Kaart met sterrenstelsels

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Kaart met sterrenstelsels

Bericht door rekcor »

http://www.want.nl/vlieg-mee-door-400-0 ... et-heelal/

Oppervlakkig bezien zie je alleen maar grijze pluisjes in een 3d-ruimte. Maar als je bedenkt dat ieder 'pluisje' een melkweg is, voelde ik in ieder geval Psalm 8 opkomen...
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Kaart met sterrenstelses

Bericht door jakobmarin »

Prachtrig!!

Dit filmpje zal je dan ook wel verwondert doen staan (duurt een uur, maar is zeer de moeite waard!!):

[youtube]6MGF1zpGD_8[/youtube]
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door Mara »

Ik heb het filmpje even bekeken van rekcor, maar ik word er helemaal duizelig van.
Ik kan het nauwelijks bevatten. Maar hoe weten ze nu dat het 1/3 deel is? Het heelal heeft immers geen einde?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Ik heb het filmpje even bekeken van rekcor, maar ik word er helemaal duizelig van.
Ik kan het nauwelijks bevatten. Maar hoe weten ze nu dat het 1/3 deel is? Het heelal heeft immers geen einde?
Er is ook niemand die ooit het "einde" van het heelal zal vinden...

Hoe groot zijn, HEER', Uw werken!
Hoe ver gaat Uw beleid.
Gij stelt, met mogendheid,
Elk deel zijn juiste perken.
Een ziel, aan 't stof gekluisterd,
Beseft Uw daden niet;
Geen dwaas weet, wat hij ziet;
Zijn oordeel is verduisterd.

http://www.kraatsschool.nl/images/psalm ... lm_092.htm
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door rekcor »

Mara schreef:Maar hoe weten ze nu dat het 1/3 deel is? Het heelal heeft immers geen einde?
Het heelal heeft wel een einde. Het schijnt zelfs uit te dijen / groter te worden. De vraag is natuurlijk: waarin dijt het dan uit?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door Mara »

rekcor schreef:
Mara schreef:Maar hoe weten ze nu dat het 1/3 deel is? Het heelal heeft immers geen einde?
Het heelal heeft wel een einde. Het schijnt zelfs uit te dijen / groter te worden. De vraag is natuurlijk: waarin dijt het dan uit?
Dat zei mijn zoon ook net tegen me, maar hij is een alpha dus verder dan deze wetenschap kwam hij ook niet.
Als je er echt over door gaat denken, wordt je helemaal :bobo denk ik. Daarin schiet het verstand toch echt tekort. En ik denk ook dat deze dingen verborgen moeten blijven.
Want wie zegt ons dat de Hemel "boven" is? Ook woorden schieten dus tekort.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door refo »

Als je er achter komt 'waarin' het heelal uitdijdt krijg je vast de Nobelprijs.
Ik zie niet waarom deze dingen verborgen moeten blijven.

Wat me vooral intrigeert zijn de enorme afstanden. Het licht van sommige objecten doet er miljoenen jaren over om de aarde te bereiken. Door wat we weten over de levenscyclus van sterren bestaan sommige sterren inmiddels niet meer, hoewel we nog wel hun laatste licht kunnen zien. Omdat dat zo lang onderweg was.

Als je er vanuit gaat dat de schepping maximaal 6000 jaar geleden was moet je aannemen dat sommige sterren nooit bestaan hebben, maar we wel hun licht hebben.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Als je er achter komt 'waarin' het heelal uitdijdt krijg je vast de Nobelprijs.
Ik zie niet waarom deze dingen verborgen moeten blijven.

Wat me vooral intrigeert zijn de enorme afstanden. Het licht van sommige objecten doet er miljoenen jaren over om de aarde te bereiken. Door wat we weten over de levenscyclus van sterren bestaan sommige sterren inmiddels niet meer, hoewel we nog wel hun laatste licht kunnen zien. Omdat dat zo lang onderweg was.

Als je er vanuit gaat dat de schepping maximaal 6000 jaar geleden was moet je aannemen dat sommige sterren nooit bestaan hebben, maar we wel hun licht hebben.
Maar denk je dat er ooit een mens zo ver zal komen om dit allemaal te kunnen bevatten...
Ik dacht het niet... Stel, er is een einde aan het heelal, maar wat is daar dan weer
achter dat einde, acher de allerlaatste ster, achter een soort muur? Of wat we ons ook maar
zouden kunnen inbeelden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door François Turretini »

Volgens mij is de gangbare wetenschappelijke theorie dat het heelal sinds de oerknal nog steeds uitdijt. Net zoals het ontstaan is door de oerknal - volgens die gangbare wetenschappelijke theorie - zo doet die knal tot op de dag van vandaag het heelal verder uitdijen.

Ik heb ook wel eens gelezen dat uiteindelijk wanneer die knal uigeknald is zeg maar, het heelal weer in zou moeten storten.

