Maar dat hangt wel af van de prediking. Hoewel ik me hier in hoofdlijnen wel in kan vinden. De Dordtse Leerregels stellen de hypocrieten en hen die zich niet met een waar hart tot God bekeren op één lijn.refo schreef:Dat onderscheid tussen bekeerd en onbekeerd is ook maar door mensen bedacht.
Het enige verschil tussen die categorieën is dat de ene het juiste verhaal vertelt en de andere niet.
De werkelijke scheidslijn loopt tussen de waren en de hypocrieten.
En van het zogenaamde onbekeerde deel van gemeentes kun je toch niet zeggen dat ze hypocriet zijn.
Het probleem is dat in sommige 'gereformeerde' prediking bewust een soort onzekerheid wordt geschapen. Zondag hoorde ik een preek over de roeping van Levi van een op dit forum niet onvermaard predikant, die beweerde dat het gevolg van de wedergeboorte zou zijn dat je een ander kapsel krijgt. Het was mij niet duidelijk of zulks middellijk of onmiddellijk zou geschieden. Maar het zal zijn dat het resultaat telt. Zo nog een aantal andere zaken die overigens niets met de tekst te maken hadden. Het zou ook niet meevallen om daarvoor een aanleiding in de bijbel te kunnen vinden.
Dat soort opmerkingen is alleen bedoeld om mensen tot heilsonzekerheid aan te zetten. Dat heet dan zelfonderzoek, maar heeft niets meer te maken met het bijbels-gereformeerde zelfonderzoek, waar het avondmaalsformulier over spreekt.
Het kan daarbij zelfs zijn dat alle evangeliebeloften gewoon genoemd worden. Maar dat tussen de regels doorklinkt dat het natuurlijk geen wel gemeende beloften zijn, zolang ze niet worden toegepast.
@Anker:
Ik neem toch aan dat je bedoelt de betekende zaak... Dat soort uitdrukkingen in een preek of waar dan ook gebruiken is vragen om moeilijkheden, ik hoorde eens een dominee die het woord zelf niet begreep, en in de leesdiensten gaat het bij ons ook nogal eens mis.