespaart. Dus daar heb ik geen omkijken naar.

Daarnaast ben ik een emokoper. Dus ik kan dingen wel plannen, maar als ik iets zie wat me aanstaat koop ik het toch.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mister »

Vorst schreef:
ZWP schreef:
Vorst schreef:
ZWP schreef:Juist alles pinnen, en één keer per jaar/periode je bankafschriften downloaden en in Excel analyseren.
Mij niet gezien. De tijd die je daaraan kwijt bent kost doorgaans veel meer dan de paar tientjes die je in een volgende periode mogelijk zou kunnen besparen.
Oneens. Het ligt sowieso aan de tijd die je daarmee kwijt bent én het potentieel aan besparingen dat men op kan sporen. Het eerste is afhankelijk van je excelkennis, het tweede is altijd groter dan je in eerste instantie denkt...
Hm, het zal per situatie verschillen. Bovendien heb ik een financieel adviseur die voor ons heel veel bijhoudt en waar nodig wisselt van verzekeringen etc. als dat geld bespaart. Dus daar heb ik geen omkijken naar.

Daarnaast ben ik een emokoper. Dus ik kan dingen wel plannen, maar als ik iets zie wat me aanstaat koop ik het toch.
In dat geval snap ik dat het liever niet zwart op wit ziet staan ;)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Vorst »

:haha

Maar alleen als het kan, uiteraard. Daarom kan ik ook niet rood staan.
Gebruikersavatar
Katharina van Bora
Berichten: 390
Lid geworden op: 19 mei 2009, 15:32

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Katharina van Bora »

Mara schreef:Ik pinde vrijwel alle boodschappen, maar zolang je dan niet op je bankafschrfiten kijkt, weet je niet hoe ver je bent.
Ik heb besloten om een vast bedrag per week te pinnen en daarmee alle boodschappen te betalen.
Maar ik loop nu al vast eigenlijk. Ik moest speciaal voer halen bij de dierenkliniek en anti-vlooienampullen en dan schiet ik natuurlijk over het bedrag heen.
Toch maar gepind dus.
Hebben jullie tips voor mij?
Hoe houd je het vol?
Zou ik dan ook een bedrag per week apart moeten houden voor onvoorzien of zo?
Ik vind het nog best lastig. :blush
Ik pin 1x per maand het bedrag wat ik nodig heb voor het huishouden, inclusief drogisterij-artikelen. Dat verdeel ik over 4 enveloppen, per week 1 envelop. Bij een goede aanbieding (die ik al in de folder zie), neem ik meer geld mee. De andere week dan iets minder om te besteden.
Kleding gaat van een andere rekening, vaak wel pinnen of via webshop.
Zo doe ik het al jaren...ik weet nu waar het geld blijft.
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Orchidee »

Betaal je dan alle boodschappen contant?
Vind je het niet vervelend om zoveel contant geld in huis te hebben?
Ik heb hooguit 20 € contant in huis.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mara »

Katharina van Bora schreef: Ik pin 1x per maand het bedrag wat ik nodig heb voor het huishouden, inclusief drogisterij-artikelen. Dat verdeel ik over 4 enveloppen, per week 1 envelop. Bij een goede aanbieding (die ik al in de folder zie), neem ik meer geld mee. De andere week dan iets minder om te besteden.
Kleding gaat van een andere rekening, vaak wel pinnen of via webshop.
Zo doe ik het al jaren...ik weet nu waar het geld blijft.
Ik weet grotendeels wel waar het blijft, het zit m vaak in die kleine bedragen zoals een collecte, kapotte schoenveters, een lampje voor de afzuigkap, dat soort dingen.
Maar ik kom niet uit met het budget dat ik mezelf had gesteld.
Ik heb blijkbaar niet de verstandige wil om toch die aanbieding keukenrollen en wc papier te laten liggen, want dat bederft niet en heb je altijd nodig.
Neem ik het niet mee, is het weken niet in de aanbieding, ook niet als ik het echt nodig heb.
En net wat Orchidee zegt, ik vind het een beetje eng om zoveel geld in huis te hebben, waar leg je dergelijke enveloppen, bij elkaar of verspreid over het huis?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Betaal je dan alle boodschappen contant?
Vind je het niet vervelend om zoveel contant geld in huis te hebben?
Ik heb hooguit 20 € contant in huis.
Dat is wel een risico. Mocht er een storing in het pinsysteem zitten, dan ben je gauw door je geld heen...

@Mara: het lijkt me niet verstandig hier op het forum de geheime bergplaatsen van je geld te vermelden. ;)
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: @Mara: het lijkt me niet verstandig hier op het forum de geheime bergplaatsen van je geld te vermelden. ;)
Zo blont ben ik niet. :)
Het contante geld dat ik in huis heb, bewaar ik niet in één portemonnee, in mn tas die aan de kapstok hangt.
Veel verstopplekjes weten de dieven inmiddels (vriesvak, omgespoeld yoghurtbakje in de koelkast, achter een schilderij, in en tussen kleding of linnengoed)
Als ze niets kunnen vinden maken ze alleen nog maar meer troep in hun drift.
Ik heb het gezien bij buren, verschrikkelijk :bobo of er een bom was ontploft.
Ze hadden niks meegenomen, alleen wat drinken en eten uit de koelkast, maar er was heel veel schade gemaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mannetje »

Dan kun je het beter maar open en bloot neerleggen...
-
Plaats reactie