Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Het moest ook wel liefst MET lange mouwen, zodat het bedekt is en ze er niet ook nog een vestje oid bij moest kopen en gezien de weersomstandigheden is een vestje gauw warm morgen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraagje

Bericht door Terri »

Orchidee schreef:Een dochter van me heeft een keurig zwart jurkje gekocht vandaag :super
Net op tijd :sweat morgen is de bijzetting waarbij zij ook verwacht word.
Afbeelding
Bijzonder mooi jurkje!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

Het volk van God hoorde hem graag, zowel in het twee- als tienstammenrijk.
Deze zin stond in een artikel over het overlijden van ds. van Belzen. Maar ik begrijp niet wat het betekent. Kan iemand dat uitleggen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
Het volk van God hoorde hem graag, zowel in het twee- als tienstammenrijk.
Deze zin stond in een artikel over het overlijden van ds. van Belzen. Maar ik begrijp niet wat het betekent. Kan iemand dat uitleggen?
Het zal wel zoiets betekenen als: binnen en buiten het kerkverband.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Vraagje

Bericht door Vorst »

Apart. Sommigen 'vergeestelijken' alles. Dan denk ik: zeg gewoon wat je bedoelt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraagje

Bericht door Hendrikus »

Vorst schreef:Apart. Sommigen 'vergeestelijken' alles. Dan denk ik: zeg gewoon wat je bedoelt.
Dat is voor sommige mensen best moeilijk. Je ziet het hier op het forum ook wel, dat praten in cryptogrammen. Het geheimzinnige, het raadselachtige, het mystieke, het extraordinaire heeft grote aantrekkingskracht.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Eens. Sommige mensen kunnen niet eens normaal meer praten over heilige dingen. Als je dat wel doet, dan moeten ze echt nadenken waar je het over hebt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraagje

Bericht door CvdW »

Job 13:9a Zal het goed zijn, als Hij u zal onderzoeken?

Laten we onszelf onderzoeken en niet een ander.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door Menheerse »

eilander schreef:
Dodo schreef:
Het volk van God hoorde hem graag, zowel in het twee- als tienstammenrijk.
Deze zin stond in een artikel over het overlijden van ds. van Belzen. Maar ik begrijp niet wat het betekent. Kan iemand dat uitleggen?
Het zal wel zoiets betekenen als: binnen en buiten het kerkverband.
Inderdaad geloof ik met eilander dat ermee bedoeld word dat hij ook buiten het kerkverband van de Gereformeerde Gemeente graag gehoord werd. De praktijk was dat hij daar ook regelmatig voorging. Ik geloof niet dat we er meer in moeten zien dan een soort woordspeling. Vergeestelijking zou ik het niet willen noemen. Dan kom je toch wat in de knoei met het tienstammenrijk en de kalverdienst in Dan en Bethel.
Een lastig volk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Het is zeker geen vergeestelijking te noemen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Maar wat is het dan wel? Het zal vast niet oneerbiedig bedoeld zijn. Het verschil met vergeestelijken is misschien dat het niet normatief wordt opgelegd, zoals sommige predikanten wel een hele preek kunnen houden over de dorsvloer waarop Ruth bij Boaz in bed ging liggen en eigenlijk over het halve boek Ruth wel. Maar verder is het natuurlijk aan de Bijbel ontleende beeldspraak, die voor zover ik kan begrijpen meer leuk klinkt dan daadwerkelijk kan worden doorgevoerd.

Los daarvan moet ik mij over dit soort dingen helemaal niet opwinden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraagje

Bericht door Ambtenaar »

Ik vind het een ongelukkige vergelijking. Iedereen weet wat er met de tien stammen is gebeurd, ze zijn verspreid over de volkeren. Andere kerken zou aanduiden komt mij niet bepaald sympathiek over.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Vraagje

Bericht door Menheerse »

In deze woordspeling ligt volgens mij ook wel het beeld dat Gods volk ten diepste een is hoewel nu verdeeld over verschillende kerkverbanden (twee- en tienstammenrijk).
Een lastig volk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Menheerse schreef:In deze woordspeling ligt volgens mij ook wel het beeld dat Gods volk ten diepste een is hoewel nu verdeeld over verschillende kerkverbanden (twee- en tienstammenrijk).
Precies, en méér moeten we er niet van maken dunkt mij.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraagje

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Precies, en méér moeten we er niet van maken dunkt mij.
Laat zo'n predikant zich dan helder uit drukken, in plaats van een metafoor te gebruiken die voor velerlei uitleg vatbaar is.
Plaats reactie