Koningsdag

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Koningsdag 2016

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:Het bezoek is afgelopen. De koning stelde dat als we gewoon blijven feestvieren het allemaal goed komt. In de afsluitende song werde deze regels uit het refrein eringestampt: "Pure vreugd is wa'k verschaf, kom met me dansen op mijn graf".

Dat is ons koningshuis.
Ik snap niet dat je gekeken hebt, bij voorbaat wist je dit toch al?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Koningsdag 2016

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Het bezoek is afgelopen. De koning stelde dat als we gewoon blijven feestvieren het allemaal goed komt. In de afsluitende song werde deze regels uit het refrein eringestampt: "Pure vreugd is wa'k verschaf, kom met me dansen op mijn graf".

Dat is ons koningshuis.
Het is heel triest. Niet omdat ik zo enthousiast ben over de daden van het koningshuis heb ik vanmorgen de vlag uitgehangen. Wel omdat ik ondanks dit alles toch verbondenheid voel. Naast steeds meer vervreemding.
Dit is trouwens niet alleen ons koningshuis, dit is ook ons volk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Koningsdag 2016

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Het bezoek is afgelopen. De koning stelde dat als we gewoon blijven feestvieren het allemaal goed komt. In de afsluitende song werde deze regels uit het refrein eringestampt: "Pure vreugd is wa'k verschaf, kom met me dansen op mijn graf".

Dat is ons koningshuis.
...en dat is Nederland. Platter dan plat in alle opzichten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Koningsdag 2016

Bericht door Martijn »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:Het bezoek is afgelopen. De koning stelde dat als we gewoon blijven feestvieren het allemaal goed komt. In de afsluitende song werde deze regels uit het refrein eringestampt: "Pure vreugd is wa'k verschaf, kom met me dansen op mijn graf".

Dat is ons koningshuis.
Het is heel triest. Niet omdat ik zo enthousiast ben over de daden van het koningshuis heb ik vanmorgen de vlag uitgehangen. Wel omdat ik ondanks dit alles toch verbondenheid voel. Naast steeds meer vervreemding.
Dit is trouwens niet alleen ons koningshuis, dit is ook ons volk.
Waarin bestaat die verbondenheid dan? Als je ziet dat ze toch steeds verder bij Gods Woord vandaan gaan leven en dit ook steeds bewuster gaan uiten dan voel ik echt geen verbondenheid meer. Ik heb er nooit zoveel mee gehad, maar toen op de avond van de kroningsdag ze gingen mee dansen op muziek van een of andere dj toen was het bij mij echt wel over.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Koningsdag 2016

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:Het bezoek is afgelopen. De koning stelde dat als we gewoon blijven feestvieren het allemaal goed komt. In de afsluitende song werde deze regels uit het refrein eringestampt: "Pure vreugd is wa'k verschaf, kom met me dansen op mijn graf".

Dat is ons koningshuis.
het gaat wel weer erg veel over hij en zij en hunnie.... Zei pas iemand.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Koningsdag 2016

Bericht door Martijn »

wel wat gewaagde tweet van Menno de Bruyne
https://twitter.com/mennodebruyne/statu ... 8395712512
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: RE: Re: Koningsdag 2016

Bericht door Leerling »

Martijn schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:Het bezoek is afgelopen. De koning stelde dat als we gewoon blijven feestvieren het allemaal goed komt. In de afsluitende song werde deze regels uit het refrein eringestampt: "Pure vreugd is wa'k verschaf, kom met me dansen op mijn graf".

Dat is ons koningshuis.
Het is heel triest. Niet omdat ik zo enthousiast ben over de daden van het koningshuis heb ik vanmorgen de vlag uitgehangen. Wel omdat ik ondanks dit alles toch verbondenheid voel. Naast steeds meer vervreemding.
Dit is trouwens niet alleen ons koningshuis, dit is ook ons volk.
Waarin bestaat die verbondenheid dan? Als je ziet dat ze toch steeds verder bij Gods Woord vandaan gaan leven en dit ook steeds bewuster gaan uiten dan voel ik echt geen verbondenheid meer. Ik heb er nooit zoveel mee gehad, maar toen op de avond van de kroningsdag ze gingen mee dansen op muziek van een of andere dj toen was het bij mij echt wel over.
Ach ja ... 'de wereld' feest weer.
Ach ja ... vreselijk hoe het Nederlandse koningshuis en volk zich uitleeft in de 'goddeloosheid'

Maar *slaande op de borst* gelukkig wordt dat bij "ons" (lees: in de Gereformeerde Gezindte, in de Reformatorische kringen) niet gevonden!

