Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik heb nog wel eens pinda's of noten bij een gerecht. Geeft een lekkere crunch en je kunt minderen op het vlees.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Óók lastig: noten...
Niemand houd hier van noten of fruit door/bij de warme maaltijd ;-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik ben echt een beetje klaar met vlees. Je hebt voor je gezondheid maar weinig nodig. Vlees eten is ook nog eens bezwaarlijk voor het milieu. Ik kan er eigenlijk echt niet zo goed bij dat mensen onbekommerd veel vlees blijven eten. Er zijn zoveel alternatieven en goede vegetarische recepten tegenwoordig.
Wij hebben ook vrijwel geen vleeswaar op brood. We komen makkelijk aan kaas, in allerlei soorten, dat scheelt natuurlijk, maar die eet ik zelf ook weinig. Eigengebakken brood met roomboter, meer heb ik niet nodig.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Toch blijf ik het lastig vinden om smaakvolle vegetarische gerechten klaar te maken. Ik heb er nu een paar recepten op mijn lijstje staan die wij echt lekker vinden. Een groot deel van de recepten valt voor ons qua smaak af.
En als een recept om het lekker te maken dichtgeplakt zit met allerlei kazen, vraag ik mij ook af wat de gezondheidswinst is van vegetarisch eten.

Dus ik houd mij aanbevolen voor vega recepten ;)

ik vind zelf dit recept erg smakelijk http://www.smakelijck.nl/recepten/linzensoep-/
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

zelf kruidenboter aan het maken.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Vorst »

@ merel: ik maak regelmatig een simpele bloemkoolcurry. Rood uitje fruiten, boullion toevoegen, binden met wat bloem, kokosmelk toevoegen, flink wat kerrie erbij en vervolgens kleine bloemkoolroosjes. Is snel gaar. Wat verse koriander of peterselie erdoor, rijst of noedels erbij en na het opdienen ongebrande (geroosterde) cashewnootjes er overheen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2017 »

24Kitchen heeft ook gezonde (vegeratische) gerechten, vaak met een video voor de bereidingswijze.
Rudolph van Veen is een goede kok die gezonde, eenvoudig te bereiden en hoogstaande culinaire gerechten presenteert.

Hoe komt het trouwens dat jullie als maar naar dit soort (vegetarische) gerechten vragen.
Hebben jullie geen (voor)ouders van wie jullie suitable gerechten kunnen leren? Noe?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Mijn ouders en.voorouders waren niet zo met eten bezig wb hoeveelheden, gezond, wel of niet vegetarisch.
6/7 dagen per week: aardappels, groente, vlees. Én een bord pap na.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

De inzichten op het gebied van voeding zijn nogal veranderd de laatste tijd. Leren wat goede voeding is, doe je uit de media denk ik. Een artikel in de krant, een stuk op internet, dat soort dingen.
Ik heb zelf een hele omslag gemaakt in mijn manier van koken en boodschappen doen. Toen ik pas getrouwd was, wist ik er niet veel van. En ik moest een beetje op het geld letten. Maar geleidelijk, ook door internet, ben ik gezonder gaan koken en leven.
Door internet kun je zo makkelijk aan goede recepten komen! Dat is echt geweldig.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door windorgel »

Orchidee schreef:Mijn ouders en.voorouders waren niet zo met eten bezig wb hoeveelheden, gezond, wel of niet vegetarisch.
6/7 dagen per week: aardappels, groente, vlees. Én een bord pap na.
Inderdaad. En zo doe ik het nog steeds vrijwel iedere dag: veel groente, niet te veel aardappelen en een lekker stukje vlees. Niks mis mee.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Mijn ouders en.voorouders waren niet zo met eten bezig wb hoeveelheden, gezond, wel of niet vegetarisch.
6/7 dagen per week: aardappels, groente, vlees. Én een bord pap na.
Ja inderdaad, herkenbaar. In de herfst werd de grote houten bak volgestort met aardappels, waar we tot in de lente van aten.
Heel veel stamppotten of kruimig gekookte aardappels. De Hollandse prak.
Ik vond het heel bijzonder toen ik als kind een bord macaroni voor mijn neus kreeg.
Dodo schreef:De inzichten op het gebied van voeding zijn nogal veranderd de laatste tijd.
Niet de laatste tijd, dat is al een tijdje, maar is voortdurend in beweging. Wat vandaag nog gezond is, blijkt morgen toch een beetje betwijfeld.
We moesten eerst massaal aan de B.ecel, daarna was roomboter toch echt gezonder, nu weet ik het niet.
Het mediterraan dieet zou goed voor hart- bloedvaten zijn, want in die landen zijn minder hartinfarcten. Maar ja, die mensen wonen wel in een zonnig land, waar de zoete tomaatjes en olijven in of naast hun tuin groeien.
Ik denk maar zo, ik pik van elk dieet iets mee. Afwisselen, de ene dag groenten van onder de grond, de andere dag groenten die boven de grond groeien. Rood, oranje, wit en groen afwisselen. :)
Eten was vroeger om de honger te stillen, nu moet het een beleving zijn in een restaurant.
We kregen een folder in de bus van een pas geopend restaurant.
Met foto's van opgemaakte borden. Wat een aanstellerij zeg. Je betaalt heeft veel geld voor een bord met pietepeuterige gerechtjes.
Er zullen best mensen zijn die hier veel plezier aan beleven, maar ik vind het zonde van mijn geld om driekwart weeksalaris op 1 avond er doorheen te jagen met een bordje eten samen met mijn gezin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Vorst schreef:@ merel: ik maak regelmatig een simpele bloemkoolcurry. Rood uitje fruiten, boullion toevoegen, binden met wat bloem, kokosmelk toevoegen, flink wat kerrie erbij en vervolgens kleine bloemkoolroosjes. Is snel gaar. Wat verse koriander of peterselie erdoor, rijst of noedels erbij en na het opdienen ongebrande (geroosterde) cashewnootjes er overheen.
Wij hebben dit vanavond gegeten, naar tevredenheid. Het was echt lekker. Ik had er alleen nog een rode peper doorheen gesnipperd, wij houden wel van een beetje pittig.
Als je nog meer ideeën hebt, hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Roos2017 »

Bloemkool is een heerlijke groente. Als wij bloemkool eten dan koken we die in het geheel. Op z´n kop in de pan met de groene bladeren er nog aan. Daardoor wordt de hitte in de bloemkool groter en is hij binnen 20-25 minuten gaar. Doordat je hem niet in roosjes snijdt zit er veel meer smaak in. Vervolgens in de oven om een geroosterd laagje te krijgen. Opdienen op een grote schaal, er omheen rijst of couscous en een royale (pittige) zelfgemaakte currysaus over de bloemkool. Echt heerlijk vegetarisch en het ziet er ook nog eens super uit.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Van mijn ouders en grootouders heb ik zeker leren koken. Alleen wel op de Hollandse wijze. Inderdaad veel aardappel gerechten, maar ook veel vlees. Daarnaast oliebollen en appelflappen bakken en in de zomer kruutmoes maken; een gerecht vol spek, gort, karnemelk en worst. Heerlijk!
En ik denk ook dat je met aardappels, groente, vlees, relatief veel verschillende groente binnen krijgt. Witte rijst en couscous probeer ik zoveel mogelijk te mijden of te vervangen voor meer vezelrijke produkten.

@ vorst dank je! Ik zal het volgende week eens proberen te maken.

Gisteren en eergisteren vegetarisch gegeten. Zaterdag een bloemkoolsoep. Op zich niets mis mee, maar mi net geprakte bloemkool. Gisteren had ik een spinazie ricotta lasagne klaargemaakt. De smaak was goed, alleen kwam ik er halverwege achter dat ik onvoldoende lasagnebladen had. Vervoglens maar een laagje macaroni ertussen gedaan :haha
Vandaag eten wij bietjes, gebakken ui en een balletje gehakt en morgen maak ik een zuurkoolschotel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Van mijn ouders en grootouders heb ik zeker leren koken.
En tantes. :)
Maar als ik nog steeds zo zou koken, zouden we aan de cholesterolremmers moeten en gaan sonjabakkeren intussen.
En alles moest overgaar worden gekookt.
Veel bladgroenten werden gebonden met een maizenapapje.
Ik heb het Margrietkookboek nog van mijn moeder.
De maaltijd bereiden besloeg echt een serieus deel van de dag. :sweat
Extra hapjes voor bij de lunch, croquetjes, flensjes, vers getrokken bouillon.
En bij het avondeten, een bordje soep, een dessert in de vorm van gekookte vla, flan of pap, allemaal bereid door moeder de vrouw.
En dan tenslotte een kopje koffie, gemaakt van vers gemalen koffiebonen (met de hand) vers gekookt water en vers gekookte melk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie