Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Ik denk dat we er weer naar toegaan dat vet belangrijk wordt. Het verbaast me wel eens dat in de bijbel 'vet' verbonden is met zegen. Dus zou het gezond moeten zijn.
Wellicht komt men er nog eens achter dat een hoog cholesterol wijst op een verdediging ván het hart in plaats van een probleem vóór het hart. Als je dan alles vetloos maakt, krijgt het hart het zwaar. En zowaar: hartproblemen komen op steeds jongere leeftijd voor.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Hihi, dat vinden mijn man en ik ookAfbeelding
Maar de jeugd denkt daar heel anders overAfbeelding
Mijn kinderen zijn dol op jus. Het maakt een 'prakkie' toch lekkerder. Zij smokkelen wel wat met boter op brood. Dat moet nl van mij ook voor de noodzakelijke vitamine's.

Volkoren pasta en zilvervliesrijst eten wij ook altijd. Ik vind het inmiddels zoveel lekkerder. Dat is ook de reden dat ik nu op zoek ben naar iets dat couscous kan vervangen. Volgens mij is dat quinoa ( hoe schrijf je dat eigenlijk?). Ik las alleen vorig jaar in het NRC dat wij met dit produkt heel Bolivia leegkopen en dusdanig erg dat de eigen bevolking het niet meer op kan brengen. Dat weerhoudt mij om dit te eten.

@ mara In hoeverre te weinig eiwitten? Hangt dit samen met het vlees/visgebruik of met de zuivelprodukten?

Voor het overige schuif ik al een aantal dagen aan. Er wordt voor mij gekookt, heerlijk! Afgelopen maandag andijviestamppot met spekjes en gisteren volkoren pasta met zelfgemaakte saus, erg lekker!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Ik krijg twee logé's die hoogstnodig verwend moeten worden. Ik vrees dat we vandaag bij de grote gele M belanden. Verder staat op hun lievelingslijstje eigenlijk alleen 'spaghetti carbonara zoals mama het maakt'. Aangezien ik dat nou niet echt heel erg smakelijk vind, gaan we voor morgen maar iets anders verzinnen. Op het bijna-lievelingslijstje staat tomatensoep met stokbrood en brie, bedenk ik nu. Dat klinkt aantrekkelijker, afgezien dan van de brie.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door samanthi »

refo schreef:Ik denk dat we er weer naar toegaan dat vet belangrijk wordt. Het verbaast me wel eens dat in de bijbel 'vet' verbonden is met zegen. Dus zou het gezond moeten zijn.
Wellicht komt men er nog eens achter dat een hoog cholesterol wijst op een verdediging ván het hart in plaats van een probleem vóór het hart. Als je dan alles vetloos maakt, krijgt het hart het zwaar. En zowaar: hartproblemen komen op steeds jongere leeftijd voor.
Ja ook melk en honing maar dat schijnt ook al niet goed te zijn :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Dus aardappels met jus zijn wel goed? Of juist niet.
Ik eet veel volkoren producten als rijst en pasta.maar aardappeltjes met jus is toch het allerlekkerst.
Mits de jus is gemaakt van vloeibare boter of margarine - dus niet van een pakje - en aangelengd met water. Ik gebruik daar altijd het kookvocht van de aardappels voor, dan bindt het ook lichtjes.
Het is best nog ingewikkeld, als je met de glycemische index te maken hebt.
(GI is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Producten met een hoge GI zijn bijvoorbeeld gebakken aardappelen, brood, cornflakes en popcorn. Pasta, peulvruchten en fruit vallen onder producten met een lage GI.)
Wij hebben een boekje meegekregen, waar de produkten onder vallen en wanneer je ze het beste zou kunnen eten.
Want het maakt uit of je iets bij het ontbijt eet of vlak voor het slapen gaan.
refo schreef:Ik denk dat we er weer naar toegaan dat vet belangrijk wordt. Het verbaast me wel eens dat in de bijbel 'vet' verbonden is met zegen. Dus zou het gezond moeten zijn.
Dat is het ook.
Wij nemen sinds enkele maanden dagelijks een lepel Omega 3 olie.
Maar wij eten nog maar zelden gefrituurde etenswaren.
Het ligt er ook aan als je als diabeet juist moet afvallen (bij type 2 zie je dan dat er steeds minder insuline nodig is) of juist aan moet komen en dat moet je het dus zoeken in vet en eiwitrijk. Dat is ook berekend.
Dus hier in de koelkast staat volle melk(produkten), volvette boerenkaas, slagroom (een lepel door yoghurt of kwark) en vaak zalm of sardientjes op brood, brood wordt met grasboter besmeerd.
merel schreef:mara In hoeverre te weinig eiwitten? Hangt dit samen met het vlees/visgebruik of met de zuivelprodukten?
Er zijn diverse diëten (die de sterren blijkbaar promoten) waar heel veel rauwkost en groente wordt gegeten en hooguit een stukje gegrilde kip of vis.
Op zich prima, maar er zijn mensen die dan echt tekorten opbouwen.
Eiwitten moet je halen uit zuivelprodukten, kaas, vlees, maar ook noten en peulvruchten.
En de vetten uit vette vis, avocado en room/volle melk, zijn echt wel gezond.
Kinderen worden niet te dik van gezonde volle produkten, maar van snoepen en te weinig beweging.
Het is allang bewezen dat light produkten je juist dikker maken, omdat je je lichaam "bedriegt" als het ware. Het denkt: ha suiker, en maakt insuline aan, maar er kwam geen suiker. Dan raakt het op den duur ontregeld.
merel schreef:Volgens mij is dat quinoa
Omdat het supergezond is en een laag G.I. heeft, had ik het ook gekocht, maar we kregen het gevoel op zangzaad te kauwen.
Het is absoluut niet vies, maar wij houden ook niet van maan- en sesamzaad op brood.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door eilander »

refo schreef:Ik denk dat we er weer naar toegaan dat vet belangrijk wordt. Het verbaast me wel eens dat in de bijbel 'vet' verbonden is met zegen. Dus zou het gezond moeten zijn.
We weten toch al lang dat er gezonde vetten zijn?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ok heb ook quinoa geprobeerd maar het kan ons echt niet bekoren.
Bulgur ipv coyscous doe ik weleens.
Als ik een maaltijdsalade maak.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Sorry voor mijn typefouten
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Sorry voor mijn typefoutenAfbeelding
Geeft niks hoor, het zijn ook zulke moeilijke woorden... :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Cheeseburgersoep. Broodje kipburger. Slaatje. Watermeloen. Koppel van 20 mensen ivm verjaardag.
Als dessert koffie met Bolus.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Vorst »

Brrr wat een combinatie.
Maar gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Was lekker hoor. Veel complimentjes gescoord
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Wie heeft ervaring met het invriezen van lasagne?
Ik was net tomatensaus aan het maken voor de lasagne van vanavond, meldt 1 kind zich af.
Zijn portie kan dan naar opa, maar dat lukt me niet om het te brengen, vandaag en morgen.
Kan ik het probleemloos in de vriezer doen en hoe ontdooi je het dan weer zonder dat het een smakeloze drab wordt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Mara schreef:Wie heeft ervaring met het invriezen van lasagne?
Ik was net tomatensaus aan het maken voor de lasagne van vanavond, meldt 1 kind zich af.
Zijn portie kan dan naar opa, maar dat lukt me niet om het te brengen, vandaag en morgen.
Kan ik het probleemloos in de vriezer doen en hoe ontdooi je het dan weer zonder dat het een smakeloze drab wordt?
gewoon in een goed afgesloten tupperware in de koelkast bewaren. Kan tot enkele dagen prima. Invriezen alleen als het langer dan een dag of 5 gaat worden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

spaghettini met spinazie a la creme gekruid met Vegeta mix.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie