Vraag (algemeen)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Als je elkaar in een huwelijk zó slecht aanvoelt dat één kleding koopt die de ander absoluut niet zou willen, is er iets grondig mis.
Ik bemoei mij absoluut niet met de kleding die mijn vrouw koopt en draagt. Het gaat erom dat zij het mooi vindt en zich er prettig in voelt.
Ik weet niet precies of je daarmee reageert op mijn opmerking. Ik had het over 'aanvoelen', jij over 'bemoeien'. Als je ermee bedoelt dat het je volkomen koud laat wat ze aantrekt, zou ik dat erg bijzonder vinden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

eilander schreef:Dat laatste is zeker een slecht huwelijk, maar het eerste ook. Als je elkaar in een huwelijk zó slecht aanvoelt dat één kleding koopt die de ander absoluut niet zou willen, is er iets grondig mis.
Dan is een huwelijk van een "ANWB stelletje" een veilige optie.
Voor wie niet weet wat dit is, google even op afbeeldingen en je ziet tientallen setjes voorbijkomen. :)

Je kunt er grapjes over maken, maar mijn man staat al op achterstand, die is nl zo kleurenblind als wat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraagje

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik weet niet precies of je daarmee reageert op mijn opmerking. Ik had het over 'aanvoelen', jij over 'bemoeien'. Als je ermee bedoelt dat het je volkomen koud laat wat ze aantrekt, zou ik dat erg bijzonder vinden.
Mijn vrouw koopt en draagt kleding die zij prettig vindt en die in haar professionele omgeving gepast is. Niet dat het mij volkomen koud laat, maar ik bemoei mij er niet mee, noch leg ik normen op of spreken wij over kledingnormen. Kleding is wat mij betreft mede een expressie van je eigen identiteit, waarvan ook je geloofsovertuiging deel uitmaakt. Dit laatste maakt automatisch dat je kleding voldoet aan bijbelse normen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn denk ik dat er dan sprake is van een vreemd (zo niet: bar slecht) huwelijk, als een man zijn vrouw terugstuurt omdat ze te hippe jurkjes gekocht heeft.
Volgens mij kunnen ze dan beter hun energie gaan steken in wezenlijker dingen.
Slecht huwelijk :quoi Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. De man kan ook enorm achterlopen en zijn vrouw graag zien in 50er kleding (wat nog trendy is ook!)
Het kan zijn dat die man achterloopt.
Maar dan is het vreemd, (1) dat die vrouw toch gewoon dingen koopt tegen zijn kennelijk expliciete smaak in. En (2) dat hij haar dan terugstuurt naar de winkel. Als je dat gewoon vindt, wordt het echt hoog tijd voor een aantal sessies bij een huwelijkstherapeut.
Ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent dat je kleding koopt vanwege de smaak van je partner. Of denk je dat je op dat gebied niet hoeft te geven en nemen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraagje

Bericht door Terri »

Mara schreef:
eilander schreef:Dat laatste is zeker een slecht huwelijk, maar het eerste ook. Als je elkaar in een huwelijk zó slecht aanvoelt dat één kleding koopt die de ander absoluut niet zou willen, is er iets grondig mis.
Dan is een huwelijk van een "ANWB stelletje" een veilige optie.
Voor wie niet weet wat dit is, google even op afbeeldingen en je ziet tientallen setjes voorbijkomen. :)

Je kunt er grapjes over maken, maar mijn man staat al op achterstand, die is nl zo kleurenblind als wat.
Oh @Mara je bent me er eentje :)
Nu weer ANWB stelletjes, had ik nooit van gehoord, geinig, weer wat geleerd.
Overigens ( even off topic) wat kan je goed quoten, daar ben ik een peutertje bij.....
Zelfs van verschillende postings, krijg jij ze netjes met naam onder elkaar, :super
heb je daar op geoefend?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Het kan zijn dat die man achterloopt.
Maar dan is het vreemd, (1) dat die vrouw toch gewoon dingen koopt tegen zijn kennelijk expliciete smaak in.
Stel dat deze man zijn vrouw graag in een traditionele jurk wil zien, dat is expliciet, maar de vrouw voelt zich daar zo ongelukkig in omdat het veel te ouwelijk en ouderwets is, dan gaat zij tegen zijn smaak in ja, maar dat is toch redelijk?
Je hebt - nadat je getrouwd bent - toch niet ineens geen eigen smaak en mening meer? Je mag aannemen dat de twee een poosje verkering hadden, dan moet je tijdens die periode beginnen over de al dan niet goede keuze van de kleding.
Tiberius schreef: En (2) dat hij haar dan terugstuurt naar de winkel. Als je dat gewoon vindt, wordt het echt hoog tijd voor een aantal sessies bij een huwelijkstherapeut.
Zeker! Maar ik denk dat ik nu iets anders bedoel dan jij. :)
Tiberius schreef:Ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent dat je kleding koopt vanwege de smaak van je partner. Of denk je dat je op dat gebied niet hoeft te geven en nemen?
Ja natuurlijk, mijn man loopt weleens in een kloffie waarvan ik denk: gooi dat toch eens in de voddenbak, maar hij klust er graag in.
Ik ben nooit teruggestuurd, dus ik neem aan dat hij wel happy is met mijn keuze.
Ik heb dat trouwens nog nooit meegemaakt, ook niet bij de traditioneel ingestelde echtparen in mijn omgeving.
Wel in positieve zin, dat de vrouw twijfelt over aankoop van een (te) duur jurkje en de man de doorslag geeft met: koop m nu maar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben het met de visie van Ambtenaar eens. Mijn vrouw heeft een volstrekt andere smaak als ik. Als ik mijn vrouw zou moeten terugsturen met alle jurkjes die ik niet mooi vind... hebben we al twintig jaar discussie. Daarom hebben we 19,5 jaar gelden afgesproken dat we elkaar vrij laten in wat we aandoen. Wat niet weg neemt dat we elkaar soms best commentaar geven. Dat heeft dan niet te maken of het principieel gepast is, maar smaak. Gelukkig hebben we over wat principieel wel of niet kan geen discussie.
Dus ja, mijn vrouw draagt wat ik soms expliciet niet mooi vind. Andersom ook. En toch hebben we een goed huwelijk. Misschien wel juist omdat we in sommige dingen zo verschillend zijn en elkaar daar ruimte in gunnen.

Toen wij trouwden zei de ambtenaar van de burgerlijke stand, je kunt trouwen om gelukkig te worden. Maar beter is te trouwen om gelukkig te maken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Fijn dat het toch een goed huwelijk is. Voor het overige wens ik je dan sterkte.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraagje

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:Ik ben het met de visie van Ambtenaar eens. Mijn vrouw heeft een volstrekt andere smaak als ik. Als ik mijn vrouw zou moeten terugsturen met alle jurkjes die ik niet mooi vind... hebben we al twintig jaar discussie. Daarom hebben we 19,5 jaar gelden afgesproken dat we elkaar vrij laten in wat we aandoen. Wat niet weg neemt dat we elkaar soms best commentaar geven. Dat heeft dan niet te maken of het principieel gepast is, maar smaak. Gelukkig hebben we over wat principieel wel of niet kan geen discussie.
Dus ja, mijn vrouw draagt wat ik soms expliciet niet mooi vind. Andersom ook. En toch hebben we een goed huwelijk. Misschien wel juist omdat we in sommige dingen zo verschillend zijn en elkaar daar ruimte in gunnen.
Heel herkenbaar! Zo is het bij ons ook.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Toch vind ik het niet leuk als mijn vrouw voor gek loopt. Dus stuur ik haar af en toe terug. (Wat dat met taliban te maken heeft, ontgaat me. Maar ik woon ook niet in Rotterdam.)
Gelukkig is mijn vrouw verstandig en loopt ze niet graag voor gek, dus vindt ze het zelf ook niet mooi als ik het lelijk vind.

Of je nou echt gelukkig bent als je elkaars kleding 'expliciet niet mooi vindt'.... Dat je in een voorkomend geval zelf een andere keuze gemaakt zou hebben, nou ja, maar expliciet niet mooi.

33 Maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe hij de vrouw zal behagen.
34 [...] maar [de vrouw] die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe zij den man zal behagen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

Dank voor je meeleven, Eilander! ;) Ja, we hebben een goed huwelijk, waar we in mogen ervaren dat de Heere ons als twee heel verschillende mensen met zeer verschillende karakters heeft samengebracht waar we elkaar tot hand en voet mogen zijn. In goede tijden, maar ook in de zware zaken, die we zeker ook kennen, zakelijk en in ons gezin.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

refo schreef:Toch vind ik het niet leuk als mijn vrouw voor gek loopt. Dus stuur ik haar af en toe terug. (Wat dat met taliban te maken heeft, ontgaat me. Maar ik woon ook niet in Rotterdam.)
Gelukkig is mijn vrouw verstandig en loopt ze niet graag voor gek, dus vindt ze het zelf ook niet mooi als ik het lelijk vind.

Of je nou echt gelukkig bent als je elkaars kleding 'expliciet niet mooi vindt'.... Dat je in een voorkomend geval zelf een andere keuze gemaakt zou hebben, nou ja, maar expliciet niet mooi.

33 Maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe hij de vrouw zal behagen.
34 [...] maar [de vrouw] die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe zij den man zal behagen.
Precies refo. Zo denken wij er ook over. Nu behoor ik natuurlijk wel bij de poldertaliban...
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
33 Maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe hij de vrouw zal behagen.
34 [...] maar [de vrouw] die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe zij den man zal behagen.
Precies! De één zal dit invullen als: ik koop het niet wat het behaagt mijn man niet. En veelal zal dat ook gebeuren. Je kunt ook invullen als: het behaagt (als man) mijn vrouw dat ze die kledingkeuze maakt. Mijn smaak is daarbij ondergeschikt. Als het goed is zal hier een evenwicht in zijn.

En voor mensen zich erg bezorgt maken over hoe wij er bij lopen, wees gerust. Het verschil in smaak tussen mijn vrouw en mij is (bijna) niemand ooit opgevallen. We kunnen ons samen redelijk goed in het openbaar vertonen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Het kan zijn dat die man achterloopt.
Maar dan is het vreemd, (1) dat die vrouw toch gewoon dingen koopt tegen zijn kennelijk expliciete smaak in.
Stel dat deze man zijn vrouw graag in een traditionele jurk wil zien, dat is expliciet, maar de vrouw voelt zich daar zo ongelukkig in omdat het veel te ouwelijk en ouderwets is, dan gaat zij tegen zijn smaak in ja, maar dat is toch redelijk?
Dat is helemaal niet redelijk; integendeel, dan hebben ze een zeer slecht huwelijk, als ze over dit soort eenvoudige dingen nog niet eens consensus kunnen bereiken en hij of zij zijn/haar zin doordrijft.
Mara schreef:Je hebt - nadat je getrouwd bent - toch niet ineens geen eigen smaak en mening meer?
Dat zeg ik ook niet. Maar je stemt wel op elkaar af en houdt rekening met elkaar.
Mara schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent dat je kleding koopt vanwege de smaak van je partner. Of denk je dat je op dat gebied niet hoeft te geven en nemen?
Ja natuurlijk, mijn man loopt weleens in een kloffie waarvan ik denk: gooi dat toch eens in de voddenbak, maar hij klust er graag in.
Het gaat hier niet over klussen of werk. Dan gelden andere regels; dan kijk je naar functionaliteit en eventueel kledingvoorschriften.
Mara schreef:Ik ben nooit teruggestuurd, dus ik neem aan dat hij wel happy is met mijn keuze.
Dat neem je aan? Praat je daar niet over?
Mara schreef:Ik heb dat trouwens nog nooit meegemaakt, ook niet bij de traditioneel ingestelde echtparen in mijn omgeving.
Nee. Ik verwacht ook niet dat die traditioneel ingestelde echtparen dat aan jou gaan vertellen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Dat neem je aan? Praat je daar niet over?
Nee. Er zijn belangrijker onderwerpen te bespreken.
Tiberius schreef:Ik verwacht ook niet dat die traditioneel ingestelde echtparen dat aan jou gaan vertellen.
Dat is wel waar vrouwen het met elkaar over hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie