Duurzaamheid witgoed

DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door DDD »

Dat van het stroom voor oude koelkasten kan ik wel volgen, als je de oude netjes inlevert, is de milieubelasting totaal geringer dan als je hem laat werken.

Maar dan zijn ze milieutechnisch ingehaald. Bij drogers is het zo dat ze het gewoon begeven omdat ze niet stevig genoeg zijn en moeilijk te repareren, ook de dure modellen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: duurzaamheid witgoed

Bericht door refo »

DDD schreef:Mijn auto heeft ook veel bewegende delen. Al 308000 kilometer beweegt hij zonder noemenswaardige problemen. Gelukkig is die niet van AEG-kwaliteit.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dingen gewoon niet zo duurzaam worden gemaakt als mogelijk zou zijn. Eigenlijk zou ik willen dat onze overheid dat hard zou afstraffen en duurzaamheid zou stimuleren, bijvoorbeeld door de btw op lease van duurzame verbruiksgoederen te schrappen. En niet door Golfjes die 17.5 kilometer op stroom kunnen rijden vrij te stellen van belasting.
Als er niet van alles vervangen zou zijn aan die auto zou die allang vastgelopen zijn.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door DDD »

Nou, dat valt erg mee. Zoveel is er nog niet vervangen. Wel de koppelingsplaat en een kabel en zo nog wat dingen. Maar dat kan dan ook, zo is hij ook gebouwd. En dat is precies het probleem bij de droger. Hij valt (afgezien van de aandrijfriem) nauwelijks te repareren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door refo »

Te repareren is hij altijd.
Het is de afweging: wat kost een nieuwe en wat kost repareren.
Bij een auto is dat niet anders als bij een droger. Als de koppeling, de kabel en zo wat dingetjes (vergeet de distributieriem niet) vervangen 3000 euro zou zijn zou je dat ook niet meer laten doen.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door DDD »

Mijn punt was, dat in het ene geval het repareren wordt gefaciliteerd en wordt gestreefd naar een lange levensduur, en in het andere geval door prijsstelling en inrichting onmogelijk wordt gemaakt en wordt gestreefd naar een korte levensduur.

En de gevolgen daarvan zijn waarover jij het hebt. Die afweging zou echter bij een goed product niet zo uitvallen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door -DIA- »

Technische dingen heb ik weinig verstand van, maar wel zoveel dat merkbaar is dat
kwaliteit minder wordt, en techniek gevoeliger voor storingen.
Neem een auto: Vroeger hoefde bij wijze van spreken maar moertjes en boutjes
te vervangen, terwijl het nu wemelt van gevoelige elektronica, en als daar wat mee
mis gaat kan het behoorlijk in de papieren lopen.
Merk hetzelfde bij mijn telefoon. Vroeger hadden we een oerdegelijke telefoon, niet
stuk te krijgen, nadeel, het ding hing aan de wand en in een koude gang....
Nu kun je rustig bellen in een verwarmd vertrek en er behaaglijk bij gaan zitten en desnoods in bed blijven liggen...
Maar mijn ervaring op dit gebied is dat met de toename en toepassing van meer
(micro)elektronica de storingen met gelijke tred vermeerderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door Lassie »

-DIA- schreef:Technische dingen heb ik weinig verstand van, maar wel zoveel dat merkbaar is dat
kwaliteit minder wordt, en techniek gevoeliger voor storingen.
Neem een auto: Vroeger hoefde bij wijze van spreken maar moertjes en boutjes
te vervangen, terwijl het nu wemelt van gevoelige elektronica, en als daar wat mee
mis gaat kan het behoorlijk in de papieren lopen.
Merk hetzelfde bij mijn telefoon. Vroeger hadden we een oerdegelijke telefoon, niet
stuk te krijgen, nadeel, het ding hing aan de wand en in een koude gang....
Nu kun je rustig bellen in een verwarmd vertrek en er behaaglijk bij gaan zitten en desnoods in bed blijven liggen...
Maar mijn ervaring op dit gebied is dat met de toename en toepassing van meer
(micro)elektronica de storingen met gelijke tred vermeerderen.
Wij hebben nog steeds een (oude) telefoon met een draadje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: duurzaamheid witgoed

Bericht door Lassie »

Mara schreef:
Mister schreef:Onze wasdroger is kapot gegaan, na 9 jaar trouwe dienst. Was een AEG. Staat nog steeds op zolder. Vanaf mei al niet meer gebruikt. Zonder blijkt prima te gaan. Wij kopen geen nieuwe. Een waslijn is goedkoper. Je moet iets meer geduld hebben. Of een paar handdoeken extra kopen.
Als je veel was moet drogen aan lijnen, krijgt je huis wel een vochtiger binnenklimaat. Het longfonds raadt dit af bij een longziekte.
En eerlijk gezegd worden handdoeken planken als je ze aan de lijn, binnen, droogt.
Als het weer het toelaat, hang ik alles buiten.
In de winter splits ik na het wassen, handdoeken, washandjes, sokken e.d. gaan in de droger, de rest op lijnen en rekjes op zolder.
Overhemden, bloesjes, shirtjes, hoef je niet door-en-door droog te laten worden, als ze vochtig zijn kun je ze veel beter strijken, zonder stoom ook nog.
Een scheut natuurazijn bij de was en je handdoeken zijn het niet zulke planken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door refo »

Gewone azijn is precies eender als natuur.

Verder is het arbeidsloon de boosdoener. Als dat 1€ per uur zou zijn gaan we alles repareren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door DDD »

Dat is op zich waar, maar ook bij een arbeidsloon van 50 euro per uur en een goed repareerbaar apparaat, is reparatie al gauw lonend. De producten worden echter expres zo ontworpen dat reparatie lastig is. Een wasdroger is een buitengewoon simpel apparaat, net als bijvoorbeeld een koelkast, maar zelfs nog zonder koelmiddel. Niet te vergelijken met een auto.

Het arbeidsloon is dus hooguit een kleine boosdoener, wat mij betreft. Hoewel de belasting van arbeid in Nederland veel te hoog is, naar mijn mening.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door -DIA- »

Lassie schreef:
-DIA- schreef:Technische dingen heb ik weinig verstand van, maar wel zoveel dat merkbaar is dat
kwaliteit minder wordt, en techniek gevoeliger voor storingen.
Neem een auto: Vroeger hoefde bij wijze van spreken maar moertjes en boutjes
te vervangen, terwijl het nu wemelt van gevoelige elektronica, en als daar wat mee
mis gaat kan het behoorlijk in de papieren lopen.
Merk hetzelfde bij mijn telefoon. Vroeger hadden we een oerdegelijke telefoon, niet
stuk te krijgen, nadeel, het ding hing aan de wand en in een koude gang....
Nu kun je rustig bellen in een verwarmd vertrek en er behaaglijk bij gaan zitten en desnoods in bed blijven liggen...
Maar mijn ervaring op dit gebied is dat met de toename en toepassing van meer
(micro)elektronica de storingen met gelijke tred vermeerderen.
Wij hebben nog steeds een (oude) telefoon met een draadje.

Afbeelding
Die zou ik eigenlijk wel graag terug willen, maar denk dat ze niet meer te koop zijn.
Hoewel... een nadeel, je kunt onder het bellen niet door het huis wandelen... je zit ergens gebonden aan een draadje...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door refo »

Je hebt ze ook wel zonder krulsnoer.
Dan ziet het er uit als een ouderwetse telefoon, maar kun je toch wandelen. Retro-design met moderne snufjes.

Overigens is het afgebeelde exemplaar helemaal niet zo oud.
Die grijzige met een draaischijf, dat is nostalgie. Die kon je van de eerste verdieping gooien en dan deed hij het nog.
Tegenwoordig is een val van 20 cm al funest.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door Mara »

refo schreef:Je hebt ze ook wel zonder krulsnoer.
Dan ziet het er uit als een ouderwetse telefoon, maar kun je toch wandelen. Retro-design met moderne snufjes.

Overigens is het afgebeelde exemplaar helemaal niet zo oud.
Die grijzige met een draaischijf, dat is nostalgie. Die kon je van de eerste verdieping gooien en dan deed hij het nog.
Tegenwoordig is een val van 20 cm al funest.
Ja, en die paste ook niet in de wcpot. ;)
Ik heb laatst ergens gelezen hoeveel mobieltjes er in de wcpot verdagen :oO
En niet alleen van mannen, evenzo vrouwen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door refo »

Mara schreef:
refo schreef:Je hebt ze ook wel zonder krulsnoer.
Dan ziet het er uit als een ouderwetse telefoon, maar kun je toch wandelen. Retro-design met moderne snufjes.

Overigens is het afgebeelde exemplaar helemaal niet zo oud.
Die grijzige met een draaischijf, dat is nostalgie. Die kon je van de eerste verdieping gooien en dan deed hij het nog.
Tegenwoordig is een val van 20 cm al funest.
Ja, en die paste ook niet in de wcpot. ;)
Ik heb laatst ergens gelezen hoeveel mobieltjes er in de wcpot verdagen :oO
En niet alleen van mannen, evenzo vrouwen.
Wat zou het verschil tussen man en vrouw daarin moeten zijn?
Ik denk dat het met de verzekering te maken heeft. Je mobiel is na 6 weken al zo verouderd dat je er niet meer mee over straat kunt. Verdwijining is dan de beste reden om een nieuwe te claimen. Stel je voor dat ze hem gaan repareren!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Duurzaamheid witgoed

Bericht door Mara »

refo schreef:
Mara schreef:
refo schreef:Je hebt ze ook wel zonder krulsnoer.
Dan ziet het er uit als een ouderwetse telefoon, maar kun je toch wandelen. Retro-design met moderne snufjes.

Overigens is het afgebeelde exemplaar helemaal niet zo oud.
Die grijzige met een draaischijf, dat is nostalgie. Die kon je van de eerste verdieping gooien en dan deed hij het nog.
Tegenwoordig is een val van 20 cm al funest.
Ja, en die paste ook niet in de wcpot. ;)
Ik heb laatst ergens gelezen hoeveel mobieltjes er in de wcpot verdagen :oO
En niet alleen van mannen, evenzo vrouwen.
Wat zou het verschil tussen man en vrouw daarin moeten zijn?
Ik denk dat het met de verzekering te maken heeft. Je mobiel is na 6 weken al zo verouderd dat je er niet meer mee over straat kunt. Verdwijining is dan de beste reden om een nieuwe te claimen. Stel je voor dat ze hem gaan repareren!
Je hoort wel eens van mannen dat ze de Donald Duck of krant meenemen naar het toilet en meestal dragen ze hun mobiel in hun broekzak.
Vrouwen hebben hem doorgaans in hun tas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie