Familie

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Familie

Bericht door Mara »

Wat een schokkend bericht las ik op telegraaf:
Van je familie moet je het niet hebben. In de afgelopen drie jaar is het aantal familieruzies, meestal over geld of erfenissen, flink gestegen. Had in 2013 33% geen contact meer met een of meer familieleden, dit jaar is dat percentage gestegen naar 47.

Familieleden verbreken vooral het contact met elkaar omdat er ruzie is geweest. Deze ruzies gaan vooral over geld en erfenissen”, zegt Lucienne van der Geld, juridisch directeur van de koepel. “Daarnaast zien we in ons onderzoek dat 25% geld heeft geleend van familie. Vaak wordt dat niet vastgelegd in een contract en komt er later ruzie van”.
Opvallend is dat de bonje vooral is tussen de geslachten. Broers en zussen maken elkaar jarenlang het leven zuur. Liefst in 67% van de gevallen wordt het contact binnen families verbroken tussen broers en zussen.

Dat zijn hoge cijfers!
Geld, de wortel van alle kwaad denk je bij zo'n bericht.
Maar het valt mij op dat dit probleem refoland helaas niet voorbijgaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Familie

Bericht door Floppy »

Offtopic:
Heet ze echt "Lucienne van der Geld", denk ik dan?

Ik hoop er voor bewaard te blijven; al merk ik wel dat het soms bewuste keuzes vraagt. Geld is een raar ding (en dan bedoel ik niet Lucienne).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Familie

Bericht door Mara »

Floppy schreef:Offtopic:
Heet ze echt "Lucienne van der Geld", denk ik dan?
Ja :haha
Lucienne van der Geld is juridisch directeur bij Netwerk Notarissen. Momenteel is zij bezig met een eenvoudiger systeem voor de huizenoverdracht. Dit scheelt niet alleen een hoop papierwerk, het werkt ook bij aan de bestrijding van vastgoedfraude.
bron: mr online.
Sommige mensen hebben een beroep gekozen die past bij hun achternaam. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Familie

Bericht door merel »

of niet, de woordvoerder van de KLM heette voorheen Baksteen. :D

Ik denk dat mensen niet meer zijn gaan ruzie maken. Vroeger waren er ook genoeg familiezuzies, maar tegenwoordig wordt het gewoon in het openbaar uitgevochten. De gene voorbij, zeg maar
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Familie

Bericht door Dodo »

Ik denk dat het niet alleen over geld gaat, maar ook over onderliggende dingen. Er zijn vaak onderhuidse spanningen tussen broers en zussen, en in emotionele tijden komt dat op.
Tel daar de schoonkinderen bij op en je hebt zomaar ruzie. Schoonkinderen bedoelen het vaak niet verkeerd, maar ze kennen de familiedynamiek niet van binnenuit.
Het beste recept om de erfenis (spullen) te verdelen is zonder de aangetrouwden erbij.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Familie

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik denk dat het niet alleen over geld gaat, maar ook over onderliggende dingen. Er zijn vaak onderhuidse spanningen tussen broers en zussen, en in emotionele tijden komt dat op.
Tel daar de schoonkinderen bij op en je hebt zomaar ruzie. Schoonkinderen bedoelen het vaak niet verkeerd, maar ze kennen de familiedynamiek niet van binnenuit.
Het beste recept om de erfenis (spullen) te verdelen is zonder de aangetrouwden erbij.
Ik las van de hand van Elsemarie van den Eerenbeemt dat een familieruzie iets heel anders is dan een ruzie met een vreemde.
Er worden dan vaak dingen van vroeger bijgehaald (jij werd altijd voorgetrokken, of, moeder hield meer van jou dan van mij)
Ook kun je in feite nooit de bloedband verbreken. Je kunt het contact verbreken, maar je broer blijft je broer, hoe dan ook.

Jij hebt het over de schoonkinderen, dat wordt ook wel "de koude kant" genoemd.
Toen wij ons ouderlijk huis moesten opbreken, de spullen verdelen, hebben wij dat ook alleen met "eigen" gedaan in eerste instantie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Familie

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Maar het valt mij op dat dit probleem refoland helaas niet voorbijgaat.
Wat in 'Refoland' vaak ook een rol speelt, is verschil in kerkelijke ligging. Je wilt niet weten hoe het ene familielid de ander soms kan verketteren, wanneer die lichter wordt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Familie

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Maar het valt mij op dat dit probleem refoland helaas niet voorbijgaat.
Wat in 'Refoland' vaak ook een rol speelt, is verschil in kerkelijke ligging. Je wilt niet weten hoe het ene familielid de ander soms kan verketteren, wanneer die lichter wordt.
En andersom ook ........
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Familie

Bericht door Tiberius »

Zwaarder? Inderdaad, maar dat gebeurt niet zo vaak.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Familie

Bericht door Lassie »

Hart verscheurend om te zien dat mensen zo vechten om een erfenis. Mijn man en ik hebben onze beide ouders te kennen gegeven dat wij geen deel uit willen maken van hun erfenis (zowel geld als spullen).

Hier zijn ook spanningen in de familie. En soms moet je (dan) afstand nemen van bepaalde familieleden, hoe pijnlijk het ook is.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Familie

Bericht door -DIA- »

Ik wil er niet veel over zeggen...
Er zijn er ook die er psychisch onder lijden of anderszins ziek worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Familie

Bericht door Desiree »

Dan een reactie aan de linkerzijde van het forum..

Zo houden we Bert van Leeuwen aan het werk... ik kijk er weleens naar en dan zie je inderdaad hoe kleine dingen steeds groter worden en dat mensen toch onwijs van elkaar houden.. Een klein zetje in de rug kan weleens grotere ontwikkelingen in positieve zin opleveren.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Familie

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Dan een reactie aan de linkerzijde van het forum..

Zo houden we Bert van Leeuwen aan het werk... ik kijk er weleens naar en dan zie je inderdaad hoe kleine dingen steeds groter worden en dat mensen toch onwijs van elkaar houden.. Een klein zetje in de rug kan weleens grotere ontwikkelingen in positieve zin opleveren.
Ik heb het ook wel eens gezien en ik geloof er niet in.
Het gaat echt niet om dat ene vergeten kadootje of die opmerking, er zit vaak een lange periode van onderhuidse irritatie e.d. achter. En dan die bekende druppel laat de emmer overlopen.
Toevallig kende ik 2 van die gevallen. Op tv leek het of ze het goed gemaakt hadden, maar de volgende dag ging de vete gewoon verder.
Ook hadden ze wel eens een terugkom uitzending, daar bleek ook dat het lang niet altijd goed gegaan is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Familie

Bericht door Luther »

Gewoon zorgen dat je niet teveel bezit hebt, valt er ook geen ruzie over te maken.

En als er ruzie komt, je eigen deel zo klein mogelijk houden of het weggeven aan de grootste ruziemaker. Dan is alles zo opgelost.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Familie

Bericht door merel »

De grootste ruziemaker heeft in zijn/haar leven vaak al het meeste verzameld van de erfenis. Wij hebben bepaalde familieleden echt aangeraden om zoveel mogelijk vast te leggen over hun erfenis. Kan er ook geen ruzie komen.
En verder niet te dicht bij familieleden in de buurt gaan wonen. Dan zie je ook niets van elkaar en erger je je minder snel.
Plaats reactie