Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dan hebben wij een andere definitie van 'goed eten' ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Chili uit een potje van Hak, daar gruwel ik echt van. Eigenlijk van alle potjes wel. Dat eet ik alleen in uiterste nood. Het erge is dat de kinderen bijna juichen als ze sporadisch worteltjes uit een potje krijgen.
Ik kook weleens voor mezelf worteltjes (bij gestoofde vis, de rest van het gezin blieft ze neit) en dan stoof ik ze heel lang in boter, met een schepje suiker en fijngeknipte peterselie. Net als rode kool is het een groente die heel gaar en zacht op zn lekkerst is, vind ik dan.
Ik ben ook niet van de blikken en potten, die bevatten zoveel zout en suiker, als is dat nu wel minder las ik.
merel schreef:Daarnaast heb ik per ongeluk de verkeerde aardappelen gekocht. Dit zijn echte afkokers en die hebben wij nooit. Niemand vindt ze lekker,
Koop jij normaliter vastkokende?
Met afkokers moet je leren omgaan, niet al te gaar koken, afgieten, droogstomen en een aantal keren goed opschudden, liefst voor het open raam. (ouderwetse tip).
Voor puree zijn ze eigenlijk niet zo geschikt, die bevat dan te veel vocht.
Probeer eens een ovenschotel met schijfjes aardappel, als afwisseling. Dus rauw verwerken.
Maar ze zijn lekker hoor, als je een echte Hollandse prak eet, met veel jus. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

De toegevoegde suiker is ook mijn bezwaar tegen eten uit blik/pot. Aan worteltjes voeg ik geen suiker toe. Wel een klontje boter en wat perselie.

Normaliter koop ik Bildstart of Frieslanders ( per 20 kg), nu lag blijkbaar de verkeerde aardappels op de verkeerde stapel. De overschotel met schijfjes aardappel is ook wel een idee. Ik heb aankomende nog witlof op het menu. Hoe maak jij dit klaar?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Terri »

1 kilo witlof fijngesneden, 500 gram aardappelen in plakjes gesneden, 2 uien gesnipperd, 400 gram rundergehakt, zout en peper, 2 eetl. fijngehakte peterselie, 2 eetlepels paneermeel.50 gram gerapte kaas

Bereidingswijze
Snijd de struikjes witlof en was deze en kook deze in ca. 10 min. Kook de aardappelschijfjes ook in ca. 10 min gaar. Fruit de uien in wat boter of olijfolie en doe het gehakt erbij maak het met een vork los, en bak het gaar Voeg er zout, peper en peterselie aan toe. Leg in een met boter bestreken ovenvaste schotel een laagje aardappelplakjes, daarna een laagje lof, daarop de helft van het gehaktmengsel, weer aardappelschijfjes, witlof en weer gehakt. Bestrooi met wat kaas en paneermeel en leg hier en daar een klontje boter. Zet de schotel onder een voorverwarmde grill om een bruin korstje te krijgen

Deze heb ik wel eens gemaakt en dan in plaats van gehakt stukjes kipfilet( lekker gekruid).
Eenvoudig maar succesvol vooral bij kinderen.
merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Klinkt lekker Terri! Denk dat dit morgen op het menu staat.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Doorgaans vind ik groente uit blik of pot ook niet zo lekker. Hou van groente die nog knapperig is.
Uitzondering maak ik voor maïs en peulvruchten.
Een potje bonenmix van Hak vind ik heerlijk met een klein blikje maïs erdoorheen, en een rode puntparika. Vanavond nog gegeten bij de gebakken aardappels.
Maïs vind ik zelf lekkerder van een kolf maar die zijn nogal prijzig. En de jeugd hier baalt dan van al die vliesjes tussen je tanden.
Een potje wortels vinden ze hier inderdaad ook een delicatesse; maar dat eten we zelden. (Ik vind ze zo snotterig...)
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Ik hou ook van vers enzovoorts. Maar voor één persoon rode bieten of rode kool koken, vind ik teveel moeite. Mais komt ook uit blik. Doperwten uit de vriezer. Tomatenblokjes regelmatig uit blik. En de rest vers.
merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Afgelopen zondag kikkererwtensoep gemaakt, was erg lekker!
Een grote ui roerbakken met een venkel. Vervolgens wortel en bleekselderij erbij. Deksel op de pan om het zacht te laten pruttelen. Tomatenpuree erbij en nog even roerbakken, een scheut witte wijn en even in laten koken. Daarna een liter groente bouillon en een blik tomatenstukjes en oregano, tijm, peterselie en laurier en een half uur laten pruttelen. Kikkererwten deels pletten en deels heel laten. Deze op het laatste toe toevoegen en nog 10 minuten meepruttelen.

Onderwijl een groot stuk brood laten drogen met peper en zout en olie in de oven en deze gedroogde stukken door de soep scheppen. Volgens het recept moest er uiteindelijk nog een schepje pesto in de soep, maar ik vond dat minder lekker.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Klinkt lekker. Ik maak zulke soepen ook vaak, je kunt best een beetje losjes met het recept omgaan. Ik doe er ook altijd wat chilivlokken in.
Alleen dat brood... Ik vind brood in soep echt vies. Ik geef er altijd los brood bij.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

In Franse uiensoep vind ik geroosterd brood wel lekker; met gesmolten kaas erop. Helaas kan het merendeel hier niet zo goed tegen ui.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Druiven! En niet zo weinig ook. Gebracht door de Turkse buurman die een plant in de tuin heeft. Zelf eten ze alleen de bladeren.
Is het een idee er een jam van te maken?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

emigrant schreef:Druiven! En niet zo weinig ook. Gebracht door de Turkse buurman die een plant in de tuin heeft. Zelf eten ze alleen de bladeren.
Is het een idee er een jam van te maken?
Jam, sap, invriezen, opeten, wijn maken. Alles kan. Hou die buurman te vriend!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door JCRyle »

emigrant schreef:Druiven! En niet zo weinig ook. Gebracht door de Turkse buurman die een plant in de tuin heeft. Zelf eten ze alleen de bladeren.
Is het een idee er een jam van te maken?
Druivenbladeren oftewel het blad van de druivenplant eten? Dat is nieuw voor mij. Wat maakt men daar dan allemaal van?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

JCRyle schreef:
emigrant schreef:Druiven! En niet zo weinig ook. Gebracht door de Turkse buurman die een plant in de tuin heeft. Zelf eten ze alleen de bladeren.
Is het een idee er een jam van te maken?
Druivenbladeren oftewel het blad van de druivenplant eten? Dat is nieuw voor mij. Wat maakt men daar dan allemaal van?
Druivenbladeren werden vroeger wel gebruikt om zachte kaas in te verpakken, maar dat mag tegenwoordig niet meer.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

JCRyle schreef:
emigrant schreef:Druiven! En niet zo weinig ook. Gebracht door de Turkse buurman die een plant in de tuin heeft. Zelf eten ze alleen de bladeren.
Is het een idee er een jam van te maken?
Druivenbladeren oftewel het blad van de druivenplant eten? Dat is nieuw voor mij. Wat maakt men daar dan allemaal van?
de Griekse keuken kent dat ook: Dolmetsch. Rijst en groente gewikkeld ik gekookte wijnbladeren.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie