Het grote weertopic

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef: Ik kan er prima tegen. Deze dagen is het wel warm maar door de relatief lage luchtvochtigheid is het goed uit te houden. Door al die airco omgevingen kunnen wij juist slechter tegen de natuurlijke warmte.
Het menselijk lichaam kan prima functioneren tussen -20 C en + 40 C maar door onze westerse verwendheid kunnen wij alleen nog functioneren op kamertemperatuur . :OO3
Ik las gisteren in het NRC toch echt wat anders. Daar stond, onderbouwd met sterftecijfers, dat de Nederlander het best gedijt bij 16,5 graden. Dan is de sterfte onder invloed van temperatuur, kou of warmte het laagst.
Het kwik mag best wat stijgen, maar bij 23,3 gaat het hard met de sterf gevallen. Bij 25 graden zelfs de helft hoger dan bij 15-20 graden. De gemiddelde kamertemperatuur dus. Het heeft dus niets met verwendheid te maken.
Ik sprak niet over de Nederlander maar over het menselijk lichaam. In hetzelfde stuk staat dat in zuid europa tot 29,4 er nog geen verhoogde sterftecijfers zijn.
De sterftecijfers in de winter zijn trouwens aanmerkelijk hoger.
Natuurlijk ontken ik niet dat hitte voor kwetsbare groepen onprettig en zelfs gevaarlijk kan zijn.Daarom is het ook goed dat de scherpe kantjes van deze late zomer er wat vanaf gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Dat doe ik nu ook niet!
Maandag is het hopelijk koelerAfbeelding
Dat doe ik onder de plafondventilator, standje 2 en door de stoom gaan mijn poriën mooi open en misschien is het vocht wel goed voor tegen de rimpels. :)
Orchidee schreef:Nadeel: de was groeit harder
Dat wel, maar het zijn handdoeken en die hoeven alleen gevouwen te worden en de T shirtjes zijn zo gestreken.
Mijn man loopt te klussen en verwisselt wel 4 x per dag een shirt, maar die strijk ik dus niet.
Wassen aan de lijn en aan weer.
De jurkjes zijn ook een kwestie van ophangen, strak trekken en dan drogen ze glad op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Voor mij hoeft het echt niet warmer te worden dan 21/22 graden.
20 is primaAfbeelding
20 vind ik gewoon koud aanvoelen. Gelukkig varieert het weer nogal in Nederland waardoor iedereen aan z'n trekken komt. Meestal denk ik bij wat, voor mij minder weer, ach... nu heeft een ander het weer naar zijn zin.

Maar klagen over het weer, is dat eigenlijk niet een vorm van opstand tegen God?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door DDD »

Ik vind dat echt een raar idee. Waarom zou je het weer niet vervelend mogen vinden? Is verwarming/koeling in huis dan ook opstand tegen God? Of het gebruikmaken van een paraplu? Of de planten water geven als het een tijdje droog is?

Je mag mijns inziens een voorkeur hebben voor bepaalde soorten weer, en andere weersomstandigheden onprettig vinden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Orchidee »

Als je niet normaal kan functioneren door de warmte, piep je wel anders
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind dat echt een raar idee. Waarom zou je het weer niet vervelend mogen vinden? Is verwarming/koeling in huis dan ook opstand tegen God? Of het gebruikmaken van een paraplu? Of de planten water geven als het een tijdje droog is?

Je mag mijns inziens een voorkeur hebben voor bepaalde soorten weer, en andere weersomstandigheden onprettig vinden.
Toch heeft Jolanda een sterk punt. Wij belijden met Zondag 10 dat alles (dus ook het weer) ons toekomt uit Zijn Vaderlijke hand . Dan past klagen niet.
Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid , rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Orchidee »

Ach, laat maar
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door alexv »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik vind dat echt een raar idee. Waarom zou je het weer niet vervelend mogen vinden? Is verwarming/koeling in huis dan ook opstand tegen God? Of het gebruikmaken van een paraplu? Of de planten water geven als het een tijdje droog is?

Je mag mijns inziens een voorkeur hebben voor bepaalde soorten weer, en andere weersomstandigheden onprettig vinden.
Toch heeft Jolanda een sterk punt. Wij belijden met Zondag 10 dat alles (dus ook het weer) ons toekomt uit Zijn Vaderlijke hand . Dan past klagen niet.
Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid , rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen .

Wij mochten vroeger thuis nooit zeggen " het is slecht weer" mijn vader was daar heel streng op. Ik heb wel eens gehoord dat de Fransen zeggen: Hij regent, ik spreek geen Frans maar dat is wel mooi.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: RE: Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Habitat »

alexv schreef: Wij mochten vroeger thuis nooit zeggen " het is slecht weer" mijn vader was daar heel streng op. Ik heb wel eens gehoord dat de Fransen zeggen: Hij regent, ik spreek geen Frans maar dat is wel mooi.
Op het www kwam ik deze blog tegen met als titel "Hij regent". Zie het laatste blokje tekst van de blog.
https://siebbuiten.wordpress.com/2010/08/16/hij-regent/
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door helma »

Wij mochten ook geen negatieve woorden zeggen over het weer, en dat probeer ik ook weer door te geven. Inderdaad hebben de Fransen het beter begrepen. (Net als we zeggen: er heerst...griep. Ook iets wat niet klopt)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door DDD »

Kan iemand ook een bijbeltekst opnoemen waaruit blijkt dat je niet ontevreden mag zijn met het weer? Overigens zie ik nog steeds niet in waarom je dan wel een paraplu zou mogen gebruiken. Je zou met evenveel recht kunnen vaststellen dat je daarmee niet buigt onder Gods oordelen. Al vind ik dat zelf evenzeer onzin.

Volgens mij is dit een doorgeschoten lijdelijkheid. Ik ben ook benieuwd of er bronnen zijn uit de gereformeerde traditie waarin mensen ook zo spraken.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Kan iemand ook een bijbeltekst opnoemen waaruit blijkt dat je niet ontevreden mag zijn met het weer? Overigens zie ik nog steeds niet in waarom je dan wel een paraplu zou mogen gebruiken. Je zou met evenveel recht kunnen vaststellen dat je daarmee niet buigt onder Gods oordelen. Al vind ik dat zelf evenzeer onzin.

Volgens mij is dit een doorgeschoten lijdelijkheid. Ik ben ook benieuwd of er bronnen zijn uit de gereformeerde traditie waarin mensen ook zo spraken.
Niet voor alles bestaan Bijbelteksten.
Bronnen (of referentiekaders) ken ik wel: Gods volk durfde (en lach nu niet) als ze dichtbij God,
in tere Godsvreze wandelden, bij wijze van spreken nog niet over een strootje heen te stappen.
Dat waren de leesbare brieven.
Zeg nu niet: Dat is ouderwets. Ja, ik weet dat er nu veel meer bij door kan, dat weet ik wel.
Ik herinner me mensen, die zo Gods aanbiddelijke majesteit zagen in het onweer.
Dan 'ging er wat van uit'.
(Sorry ik kon het niet laten om nog een keer te reageren)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door helma »

Tuurlijk mag je wel zeggen dat je het weer niet zo prettig vindt, maar vaak wordt er gezegd 'rotweer' of iets dergelijks. En dat is wat toch wel ver als we belijden dat God over het weer gaat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mara »

DDD schreef:Kan iemand ook een bijbeltekst opnoemen waaruit blijkt dat je niet ontevreden mag zijn met het weer? Overigens zie ik nog steeds niet in waarom je dan wel een paraplu zou mogen gebruiken. Je zou met evenveel recht kunnen vaststellen dat je daarmee niet buigt onder Gods oordelen. Al vind ik dat zelf evenzeer onzin.

Volgens mij is dit een doorgeschoten lijdelijkheid. Ik ben ook benieuwd of er bronnen zijn uit de gereformeerde traditie waarin mensen ook zo spraken.
Het gaat er meer om dat de één juicht omdat het (eindelijk) regent, terwijl de ander die regen helemaal niet goed uit komt.
Ik lees nu in diverse media dat we een "rotzomer" hadden en dat het nu eindelijk zomer is. Zijn mensen dan zo kort van memorie? We hebben al een paar dagen van hitte achter de rug en het is helemaal geen slechte zomer.
Als het regent, regent het vaak nu met plasregens, een gestaag regenbuitje is er eigenlijk nooit meer.
Natuurlijk mag je je beschermen met een paraplu. Zoals je je ook beschermt tegen het onweer door niet onder een boom te gaan staan of in het open water of veld te begeven.
Maar de termen rotweer of bah, alweer die akelige wind, zouden we achterwege moeten laten, omdat we alles uit God's Hand ontvangen.
Ik hoorde eens van een dominee die op de dag van een begrafenis die hij dan moest leiden, bad of de Heere droog weer zou willen geven.
Soms viel de regen met bakken uit de hemel als hij de pastorie verliet en vroeg zijn vrouw bezorgd of hij toch maar niet een plu mee zou nemen. Nee vrouw, zei hij dan.
Hij had nog nooit een begrafenis hoeven te leiden met een paraplu.
Toen hij het vertelde vond ik het een beetje...onbelangrijk, maar nu ik ouder ben denk ik er heel vaak aan terug.
Zien we die ogenschijnlijk kleine zegeningen van de Heere altijd wel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door refo »

Er zijn wat van die gereformeerde legendes in omloop.
Zondag 10 roept volgens mij o.a. op om tevreden te zijn met 't weer.
Plaats reactie