Tiberius schreef:Orchidee schreef:Afgewezen schreef:jvdg schreef:En dat is, denk ik, wat Democritus bedoelde: zijn we al werkzaam met de belofte van de doop?
Eerlijk gezegd kan ik weinig met deze uitdrukking, 'werkzaam zijn met de belofte van de doop'.
Je hoeft niet gedoopt te zijn om God om genade te mogen smeken, dus ik zie niet zo in welke functie de het gedoopt zijn daar in vervult. Dat God dan iets extra's aan je verplicht is? No way!
Ik ben zo ook niet opgevoed, maar heb het ook niet echt als een gemis ervaren.
Bedoel je hiermee te zeggen dat de doop geen pleitgrond is?
Helemaal goed. De doop is een teken en een zegel van het verbond, geen pleitgrond, nee.
Helemaal fout, leer toch onze kinderen om werkzaam te zijn met de beloften die met de doop aan de kinderen is toegezegd.
Ik ben het ook helemaal eens met wat Ds J. Driessen schreef in het boekje: Jongeren en de sacramenten(blz 17)uitgave van de JBGG (Onverdachte bron toch

)
Maar dan zeg ik toch: strijk eens over je voorhoofd. Dan is je hand nat. Want doopwater droogt nooit op. Dat blijft altijd geldig,je leven lang! Onze NGB zegt daarvan: onze Doop is niet alleen van nut, zolang het doopwater op ons is, maar ook al de tijd van ons leven. Vraag ootmoedig daarop pleitend,bedelend als een arme zondaar, aan de HEERE, of Hij met Zijn Heilige Geest wil binnendringen in je leven en je leven nieuw wil maken.
Als je het boekje bezit lees dan het hele Hst 1 De waarde van de heilge doop daarin zegt Ds J Driessen nog veel meer over de rijkdom van de doop.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.