Als het werkelijk aan je hart ging, dan was je ergens anders te vinden! En dan weten we met z'n allen heel goed dat de wereld in ons aller hart zit, ja dat we wereld zijn. Ga er niet boven staan, we zijn precies hetzelfde!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Koningsdag 2016

Bericht door Martijn »

Leerling schreef:
Martijn schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:Het bezoek is afgelopen. De koning stelde dat als we gewoon blijven feestvieren het allemaal goed komt. In de afsluitende song werde deze regels uit het refrein eringestampt: "Pure vreugd is wa'k verschaf, kom met me dansen op mijn graf".

Dat is ons koningshuis.
Het is heel triest. Niet omdat ik zo enthousiast ben over de daden van het koningshuis heb ik vanmorgen de vlag uitgehangen. Wel omdat ik ondanks dit alles toch verbondenheid voel. Naast steeds meer vervreemding.
Dit is trouwens niet alleen ons koningshuis, dit is ook ons volk.
Waarin bestaat die verbondenheid dan? Als je ziet dat ze toch steeds verder bij Gods Woord vandaan gaan leven en dit ook steeds bewuster gaan uiten dan voel ik echt geen verbondenheid meer. Ik heb er nooit zoveel mee gehad, maar toen op de avond van de kroningsdag ze gingen mee dansen op muziek van een of andere dj toen was het bij mij echt wel over.
Ach ja ... 'de wereld' feest weer.
Ach ja ... vreselijk hoe het Nederlandse koningshuis en volk zich uitleeft in de 'goddeloosheid'

Maar *slaande op de borst* gelukkig wordt dat bij "ons" (lees: in de Gereformeerde Gezindte, in de Reformatorische kringen) niet gevonden!

Als het werkelijk aan je hart ging, dan was je ergens anders te vinden! En dan weten we met z'n allen heel goed dat de wereld in ons aller hart zit, ja dat we wereld zijn. Ga er niet boven staan, we zijn precies hetzelfde!
Volgens mij lees je mijn post verkeerd. Ik sta zeker niet boven hen. Ik vraag me alleen af in alle oprechtheid waarin die verbondenheid nog moet bestaan. Ik kom het regelmatig tegen dat mensen daar over beginnen, maar een duidelijk antwoord krijg je nooit. Ze komen meestal niet verder dan de opmerking dat God Willem van Oranje gebruikte om ons te bevrijden van het juk van Spanje en Rome.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: RE: Re: Koningsdag 2016

Bericht door Leerling »

Martijn schreef:Volgens mij lees je mijn post verkeerd. Ik sta zeker niet boven hen. Ik vraag me alleen af in alle oprechtheid waarin die verbondenheid nog moet bestaan. Ik kom het regelmatig tegen dat mensen daar over beginnen, maar een duidelijk antwoord krijg je nooit. Ze komen meestal niet verder dan de opmerking dat God Willem van Oranje gebruikte om ons te bevrijden van het juk van Spanje en Rome.
Ik bedoelde persoonlijk niet alleen jou hoor. Beetje onduidelijk neergezet. Maar Helma wees er ook al op zag ik. Het ging/gaat hier erg over die ander, terwijl jezelf 'van dezelfde lap gescheurd ben'.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Koningsdag 2016

Bericht door Wim Anker »

Het betreft hier de monarchie. Dat is een instituut. Daar is mijn kritiek op gericht. Niet op de persoon. Dat geld/gold ook voor mijn opmerkingen over de paus. Ook dat gaat over het instituut, niet over de man.
Dat wil ik benadrukken na de wat wel op mijn persoon gerichte opmerkingen n.a.v de door mij geuite bevindingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Koningsdag 2016

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Het betreft hier de monarchie. Dat is een instituut. Daar is mijn kritiek op gericht. Niet op de persoon. Dat geld/gold ook voor mijn opmerkingen over de paus. Ook dat gaat over het instituut, niet over de man.
Dat wil ik benadrukken na de wat wel op mijn persoon gerichte opmerkingen n.a.v de door mij geuite bevindingen.
Die waren gericht op het instituut Anker niet over de man :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Koningsdag 2016

Bericht door emigrant »

Twee dingen over koningsdag:

In de eerste plaats schijnt men te zijn vergeten in de media en bij het volk, dat de opa van die prinsesjes, de heer Zorreguita, bevel heeft gegeven om mensen te laten verdwijnen en daar nooit verantwoording over heeft hoeven afleggen.

Ten tweede: we wijzen naar Erdogan, maar wat als iemand in Nederland of daarbuiten de majesteit beledigd? Voor het gooien van wat eitjes naar de gouden koets wordt je al in de cel gezet.

Willem van Oranje heeft ook heel wat mensen, die hem niet zinden, in de cel gezet of verbannen. Onder hen Petrus Datheen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Koningsdag 2016

Bericht door JolandaOudshoorn »

emigrant schreef:Twee dingen over koningsdag:

In de eerste plaats schijnt men te zijn vergeten in de media en bij het volk, dat de opa van die prinsesjes, de heer Zorreguita, bevel heeft gegeven om mensen te laten verdwijnen en daar nooit verantwoording over heeft hoeven afleggen.

Ten tweede: we wijzen naar Erdogan, maar wat als iemand in Nederland of daarbuiten de majesteit beledigd? Voor het gooien van wat eitjes naar de gouden koets wordt je al in de cel gezet.

Willem van Oranje heeft ook heel wat mensen, die hem niet zinden, in de cel gezet of verbannen. Onder hen Petrus Datheen.
:haha
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Koningsdag 2016

Bericht door Desiree »

Ik snap dat lied eigenlijk niet zo. En ik vroeg me af of het gezelschap echt zoveel had met dat lied. Je danst mee.. maar van harte? Ze weten daar toch ook wat een graf is. Occult lied ofzo? Of stap je daar ff over heen voor dat moment.

Ds. N of C Terlinden brengen een andere blik op de Bijbel dan zwaardere dominees. Koning W A is elke week of meerwekelijks op cathechisatie geweest een heel aantal jaar. Of hij daar nu nog tijd voor uittrekt, weet ik natuurlijk niet. Dus hij is zeker serieus bezig. Dit soort liederen begrijp ook ik niet. Maar ik ben ook opgevoed door 'Ome Koos'. Ik had maar wat graag een goede gospelzanger gezien.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Koningsdag 2016

Bericht door eilander »

Martijn schreef:
eilander schreef:Het is heel triest. Niet omdat ik zo enthousiast ben over de daden van het koningshuis heb ik vanmorgen de vlag uitgehangen. Wel omdat ik ondanks dit alles toch verbondenheid voel. Naast steeds meer vervreemding.
Dit is trouwens niet alleen ons koningshuis, dit is ook ons volk.
Waarin bestaat die verbondenheid dan? Als je ziet dat ze toch steeds verder bij Gods Woord vandaan gaan leven en dit ook steeds bewuster gaan uiten dan voel ik echt geen verbondenheid meer. Ik heb er nooit zoveel mee gehad, maar toen op de avond van de kroningsdag ze gingen mee dansen op muziek van een of andere dj toen was het bij mij echt wel over.
Het gaat bij mij om een verbondenheid die wat anders in elkaar zit dan wat je hierboven schetst. Hun uitingen op Koningsdag en op andere dagen geven blijk van oppervlakkigheid, helaas. Daar kan ik me niet mee verbonden voelen.

Je geeft zelf al aan dat er een behoorlijke historische component hierbij een rol speelt. Inderdaad geloof ik dat Willem van Oranje door God gegeven is om een belangrijke rol te spelen in het ontstaan van ons land. In meerdere van zijn familieleden heeft de Heere gewerkt. Uit die familie komt ons koningshuis voort (weliswaar niet in rechte lijn).

Ik besef dat het niet meer echt van deze tijd is om de gedachte God-Nederland-Oranje aan te hangen, maar ik vind twee dingen altijd wat jammer (voorzichtig gezegd):
1. Bij velen in onze gezindte zit de liefde voor het Oranjehuis blijkbaar zo ondiep dat de zonden en afwijkingen de liefde gemakkelijk doen bekoelen
2. Bij anderen zit het dan weer zo in elkaar dat we alles geweldig moeten vinden. We verzamelen alles wat met de huidige Oranjes te maken heeft, en koesteren verhaaltjes over hoe mooi de koning het Bach-orgelspel in Dordrecht wel niet vond (.... dat hij daarna bij een volstrekt andere muzieksoort stond mee te dansen willen we dan liever niet weten).
Plaats reactie