"Betekende" of "betekenende" zaak

DDD

"Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door DDD »

refo schreef:Dat onderscheid tussen bekeerd en onbekeerd is ook maar door mensen bedacht.
Het enige verschil tussen die categorieën is dat de ene het juiste verhaal vertelt en de andere niet.
De werkelijke scheidslijn loopt tussen de waren en de hypocrieten.
En van het zogenaamde onbekeerde deel van gemeentes kun je toch niet zeggen dat ze hypocriet zijn.
Maar dat hangt wel af van de prediking. Hoewel ik me hier in hoofdlijnen wel in kan vinden. De Dordtse Leerregels stellen de hypocrieten en hen die zich niet met een waar hart tot God bekeren op één lijn.

Het probleem is dat in sommige 'gereformeerde' prediking bewust een soort onzekerheid wordt geschapen. Zondag hoorde ik een preek over de roeping van Levi van een op dit forum niet onvermaard predikant, die beweerde dat het gevolg van de wedergeboorte zou zijn dat je een ander kapsel krijgt. Het was mij niet duidelijk of zulks middellijk of onmiddellijk zou geschieden. Maar het zal zijn dat het resultaat telt. Zo nog een aantal andere zaken die overigens niets met de tekst te maken hadden. Het zou ook niet meevallen om daarvoor een aanleiding in de bijbel te kunnen vinden.

Dat soort opmerkingen is alleen bedoeld om mensen tot heilsonzekerheid aan te zetten. Dat heet dan zelfonderzoek, maar heeft niets meer te maken met het bijbels-gereformeerde zelfonderzoek, waar het avondmaalsformulier over spreekt.

Het kan daarbij zelfs zijn dat alle evangeliebeloften gewoon genoemd worden. Maar dat tussen de regels doorklinkt dat het natuurlijk geen wel gemeende beloften zijn, zolang ze niet worden toegepast.

@Anker:
Ik neem toch aan dat je bedoelt de betekende zaak... Dat soort uitdrukkingen in een preek of waar dan ook gebruiken is vragen om moeilijkheden, ik hoorde eens een dominee die het woord zelf niet begreep, en in de leesdiensten gaat het bij ons ook nogal eens mis.
Ad Anker
Moderator

Re: Ligging CGK-gemeentes

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: @Anker:
Ik neem toch aan dat je bedoelt de betekende zaak... Dat soort uitdrukkingen in een preek of waar dan ook gebruiken is vragen om moeilijkheden, ik hoorde eens een dominee die het woord zelf niet begreep, en in de leesdiensten gaat het bij ons ook nogal eens mis.
Nee, ik bedoel de betekenende zaak. Is er overigens een onderscheid in betekende en betekenende? Ik vraag om moeilijkheden door dit woord te gebruiken omdat er een dominee het ook niet snapt? Beetje vreemde redenering. Maar goed, als mijn post niet duidelijk is wil ik het best verhelderen. Vraag maar!
DDD

Bericht door DDD »

De betekenende zaak is de doop of het doopwater
De betekende zaak is de afwassing van de zonden door het bloed van Jezus Christus.

Dus dat is inderdaad nogal een heel verschil.

Maar ik vermoedde al dat je het over de betekende zaak hebt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:De betekenende zaak is de doop of het doopwater
De betekende zaak is de afwassing van de zonden door het bloed van Jezus Christus.

En nu in gewoon Nederlands...........

teken versus betekenis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:De betekenende zaak is de doop of het doopwater

Nee, de betekenende zaak wordt in dit verband ook met die betekenis gebruikt. Het teken is de doop of het doopwater, de betekenende zaak is de afwassing van de zonden. Ik geef toe dat beide woorden gebruikt worden maar het onderscheid wat jij maakt, ken ik niet. Tik op digibron betekenende maar eens in.
DDD

Bericht door DDD »

Met alle respect, maar dat zijn dan volgens mij gewoon taalfouten. Het is een groot verschil of iets betekenend of betekend is. Net zo goed als de afgebeelde en de afbeeldende zaak niet hetzelfde zijn. En net zo goed als de beduide en de beduidende zaak ook niet hetzelfde zijn.

De doop is hetgeen iets betekent. Dat is dus de betekenende zaak. Het woord betekenend is een vervoeging van het werkwoord betekenen. Het is dus een actieve vorm.

Inderdaad komt dit soms in teksten voor. Dit soort dommigheden zijn volgens mij nu precies de reden waarom dominees zich moeten houden aan taal die ze zelf begrijpen.

Maar als een Neerlandicus een andere verklaring voor deze rariteit heeft houd ik me aanbevolen. Ik denk dat het komt omdat sommige mensen denken dat het woord 'betekenende' terugziet op een eerder woord. Het is echter een woord wat iets zegt over het begrip 'zaak'.

Overigens is het interessant om de beide termen eens in te vullen op Digibron, en dan te kijken naar de foutgradatie per kerkverband/periodiek. Dat zegt iets over de taalgevoeligheid van de scribenten, danwel van de hoofdredacteur in een bepaalde periode. Gelukkig komt de juiste versie veel meer voor.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het prima. Ik ben benieuwd naar het oordeel van een neerlandicus. Je begrijpt i.i.g. wat ik heb willen zeggen, neem ik aan.
DDD

Bericht door DDD »

Jazeker, zoals ik gelijk schreef. Maar op de een of andere manier ben ik overgevoelig voor tale kanaans die duidelijk maakt dat de betekende zaak niet meer wordt begrepen, maar het alleen nog te doen is om de betekenende klanken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Jazeker, zoals ik gelijk schreef. Maar op de een of andere manier ben ik overgevoelig voor tale kanaans die duidelijk maakt dat de betekende zaak niet meer wordt begrepen, maar het alleen nog te doen is om de betekenende klanken.
Nee, ik denk dat je nu wat doordrijft. Het woord betekenende wordt hetzelfde gebruikt als betekende. Volgens mij is het laatste taalkundig zelfs niet goed. Betekende is gewoon een verleden tijdsvorm. Dat betekende het. Betekenende wil een betekenis aangeven.
Dus ik stel maar dat betekende zaak niet goed is. Betekenende is beter. Maar ik snap beide varianten best in de context.
DDD

Bericht door DDD »

Dit is echt flauwekul.

Betekende zaak is duidelijk geen verleden tijd. Alleen komt er geen extra d in, zoals bij beduide en beduidde, omdat het eindigt op -nen in plaats van op -den.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD heeft gelijk.
Alleen niet wat die neerlandicus betreft: dat is pas echt flauwekul; iedereen met een beetje taalgevoel kan je dat vertellen.

Neem, om je taalgevoel wat te activeren, de analogie met het woord tekenen i.p.v. betekenen; heeft een iets andere betekenis, maar in de vervoeging maakt dat niet veel uit.
Vergelijk dan de zinnen:
1) De doop betekent afwassing der zonden (voltooide tijd: betekend)
2) De koning tekent een wet (voltooide tijd: getekend)

In de 2e zin zie je denk ik gelijk, dat je wel kan spreken van een getekende zaak, namelijk de wet, maar niet van een tekenende zaak, wel van een tekenende persoon, namelijk de koning.

De analogie naar de 1e zin is slechts een invuloefening.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, niet voor iedereen is het kennelijk zo eenvoudig. En daarom moeten mensen alleen woorden vervoegen die ze beheersen en niet wat bekende klanken roepen die ongeveer iets zouden moeten betekenen. Wat komt weinig betekenend over.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Nou, niet voor iedereen is het kennelijk zo eenvoudig. En daarom moeten mensen alleen woorden vervoegen die ze beheersen en niet wat bekende klanken roepen die ongeveer iets zouden moeten betekenen. Wat komt weinig betekenend over.
Waarom niet spreken over teken en betekenis?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Waar gaat dit nog over? Heeft het nog iets met de ligging van de CGK-gemeentes te maken??
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Nou, niet voor iedereen is het kennelijk zo eenvoudig. En daarom moeten mensen alleen woorden vervoegen die ze beheersen en niet wat bekende klanken roepen die ongeveer iets zouden moeten betekenen. Wat komt weinig betekenend over.
Waarom niet spreken over teken en betekenis?
Wie zegt dat?
Plaats reactie