Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Marco schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat ik er uit ben. De N11 is een rijksweg, ingericht als autoweg. Maar het is geen echte autoweg, en daarom is de snelheid voor een aanhanger max 80 (zie roodgemaakte van Marco). Bezwaar maken heeft dus geen zin.
Maar het is wel ingewikkeld voor de argeloze chauffeur.
wegenwiki schreef: De N11 is een niet-autosnelweg en rijksweg in Nederland. De weg is ingericht als autoweg en loopt van de A4 nabij Leiden naar de A12 bij Bodegraven.
Onjuist. Het is een niet-autosnelweg (vandaar de N11, niet de A11). Het is een autoweg. Ter hoogte van de flitspaal waar ik denk dat het om gaat:

https://www.google.nl/maps/@52.1223593, ... 312!8i6656

..mag je gewoon 100 met de auto/motor, maar 90 met aanhangwagen.

Zie dit punt:
https://www.google.nl/maps/@52.1340976, ... 312!8i6656 - het begin van het stuk waar de paal staat.
Als je iets teruggaat vanaf die flitspaal zie je een bord met max 90 staan. Mag je dan met een aanhanger nog steeds 90?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

Ik heb Rijkswaterstaat gebeld. "Belt u maar met de rijksoverheid, want wij gaan niet over de handhaving.". Ze kon het niet duidelijk niet vinden.

Ik heb met de Rijksoverheid gebeld. "Belt u maar met Rijkswaterstaat, die gaan daar over." Maar daar kom ik net vandaan, en jullie zouden dat toch moeten weten? Ze kwam niet veel verder dan: op de snelweg mag je 90. Ja, dat wist ik al, en daar gaat het niet over. "Belt u anders het CJIB eens"

Ik heb gebeld met het CJIB. En zij hebben het bekeken, en het blijkt 'm te zitten in het formaat van de aanhanger. Het max gewicht is boven de 1350 kg, en dan mag je maar 80.
Dat maakt het wel duidelijk, maar ik vind het jammer dat er zo weinig over deze dingen te vinden is. Aan de andere kant: hij heeft dus al die tijd te hard gereden met de aanhanger, dus we hadden nog veel meer boetes kunnen krijgen. Dan valt het ook wel weer mee.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

1350 kg is geen grens, wel 3500 kg. Dan is het inderdaad 80km/h.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraagje

Bericht door Marco »

Dodo schreef:Ik heb Rijkswaterstaat gebeld. "Belt u maar met de rijksoverheid, want wij gaan niet over de handhaving.". Ze kon het niet duidelijk niet vinden.

Ik heb met de Rijksoverheid gebeld. "Belt u maar met Rijkswaterstaat, die gaan daar over." Maar daar kom ik net vandaan, en jullie zouden dat toch moeten weten? Ze kwam niet veel verder dan: op de snelweg mag je 90. Ja, dat wist ik al, en daar gaat het niet over. "Belt u anders het CJIB eens"

Ik heb gebeld met het CJIB. En zij hebben het bekeken, en het blijkt 'm te zitten in het formaat van de aanhanger. Het max gewicht is boven de 1350 kg, en dan mag je maar 80.
Dat maakt het wel duidelijk, maar ik vind het jammer dat er zo weinig over deze dingen te vinden is. Aan de andere kant: hij heeft dus al die tijd te hard gereden met de aanhanger, dus we hadden nog veel meer boetes kunnen krijgen. Dan valt het ook wel weer mee.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Dan mogen ze aangeven, waar die grens is vastgelegd. Want in de geldende verkeersregels is 3500 kg opgenomen. De tekst die ik aanhaalde is de officiële tekst!
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraagje

Bericht door Marco »

Wat voor auto stond er voor die aanhangwagen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

3500 kan ook, ik onthou cijfers altijd zo slecht...
een volvo v60 (geloof ik)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:ik onthou cijfers altijd zo slecht...
Lijkt me een goed argument in het bezwaarschrift.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:ik onthou cijfers altijd zo slecht...
Lijkt me een goed argument in het bezwaarschrift.
:haha
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:ik onthou cijfers altijd zo slecht...
Lijkt me een goed argument in het bezwaarschrift.
:haha
Marco schreef:Zo verwarrend is het niet. De tekst van het RVV is toch vrij leesbaar..
Ja, maar als de ene site dit zegt en de andere dat en het blijkt plaatselijk dan ook nog verschillend te zijn, al dan niet tijdelijk.
Als mijn man er een aanhanger achter gooit, rijdt hij voor de zekerheid maar max 80.
Op de A20 en A 13 mag je sowieso niet harder. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

We gaan er toch nog mee verder. Mijn man zegt: het is maar een lichte aanhanger (soort boedelbak), en we hebben het kentekenbewijs bestudeerd.
Techn. massa 1350 kg. Massa rijklaar 430 kg.
Morgen gaan we de dealer eens bellen, hopelijk heeft hij er verstand van...
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraagje

Bericht door Marco »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
Dodo schreef:ik onthou cijfers altijd zo slecht...
Lijkt me een goed argument in het bezwaarschrift.
:haha
Marco schreef:Zo verwarrend is het niet. De tekst van het RVV is toch vrij leesbaar..
Ja, maar als de ene site dit zegt en de andere dat en het blijkt plaatselijk dan ook nog verschillend te zijn, al dan niet tijdelijk.
Als mijn man er een aanhanger achter gooit, rijdt hij voor de zekerheid maar max 80.
Op de A20 en A 13 mag je sowieso niet harder. ;)
Sites kunnen zeggen wat ze willen, maar de wet is leidend. Waarom allerlei sites bezoeken als de officiële regels voor je neus staan :OO3 ?
Laatst gewijzigd door Marco op 31 mei 2017, 08:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraagje

Bericht door Marco »

Dodo schreef:3500 kan ook, ik onthou cijfers altijd zo slecht...
een volvo v60 (geloof ik)
Dat is een vrij zware auto, die qua toelaatbare massa mogelijk tot 2200 kg gaat (staat op kentekenbewijs). De toelaatbare massa van auto plus aanhangwagen zit mogelijk boven de 3500 kg). Die limiet zie ik inderdaad op sommige sites staan.
Maar aangezien de regels vastgelegd zijn in het RVV (zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-01-01), en daar niet wordt gerept over de toelaatbare massa van auto en aanhangwagen, maar alleen van die van de aanhangwagen, denk ik dat je grote kans maakt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraagje

Bericht door -DIA- »

Even tussendoor.
Een bedrijfswagen/vrachtwagen, (grijs kenteken) is een auto van 3,5 ton of meer.
Bedrijfswagens op basis van personenwagens zijn er ook: Ze mogen geen passagierszitplaatsen of van zijramen voorzien zijn. Zo heb je bv. auto's die zowel op grijs als geel kenteken (personenwagen) geregistreerd worden, denk aan auto's als Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Fiat Dobò, Opel Combo, Volkswagen Caddy, en busjes als Volkswagen Transporter/Caravelle/Multivan, Ford Transit, etc.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

Ander vraagje: mijn dochter is een basisschool aan het kiezen voor de kleine. Om hem ergens in te kunnen schrijven, moet hij zijn eigen identiteitsbewijs hebben!
Is dat overal zo tegenwoordig? En waarom dan?
Bijkomend voordeel is nu wel dat ik een lief pasfotootje van hem heb [HEAVY BLACK HEART]️
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ander vraagje: mijn dochter is een basisschool aan het kiezen voor de kleine. Om hem ergens in te kunnen schrijven, moet hij zijn eigen identiteitsbewijs hebben!
Is dat overal zo tegenwoordig? En waarom dan?
Bijkomend voordeel is nu wel dat ik een lief pasfotootje van hem heb [HEAVY BLACK HEART]️
Bij ons is dat in elk geval niet zo. Wel als je naar het ziekenhuis moet...
Plaats reactie