Alternatief ja en nee?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Alternatief ja en nee?

Bericht door Mara »

Mijn dochter wordt behandeld voor nekklachten, bij een reguliere fysiotherapeut.
Dat gaat goed, in die zin, ze is dan een tijd klachtenvrij, maar later spelen die klachten toch weer op, zodat ze weer voor een serie behandelingen moet.
Vorige week stelde hij voor om een collega mee te laten kijken, omdat haar klachten steeds terugkeren.
Daar stemde mijn dochter mee in, onder het mom van "twee weten meer dan één".
Dus vanmorgen toog ze erheen en kwam een beetje :bobo thuis.
De collega bleek blijkbaar in een alternatieve hoek te zitten, want hij had zijn handen 10 centimeter van haar hoofd, nek en rug gehouden en hij voelde dat er een blokkade zat, zei hij.
Hij stelde vervolgens vragen, maar zoals ik het van mijn dochter begreep, was dat eigenlijk een beetje de bekende weg.
Vervolgens kwam hij tot de conclusie dat zij teveel energie opslaat, wat er vervolgens niet uit komt, vanwege haar persoonlijkheid.
Zij zou eens wat vaker uit de band moeten springen, gekke dingen doen die zij nooit doet.
Ze moest er zelf verschrikkelijk om lachen, ik ook wel, maar toch schrok ik hier best wel van.
Dit verwacht je toch niet bij een reguliere behandelaar?
Gelukkig is ze zelf goed in staat om nee te zeggen als zo'n alternatieveling een behandeling voor gaat stellen.
En om gewoon zichzelf te blijven en zich niet in onnatuurlijke bochten te wringen om het teveel opgeslagen energie kwijt te raken. (wat dat dan ook zou betekenen, ik bedoel, ze is toch geen batterij? :D )

Ik las deze week ook dat een echtpaar een klacht had ingediend, omdat een revalidatie-arts een plastic kaartje met energiebanen (a 200 euro) had geadviseerd om van pijnklachten af te komen.
Ze droeg zelf ook zo'n kaartje.
Je hoort ook wel eens dat huisartsen yoga aanraden.

Wat vinden jullie van dit gedrag van behandelaars?
Zou je dit moeten aankaarten bij de zorgverzekeraar?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door eilander »

Wat meer energie kun je wel aan mij geven....:)
Maar is dit niet hetzelfde als wat een ander zou noemen: wat meer beweging of sporten is goed voor je?
Anders vind ik het nogal vaag, ja.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Mara »

eilander schreef:Wat meer energie kun je wel aan mij geven....:)
Maar is dit niet hetzelfde als wat een ander zou noemen: wat meer beweging of sporten is goed voor je?
Anders vind ik het nogal vaag, ja.
Nee dat bedoelde hij niet.
Zij sloeg die teveel aan energie van binnen op, wat zich vertaalde in haar klachten van het bewegingsapparaat.
Zij sport elke week en dat weet de fysio.
Maar het had alles met haar persoonlijkheid te maken, te braaf.... te serieus.....
En daarom moest ze dingen gaan doen die zij nooit doet.
Dan krijg ik het gevoel: waar moeten we dan aan denken, het is een jonge meid dus.... ga los, zoals veel jongeren in het weekend doen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
eilander schreef:Wat meer energie kun je wel aan mij geven....:)
Maar is dit niet hetzelfde als wat een ander zou noemen: wat meer beweging of sporten is goed voor je?
Anders vind ik het nogal vaag, ja.
Nee dat bedoelde hij niet.
Zij sloeg die teveel aan energie van binnen op, wat zich vertaalde in haar klachten van het bewegingsapparaat.
Zij sport elke week en dat weet de fysio.
Maar het had alles met haar persoonlijkheid te maken, te braaf.... te serieus.....
En daarom moest ze dingen gaan doen die zij nooit doet.
Dan krijg ik het gevoel: waar moeten we dan aan denken, het is een jonge meid dus.... ga los, zoals veel jongeren in het weekend doen?
Is het geen gevolg van stress? Bedoeld hij geen negatieve energie? Kropt ze dingen op? Is ze een binnenvetter?

Het klinkt inderdaad behoorlijk vaag. Zou ook niks voor mij zijn, maar nekklachten moeten ergens vandaan komen lijkt mij :slurp
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door freek »

Het is wel een typisch alternatieve diagnose. Die komen vaker met energie en energiebanen aanzetten.
Maar ik ben zelf niet zo heel sceptisch over alternatieve methodes.
In dit geval zou ik niet naar de zorgverzekeraar gaan, maar richting je eigen behandelaar aangeven dat je de second opinion verder niet in je behandelplan wilt betrekken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Zita »

Mara schreef: Wat vinden jullie van dit gedrag van behandelaars?
Zou je dit moeten aankaarten bij de zorgverzekeraar?
Wat zou je willen dat de zorgverzekering ging doen? De fysiotherapeut berispen omdat hij een andere discipline erbij had gehaald (na toestemming van je dochter)? De fysiotherapeut berispen omdat hij blijkbaar enig vertrouwen heeft in alternatieve geneeswijzen?
Het lijkt me dat je dochter gewoon zelf kan doorgeven dat dit niet haar vertrouwen heeft, en dat ze graag op de reguliere toer wil blijven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef: Is het geen gevolg van stress? Bedoeld hij geen negatieve energie? Kropt ze dingen op? Is ze een binnenvetter?
Het klinkt inderdaad behoorlijk vaag. Zou ook niks voor mij zijn, maar nekklachten moeten ergens vandaan komen lijkt mij :slurp
Dat vind ik zo'n dooddoener, iedereen heeft in meer of mindere mate stress en dat is eigenlijk best goed voor een mens.
Maar hoe verwerk je die stress, daar gaat het om.
Ze is geen binnenvetter.

Als ik google kom ik op osteopathie en prognos uit. ( Prognos is een unieke combinatie van eeuwenoude Chinese wijsheid en westerse logica; met behulp van moderne computer-technologie kan de Chinese leer van energiestromen in meridianen gemeten worden.)
Zijn behandelingen worden in de regel voor 75% vergoed.

Ik ben zelf geen absolute tegenstander van alternatieve behandelaars. Maar als er met oosterse wijsheden en vage energiebanen wordt gegoocheld, gaat er bij mij een rood lampje branden.
Ik ben nooit het radio interview vergeten dat ik hoorde met een echtgenote van een predikant, die hierin verstrikt raakte en in de ban kwam van kwade geesten.
Die behandelingen leken ook heel onschuldig.
Ik hoorde laatst van een vrouw (christen) die naar Reiki gaat vanwege haar reumatische aandoening.
Ik vroeg aan haar wat het met haar deed. Ze voelde zich geweldig.
Maar als ik lees: reiki betekent: universele energie, kracht van de zon, mag je je daar als christen dan aan te onderwerpen?

We zijn het niveau van chirurgijnen en piskijkers ontstegen, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef: Wat vinden jullie van dit gedrag van behandelaars?
Zou je dit moeten aankaarten bij de zorgverzekeraar?
Wat zou je willen dat de zorgverzekering ging doen? De fysiotherapeut berispen omdat hij een andere discipline erbij had gehaald (na toestemming van je dochter)? De fysiotherapeut berispen omdat hij blijkbaar enig vertrouwen heeft in alternatieve geneeswijzen?
Het lijkt me dat je dochter gewoon zelf kan doorgeven dat dit niet haar vertrouwen heeft, en dat ze graag op de reguliere toer wil blijven.
Ten eerste dacht zij dat er een tweede reguliere fysio bij kwam kijken en niet iemand uit een alternatieve hoek.
Het echtpaar dat in het ziekenhuis het plastic kaartje werd geadviseerd, spant zelfs een tuchtzaak aan:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/22-10-201 ... enhuis-aan

En mijn dochter is zelf heel goed in staat om aan te geven waar haar grens ligt.
Maar ik kaart het hier aan, omdat ik nu een aantal gevallen in heel korte tijd hoor.
Je stelt je vertrouwen in een reguliere behandelaar en opeens komt toch die alternatieve behandelaar meekijken of wordt geadviseerd.
Ik vind dat eigenlijk niet kunnen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Dodo »

Ik denk dat ik zelf zou bellen met de zorgverzekeraar, over de kosten. Het is niet te hopen dat ze er geld voor moeten neerleggen. En ik zou bij mijn eigen behandelaar zeggen dat dit soort behandelaars niet wil.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Terri »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef: Is het geen gevolg van stress? Bedoeld hij geen negatieve energie? Kropt ze dingen op? Is ze een binnenvetter?
Het klinkt inderdaad behoorlijk vaag. Zou ook niks voor mij zijn, maar nekklachten moeten ergens vandaan komen lijkt mij :slurp
Dat vind ik zo'n dooddoener, iedereen heeft in meer of mindere mate stress en dat is eigenlijk best goed voor een mens.
Maar hoe verwerk je die stress, daar gaat het om.
Ze is geen binnenvetter.

Als ik google kom ik op osteopathie en prognos uit. ( Prognos is een unieke combinatie van eeuwenoude Chinese wijsheid en westerse logica; met behulp van moderne computer-technologie kan de Chinese leer van energiestromen in meridianen gemeten worden.)
Zijn behandelingen worden in de regel voor 75% vergoed.

Ik ben zelf geen absolute tegenstander van alternatieve behandelaars. Maar als er met oosterse wijsheden en vage energiebanen wordt gegoocheld, gaat er bij mij een rood lampje branden.
Ik ben nooit het radio interview vergeten dat ik hoorde met een echtgenote van een predikant, die hierin verstrikt raakte en in de ban kwam van kwade geesten.
Die behandelingen leken ook heel onschuldig.
Ik hoorde laatst van een vrouw (christen) die naar Reiki gaat vanwege haar reumatische aandoening.
Ik vroeg aan haar wat het met haar deed. Ze voelde zich geweldig.
Maar als ik lees: reiki betekent: universele energie, kracht van de zon, mag je je daar als christen dan aan te onderwerpen?

We zijn het niveau van chirurgijnen en piskijkers ontstegen, toch?
Osteopathie, wie kan daar iets meer over vertellen?
Als ik google lijkt het heel onschuldig, maar is het dat ook?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Osteopathie, wie kan daar iets meer over vertellen?
Als ik google lijkt het heel onschuldig, maar is het dat ook?
Ze hebben i.i.g. de vereniging tegen kwakzalverij en de studenten geneeskunde in België, tegen.
http://www.kwakzalverij.nl/1534/Stop_os ... eneeskunde

En een artikel op SKEPP.be eindigt met deze zin:
Welk advies kunnen we nu geven aan de patiënt met rug-of gewrichtsklachten? We kunnen stellen dat manipulaties soms kunnen helpen voor welbepaalde problemen van het bewegingsstelsel, zoals de wervelkolom. Als een osteopaat beweert ook andere ziekten te kunnen behandelen, als hij uw schedel begint te betasten, neem dan liever de benen voordat hij aan uw staartbeen begint. Terugbetaling door een ziekenfonds is absoluut geen garantie meer dat de behandeling enig nut heeft.
http://skepp.be/nl/gezondheid/alternati ... ipDVn7hC70
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Terri »

Heeft iemand wel eens gehoord/gelezen over de gevaren van een chiropractor, doordat er soms zo gewrikt wordt aan nekwervels enz. dat daardoor een groter risico ontstaat om b.v. meningitis te krijgen?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef: Is het geen gevolg van stress? Bedoeld hij geen negatieve energie? Kropt ze dingen op? Is ze een binnenvetter?
Het klinkt inderdaad behoorlijk vaag. Zou ook niks voor mij zijn, maar nekklachten moeten ergens vandaan komen lijkt mij :slurp
Dat vind ik zo'n dooddoener, iedereen heeft in meer of mindere mate stress en dat is eigenlijk best goed voor een mens.
Maar hoe verwerk je die stress, daar gaat het om.
Ze is geen binnenvetter.
Zeker heeft iedereen stress. En in zekere mate is het ook zeker gezond. Zeker weten!
Maar dan hebben we het over gezonde stress. :)

Wanneer zijn deze klachten begonnen en wat is er in haar leven omtrent die tijd gebeurd, wat is er veranderd. Enz. enz.
Dat zijn geen vragen die je hier hoeft te beantwoorden. Maar wellicht helpt het om de remedie te vinden?
Veel klachten zijn afkomstig met laten we het "geestelijke/psychische klachten". Zoiets als stress dus.
Ja dat zijn dooddoeners, maar mensen zijn ook gewoon doodnormaal. Niet iedereen heeft iets exclusiefs. Gelukkig niet! :super
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Mara »

Terri schreef:Heeft iemand wel eens gehoord/gelezen over de gevaren van een chiropractor, doordat er soms zo gewrikt wordt aan nekwervels enz. dat daardoor een groter risico ontstaat om b.v. meningitis te krijgen?
Zembla 2010:
In Zembla komen de ouders van baby Marloe aan het woord, die hun drie maanden oude dochter verloren door de behandeling van een craniosacraaltherapeut. Marloe was een zogenaamde ‘onrustige baby’. Het consultatiebureau attendeerde de ouders op de mogelijkheid van een alternatieve genezer. Al voor de dood van Marloe is er in medische tijdschriften gewaarschuwd voor de behandeling. En na haar dood gebeurde dat opnieuw. Toch past de praktijk waaraan de therapeut verbonden was, de omstreden holding-methode nog steeds toe op baby’s. Ouders krijgen voorgehouden dat het ‘volstrekt ongevaarlijk’ is.

In de uitzending komt ook een 42-jarige man aan het woord, die een herseninfarct kreeg door de behandeling van een chiropractor. Van chiropractie is al tientallen jaren bekend dat het tot beschadigingen aan de halsslagader kan leiden, die dan weer tot verstopping van bloedvaten in de hersenen kunnen veroorzaken.

http://www.kwakzalverij.nl/1194/Zembla_ ... e_Genezers

Nu worden in de reguliere geneeskunde ook fouten gemaakt.

Maar de vraag is ook, in hoeverre kun je geestelijk beinvloed worden als je je onderwerpt aan een alternatieve genezer?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:
RefoCalvinist schreef: Is het geen gevolg van stress? Bedoeld hij geen negatieve energie? Kropt ze dingen op? Is ze een binnenvetter?
Het klinkt inderdaad behoorlijk vaag. Zou ook niks voor mij zijn, maar nekklachten moeten ergens vandaan komen lijkt mij :slurp
Dat vind ik zo'n dooddoener, iedereen heeft in meer of mindere mate stress en dat is eigenlijk best goed voor een mens.
Maar hoe verwerk je die stress, daar gaat het om.
Ze is geen binnenvetter.
Zeker heeft iedereen stress. En in zekere mate is het ook zeker gezond. Zeker weten!
Maar dan hebben we het over gezonde stress. :)

Wanneer zijn deze klachten begonnen en wat is er in haar leven omtrent die tijd gebeurd, wat is er veranderd. Enz. enz.
Dat zijn geen vragen die je hier hoeft te beantwoorden. Maar wellicht helpt het om de remedie te vinden?
Veel klachten zijn afkomstig met laten we het "geestelijke/psychische klachten". Zoiets als stress dus.
Ja dat zijn dooddoeners, maar mensen zijn ook gewoon doodnormaal. Niet iedereen heeft iets exclusiefs. Gelukkig niet! :super
Dank voor je belangstelling en meeleven, maar als jij met een klacht moeheid of spanning bij een arts komt en deze begint met zijn handen een eindje van je af te houden, minutenlang, zwijgend, ze op je hoofd legt alsof je gezegend wordt en dan met vage termen komt als:
ik voel teveel energie in jou, er zit een geestelijke blokkade die je vasthoudt en zo meer, wat denk jij dan?
Bij de huisarts (als het goed is tenminste) krijg je vragen die je kunt beantwoorden met eventueel daaraan gekoppeld een lichamelijk onderzoek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie