Het grote weertopic

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Terri »

helma schreef:Tuurlijk mag je wel zeggen dat je het weer niet zo prettig vindt, maar vaak wordt er gezegd 'rotweer' of iets dergelijks. En dat is wat toch wel ver als we belijden dat God over het weer gaat.
Precies.
Als je ziek wordt van extreme warmte of een oostelijke wind, koude regenbuien enz. dan mag je best zeggen dat je dat weer lastig vindt, maar 'schelden' op het weer lijkt me niet goed.
Ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met @DDD, w.b. 'doorgeschoten lijdelijkheid' .
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Kan iemand ook een bijbeltekst opnoemen waaruit blijkt dat je niet ontevreden mag zijn met het weer? Overigens zie ik nog steeds niet in waarom je dan wel een paraplu zou mogen gebruiken. Je zou met evenveel recht kunnen vaststellen dat je daarmee niet buigt onder Gods oordelen. Al vind ik dat zelf evenzeer onzin.

Volgens mij is dit een doorgeschoten lijdelijkheid. Ik ben ook benieuwd of er bronnen zijn uit de gereformeerde traditie waarin mensen ook zo spraken.
Niet voor alles bestaan Bijbelteksten.
Bronnen (of referentiekaders) ken ik wel: Gods volk durfde (en lach nu niet) als ze dichtbij God,
in tere Godsvreze wandelden, bij wijze van spreken nog niet over een strootje heen te stappen.
Dat waren de leesbare brieven.
Zeg nu niet: Dat is ouderwets. Ja, ik weet dat er nu veel meer bij door kan, dat weet ik wel.
Ik herinner me mensen, die zo Gods aanbiddelijke majesteit zagen in het onweer.
Dan 'ging er wat van uit'.
(Sorry ik kon het niet laten om nog een keer te reageren)
Over een strootje heen stappen is wel beeldspraak, DIA. Het betekent dat zij niets wilden doen dat ook maar in het minste een overtreding kon zijn. Dat wil niet zeggen dat zij met ieder weer blij moesten zijn, wat nog iets anders is dan opstandig. Een boer mag best ongelukkig zijn met het weer, en ik ook. Wij mogen niet boos worden op God omdat het naar onze smaak een paar dagen wat te warm is. Wat nog onze eigen schuld is ook, maar dat terzijde.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door DDD »

helma schreef:Tuurlijk mag je wel zeggen dat je het weer niet zo prettig vindt, maar vaak wordt er gezegd 'rotweer' of iets dergelijks. En dat is wat toch wel ver als we belijden dat God over het weer gaat.
Dat woord kwam in de discussie niet aan de orde. Dat is dan precies dezelfde reden waarom je geen rotkanker hoort te zeggen. Al zou ik niet weten of je dat echt niet mag zeggen. Ik ben niet in die positie, en ik zou het iemand die met kanker geconfronteerd wordt, ook helemaal niet kwalijk nemen. Ik zou dat ook zeker niet opstandig tegen God vinden.

Ik vind de hele discussie overgeestelijk, en daarmee feitelijk ongeestelijk. De bijbel zegt ons al dat de kastijdingen Gods wel tot ons nut zijn, maar geen zaak van vreugde, maar van droefheid. Wij hoeven niet stoicijns te zijn, ook niet over het weer.

Nog even en je mag in de kerk niet meer zeggen dat iemand een slechte boodschap heeft gekregen, of je wordt beschuldigd van opstand tegen God. Het zijn alle uitvloeisels van een extreem hard voorzienigheidsgeloof, dat niet in overeenstemming is met hoe God zich in zijn Woord heeft geopenbaard. En daarom blijf ik erbij dat zulke extreme standpunten alleen akkoord zijn als zij uitdrukkelijk in Gods Woord gegrond zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door huisman »

DDD schreef:
helma schreef:Tuurlijk mag je wel zeggen dat je het weer niet zo prettig vindt, maar vaak wordt er gezegd 'rotweer' of iets dergelijks. En dat is wat toch wel ver als we belijden dat God over het weer gaat.
Dat woord kwam in de discussie niet aan de orde. Dat is dan precies dezelfde reden waarom je geen rotkanker hoort te zeggen. Al zou ik niet weten of je dat echt niet mag zeggen. Ik ben niet in die positie, en ik zou het iemand die met kanker geconfronteerd wordt, ook helemaal niet kwalijk nemen. Ik zou dat ook zeker niet opstandig tegen God vinden.

Ik vind de hele discussie overgeestelijk, en daarmee feitelijk ongeestelijk. De bijbel zegt ons al dat de kastijdingen Gods wel tot ons nut zijn, maar geen zaak van vreugde, maar van droefheid. Wij hoeven niet stoicijns te zijn, ook niet over het weer.

Nog even en je mag in de kerk niet meer zeggen dat iemand een slechte boodschap heeft gekregen, of je wordt beschuldigd van opstand tegen God. Het zijn alle uitvloeisels van een extreem hard voorzienigheidsgeloof, dat niet in overeenstemming is met hoe God zich in zijn Woord heeft geopenbaard. En daarom blijf ik erbij dat zulke extreme standpunten alleen akkoord zijn als zij uitdrukkelijk in Gods Woord gegrond zijn.
Ik vind jouw redenering vrij onzinnig. Je lijkt al het weer te zien als oordelen Gods. Een vraag of je een paraplu mag meenemen is natuurlijk niet serieus te nemen. Regen is in de Bijbel vaker een teken van zegen dan van vloek.

Je gaat ook niet in op Zondag 10 met alle verwijsteksten. In zondag 10 belijdt de ware gelovige dat alles hem toekomt uit Gods Vaderlijke hand. Dat kan best worstelingen geven maar ook veel troost.
Jij lijkt het steeds te hebben over Gods slaande hand.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door DDD »

Het ging hier inderdaad om weer waar mensen niet blij van worden, zoals de hitte van de afgelopen dagen. Ik beweer niet dat dit een oordeel Gods is, maar dat zou ik van geen enkele weersomstandigheid beweren. Net zo min als ik God de schuld zou geven van kanker, zolang het mijzelf niet overkomt, tenminste. Voor die situatie kan ik niet spreken, daar kan ik dus beter over zwijgen.

Ik noem alleen de uiterste consequenties van jouw eigen standpunt. Dat je die niet serieus wilt nemen, zegt niets over de redenering op zich.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mara »

refo schreef:Er zijn wat van die gereformeerde legendes in omloop.
Zondag 10 roept volgens mij o.a. op om tevreden te zijn met 't weer.
Het is geen legende, ik zou je zo de naam van hem kunnen geven. Hij leeft nog.
Ik denk dat het in zijn eigen gemeentes ook bekend is!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het ging hier inderdaad om weer waar mensen niet blij van worden, zoals de hitte van de afgelopen dagen. Ik beweer niet dat dit een oordeel Gods is, maar dat zou ik van geen enkele weersomstandigheid beweren. Net zo min als ik God de schuld zou geven van kanker, zolang het mijzelf niet overkomt, tenminste. Voor die situatie kan ik niet spreken, daar kan ik dus beter over zwijgen.

Ik noem alleen de uiterste consequenties van jouw eigen standpunt. Dat je die niet serieus wilt nemen, zegt niets over de redenering op zich.
In jouw ogen zal jouw redenering best wel kloppen maat hij klopt voor geen meter. :)

De uiterste consequentie van Zondag 10 is een afhankelijk leven , een dankbaar leven.........maar dat kan alleen als wij het ware geloof deelachtig zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Orchidee »

Ook dan struikelen we en zijn we niet volmaakt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Ook dan struikelen we en zijn we niet volmaakt.
Idd dat gaat niet zonder worstelingen ( zie bv de Psalmen maar ook Elia, Paulus, Jeremia enz.)

Maar er is wel een ander fundament gekomen. Het ware geloof vertrouwd de HEERE in voor en tegenspoed.


Wij raken wel wat off topic.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Kan iemand ook een bijbeltekst opnoemen waaruit blijkt dat je niet ontevreden mag zijn met het weer? Overigens zie ik nog steeds niet in waarom je dan wel een paraplu zou mogen gebruiken. Je zou met evenveel recht kunnen vaststellen dat je daarmee niet buigt onder Gods oordelen. Al vind ik dat zelf evenzeer onzin.

Volgens mij is dit een doorgeschoten lijdelijkheid. Ik ben ook benieuwd of er bronnen zijn uit de gereformeerde traditie waarin mensen ook zo spraken.
Niet voor alles bestaan Bijbelteksten.
Bronnen (of referentiekaders) ken ik wel: Gods volk durfde (en lach nu niet) als ze dichtbij God,
in tere Godsvreze wandelden, bij wijze van spreken nog niet over een strootje heen te stappen.
Dat waren de leesbare brieven.
Zeg nu niet: Dat is ouderwets. Ja, ik weet dat er nu veel meer bij door kan, dat weet ik wel.
Ik herinner me mensen, die zo Gods aanbiddelijke majesteit zagen in het onweer.
Dan 'ging er wat van uit'.
(Sorry ik kon het niet laten om nog een keer te reageren)
Over een strootje heen stappen is wel beeldspraak, DIA. Het betekent dat zij niets wilden doen dat ook maar in het minste een overtreding kon zijn. Dat wil niet zeggen dat zij met ieder weer blij moesten zijn, wat nog iets anders is dan opstandig. Een boer mag best ongelukkig zijn met het weer, en ik ook. Wij mogen niet boos worden op God omdat het naar onze smaak een paar dagen wat te warm is. Wat nog onze eigen schuld is ook, maar dat terzijde.
Nee u begrijpt het weer niet. Het gaat niet over het blij zijn met elk weertype, of elke storm en hagelbui etc. Mopperen op het weer is, dacht ik, ontevredenheid (of opstand) met hetgeen God over ons beschikt.

Het strootje is inderdaad beeldspraak, maar was een heel algemene uitdrukking. Ik weet nog dat ds. Bregman meerdere malen zei: Vroeger konden ze over geen strootje heen stappen, en nu springen ze over de Noorderkerk. Dan doelde hij op de verachtering in de genade.
Verder zijn ook in het weer de macht en de oordelen of de aanbidding van God te zien. Denk aan Psalm 29, Psalm 19 enz. We lezen ook hoe God de vijand verdreef door weersverschijnselen: Hij donderde over de vijanden met een grote donder zodat ze zeer verschrikten. Verder is bekend (maar dat geloven we waarschijnlijk niet meer) dat de Armada door de adem Gods verstrooid is. In ieder geval zagen de "primitieve Nederlanders" er toen meer in dan nu.

En nu reageer ik hier niet verder op want dan vallen we weer van het een in het ander.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Lassie »

Ik zit naar buiten te kijken... maar wat een mooie lucht.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:
huisman schreef: Ik kan er prima tegen. Deze dagen is het wel warm maar door de relatief lage luchtvochtigheid is het goed uit te houden. Door al die airco omgevingen kunnen wij juist slechter tegen de natuurlijke warmte.
Het menselijk lichaam kan prima functioneren tussen -20 C en + 40 C maar door onze westerse verwendheid kunnen wij alleen nog functioneren op kamertemperatuur . :OO3
Ik las gisteren in het NRC toch echt wat anders. Daar stond, onderbouwd met sterftecijfers, dat de Nederlander het best gedijt bij 16,5 graden. Dan is de sterfte onder invloed van temperatuur, kou of warmte het laagst.
Het kwik mag best wat stijgen, maar bij 23,3 gaat het hard met de sterf gevallen. Bij 25 graden zelfs de helft hoger dan bij 15-20 graden. De gemiddelde kamertemperatuur dus. Het heeft dus niets met verwendheid te maken.
Ik sprak niet over de Nederlander maar over het menselijk lichaam. In hetzelfde stuk staat dat in zuid europa tot 29,4 er nog geen verhoogde sterftecijfers zijn.
De sterftecijfers in de winter zijn trouwens aanmerkelijk hoger.
Natuurlijk ontken ik niet dat hitte voor kwetsbare groepen onprettig en zelfs gevaarlijk kan zijn.Daarom is het ook goed dat de scherpe kantjes van deze late zomer er wat vanaf gaan.
Dat klopt inderdaad, maar blijkbaar kan het lichaam, ook in Mediterrane landen, het boven de 29C ook niet bolwerken. Dat betekent dus gelijk dat het lichaam wel went aan hogere temperaturen, maar 'ons' lichaam er nog niet op aangepast is.

Al met al ben ik erg blij met het huidige weer. Nu nog het afkoelen in huis. Ons huis is zo geïsoleerd dat het tijden duurt voordat het goed afgekoeld is. Meestal hebben wij pas eind oktober voor het eerst de verwarming aan. Dan zakt het onder de 20C in huis.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:
huisman schreef: Ik kan er prima tegen. Deze dagen is het wel warm maar door de relatief lage luchtvochtigheid is het goed uit te houden. Door al die airco omgevingen kunnen wij juist slechter tegen de natuurlijke warmte.
Het menselijk lichaam kan prima functioneren tussen -20 C en + 40 C maar door onze westerse verwendheid kunnen wij alleen nog functioneren op kamertemperatuur . :OO3
Ik las gisteren in het NRC toch echt wat anders. Daar stond, onderbouwd met sterftecijfers, dat de Nederlander het best gedijt bij 16,5 graden. Dan is de sterfte onder invloed van temperatuur, kou of warmte het laagst.
Het kwik mag best wat stijgen, maar bij 23,3 gaat het hard met de sterf gevallen. Bij 25 graden zelfs de helft hoger dan bij 15-20 graden. De gemiddelde kamertemperatuur dus. Het heeft dus niets met verwendheid te maken.
Ik sprak niet over de Nederlander maar over het menselijk lichaam. In hetzelfde stuk staat dat in zuid europa tot 29,4 er nog geen verhoogde sterftecijfers zijn.
De sterftecijfers in de winter zijn trouwens aanmerkelijk hoger.
Natuurlijk ontken ik niet dat hitte voor kwetsbare groepen onprettig en zelfs gevaarlijk kan zijn.Daarom is het ook goed dat de scherpe kantjes van deze late zomer er wat vanaf gaan.
Dat klopt inderdaad, maar blijkbaar kan het lichaam, ook in Mediterrane landen, het boven de 29C ook niet bolwerken. Dat betekent dus gelijk dat het lichaam wel went aan hogere temperaturen, maar 'ons' lichaam er nog niet op aangepast is.

Al met al ben ik erg blij met het huidige weer. Nu nog het afkoelen in huis. Ons huis is zo geïsoleerd dat het tijden duurt voordat het goed afgekoeld is. Meestal hebben wij pas eind oktober voor het eerst de verwarming aan. Dan zakt het onder de 20C in huis.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mara »

merel schreef:Ons huis is zo geïsoleerd dat het tijden duurt voordat het goed afgekoeld is. Meestal hebben wij pas eind oktober voor het eerst de verwarming aan. Dan zakt het onder de 20C in huis.
Wij hebben een oud huis, dat langer koel blijft, maar de muren blijven lang warmte afgeven. Dus als het allang koel is buiten, is het bij ons binnen nog steeds warm.
Toen wij dit huis bekeken, kwamen wij uit een bloedhete flat en was dit huis een oase van koelte, ik denk dat dit een grote positieve factor was toen.
De achterkant ligt op het zuiden en dat scheelt in de kamers soms wel 10 graden met de voorkant, die op het noorden ligt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie