Als de Heere in iemands leven komt krijgt hij eerst met de Wet te maken, pas daarna met het Evangelie”, aldus ds. B. J. van Boven op de Veluwse zendingsmiddag (RD 23-7). In verband hiermee enkele citaten.
W. Guthrie: „Velen kennen de onderscheidene wegen niet. Dit verduistert ten zeerste des mensen deel aan Christus. Sommigen zijn geroepen van de schoot af, of als zij nog zeer jong zijn (2 Tim. 3:15). Wij kunnen niet aannemen dat zij zulk een voorbereidend werk der wet kennen. Sommigen worden op soevereine Evangelische wijze tot Christus gebracht. De Heere doet dit met enkele woorden van liefde. Dit deed Hij met Zacheüs en anderen. Ook behoeven zij zich niet te kwellen, indien hun harten zich aan Christus hebben overgegeven.”
Th. Avinck: „Zo weinig wordt bepaald de wijze hoe men komt. Sommigen komen zeer slaafs, wettisch en met vele benauwdheden. Dit is niet het wenselijk komen. Anderen komen zeer bedaard op een zachte evangelische wijze, gelijk Lydia, Zacheüs en anderen. Zij hebben zulk een opgeklaard inzien in het volle, algenoegzame en zo ver bereidwillige van Christus, dat alles wat zij in zichzelf als slecht en verkeerd ontdekken, dat alles vernedert en verootmoedigt de ziel wel, maar het benauwt hen zozeer niet, omdat zij daarentegen in Christus een overvloeiende volheid zien.”
W. à Brakel: „Sommigen worden overgebracht door grote ontsteltenissen der wet. Sommigen op zeer evangelische wijze, zodat ze geen tijd hebben aan hun zonden met verschrikking te denken.”
Th. Brooks: „U die tot Christus gebracht werd door de wet verachte die niet, die door het Evangelie gebracht werd, en u die door het Evangelie werd gebracht tot Christus verachte die niet, die door de wet werd gebracht
Eerst de Wet ?
Eerst de Wet ?
Mooi ingezonden stuk met mooie citaten in het RD (toch blij dat die krant er nog is ) Zie in de citaten de variatie in waarachtige bekeringen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Eerst de Wet ?
Zeker mooie citaten, maar tegelijkertijd heeft ds. Van Boven toch ook gelijk? Als er niet tenminste iets gekend wordt van onze verlorenheid, zal er dan Christuskennis mogelijk zijn?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Eerst de Wet ?
Zonder ellendekennis (kennis van onszelf) geen kennis van Christus.Luther schreef:Zeker mooie citaten, maar tegelijkertijd heeft ds. Van Boven toch ook gelijk? Als er niet tenminste iets gekend wordt van onze verlorenheid, zal er dan Christuskennis mogelijk zijn?
In welke volgorde? Ach, laten we ons in dat soort discussies niet mee laten voeren.
Re: Eerst de Wet ?
Nee, daar ben ik zeker ook geen voorstander van; toch als er niets is van kennis van onszelf, van het leven buiten God, verloren buiten Christus, dan zal Hij ook geen waarde voor ons krijgen? Of denk ik nu te voorwaardelijk?eilander schreef:Zonder ellendekennis (kennis van onszelf) geen kennis van Christus.Luther schreef:Zeker mooie citaten, maar tegelijkertijd heeft ds. Van Boven toch ook gelijk? Als er niet tenminste iets gekend wordt van onze verlorenheid, zal er dan Christuskennis mogelijk zijn?
In welke volgorde? Ach, laten we ons in dat soort discussies niet mee laten voeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Eerst de Wet ?
Nee hoor. Je denkt in de lijn van de Heidelberger Catechismus.Luther schreef:Nee, daar ben ik zeker ook geen voorstander van; toch als er niets is van kennis van onszelf, van het leven buiten God, verloren buiten Christus, dan zal Hij ook geen waarde voor ons krijgen? Of denk ik nu te voorwaardelijk?eilander schreef:Zonder ellendekennis (kennis van onszelf) geen kennis van Christus.Luther schreef:Zeker mooie citaten, maar tegelijkertijd heeft ds. Van Boven toch ook gelijk? Als er niet tenminste iets gekend wordt van onze verlorenheid, zal er dan Christuskennis mogelijk zijn?
In welke volgorde? Ach, laten we ons in dat soort discussies niet mee laten voeren.
Re: Eerst de Wet ?
Ik denk dat je zulke uitspraken moet zien in het kader van een waarschuwen tegen een 'gemakkelijk' geloof. En niet zozeer als het stellen van allerlei voorwaarden vóór het geloof.Luther schreef:Nee, daar ben ik zeker ook geen voorstander van; toch als er niets is van kennis van onszelf, van het leven buiten God, verloren buiten Christus, dan zal Hij ook geen waarde voor ons krijgen? Of denk ik nu te voorwaardelijk?eilander schreef:Zonder ellendekennis (kennis van onszelf) geen kennis van Christus.Luther schreef:Zeker mooie citaten, maar tegelijkertijd heeft ds. Van Boven toch ook gelijk? Als er niet tenminste iets gekend wordt van onze verlorenheid, zal er dan Christuskennis mogelijk zijn?
In welke volgorde? Ach, laten we ons in dat soort discussies niet mee laten voeren.
Re: Eerst de Wet ?
Vooral het laatste citaat van Thomas Brooks mogen wij (ook ik dus) ons ter harte nemen. Het is dus niet belangrijk hoe iemand tot Christus is gebracht , door de Wet of het Evangelie maar of hij tot Christus is gebracht.Afgewezen schreef:Ik denk dat je zulke uitspraken moet zien in het kader van een waarschuwen tegen een 'gemakkelijk' geloof. En niet zozeer als het stellen van allerlei voorwaarden vóór het geloof.Luther schreef:Nee, daar ben ik zeker ook geen voorstander van; toch als er niets is van kennis van onszelf, van het leven buiten God, verloren buiten Christus, dan zal Hij ook geen waarde voor ons krijgen? Of denk ik nu te voorwaardelijk?eilander schreef:Zonder ellendekennis (kennis van onszelf) geen kennis van Christus.Luther schreef:Zeker mooie citaten, maar tegelijkertijd heeft ds. Van Boven toch ook gelijk? Als er niet tenminste iets gekend wordt van onze verlorenheid, zal er dan Christuskennis mogelijk zijn?
In welke volgorde? Ach, laten we ons in dat soort discussies niet mee laten voeren.
Mijn indruk is dat heden ten dage maar één van de beide bekeringen voor waar wordt gehouden.Th. Brooks: „U die tot Christus gebracht werd door de wet verachte die niet, die door het Evangelie gebracht werd, en u die door het Evangelie werd gebracht tot Christus verachte die niet, die door de wet werd gebracht
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Eerst de Wet ?
Niemand wordt door de wet tot Christus gebracht. Daar is toch echt het Evangelie voor nodig.huisman schreef:Vooral het laatste citaat van Thomas Brooks mogen wij (ook ik dus) ons ter harte nemen. Het is dus niet belangrijk hoe iemand tot Christus is gebracht , door de Wet of het Evangelie maar of hij tot Christus is gebracht.Th. Brooks: „U die tot Christus gebracht werd door de wet verachte die niet, die door het Evangelie gebracht werd, en u die door het Evangelie werd gebracht tot Christus verachte die niet, die door de wet werd gebracht.
Verder heb ik niet zoveel zin om deze voorspelbare discussieronde te gaan volgen. Maar voor wie daar zin in heeft...
Re: Eerst de Wet ?
Beetje RF moe.... (In de beleving zal de stokbewaarder meer de schrik des HEEREN ervaren hebben en Lydia de liefde van Christus zo verschillend kan en mag het liggen.)Afgewezen schreef:Niemand wordt door de wet tot Christus gebracht. Daar is toch echt het Evangelie voor nodig.huisman schreef:Vooral het laatste citaat van Thomas Brooks mogen wij (ook ik dus) ons ter harte nemen. Het is dus niet belangrijk hoe iemand tot Christus is gebracht , door de Wet of het Evangelie maar of hij tot Christus is gebracht.Th. Brooks: „U die tot Christus gebracht werd door de wet verachte die niet, die door het Evangelie gebracht werd, en u die door het Evangelie werd gebracht tot Christus verachte die niet, die door de wet werd gebracht.
Verder heb ik niet zoveel zin om deze voorspelbare discussieronde te gaan volgen. Maar voor wie daar zin in heeft...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Eerst de Wet ?
... EN zich aan de forumregels houdt...Afgewezen schreef:Maar voor wie daar zin in heeft...
Re: Eerst de Wet ?
Dat wordt veelal beweerd maar waar baseer je dat op?huisman schreef:In de beleving zal de stokbewaarder meer de schrik des HEEREN ervaren hebben en Lydia de liefde van Christus
Re: Eerst de Wet ?
Op de Schrift. Hoef ik toch niet uit te leggen hoop ik?artistiek schreef:Dat wordt veelal beweerd maar waar baseer je dat op?huisman schreef:In de beleving zal de stokbewaarder meer de schrik des HEEREN ervaren hebben en Lydia de liefde van Christus
14 En een zekere vrouw, met name Lydia , een purperverkoopster, van de stad Thyatira , die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.
15 En als zij gedoopt was, en haar huis, bad zij ons, zeggende: Indien gij hebt geoordeeld, dat ik den Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis, en blijft er. En zij dwong ons.
26 En er geschiedde snellijk een grote aardbeving, alzo dat de fundamenten des kerkers bewogen werden; en terstond werden al de deuren geopend, en de banden van allen werden los.
27 En de stokbewaarder, wakker geworden zijnde , en ziende de deuren der gevangenis geopend, trok een zwaard , en zou zichzelven omgebracht hebben , menende, dat de gevangenen ontvloden waren .
28 Maar Paulus riep met grote stem , zeggende: Doe uzelven geen kwaad; want wij zijn allen hier.
29 En als hij licht geeist had, sprong hij in, en werd zeer bevende, en viel voor Paulus en Silas neder aan de voeten;
30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Eerst de Wet ?
Toch wel, dit bewijst niet je stelling. Ik lees nergens hoe Lydia tot geloof gekomen is.huisman schreef:Op de Schrift. Hoef ik toch niet uit te leggen hoop ik?artistiek schreef:Dat wordt veelal beweerd maar waar baseer je dat op?huisman schreef:In de beleving zal de stokbewaarder meer de schrik des HEEREN ervaren hebben en Lydia de liefde van Christus
Re: Eerst de Wet ?
Zo "welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. " Onder de prediking, de normale weg dus....artistiek schreef:Toch wel, dit bewijst niet je stelling. Ik lees nergens hoe Lydia tot geloof gekomen is.huisman schreef:Op de Schrift. Hoef ik toch niet uit te leggen hoop ik?artistiek schreef:Dat wordt veelal beweerd maar waar baseer je dat op?huisman schreef:In de beleving zal de stokbewaarder meer de schrik des HEEREN ervaren hebben en Lydia de liefde van Christus
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Eerst de Wet ?
Je weet toch helemaal niet wat er in Lydia omgegaan is? Dus kun je daar niets van zeggen.