Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

De lunch was pompoensoep. Heerlijk. Maar dan zonder zoete aardappel en wortel, en met prei, courgette, ui (en na het pureren nog een paar lenteuitjes in ringetjes en wat uitgebakken spekjes).
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Klinkt heerlijk Zita!

Vandaag gewoon Hollandse pot; sperziebonen met sukadelapjes en komkommersalade, heerlijk!

De chili con carne die ik afgelopen vrijdag had gemaakt, was voor het eerst goed gelukt. Ik kreeg hem nooit helemaal goed op smaak, maar weet niet wat ik anders moet doen. Ik roerbakte het gehakt en deed daarna de kruiden erbij. In dit recept moet ik eerst de ui, knoflook en rode peper roerbakken en vervolgens pas het gehakt. Een wereld van verschil qua smaak. Ook moest er tijm in en dat deed ik eerder ook niet. Echt heerlijk!

https://www.bol.com/nl/p/plenty/1001004 ... 4010946622
Dit kookboek heb ik pas gekregen. Echt geweldig. Zelfs manlief, een fervent vleesaanhanger, is nu blij met de gerechten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ik bak tegenwoordig óók vaak eerst de groente en daarna het gehakt of kip erbij.
Vooral als je een uitje, sjalotje of knoflook eerst bakt geeft dat veel meer smaak
Ik ga vandaag een zuurkoolschotel in elkaar draaien
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Volgens mij ben ik of trendsetter, of gewoon heel ouderwets op kookgebied. :haha
Maar dat je de smaakmakers voor het vlees toevoegt, voelt voor mij niet meer dan logisch.
Vanavond ga ik iets met spitskool en aardappels maken. En een gehakbrood uit de oven. Hoe of wat, geen idee. Meestal ga ik in de keuken staan en dan komt er vanzelf iets uit mijn handen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik bak tegenwoordig óók vaak eerst de groente en daarna het gehakt of kip erbij.
Vooral als je een uitje, sjalotje of knoflook eerst bakt geeft dat veel meer smaakAfbeelding
Ik ga vandaag een zuurkoolschotel in elkaar draaienAfbeelding
Als je tomatenpuree mee moet bakken, moet je dit ook niet op het laatst toevoegen, leerde ik van een tvkok.
Ik vond het vroeger zo zuur, maar als je het kort meebakt met het vlees, ontzuurt het.
Je moet het maar even weten. :)
Orchidee schreef:Ik ga vandaag een zuurkoolschotel in elkaar draaien
Hoe? Recept please ;)
Ik weet het nog helemaal niet.
Vrijdag had ik zalm uit de oven, zaterdagavond pasta (met gehakt) gisteren kip met sperziebonen EN de eerste stoofpedertjes van dit jaar, Gieser Wildemannen. :langue
Dus ik laat me even inspireren bij appie in de winkel zometeen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Niets bijzonders hoor! ;)
We zijn vanavond maar met z,n drieen en dit is de wens van 2 :super
Ik doe er alleen geen ananasstukjes door, dat vinden zij er niet lekkker door.
http://allrecipes.nl/recept/6518/stampp ... otel-.aspx
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Vanavond Cheeseburgersoep en stokbrood, was weer heerlijk. Vanmorgen 7 grote en 4 kleine potten appelmoes gemaakt. Vanmiddag 24 bolussen gebakken. Samen met een stagaire zo'n beetje hele dag in de keuken gestaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Groene groentensoep en kibbeling. Vanmorgen vers gekocht bij de viskraam en even opgewarmd in de oven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ik wilde vandaag de @Mara versie van spruitjes maken maar ik moet hem iets aanpassen want 3 van de 4 blieven geen fruit door het warme eten.
Zuurkool met ananas mag ook nooit en mandarijntjes of rozijntjes mag ik ook niet gebruiken voor bijv. een witlofsalade.
Is dit herkenbaar, en hoe lossen jullie dit "probleem" op?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik wilde vandaag de @Mara versie van spruitjes maken maar ik moet hem iets aanpassen want 3 van de 4 blieven geen fruit door het warme eten.
Zuurkool met ananas mag ook nooit en mandarijntjes of rozijntjes mag ik ook niet gebruiken voor bijv. een witlofsalade.
Is dit herkenbaar, en hoe lossen jullie dit "probleem" op?
Wat een zeurpieten, het lijken de mijne wel. :D
Die appelblokjes horen er echt in, het geeft een lekker fris zoetje. Als je ze op het laatste moment erbij doet, worden ze niet door en door warm en "moezig".
Het is hier niet met fruit, maar de één wil geen uitjes terugvinden, de ander geen stukjes tomaat, een derde wil dan nog wel bonensoep eten, maar geen boontjes terugzien.
Ik geef niet aan alles toe hoor, want dan blijf je aan de gang.
Dan zeg ik, schep er maar omheen of leg het op je bord terzijde.
Sommige dingen geven nu eenmaal de smaak aan het gerecht en kun je niet weglaten.
Ik zag een recept met geroosterde spruitjes (op de bakplaat), dat ga ik binnenkort eens doen. Het schijnt een verrassende en diepere smaak aan de spruitjes te geven.
http://www.24kitchen.nl/recepten/bacon- ... it-de-oven
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Niet teveel luisteren, jij bent de kok. Punt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Niet teveel luisteren, jij bent de kok. Punt.
Nou inderdaad. Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk onbeschoft om zo op eten af te geven dat met liefde is klaargemaakt. Niet respectvol, ondankbaar. En al helemaal niet strokend met iets als je vader en moeder eren.
Misschien klinkt het hard, maar wellicht zou je dit eens met je kinderen kunnen bespreken. Dat ze je ook in deze respecteren, eren en dankbaar zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Inderdaad. Dat er bepaalde gerechten zijn met tamelijk uitgesproken smaken die je echt niet zo lekker vindt, kan ik me nog voorstellen. Gerookte paling is bijvoorbeeld best heftig qua smaak. Maar als persoon boven de vijf jaar mekkeren over een brokje tomaat of een boon die niet gepureerd is, vind ik echt onvoorstelbaar. En zelf niet koken, maar wel commando's uitdelen aan moeder die haar gloeiende best doet, vind ik onacceptabel.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Auto »

Zita schreef:Inderdaad. Dat er bepaalde gerechten zijn met tamelijk uitgesproken smaken die je echt niet zo lekker vindt, kan ik me nog voorstellen. Gerookte paling is bijvoorbeeld best heftig qua smaak. Maar als persoon boven de vijf jaar mekkeren over een brokje tomaat of een boon die niet gepureerd is, vind ik echt onvoorstelbaar. En zelf niet koken, maar wel commando's uitdelen aan moeder die haar gloeiende best doet, vind ik onacceptabel.
En dan? Welke maatregelen zou je treffen?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Auto schreef:
Zita schreef:Inderdaad. Dat er bepaalde gerechten zijn met tamelijk uitgesproken smaken die je echt niet zo lekker vindt, kan ik me nog voorstellen. Gerookte paling is bijvoorbeeld best heftig qua smaak. Maar als persoon boven de vijf jaar mekkeren over een brokje tomaat of een boon die niet gepureerd is, vind ik echt onvoorstelbaar. En zelf niet koken, maar wel commando's uitdelen aan moeder die haar gloeiende best doet, vind ik onacceptabel.
En dan? Welke maatregelen zou je treffen?
Ik heb natuurlijk makkelijk praten, omdat ik in het algemeen zelf kies en kook wat ik zelf eet. Maar ik zou als ik Mara was gewoon op tafel zetten wat de pot schaft. Wie het anders gekookt had willen hebben, mag gerust ook eens één of meerdere dagen per week koken. Dan kan de tomaat naar eigen zin gesneden en de boon gepureerd worden.
Het is iets lastiger als drie van de vier personen roepen dat ze geen rozijnen door de witlofsalade lusten. In dat geval zou ik de rozijnen er maar los bij serveren, geloof ik.
Plaats reactie