Voorstellen

Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Voorstellen

Bericht door Menheerse »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef:
Menheerse schreef:Hallo Refoforummers,

Ik ben nieuw op dit forum en wil me hierbij graag voorstellen.
Zoals mijn forumnaam in het dialect al aangeeft kom ik uit Middelharnis.
Lid ook van de Gereformeerde Gemeente ter plaatse.
Voor de rest hou ik het graag liever wat anoniem.
Het is, naar mijn mening, belangrijker dat het gaat over de inhoud dan over de persoon.

Dit forum lees ik al enkele jaren regelmatig.
Vaak komen er interessante onderwerpen voorbij waarover je zelf ook een bepaalde mening hebt.
Soms ook zou je nog eens wat dieper willen doorvragen om iemands mening wat beter te kunnen begrijpen.
Dat hoop ik vanaf nu dan ook regelmatig te doen.
Aan de andere kant vormt de mening van anderen je ook wel.
Mooi soms hoe anderen een heel andere mening hebben dan die van jou en dat ook goed weten te onderbouwen.
Dat geeft toch vaak ook begrip voor andere meningen hoewel dat niet betekend dat je het er mee eens bent.

Als laatste zie ik de laatste tijd een grote belangstelling voor onze plaatselijke gemeente.
Er worden soms uitspraken gedaan op dit forum waarin ik me als gemeentelid niet erg kan vinden.
In dat geval hoop ik dat wat te corrigeren.

Oh ja, ik draag geen zwart pak of hoed, maar heb wel een bruine (tegen het zwart aan) auto.
Voor het geval iemand denk dat het allemaal 1 pot nat is daar in Menheerse;)
das vrèt lùk, ik bin gebor'n in Slandt, aan de arekant, maar vind die knikkertuuten oek wel àrig.
Welkom.
Ik dacht dat het een forumregel was: Praat ABN? :yahoo

Maar goed .. welkom 'Menheerse'
Overigens had meneer Van Dijk ook een 'bruine' auto
:modo
jee he gelik :haha
Samanthi, ik hoop het dialect beperkt te houden tot mijn forumnaam. Tjonge, wat lees dat lastig.
Het Flakkees is sowieso veel meer een spreektaal dan een schrijftaal.
Zelfs ik heb er moeite mee om het te lezen.
Om over jouw Zeeuws nog maar te zwijgen :haha

De laatste regel uit mijn post was er een met een knipoog.
Idd heeft JvD ook een bruine auto (gelukkig wel tegen het zwart aan;)
Een lastig volk
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voorstellen

Bericht door samanthi »

menheerse schreef: Om over jouw Zeeuws nog maar te zwijgen :haha
Slandt ligt nog een eiland voor Flakkee, het is Voorne Putten en idd niet schrijfbaar laten we het gewoon ABN houden :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Voorstellen

Bericht door Menheerse »

samanthi schreef:
menheerse schreef: Om over jouw Zeeuws nog maar te zwijgen :haha
Slandt ligt nog een eiland voor Flakkee, het is Voorne Putten en idd niet schrijfbaar laten we het gewoon ABN houden :haha
Oh sorry, ik had het verward met het zeeuwse Sint Annaland. Maar dat is Stalland in het dialect. Ik dacht aan een alternatieve schrijfwijze :livre . Maar 'Slandt' = Zuidland/Mijnsheerenland?
Een lastig volk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorstellen

Bericht door -DIA- »

Menheerse schreef: Het Flakkees is sowieso veel meer een spreektaal dan een schrijftaal.
Zelfs ik heb er moeite mee om het te lezen.
Om over jouw Zeeuws nog maar te zwijgen :haha
Ik heb hele beste vrienden gehad die onderling Flakkees spraken.
Verstond het wel half/half.
Maar goed, het meest vreemde vind ik wel de grens die tussen
Middelharnis en Sommelsdijk... Hoe hebben ze die zo kunnen trekken!
Er staat me iets bij van een grenswijziging tussen Zeeland en Zuid-Holland,
maar dat is meer een verhaal van klok en klepel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voorstellen

Bericht door samanthi »

Menheerse schreef:
samanthi schreef:
menheerse schreef: Om over jouw Zeeuws nog maar te zwijgen :haha
Slandt ligt nog een eiland voor Flakkee, het is Voorne Putten en idd niet schrijfbaar laten we het gewoon ABN houden :haha
Oh sorry, ik had het verward met het zeeuwse Sint Annaland. Maar dat is Stalland in het dialect. Ik dacht aan een alternatieve schrijfwijze :livre . Maar 'Slandt' = Zuidland/Mijnsheerenland?
Zuidland.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: RE: Re: Voorstellen

Bericht door Menheerse »

samanthi schreef:
Menheerse schreef:
samanthi schreef:
menheerse schreef: Om over jouw Zeeuws nog maar te zwijgen :haha
Slandt ligt nog een eiland voor Flakkee, het is Voorne Putten en idd niet schrijfbaar laten we het gewoon ABN houden :haha
Oh sorry, ik had het verward met het zeeuwse Sint Annaland. Maar dat is Stalland in het dialect. Ik dacht aan een alternatieve schrijfwijze :livre . Maar 'Slandt' = Zuidland/Mijnsheerenland?
Zuidland.
Huh, Zuidlaren. Dat ligt toch in Drenthe? Berend Botje Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
Een lastig volk
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voorstellen

Bericht door Mannetje »

Dat is Zuidlaren...

Kom je weleens buiten je dorp? ;)
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Voorstellen

Bericht door samanthi »

Nee-een Zuidland, dat automatische gedoe. :bobo
Ik had het al knappies verbeterd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: RE: Re: Voorstellen

Bericht door Menheerse »

-DIA- schreef:
Menheerse schreef: Het Flakkees is sowieso veel meer een spreektaal dan een schrijftaal.
Zelfs ik heb er moeite mee om het te lezen.
Om over jouw Zeeuws nog maar te zwijgen :haha
Ik heb hele beste vrienden gehad die onderling Flakkees spraken.
Verstond het wel half/half.
Maar goed, het meest vreemde vind ik wel de grens die tussen
Middelharnis en Sommelsdijk... Hoe hebben ze die zo kunnen trekken!
Er staat me iets bij van een grenswijziging tussen Zeeland en Zuid-Holland,
maar dat is meer een verhaal van klok en klepel.
Het flakkees is inderdaad lastig te verstaan voor een 'overkanter' (alles van buiten het eiland). Hoewel riessens ook niet meevalt;)
Sommelsdijk behoorde lang geleden inderdaad tot het gewest Zeeland en de rest van het eiland tot Holland. Nu is het met Middelharnis aan elkaar gegroeid tot een tweelingdorp. De Langeweg en de straten in het verlengde daarvan vormen de scheidslijn tussen de dorpen. Aan de ene kant wonen de mensen in Sommelsdijk aan de andere kant in Middelharnis.
De dorpen worden alleen (nog) niet in een naam genoemd zoals bijvoorbeeld Kapelle-Biezelinge of Sprang-Capelle.
Een lastig volk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Voorstellen

Bericht door -DIA- »

Menheerse schreef:
-DIA- schreef:
Menheerse schreef: Het Flakkees is sowieso veel meer een spreektaal dan een schrijftaal.
Zelfs ik heb er moeite mee om het te lezen.
Om over jouw Zeeuws nog maar te zwijgen :haha
Ik heb hele beste vrienden gehad die onderling Flakkees spraken.
Verstond het wel half/half.
Maar goed, het meest vreemde vind ik wel de grens die tussen
Middelharnis en Sommelsdijk... Hoe hebben ze die zo kunnen trekken!
Er staat me iets bij van een grenswijziging tussen Zeeland en Zuid-Holland,
maar dat is meer een verhaal van klok en klepel.
Het flakkees is inderdaad lastig te verstaan voor een 'overkanter' (alles van buiten het eiland). Hoewel riessens ook niet meevalt;)
Sommelsdijk behoorde lang geleden inderdaad tot het gewest Zeeland en de rest van het eiland tot Holland. Nu is het met Middelharnis aan elkaar gegroeid tot een tweelingdorp. De Langeweg en de straten in het verlengde daarvan vormen de scheidslijn tussen de dorpen. Aan de ene kant wonen de mensen in Sommelsdijk aan de andere kant in Middelharnis.
De dorpen worden alleen (nog) niet in een naam genoemd zoals bijvoorbeeld Kapelle-Biezelinge of Sprang-Capelle.
Juustem! Maar weet je wat ik mis? Ik mis plaatsnaamborden. Alleen ingewijden kunnen zo de grens weten. Als je via Sommelsdijk binnenkomt zie je niet waar Middelharnis begint en vice versa.
Ik weet dat het Riessens veel verder van het 'standaard-Nederlands' afstaat, dat is bekend. Ik doe dan ook geen poging om het Riessens te leren spreken. Ik spreek bij oudere mensen die dialect-talig zijn de taal van mijn geboortedorp, niet zo heel ver van Rijssen, maar wel een heel verschil in de taal. De taal van ons dorp was vanouds wat beschaafder (minder vreemde woorden) dan het Riessens.
Overigens.... Na de gedwongen fusie tussen de gemeente Rijssen en Holten heet de gemeente wel Rijssen-Holten....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Voorstellen

Bericht door Ouddorp »

Tussen de dorpen onderling staan inderdaad geen borden. Is wel vreemd ja, het zijn echt nog wel aparte dorpen. Wat ook raar is, dat als via de Langeweg binnen komt dan staan aan twee kanten borden met enkel Middelharnis. En dat terwijl Sommelsdijk het grootste dorp van die twee is.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voorstellen

Bericht door helma »

Ik weet in elk geval de boekwinkel.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: RE: Re: Voorstellen

Bericht door Menheerse »

Ouddorp schreef:Tussen de dorpen onderling staan inderdaad geen borden. Is wel vreemd ja, het zijn echt nog wel aparte dorpen. Wat ook raar is, dat als via de Langeweg binnen komt dan staan aan twee kanten borden met enkel Middelharnis. En dat terwijl Sommelsdijk het grootste dorp van die twee is.
Het was me nog nooit opgevallen, maar inderdaad staat bij de Langeweg aan allebei de zijden van de weg Middelharnis. Dat klopt dus eigenlijk niet. Waarschijnlijk om het niet te verwarrend te maken. En 'Ouddorp', je weet het, Middelharnis is veul belangrijker dan Sommelsdijk. Het bestuurscentrum van het eiland. Iedereen is er blij mee Afbeelding. Plaatsnaamborden in het dorp is misschien wat teveel van het goede. Dan zou elke zijstraat van de Langweg een bord moeten krijgen.
Een lastig volk
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: RE: Re: Voorstellen

Bericht door Germanicus »

Menheerse schreef:En 'Ouddorp', je weet het, Middelharnis is veul belangrijker dan Sommelsdijk.


Dáárover zijn de meningen nogal verdeeld. :huhu
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Voorstellen

Bericht door samanthi »

Germanicus schreef:
Menheerse schreef:En 'Ouddorp', je weet het, Middelharnis is veul belangrijker dan Sommelsdijk.


Dáárover zijn de meningen nogal verdeeld. :huhu
:haha :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie