Huishoudgeld/budget

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Huishoudgeld/budget

Bericht door Mara »

Ik pinde vrijwel alle boodschappen, maar zolang je dan niet op je bankafschrfiten kijkt, weet je niet hoe ver je bent.
Ik heb besloten om een vast bedrag per week te pinnen en daarmee alle boodschappen te betalen.
Maar ik loop nu al vast eigenlijk. Ik moest speciaal voer halen bij de dierenkliniek en anti-vlooienampullen en dan schiet ik natuurlijk over het bedrag heen.
Toch maar gepind dus.
Hebben jullie tips voor mij?
Hoe houd je het vol?
Zou ik dan ook een bedrag per week apart moeten houden voor onvoorzien of zo?
Ik vind het nog best lastig. :blush
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mannetje »

Ik zou inderdaad een potje "onvoorzien" maken, gewoon nu een bedrag ineens, wat je vervolgens aanvult met wat je aan het einde van de week hebt overgehouden.
Blijkt dat je potje niet snel genoeg bijgevuld wordt, dan weet je dat je budget te krap is.
-
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door emigrant »

Stel een duidelijke grens aan je dagbudget. Ik doe dat met €10 per dag meer geef ik niet uit. Een grotere uitgave moet maar tot morgen wachten.

Geef jezelf wel zakgeld, waar je het niet-noodzakelijke mee betaalt of ervan spaart in de oude sok.

Als je begin van de week al weet wat je de hele week eet, maak dan een begroting op papier. Bedenk bv wat je maximaal voor de boerenkool over hebt: koop die niet als die toch duurder is.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door CvdW »

Ik vermoed dat de meeste mensen bemerken dat er een bodem zit in de portemonnee.

Enkele tips.
Download Simpel Huishoudboekje 2016, hierin kunnen de inkomsten en uitgaven bijgehouden worden. "Meten is weten", dus inzicht in uitgavenpatroon.
Oppassen met aanbiedingen. Je bent een dief van je portemonnee als je een bepaalde aanbieding niet koopt, maar door eerst te kijken of het echt nodig is blijft portemonnee beter gevuld.
Rigoureus: huisdieren is een luxe (uiteraard ken ik uw situatie niet), dus huisdier(en) wegdoen.
Verder kijken waar er bezuinigd kan worden: energiemaatschappij, auto, hypotheek (er zijn nog steeds mensen die 7% rente betalen, ooit 30 jaar vastgezet)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door merel »

Wij zijn het een paar maanden geleden ook gaan doen. Door het pinnen verdwijnt er ongemerkt meer dan je erg in hebt, Door de feestdagen van afgelopen maand trouwens ook.

Ik pin per maand een bepaald bedrag en neem dat als leidraad. De bonnetjes van de hele maand bewaar ik. Als ik niet uitkom, dan bekijken wij gezamenlijk waar die maand geld aan uitgegeven is en of het wel nodig was. Voordeel is dat je zo echt inzicht krijgt in je uitgaven.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Ik pinde vrijwel alle boodschappen, maar zolang je dan niet op je bankafschrfiten kijkt, weet je niet hoe ver je bent.
Ik heb besloten om een vast bedrag per week te pinnen en daarmee alle boodschappen te betalen.
Maar ik loop nu al vast eigenlijk. Ik moest speciaal voer halen bij de dierenkliniek en anti-vlooienampullen en dan schiet ik natuurlijk over het bedrag heen.
Toch maar gepind dus.
Hebben jullie tips voor mij?
Hoe houd je het vol?
Zou ik dan ook een bedrag per week apart moeten houden voor onvoorzien of zo?
Ik vind het nog best lastig. :blush
Je zou een apart budget voor de huisdieren kunnen hebben? Eigenlijk moet dat toch al, want als je naar de dierenarts moet komt er ook ineens een rekening binnen. En inderdaad zijn vlooiendruppels en zo akelig duur.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mara »

emigrant schreef: Als je begin van de week al weet wat je de hele week eet, maak dan een begroting op papier. Bedenk bv wat je maximaal voor de boerenkool over hebt: koop die niet als die toch duurder is.
Het menu bepaal ik meestal in de winkel, als ik bijv een aanbieding zie. Of dan wordt dat het menu van de volgende dag.
Dodo schreef:Je zou een apart budget voor de huisdieren kunnen hebben? Eigenlijk moet dat toch al, want als je naar de dierenarts moet komt er ook ineens een rekening binnen. En inderdaad zijn vlooiendruppels en zo akelig duur.
Op zich heb ik dat wel, ik heb de rekeningen ingevoerd in een bestandje.
Maar na overleg met de d.a. gisteravond moest ik vanochtend onverwacht speciaal voer halen en die zak kostte 28 euro. Ik weet niet hoe lang het duurt voordat ie leeg is. En omdat ik er dan toch was, heb ik alvast die ampullen meegenomen, anders moet ik volgende week weer.
merel schreef:Voordeel is dat je zo echt inzicht krijgt in je uitgaven.
Ik wist al wel wat ik ongeveer per maand besteedde aan eten en drinken en zo meer, dus daar heb ik mijn budget op afgestemd.
CvdW schreef:Rigoureus: huisdieren is een luxe (uiteraard ken ik uw situatie niet), dus huisdier(en) wegdoen.
Verder kijken waar er bezuinigd kan worden: energiemaatschappij, auto, hypotheek (er zijn nog steeds mensen die 7% rente betalen, ooit 30 jaar vastgezet)
De reden is geen bezuiniging, maar om echt inzicht te krijgen waar het geld nu precies naar toe gaat en of dat anders kan.
Huisdieren betekent voor ons geen luxe, we hebben alleen katten.

Energie is een grote bron van ergernis, we bleken opeens - na een telefoongesprek met onze leverancier - in een 3 jarig contract vast te zitten.
Ik was gebeld dat ze ons een lagere aanbieding konden doen, 3 jarig en ik had geantwoord dat ik dat niet wilde, maar slechts voor 1 jaar. Dat kon niet omdat wij al langer klant waren. :jongle
Mijn man was het daar niet mee eens en ging de strijd aan, want het contract bleek al ingegaan te zijn. Let wel: geen handtekening, geen contract gezien, ook niet via de mail of via ons persoonlijke account!
Echt belachelijk, maar het is zinloos. Je wint het niet tegen zo'n gigant. Ze rekken eindeloos door steeds pas na 4 dagen een antwoord te mailen. En volgens hen zou mevrouw JA hebben gezegd.
Ik heb niks gezegd dus mijn man vroeg de opname van het gesprek op.
Dat zou op donderdagavond kwart voor 9 zijn geweest, maar toen was mijn man thuis en ik wist me te herinneren dat het op een vrijdagmiddag was geweest.
We kunnen nu na 2 x 100 euro boete overstappen naar een andere, maar welke? Op de vergelijkingssites gaat het ook niet helemaal eerlijk, want ongeacht wat je invult, kom ik terecht bij dezelfde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Ezen »

Niets contant doen, dan heb je helemaal geen overzicht waar je geld blijft. Liever: gebleven is.
Spitten en niet moe worden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door merel »

Iedereen weet wel ongeveer wat je kwijt bent aan eten/drinken. De valkuil met pinnen zit hem vaak in de bedragen tussendoor, dierenarts, shampoo, lampje op de fiets, bloemetje, iets voor bij de koffie etc etc. Dat zie je ook in programma's van dubbeltje op zijn kant
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Dodo »

Bij DozK huilen ze dat ze alles al wegbezuinigd hebben en dan blijkt dat ze toch nog 150 euro per maand aan loterijen uitgeven.
Ik vind dat een erg leerzaam programma wat betreft de stupiditeit van mensen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Bij DozK huilen ze dat ze alles al wegbezuinigd hebben en dan blijkt dat ze toch nog 150 euro per maand aan loterijen uitgeven.
Ik vind dat een erg leerzaam programma wat betreft de stupiditeit van mensen.
Soms hebben ze een inkomen van 4.000 of meer per maand!
En ik zag laatst een stel die nog geen 25 waren en al 40.000 euro schuld opgebouwd hadden. :oO
Maar luiheid wordt wel bestraft door John en Annemarie en schulden dienen te worden afbetaald.
Vreemde ogen dwingen kennelijk.
Ik zou de volgende dag de straat niet op durven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Lassie »

We worden al geboren met een staatsschuld ;)

Hier is het motto: eerst sparen voor iets (verbouwing, meubels etc) voor je het gaat kopen.

Wij hebben een soort van huishoud rekening. Twee maal per week komt er een x bedrag op te staan vanuit de zakelijke rekening.
Van de zakelijke rekening worden de vaste lasten betaald.

Ik pin alleen in de winkel.
Bij de boer dan pin ik een bedrag.

Meestal hou ik per week wel geld over. Maar nu onze zoon een groeispurt heeft gemaakt heb ik wel wat extra's nodig. Nu kom ik bijv. 20 euro te kort voor de boodschappen die er nog gehaald moeten worden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Orchidee »

Ik/wij pinnen alles, alleen het eierboertje en sins kort de aardappelboer betalen we contant.
Ik ben verwend met pinnen en via de bankapps hou ik de uitgaven/inkomsten goed bij.
Wij doen altijd boodschappen met de zelfscan dus dan MOET je pinnen.
Vandaag worden de boodschappen bezorgd, had een gratis bezorgencode en het zijn hamsterweken
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door Vorst »

Ik heb ook wel eens bedacht om geld per week te pinnen en daarvan de boodschappen te betalen. Maar uiteindelijk heb je dan net zo min door waar het geld blijft. Feit is dat het geld op is voor je het weet.

Als ik hierboven lees over potjes en sokken vraag ik me overigens af hoe je dan overzicht kunt houden. Ik ben ermee gestopt (met overzicht willen). Op is op :humhihi .
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Huishoudgeld/budget

Bericht door ZWP »

Juist alles pinnen, en één keer per jaar/periode je bankafschriften downloaden en in Excel analyseren.
Plaats reactie