Overigens is het idee dat het heelal nog steeds uitdijt gebaseerd op de waarneming dat er bepaalde delen van het heelal zo ver weg zijn, dat er vooralsnog geen licht van de sterren op die plek in het heelal de aarde heeft bereikt. Het heelal is namelijk zo groot dat het licht er zo lang over doet om van die plaatsen naar de aarde toe te gaan, dat het sinds dat er sterren in die plaatsen ontstaan zijn nog niet genoeg tijd verstreken is voor dat licht om de aarde te bereiken. Maar naarmate de tijd verstrijkt wordt er dus een groter deel van het heelal zichtbaar voor ons, doordat er meer licht uit die uithoeken van het heelal de aarde bereikt. Verder dan dat is er dus nog wel iets, alleen we kunnen het voorlopig nog niet zien. Men vermoed dat tot op de dag van vandaag het heelal verder uitdijt, en er steeds weer nieuwe sterrenstelsels enzo ontstaan, door diezelfde oerknal die ook ooit ons deel van het heelal zo hebben gemaakt.

Tot zover wat ik begrijp van de gangbare wetenschappelijke theorie.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door caprice »

Je zou maar zo'n 'wijze' oerknalwetenschapper zijn, en dat er dan in Spreuken 15 vers 21 het volgende over je opgetekend staat:

De dwaasheid is den verstandeloze blijdschap, maar een man van verstand zal recht wandelen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door François Turretini »

caprice schreef:Je zou maar zo'n 'wijze' oerknalwetenschapper zijn, en dat er dan in Spreuken 15 vers 21 het volgende over je opgetekend staat:

De dwaasheid is den verstandeloze blijdschap, maar een man van verstand zal recht wandelen.
Het is jammer dat natuurwetenschappen soms gepaard moeten gaan met zoveel hoogmoed. Het zou mooier zijn als de mensen uit verwondering over Gods schepping, en ontzag voor Hem de wereld de Hij geschapen heeft zouden onderzoeken, in plaats van dat hoogmoedige alles moeten begrijpen, wat vandaag soms het motief voor wetenschap lijkt. Dat zou al een hoop verstandeloze blijdschap schelen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Als je er vanuit gaat dat de schepping maximaal 6000 jaar geleden was moet je aannemen dat sommige sterren nooit bestaan hebben, maar we wel hun licht hebben.
Ja, maar dat uitdijen van het heelal schijnt er ook invloed te hebben op de snelheid van het licht en op de tijd, dus het is de vraag of die berekeningen allemaal kloppen.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Maar denk je dat er ooit een mens zo ver zal komen om dit allemaal te kunnen bevatten...
Ik dacht het niet... Stel, er is een einde aan het heelal, maar wat is daar dan weer
achter dat einde, acher de allerlaatste ster, achter een soort muur? Of wat we ons ook maar
zouden kunnen inbeelden?
Volgens schattingen kunnen we iets van 15% van de werkelijkheid momenteel zien of meten, en als dat ons al zoveel raadsel oplevert en blijft opleveren, zijn we nog lang niet klaar met de wetenschap.
En hoe meer er ontdekt wordt, hoe meer eer en ontzag we voor God kunnen hebben hiervoor!

Overigens hoorde ik de creationist Tom Zoutewelle een onderscheid maken in leeftijd van de planeten (aarde) en de geschapen mensen daarop. Dus zou het heelal met zijn sterren wel miljoenen jaren oud kunnen zijn?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door Johann Gottfried Walther »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Maar denk je dat er ooit een mens zo ver zal komen om dit allemaal te kunnen bevatten...
Ik dacht het niet... Stel, er is een einde aan het heelal, maar wat is daar dan weer
achter dat einde, acher de allerlaatste ster, achter een soort muur? Of wat we ons ook maar
zouden kunnen inbeelden?
Volgens schattingen kunnen we iets van 15% van de werkelijkheid momenteel zien of meten, en als dat ons al zoveel raadsel oplevert en blijft opleveren, zijn we nog lang niet klaar met de wetenschap.
En hoe meer er ontdekt wordt, hoe meer eer en ontzag we voor God kunnen hebben hiervoor!

Overigens hoorde ik de creationist Tom Zoutewelle een onderscheid maken in leeftijd van de planeten (aarde) en de geschapen mensen daarop. Dus zou het heelal met zijn sterren wel miljoenen jaren oud kunnen zijn?
Dat laatste heeft te maken met inlegkunde in Genesis 1 en het inbrengen van evolutiedenken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kaart met sterrenstelsels

Bericht door rekcor »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dus zou het heelal met zijn sterren wel miljoenen jaren oud kunnen zijn?
Dat laatste heeft te maken met inlegkunde in Genesis 1 en het inbrengen van evolutiedenken.
De evolutietheorie gaat over 'het leven': hoe dat ontstaan zou zijn en hoe de verschillende soorten ontstaan zijn. Over de leeftijd van het heelal/de sterren gaat die theorie niet.
Plaats reactie