Onrecht verdragen / zelfverloochening

Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Jo-Ann »

De laatste tijd voel ik me vaak boos omdat ik oneerlijk behandeld ben. Ik heb hier lange tijd tegen gevochten. Maar nu word ik steeds meer stilgezet bij het zachtmoedig zijn.
En gisteren in de kerk ging het ook nog eens over een zachtmoedige geest, wat kostelijk is voor God.
Moet je dan het onrecht altijd maar verdragen? Mag je hier zelf tegen vechten of moet je dan jezelf verloochenen? En hoe doe je dat dan?
Boosheid is slecht voor je geestelijke gezondheid, daar ben ik al achter gekomen. Maar ik vind het zó oneerlijk…
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door DWW »

Jo-Ann schreef:De laatste tijd voel ik me vaak boos omdat ik oneerlijk behandeld ben. Ik heb hier lange tijd tegen gevochten. Maar nu word ik steeds meer stilgezet bij het zachtmoedig zijn. Moet je dan het onrecht altijd maar verdragen? Mag je hier zelf tegen vechten of moet je dan jezelf verloochenen? En hoe doe je dat dan? Boosheid is slecht voor je geestelijke gezondheid, daar ben ik al achter gekomen. Maar ik vind het zó oneerlijk…
Overwin het kwade door het goede, lees Rom. 12. Maar dat kan alleen wanneer je een ander uitnemender acht dan jezelf, en jij jezelf bent gaat haten en verfoeien, omdat jij voor God niet kan zijn die je moest wezen voor Hem. Ik weet niet of je Christus mag kennen? Maar wanneer je weleens mag zien op jouw ontrouw tegens Zijn getrouwheid, en dat voor zulk een doorbrenger van genade, dan wordt je ook een beetje milder naar anderen toe. Maar dat kan alleen als de liefde er is, anders ben jij wellicht net zo'n opstandeling als dat ik bij tijden ben. De liefde Christi heeft God lief boven alles, en je naaste als jezelf. Op die momenten ben je een vloerkleedje voor anderen.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door helma »

Kan je er met de persoon zelf over praten? Dan is het wel goed om te zeggen dat het je zó boos maakt; dat onrecht.
Boos zijn is niet per definitie verkeerd of slecht.
De Heere vraagt aan Jona: is uw toorn billijk ontstoken.
Er is dus billijke boosheid. juist opgekropte boosheid maakt je ziek.

Leg het onrecht maar in Zijn handen
probeer het los te laten en bij Hem te laten
anders ga je er inderdaad aan onderdoor.

Belijdt het allemaal aan de Heere; vertel het hem maar wat er allemaal gebeurd is en wat het met je gedaan heeft.
Vertel van je verlangen om zachtmoedig te zijn en de strijd in je binnenste daarover.
Bidt voor de persoon. Breng hem/haar bij het kruis.
Vraag of de Heere die persoon tot inkeer wil brengen maar ook wil zegenen.
("zegent hen die u vervloeken en bidt voor degenen die u geweld aandoen")

Zie op jezelf...hoeveel geduld de Heere met jou heeft.
Hoe Hij je altijd weer verdraagt.
Dat doet je ook anders zien naar gebreken van anderen.

Sterkte in elk geval!! :love
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Jongere »

Ik vind het moeilijk hier iets over te zeggen, denk dat helma goede dingen heeft gezegd.

Christelijk leven is gelijkvormig worden aan het beeld van de Heere Jezus. Als we ergens verdraagzaamheid leren is het in het zien op Hem.
Dit vind ik altijd een mooi vers, uit Markus: En als Hij hen met toorn rondom aangezien had, meteen bedroefd zijnde over de verharding van hun hart. De toorn had bij Hem een plaats, maar ging samen ('meteen') met droefheid. Hij bleef altijd kijken naar de ander als schepsel van God en daarom is er droefheid over verharding van de harten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Mara »

Oei, momenteel worstel ik hier ook mee.
Ben zo boos en gekwetst, omdat de ander er totaal geen last van heeft !
Kei- en keihard, ook als je benoemt hoeveel pijn dit veroorzaakt.
Moet eenzijdig gaan vergeven, maar nu blijkt toch dat ik een verhard hart heb, ik geef het toe.
Wil het eigenlijk niet, maar ja, het moet.
Breng het steeds in gebed want voel dat ik dit uit mezelf niet kan.
Ik ben altijd de minste, totaal geen moeite mee, maar als blijkt dat de ander alleen maar meer verhardt, o mensen, wat doet dat pijn !
Kunnen jullie een zaak makkelijk achter je laten ? Als je zeer gekwetst/beledigd/boos ben en de ander haalt slechts minachtend de schouders voor je op ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door refo »

Ik ben niet zo gauw gekwetst/beledigd/boos.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Mara »

Ik ook niet !
Maar dit gaat heeeeel diep en ver :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Oei, momenteel worstel ik hier ook mee.
Ben zo boos en gekwetst, omdat de ander er totaal geen last van heeft !
Kei- en keihard, ook als je benoemt hoeveel pijn dit veroorzaakt.
Moet eenzijdig gaan vergeven, maar nu blijkt toch dat ik een verhard hart heb, ik geef het toe.
Wil het eigenlijk niet, maar ja, het moet.
Breng het steeds in gebed want voel dat ik dit uit mezelf niet kan.
Ik ben altijd de minste, totaal geen moeite mee, maar als blijkt dat de ander alleen maar meer verhardt, o mensen, wat doet dat pijn !
Kunnen jullie een zaak makkelijk achter je laten ? Als je zeer gekwetst/beledigd/boos ben en de ander haalt slechts minachtend de schouders voor je op ?
Je kunt niet 'eenzijdig' vergeven. Als die ander geen berouw toont, valt er niets te vergeven.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Jo-Ann »

Ik heb zelf al van alles gedaan om me duidelijk te maken, maar blijkbaar word ik 'gewoon' niet begrepen. Mijn woorden landen niet of verkeerd bij de andere persoon.
Het gaat misschien wel uitgepraat worden m.b.v. een derde persoon, maar ook daarbij vraag ik me af of het gaat helpen. En als het dan over een zachtmoedige geest gaat, denk ik: moet ik het niet misschien meer over me heen laten komen? moet ik niet meer slikken? moet ik niet meer het onrecht verdragen? Moet ik het niet van de Heere verwachten en dat Hij genade en eer zal geven? Soms helpt me dit laatste, maar iedere keer ga ik daar weer aan twijfelen.

Helma, bedankt voor je reactie.
Maar soms ben ik zo boos dat ik het ook niet bij de Heere kan brengen. Terwijl ik juist vorige week een preek gehoord heb over het werpen van de zorgen op de Heere, dat de zorgen je niet mogen beheersen. Ik ben soms erg ver weg en steeds komt het opnieuw boven. En dan inderdaad, ik zou meer naar mezelf moeten kijken en op het feit dat God me nog verdraagt.

Mara, heel herkenbaar. Bij mij komen ook dingen boven waarvan ik nooit wist dat het bij me leefde. Ik ben ook niet snel boos en nu... sommige personen... ze hoeven nog geen stap verkeerd te zetten of ik ben al boos. En dat is ook weer niet goed.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door helma »

die derde (onafhankelijke, neutrale) persoon is een goed idee!
hebben wij ook wel eens gedaan.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Solipsis »

Afgewezen schreef: Je kunt niet 'eenzijdig' vergeven. Als die ander geen berouw toont, valt er niets te vergeven.
Vergeving draait niet om het vergeven van berouw, maar om het vergeven van een daad. Voor vergeving is berouw dan ook geen vereiste, het maakt het vergeven hooguit 'gemakkelijker'.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Solipsis »

Jo-Ann schreef:Ik heb zelf al van alles gedaan om me duidelijk te maken, maar blijkbaar word ik 'gewoon' niet begrepen. Mijn woorden landen niet of verkeerd bij de andere persoon.
Het gaat misschien wel uitgepraat worden m.b.v. een derde persoon, maar ook daarbij vraag ik me af of het gaat helpen. En als het dan over een zachtmoedige geest gaat, denk ik: moet ik het niet misschien meer over me heen laten komen? moet ik niet meer slikken? moet ik niet meer het onrecht verdragen? Moet ik het niet van de Heere verwachten en dat Hij genade en eer zal geven? Soms helpt me dit laatste, maar iedere keer ga ik daar weer aan twijfelen.
Ik denk dat je dan jezelf (en daarmee God) tekort doet. Verder sluit ik me aan bij de tips van anderen om met een 3e te gaan praten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Mara »

Ik dacht altijd: als men vergeving vraagt, moet je dat ook schenken, dat is een opdracht.
Maar ik maak dat zo zelden mee.
Dus ik zoek dan als eerste contact met iemand waar ik iets mee heb en zeg dan bijv: kunnen we het uitpraten, ik heb er zo'n verdriet over. Het is niet goed zo.
Je moest eens weten wat ik dan soms over me heen krijg. Zelfs van een zus of zo.
Men erkent nimmer schuld en als ik dan denk, okay, ik neem het wel op me, vegen ze hun voeten nog aan je af !
Mijn vriendinnen verklaren me vaak voor gek, dat ik iedere keer maar weer de minste ben, kaarten blijf sturen naar iemand die nimmer reageert, een brief stuurt om te vragen waarom iemand niet antwoordt.
Zeg dan gewoon: ik wil niet meer met je omgaan, ik heb er geen zin meer in, daarom, maar negeren ! Vreselijk.
Je bestaat soms niet voor hen, terwijl ze zo'n grote mond hebben over een ander.
Veel mensen zitten wekelijks onder een Zuivere Waarheid, te luisteren voor een ander !
Aan hen mankeert niets, ze gaan zelfs aan het avondmaal, terwijl ze hun kind hebben verstoten, (voorbeeld, mijn ouders leven niet meer, die handelden immer recht !) of hun zusje niet meer willen antwoorden, of laster over hun vriendin hebben rondverteld.
Dat is me zo tegengevallen ! Jij bent de minste (je hebt niet eens schuld) je zoekt de ander op en je wordt vertrapt. Zelfs op een Goede Vrijdag ! Ongelooflijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Mara »

Solipsis schreef:
Jo-Ann schreef:Ik heb zelf al van alles gedaan om me duidelijk te maken, maar blijkbaar word ik 'gewoon' niet begrepen. Mijn woorden landen niet of verkeerd bij de andere persoon.
Het gaat misschien wel uitgepraat worden m.b.v. een derde persoon, maar ook daarbij vraag ik me af of het gaat helpen. En als het dan over een zachtmoedige geest gaat, denk ik: moet ik het niet misschien meer over me heen laten komen? moet ik niet meer slikken? moet ik niet meer het onrecht verdragen? Moet ik het niet van de Heere verwachten en dat Hij genade en eer zal geven? Soms helpt me dit laatste, maar iedere keer ga ik daar weer aan twijfelen.
Ik denk dat je dan jezelf (en daarmee God) tekort doet. Verder sluit ik me aan bij de tips van anderen om met een 3e te gaan praten.
Een 3e ? In bepaalde gevallen hebben wij zelfs meerdere derden erbij gehad. Predikant, wijs man, maar de ander blijft star. Wij denken auti.
Dan is het onbegonnen werk, want deze mensen hebben weinig tot geen zelfreflectie.
Of worden gehersenspoeld door hun man/vrouw/vul maar in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Jo-Ann »

Mara schreef:
Solipsis schreef:
Jo-Ann schreef:Ik heb zelf al van alles gedaan om me duidelijk te maken, maar blijkbaar word ik 'gewoon' niet begrepen. Mijn woorden landen niet of verkeerd bij de andere persoon.
Het gaat misschien wel uitgepraat worden m.b.v. een derde persoon, maar ook daarbij vraag ik me af of het gaat helpen. En als het dan over een zachtmoedige geest gaat, denk ik: moet ik het niet misschien meer over me heen laten komen? moet ik niet meer slikken? moet ik niet meer het onrecht verdragen? Moet ik het niet van de Heere verwachten en dat Hij genade en eer zal geven? Soms helpt me dit laatste, maar iedere keer ga ik daar weer aan twijfelen.
Ik denk dat je dan jezelf (en daarmee God) tekort doet. Verder sluit ik me aan bij de tips van anderen om met een 3e te gaan praten.
Een 3e ? In bepaalde gevallen hebben wij zelfs meerdere derden erbij gehad. Predikant, wijs man, maar de ander blijft star. Wij denken auti.
Dan is het onbegonnen werk, want deze mensen hebben weinig tot geen zelfreflectie.
Of worden gehersenspoeld door hun man/vrouw/vul maar in.
@ Solipsus: waarom denk je dat je daarmee God te kort doet?
@ Mara: ik vrees dat ik ook met een auti-achtig persoon te maken heb en dat een derde erbij ook onvoldoende zal werken. Ik denk echt dat hij niet begrijpt wat ik bedoel, maar ondertussen ben ik er wel de dupe van.
Hiervandaan komen ook mijn gedachten over die zachtmoedige geest en het verdragen van onrecht. bij sommige mensen is het echt praten tegen een dikke muur en die hebben echt een bord voor hun hoofd ('k zal 't netjes zeggen).
Plaats reactie