Het grote weertopic

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Forse sneeuwval weer hier in Rotterdam..
En dat trekt waarschijnlijk naar het oosten? Dan is er vanmiddag nog wel een en ander te verwachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Man wel, ik niet. Het kost veel geld, gelukkig slaat de garage ze op, want anders moet je nog 4 banden zien weg te leggen in de zomer.
Als je winter- en zomerbanden gebruikt, kost het vrijwel niets extra.

Overigens is het zo dat in Duitsland winterbanden verplicht zijn bij winterse weersomstandigheden. Mocht je door zomerbanden een verkeersopstopping veroorzaken dan volgt een hoge boete, en bij het veroorzaken van een ongeval ben je in principe aansprakelijk en word je nalatigheid verweten.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 11 dec 2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Zo te zien zal het hier ook binnen afzienbare tijd beginnen te sneeuwen.
Dat wordt dan een verse laag bovenop de glibberboel die er nu al ligt.

https://www.buienradar.nl/nederland/nee ... neeuwradar
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Hebben jullie allemaal winterbanden dan?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Absoluut. Een wereld van verschil.
Mijn man rijdt ook vaak in Duitsland en Oostenrijk, en in Duitsland is het zelfs verplicht.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Orchidee schreef:Hebben jullie allemaal winterbanden dan?
Nee hoor. Wij rijden nu op zomerbanden. Profiel is wel een beetje weg. Glijdt heerlijk deze dagen...:)

Vreemd hoor dat al die scholen dicht gaan...
Beetje sneeuw.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Herman »

Ik kan me niet heugen ooit sneeuwvrij te hebben gehad. Mijn middelbare schooltijd was van 1994-2000.

Is dat een nieuwe trend?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Hebben jullie allemaal winterbanden dan?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Heb ze wel, maar ze liggen nog in de opslag. :) Doe voorzichtig, dat scheelt heel veel.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door helma »

Ik weet nog wel van ijzelvrij in mijn jeugd. En op de schaats naar school in 1980...

En ik heb 1 keer gereden in sneeuw zonder winterbanden...levensgevaarlijk! Gister onderweg naar de kerk zagen we ook verschillende auto's rondtollen. Je bent voor jezelf en anderen een gevaar. De auto voor ons reed voorzichtig, maar gleed bij het rode licht nog zeker 2 meter door.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Luther »

Herman schreef:Ik kan me niet heugen ooit sneeuwvrij te hebben gehad. Mijn middelbare schooltijd was van 1994-2000.

Is dat een nieuwe trend?
Ja... komt door die weeralarmen. Hadden we vroeger ook niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door windorgel »

Herman schreef:Ik kan me niet heugen ooit sneeuwvrij te hebben gehad. Mijn middelbare schooltijd was van 1994-2000.

Is dat een nieuwe trend?
Ik wel in die periode. Ik meen in 1995 of 1996.
Heeft natuurlijk ook ermee te maken dat het streekscholen zijn. Het OV bijv. rijdt met sneeuw niet meer volgens de dienstregeling...
Daarnaast zijn ouders mondiger geworden. Je wilt niet weten wat het commentaar is als de school openblijft ondanks weeralarm en het weer echt slecht wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Jongere »

Ik heb wel eens sneeuwvrij meegemaakt op de middelbare school. Ben wel een jongere, maar is toch alweer een tijdje terug. ;)
Als ik eerlijk ben, begrijp ik nooit zo goed reacties als "we kunnen in NL niet tegen een beetje sneeuw". We zijn nu eenmaal geen Duitsland, laat staan Zwitserland. Het sneeuwt zelden in Nederland, en sneeuwbuien van deze soort komen niet eens jaarlijks voor. Ik denk dat er misschien maar eens in de vier jaar(?) voldoende sneeuw is om een degelijke sneeuwpop te bouwen, zoals gisteren/vandaag. Dan is het heel redelijk dat je je infrastructuur niet instelt op zulke weersomstandigheden. En daarmee ligt alles nu eenmaal sneller "plat" dan in landen waar dit vaker aan de orde is. Zoiets als een weeralarm is hierdoor uiteraard relatief. Wat in ons land rood heet, is in Zwitserland misschien niet eens een kleurtje. Ik vind het best normaal eigenlijk om in de paar gevallen dat het voorkomt het openbare leven daarop aan te passen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Ik kan me niet heugen ooit sneeuwvrij te hebben gehad. Mijn middelbare schooltijd was van 1994-2000.

Is dat een nieuwe trend?
Mijn schooltijd begon in 1958. Dat was in de eerste klas van de Lagere School.
De basisschool bestond nog niet, en de Kleuterschool was niet verplicht.
In die jaren hebben we regelmatig 'ijsvrij' gehad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Tiberius »

Klopt. Bovendien heeft dat ook te maken met de drukte op de wegen en de frequentie van het (trein-)verkeer.
In Noorwegen of Zweden komt er om het kwartier een auto voorbij. Als er dan eens één wegglijdt, is er niet veel aan de hand. Terwijl er hier in Nederland direct 500 auto's erachter vast staan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Klopt. Bovendien heeft dat ook te maken met de drukte op de wegen en de frequentie van het (trein-)verkeer.
In Noorwegen of Zweden komt er om het kwartier een auto voorbij. Als er dan eens één wegglijdt, is er niet veel aan de hand. Terwijl er hier in Nederland direct 500 auto's erachter vast staan.
De drukte is enorm toegenomen, maar de strenge vorst en sneeuw is toch wat geminderd sinds het KNMI half jaren 80 bewees dat het klimaat veranderde.
De huidige A1 was nog niet doorgetrokken tot Duitsland, ik meen dat die bij Apeldoorn stopte. Wij woonden toentertijd aan de drukke A1 (E8), waar het verkeer zich nog dwars door dorpen en steden moest wringen. We woonden zo'n 5 km van het dorp, maar in de vroege jaren 60 stond er al regelmatig een file voor ons huis die zich door het dorp moest wringen. Met name op de 2e paasdag en pinksterdag was het al erg druk. We kunnen nu dus narekenen dat er in de jaren 60 al zeker 5 km file voor ons huis stond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Ik kan me niet heugen ooit sneeuwvrij te hebben gehad. Mijn middelbare schooltijd was van 1994-2000.

Is dat een nieuwe trend?
Dan zal er in die rijd weinig gevallen zijn. Wij kregen in '76 ook vrij omdat de school per fiets gewoon onbereikbaar was geworden door de sneeuw.
Plaats reactie