Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Gian »

Johann Gottfried Walther schreef:
helma schreef:maar wanneer weet je nu: ik heb me goed (genoeg..) voorbereid
Onze voorbereiding is geen grond om aan te mogen gaan.
Inderdaad.
Overigens begrijp ik niet wat voorbereiding inhoud. Als je niet in zonden leeft, en gelooft dat Jezus Christus je Heiland is behoor je gewoon aan te gaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door refo »

Wellicht beter om eerst de leer van de reformatie omtrent de sacramenten eens opnieuw te bezien.

Anders wordt deze discussie net zo verward als die over de (kinder)doop.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Wellicht beter om eerst de leer van de reformatie omtrent de sacramenten eens opnieuw te bezien.

Anders wordt deze discussie net zo verward als die over de (kinder)doop.
Wat let je?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:maar wanneer weet je nu: ik heb me goed (genoeg..) voorbereid
Bij ons is het deze week voorbereiding. Ik weet eigenlijk nooit goed wat ik daarmee aan moet, daar kunnen we ook wel wat van gedachten over wisselen. Terzijde: waarschijnlijk maak volgende week weer een avondmaalsdienst mee, dan hopen we op vakantie te zijn en dan is er die gemeente bediening.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Wilhelm »

Gijs83 schreef:
helma schreef:maar wanneer weet je nu: ik heb me goed (genoeg..) voorbereid
Bij ons is het deze week voorbereiding. Ik weet eigenlijk nooit goed wat ik daarmee aan moet, daar kunnen we ook wel wat van gedachten over wisselen. Terzijde: waarschijnlijk maak volgende week weer een avondmaalsdienst mee, dan hopen we op vakantie te zijn en dan is er die gemeente bediening.

Weet je wat het gevaar is ,dat we met onze voorbereiding wat proberen te worden. Pas nog een preek van Ds Brugge gehoord. Die wees daar ook op : een boekje lezen, en een preekje beluisteren allemaal heel goed, maar het gevaar is dat we daarin onze grond willen vinden voor het avondmaal. Maar er is maar een grond : De Heere Jezus, en als we iets mogen kennen van het geloof in Hem dan mogen we niet afblijven. Want dat wordt wel eens onderschat, als we als belijdend lid afblijven van de bediening, dan zeggen we ook wat ! Dan belijden we openlijk Christus niet te kennen en vijanden te zijn van vrije genade.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:

Weet je wat het gevaar is ,dat we met onze voorbereiding wat proberen te worden. Pas nog een preek van Ds Brugge gehoord. Die wees daar ook op : een boekje lezen, en een preekje beluisteren allemaal heel goed, maar het gevaar is dat we daarin onze grond willen vinden voor het avondmaal. Maar er is maar een grond : De Heere Jezus, en als we iets mogen kennen van het geloof in Hem dan mogen we niet afblijven. Want dat wordt wel eens onderschat, als we als belijdend lid afblijven van de bediening, dan zeggen we ook wat ! Dan belijden we openlijk Christus niet te kennen en vijanden te zijn van vrije genade.
ja, dat is de ene kant. Maar soms is je voorbereidingsweek zo hectisch dat je nauwelijks aan iets extra's toekomt. En dan voel je je toch schuldig en tekort schieten.
Dat Christus de enige grond is en niet jouw voorbereiding weet je dan verstandelijk wel maar toch vind ik dat voor mezelf altijd een spanningsveld.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Wilhelm »

Teruglezend nav de vorige post nog even de volgende aanvullende opmerking : Ik zeg niet dat het geen worsteling kan geven, natuurlijk . En dat begrijp ik heel goed. Maar we moeten het ook wel eens zwart wit durven te stellen wat er ge-uit wordt als we blijven zitten terwijl de nodiging van de Grote Meester uitgaat. En het gevaar bestaat dat we diep in ons hart het wel heel eerlijk vinden als we blijven zitten terwijl we tegelijkertijd H.Avondmaal gangers heel makkelijk be of veroordelen. Dat is heel gevaarlijk !
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Wilhelm schreef:

Weet je wat het gevaar is ,dat we met onze voorbereiding wat proberen te worden. Pas nog een preek van Ds Brugge gehoord. Die wees daar ook op : een boekje lezen, en een preekje beluisteren allemaal heel goed, maar het gevaar is dat we daarin onze grond willen vinden voor het avondmaal. Maar er is maar een grond : De Heere Jezus, en als we iets mogen kennen van het geloof in Hem dan mogen we niet afblijven. Want dat wordt wel eens onderschat, als we als belijdend lid afblijven van de bediening, dan zeggen we ook wat ! Dan belijden we openlijk Christus niet te kennen en vijanden te zijn van vrije genade.
ja, dat is de ene kant. Maar soms is je voorbereidingsweek zo hectisch dat je nauwelijks aan iets extra's toekomt. En dan voel je je toch schuldig en tekort schieten.
Dat Christus de enige grond is en niet jouw voorbereiding weet je dan verstandelijk wel maar toch vind ik dat voor mezelf altijd een spanningsveld.
Het is, denk ik, juist een taak van de predikant om er op te wijzen, dat Christus de enige grond is. Een mens wil zelf zo graag wat doen. Als je geen voorbereiding hebt kunnen houden, zou de Heere het dan aan Avondmaal niet wel kunnen maken? Soms kan dat zelfs nog in de nabetrachting. Maar iets extra met Gods Woord bezig lijkt me in een voorbereidingsweek toch ook wel weer een goed streven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door huisman »

helma schreef:
Wilhelm schreef:

Weet je wat het gevaar is ,dat we met onze voorbereiding wat proberen te worden. Pas nog een preek van Ds Brugge gehoord. Die wees daar ook op : een boekje lezen, en een preekje beluisteren allemaal heel goed, maar het gevaar is dat we daarin onze grond willen vinden voor het avondmaal. Maar er is maar een grond : De Heere Jezus, en als we iets mogen kennen van het geloof in Hem dan mogen we niet afblijven. Want dat wordt wel eens onderschat, als we als belijdend lid afblijven van de bediening, dan zeggen we ook wat ! Dan belijden we openlijk Christus niet te kennen en vijanden te zijn van vrije genade.
ja, dat is de ene kant. Maar soms is je voorbereidingsweek zo hectisch dat je nauwelijks aan iets extra's toekomt. En dan voel je je toch schuldig en tekort schieten.
Dat Christus de enige grond is en niet jouw voorbereiding weet je dan verstandelijk wel maar toch vind ik dat voor mezelf altijd een spanningsveld.
Begrijpelijk, maar de sacramenten staan toch onder het Woord, voelen wij ons ook schuldig als we ons onvoorbereid onder Gods Woord begeven?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door henriët »

huisman schreef:henriët schreef
Rondom het HA zijn er binnen de ger gez wel verschillen te zien, zo zal de ene kerk meer benadrukken dat het HA voor de bevestigde christen is, terwijl een andere kerk juist ook de kleintjes in de genade toe laat treden vanwege ook het onderwijs wat er aan Zijn tafel te krijgen is, en ook bevestiging.
Hier gaat het mij om zijn deze verschillen gerechtvaardigd ? Wij zullen het er over eens zijn dat het HA voor de wedergeborenen is zoals ook de NGB art 35 zegt.
Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft.
Je zou zeggen dat juist de kleintjes in de genade die onderhouding en voeding het meest nodig hebben.
Uiteindelijk denk ik niet dat er verschillen mogen zijn, maar dat is zo makkelijk geredeneerd. De ene kerk is de andere niet, niet iedereen heeft de vrijmoedigheid om aan te gaan wordt er dan bijvoorbeeld gezegd. Toch begrijp ik het niet, net als een uitspraak 'HA in de bank gehad, en het was erg goed. Dan doe je je Meester tekort.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door helma »

Gister Heilig Avondmaal mogen vieren.
Ik ben de Wortel en het geslacht Davids; de blinkende Morgenster
Verwonderd over Zijn barmhartigheid en genade. Overstelpt door de wetenschap dat Hij mij liefgehad heeft en ondanks alles mij nog lief heeft. Van mij totaal geen verwachting.
Als er toch geen Middelaar was!

Doe dat totdat Hij komt...
Ja Heere kom!
Uitzien naar Zijn komst; een tijd waarin ik altijd volmaakt tot Zijn eer zal leven.

De middagpreekpreek sloot er wonderlijk op aan: De Geest en de bruid zegge: Kom
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Desiree »

Heerlijk om te horen! Fijn voor je! Zo ga ik ook, soms een 'waardeloze' voorbereiding.. maar daar gaat het niet om... al het goede komt van boven en niet van beneden.. het vertrouwen dat God het je om niets schenkt, ook het Heilig Avondmaal, het zien op Jezus, zorgt ervoor dat je gaat...

Je merkt het vanzelf wanneer je mag gaan....

Het formulier vind ik fijn om te lezen. En ik lees wel boeken erover... maar dat is voor mezelf.

Ik ben niet eerder gegaan dan dat het kerkrechtelijk mocht... dus toen ik belijdenis heb gedaan. Dat vond ik beter.. God zelf trok al eerder... maar mensenvrees verhinderde dat. Toen heeft God een weggebaand.... Ik kan Hem onmogelijk meer verloochenen.. hoewel het soms heftig bestreden word... maar als God komt, dan is alles goed.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door refo »

Als ik alle reacties zo lees: hebben jullie de indruk dat het HA iets toevoegt in het kerkelijk leven? Ik ken de theorie over 'versterking van het geloof'. Tijdens voorbereiding en bediening hoor je ook het één en ander. Maar nooit hoor je zaken waarvan je zegt: dat zou zonder HA niet ook beleefd kunnen worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zacheüs »

Bij ons is het deze week weer voorbereiding Heilig Avondmaal.
Goede voorbereiding is voor mij in de binnenkamer je zonden belijden zoals in Spreuken 23:26 staat: Mijn zoon! Geef Mij uw hart. Dat is: jezelf kwijtraken en als een niet en een nul aan Zijn Middelaarsvoeten terechtkomen, dan zál de Heere horen.
Ook al voel je jezelf geen 'niet en nul', belijdt dat dan ook aan Hem.
Ik heb weleens aangezeten met een slordige voorbereiding. De duivel zorgt dat in zo'n week je agenda goed vol staat....
Maar de Heere sprak tot m'n ziel met de woorden: Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet vraagden. Toen werd die slordigheid schuld en mocht het toch goed zijn aan de tafel omdat Híj niet laat varen het werk Zijner handen!
Het was wel een les voor me en zodoende een zegen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Jongere »

refo schreef:Als ik alle reacties zo lees: hebben jullie de indruk dat het HA iets toevoegt in het kerkelijk leven? Ik ken de theorie over 'versterking van het geloof'. Tijdens voorbereiding en bediening hoor je ook het één en ander. Maar nooit hoor je zaken waarvan je zegt: dat zou zonder HA niet ook beleefd kunnen worden.
Is het Heilig Avondmaal er om allerlei dingen te beleven dan? Volgens mij is het de opdracht van de Heere Jezus om hierdoor Zijn dood te verkondigen totdat Hij komt, tot Zijn gedachtenis.
Plaats reactie