Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Bert Mulder »

Eppo Gremdaat schreef:Dat kun je zelf ook wel ontdekken. Ik vind jouw postings hard en liefdeloos en wil daar niet op ingaan.
ok....

meende wat van een liefdevol medemens te mogen leren...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Auto »

Eppo Gremdaat schreef:Dat kun je zelf ook wel ontdekken. Ik vind jouw postings hard en liefdeloos en wil daar niet op ingaan.
Nou dan mag jij het mij vertellen, waar kan ik die stelling van jou terug vinden in de bijbel dat kinderen de doop niet geweigerd mag worden?
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door PvS »

Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Wij hebben een God, Die goed is en groot van barmhartigheid. Deze God zond Zijn Zoon naar deze aarde en Hij ging goeddoend en zegenend. Voorzover wij weten heeft Hij nooit gedoopt, dat deden Zijn leerlingen. Wel heeft Hij de kinderen tot Zich geroepen en omarmd en gezegend. Zou Hij een van die kinderen weggezonden ofwel geweigerd hebben??
Wat ik al eerder aanhaalde: (op grond van dat Bijbelgedeelte ("Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet") ik ben dus van mening dat een kind nooit de doop geweigerd mag worden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Bert Mulder »

Eppo Gremdaat schreef:Wij hebben een God, Die goed is en groot van barmhartigheid. Deze God zond Zijn Zoon naar deze aarde en Hij ging goeddoend en zegenend. Voorzover wij weten heeft Hij nooit gedoopt, dat deden Zijn leerlingen. Wel heeft Hij de kinderen tot Zich geroepen en omarmd en gezegend. Zou Hij een van die kinderen weggezonden ofwel geweigerd hebben??
Wat ik al eerder aanhaalde: (op grond van dat Bijbelgedeelte ("Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet") ik ben dus van mening dat een kind nooit de doop geweigerd mag worden.
Zelfs niet dus, als de ouders ongelovig zijn, en niet in goede conscientie positief op de doopvragen kunnen antwoorden (stellen we even, dat er geen gerechterlijke getuigen zijn, die de verantwoordelijkheid op zich nemen)?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Bert Mulder »

Is mijn positie niet zo vreemd

In ieder geval, niet in de engelstalige wereld, zoals je hier kunt zien:

http://www.puritanboard.com/f47/may-unb ... nly-54034/

Vergelijk, in dit verband, ook eens wat Dr. Rutgers te zeggen heeft:

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 1951&page=

104. Kunnen ouders, die nog niet tot het H. Avondmaal zijn toegelaten (Doopleden) zonder „getuige” hun kind laten doopen?

175. Ge doet mij een paar vragen, die in verband staan met de uitspraak van de laatste Generale Synode over den Doop van kinderen, wier ouders nog geen van beide tot het Avondmaal zijn toegelaten.
Die uitspraak houdt o.a. in (art. 86) dat „de stipulatiën, welke de kerk bij den Doop der kinderen verlangt en moet verlangen als waarborg voor de Christelijke opvoeding, niet met de ouders kunnen worden aangegaan, wijl deze zelf nog verzuimden door eigen belijdenis van hun geloof te doen blijken. In zulke gevallen blijft er bijgevolg niets anders over dan om, liefst uit den kring der familie, één of meer getuigen te vorderen," enz.


etc.

Zo ook Dr. Bouwman:

§ 83. DE STIPULATIEN BIJ DEN DOOP EN DE DOOPSHANDELING


1. De doopvragen.

a. In de eerste vraag gaat het om het goed recht van den doop. Er wordt gevraagd: Erkent gij, dat uw kind evenals alle kinderen in zonde ontvangen en geboren is en der verdoemenis onderworpen, maar in Christus geheiligd is, en daarom evenals alle kinderen der gemeente recht heeft op den doop. In de tweede vraag wordt geëischt instemming met de leer der kerk. De kerk heeft recht, deze vraag te stellen, omdat zij zekerheid noodig heeft aangaande de belijdenis, waarin het kind wordt opgevoed. En in de derde vraag eischt de kerk waarborg voor een christelijke opvoeding van het gedoopte kind.

Gelijk wij vroeger 1) gezien hebben, grondt zich het recht op den doop van het kind op het feit, dat het met zijn ouders in het verbond Gods begrepen is. Daarom moet ook het woord geheiligd niet alleen in uitwendigen zin worden opgevat, als eene algemeene afzondering van de wereld, maar als de verbondsheiligheid, ook in geestelijken zin opgevat. Zij zijn in Christus geheiligd, en ontvangen daarom den doop als een verzegeling, dat zij Christus toebehooren, om — zooals Art. 34 der Ned. Geloofsbelijdenis zegt — „geheellijk Hem toegeëigend te zijn, [301] zijn merk en veldteeken dragende; en het dient ons tot een getuigenis, dat Hij in eeuwigheid onze God zal zijn, ons zijnde een genadig Vader". Zoo hebben de oude theologen uit den tijd, dat het Formulier opgesteld is, deze uitdrukking verstaan; deze leer is in overeenstemming met Gods Woord en de Belijdenis 2) . Dit wordt zeer duidelijk uitgedrukt in de Christelicke Ordinanciën van Micron, waar in de eerste doopvraag de vraag gesteld wordt: „Oft ghi dit Kint, dat ghy ten Doope syt presentee-rende, een saedt der Ghemeinten, door de cracht des Verbondts Gods, be­kent te wesen". Dezelfde Micron geeft op de vraag, waarom van de kin­deren niet evenals van de volwassenen de mondelinge belijdenis gevraagd wordt voor zij gedoopt worden, dit antwoord: „Overmits de gemeente van hun zaligheid veel zekerder getuigenis heeft uit den Woorde Gods, dan men uit de belijdenis der volwassenen hebben kan, en hunne aan­geboren krankheid (door welke zij niet gelooven noch belijden kunnen) wordt hun niet toegerekend om Christus' wil, in wien zij gezegend, dat is heilig, gerechtigd, rein en geloovig geacht worden, niet minder dan de volwassen geloovigen". De kerk neemt, ofschoon zij weet uit Gods Woord, dat er ten allen tijde kaf onder het koren is, naar den aard der liefde aan, dat zij, die hun geloof in den Zaligmaker hebben be­leden, eene waarachtige belijdenis hebben gedaan, en rekent hen voor geloovigen, tenzij uit hun leer en leven anders blijkt. En daarom wordt ook in de eerste doopvraag het recht van den kinderdoop geponeerd in de woorden: dat onze kinderen in Christus geheiligd zijn, en daarom als lidmaten der gemeente behooren gedoopt te wezen.


http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 4370&page=

Kunt men ook van Joh. Janssen ongeveer hetzelfde lezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Dus die doopgetuigen....dat is dus niet zo vreemd als het lijkt, dacht ik zo.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door PvS »

Een wijlen predikant merkte dit eens op:

“Dan”, zul je misschien denken, “is ’t het beste, voor mij althans, mijn kinderen niet te laten dopen en ik heb spijt dat ik het gedaan heb”. Goed, ik hoor u dat zeggen. Hierop antwoord ik: Dan moet u toch wel weten dat u openbaar, voor uzelf en voor uw kind, het Genadeverbond verwerpt. Vergeet dat niet! Wie zijn kind laat dopen zonder gelovig te zijn, verwerpt het Verbond. Wie weigert zijn kind te laten dopen, verwerpt het Verbond én voor zichzelf én voor zijn kind. Daarom heb ik wel gezegd, wanneer iemand mij vroeg: “Als ik onbekeerd ben, mag ik dan toch mijn kind laten dopen?”: “Je zou willen dat ik je de ene of de andere kant op wees, maar dat doe ik niet. Maar ik zeg je: God eist van je, dat je je ogenblikkelijk bekeert en dat je ook je kind laat dopen.” En daar is niets aan te veranderen. Zo liggen de dingen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Tiberius »

Eppo Gremdaat schreef:Wij hebben een God, Die goed is en groot van barmhartigheid. Deze God zond Zijn Zoon naar deze aarde en Hij ging goeddoend en zegenend. Voorzover wij weten heeft Hij nooit gedoopt, dat deden Zijn leerlingen. Wel heeft Hij de kinderen tot Zich geroepen en omarmd en gezegend. Zou Hij een van die kinderen weggezonden ofwel geweigerd hebben??
Wat ik al eerder aanhaalde: (op grond van dat Bijbelgedeelte ("Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet") ik ben dus van mening dat een kind nooit de doop geweigerd mag worden.
Wel altijd met twee woorden blijven spreken: God is een vertoornd rechter en een verterend vuur; buiten Christus kan Hij geen gemeenschap hebben met de zondaren.
De Doop is geen teken en zegel van Gods barmhartigheid, maar van Zijn verbond.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door JolandaOudshoorn »

PvS schreef:Een wijlen predikant merkte dit eens op:

“Dan”, zul je misschien denken, “is ’t het beste, voor mij althans, mijn kinderen niet te laten dopen en ik heb spijt dat ik het gedaan heb”. Goed, ik hoor u dat zeggen. Hierop antwoord ik: Dan moet u toch wel weten dat u openbaar, voor uzelf en voor uw kind, het Genadeverbond verwerpt. Vergeet dat niet! Wie zijn kind laat dopen zonder gelovig te zijn, verwerpt het Verbond. Wie weigert zijn kind te laten dopen, verwerpt het Verbond én voor zichzelf én voor zijn kind. Daarom heb ik wel gezegd, wanneer iemand mij vroeg: “Als ik onbekeerd ben, mag ik dan toch mijn kind laten dopen?”: “Je zou willen dat ik je de ene of de andere kant op wees, maar dat doe ik niet. Maar ik zeg je: God eist van je, dat je je ogenblikkelijk bekeert en dat je ook je kind laat dopen.” En daar is niets aan te veranderen. Zo liggen de dingen.
Onze predikant heeft dat ook wel eens zo gezegd. Net zoals bij het Heilig Avondmaal.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Bert Mulder »

PvS schreef:Een wijlen predikant merkte dit eens op:

“Dan”, zul je misschien denken, “is ’t het beste, voor mij althans, mijn kinderen niet te laten dopen en ik heb spijt dat ik het gedaan heb”. Goed, ik hoor u dat zeggen. Hierop antwoord ik: Dan moet u toch wel weten dat u openbaar, voor uzelf en voor uw kind, het Genadeverbond verwerpt. Vergeet dat niet! Wie zijn kind laat dopen zonder gelovig te zijn, verwerpt het Verbond. Wie weigert zijn kind te laten dopen, verwerpt het Verbond én voor zichzelf én voor zijn kind. Daarom heb ik wel gezegd, wanneer iemand mij vroeg: “Als ik onbekeerd ben, mag ik dan toch mijn kind laten dopen?”: “Je zou willen dat ik je de ene of de andere kant op wees, maar dat doe ik niet. Maar ik zeg je: God eist van je, dat je je ogenblikkelijk bekeert en dat je ook je kind laat dopen.” En daar is niets aan te veranderen. Zo liggen de dingen.
Als ongelovige HEEFT men Zijn verbond reeds veracht....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Bert Mulder »

Geliefden in den Heere Christus, gij hebt gehoord dat de Doop een ordening Gods is, om ons en ons zaad Zijn verbond te verzegelen; daarom moeten wij hem tot dat einde, en niet uit gewoonte of bijgelovigheid gebruiken. Opdat het dan openbaar worde dat gij alzo gezind zijt, zult gij van uwentwege hierop ongeveinsdelijk antwoorden:

Eerstelijk, hoewel onze kinderen in zonden ontvangen en geboren zijn, en daarom aan allerhande ellendigheid, ja, aan de verdoemenis zelve onderworpen, of gij niet bekent dat zij in Christus geheiligd zijn, en daarom als lidmaten Zijner gemeente behoren gedoopt te wezen?

Ten andere of gij de leer die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?

Ten derde of gij niet belooft en voor u neemt, *dit kind, als het tot zijn verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder (of: getuige) zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen?


Dus, ook het doopformulier zelf, spreekt (en hier anders dan een groet aan de hele gemeente) de ouders aan als zijnde ware gelovigen (geliefden in den Heere Christus). Verder, is het hun uitdrukkelijk geboden, ongeveinst te antwoorden (hetwelk een ongelovige ten enenmale niet kan). En is men geboden, het sacrament niet uit gewoonte of bijgeloof te gebruiken. Wel, een ongelovige kan niet anders dan het uit gewoonte of bijgeloof doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door PvS »

Op wiens bevel toch zijt gij gedoopt?
Is dat een bloot menschelijke instelling, door een predikant zoo ingevoerd, of geschiedt het krachtens eene belofte Christi?
Gij zijt allen gedoopt; dat is naar Christus bevel geschied, en daarmee was eene belofte verbonden; dat is geschied van Godswege.
Het is volstrekt niet de vraag, waar dit is geschied, door wat voor predikant, of de ouders gelovig waren, of niet, dat is volstrekt niet de vraag, maar dit is de vraag: Wat heeft God gedaan?
Hij heeft u met water doen besprengen in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes, Hij heeft u bij deze heilige handeling doen overdragen op Zijnen driemaal heiligen Naam.
Zie, het bewijs voor uw geloof, voor uw leven, voor uw geestelijk leven, voor uwe zaligheid, dat gij in den hemel zult komen, gij zult het steeds zoeken - want dat is ons eigen, - in den ledigen zak, doch er is niets; in het hart, in de werken, in het gedrag, in de gestalte, en er is niets.
Wilt gij bewijzen van de genade Gods, dat gij een kind Gods zijt, zoo hebt gij dit van Godswege tot bewijs: dat gij gedoopt zijt.
Ik zou u zoo gaarne in de engte drijven, u in het nauw brengen, opdat gij toch eens tot de ontdekking mocht komen, wie gij zijt, wat u uit genade is gegeven, wat God aan u heeft gedaan.
Dit is zoo moeilijk, want de paus en de baptist sterven in den mensch niet, beiden zijn felle vijanden van de vrije genade; de paus wil werken, waarbij men het lichaam geweld aandoet, en de baptist wil eene vleeschelijke heiligheid.
Maar God laat een geloof prediken, dat gezond is, gezond maakt, en gezond houdt.
Deze plechtigheid, die geschiedt aan een kind, dat als kind wordt aangenomen, deze is aan u voltrokken, toen gij gedoopt zijt.
Wilt gij dus zekerheid hebben, of gij een Christen, of gij Christus’ en Gods eigendom zijt, vraag dan in de allereerste plaats: Wat heeft God aan mij gedaan, toen ik nog een kind was?
Dat zal God niet vergeten!
Deze Doop is niet maar eene daad voor een oogenblik, maar van Godswege, en heeft eene blijvende, eeuwige waarde.
Wat gedoopt is, beschouwt God als gedoopt…

Dr. H.F. Kohlbrugge
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Geliefden in den Heere Christus, gij hebt gehoord dat de Doop een ordening Gods is, om ons en ons zaad Zijn verbond te verzegelen; daarom moeten wij hem tot dat einde, en niet uit gewoonte of bijgelovigheid gebruiken. Opdat het dan openbaar worde dat gij alzo gezind zijt, zult gij van uwentwege hierop ongeveinsdelijk antwoorden:

Dus, ook het doopformulier zelf, spreekt (en hier anders dan een groet aan de hele gemeente) de ouders aan als zijnde ware gelovigen (geliefden in den Heere Christus). Verder, is het hun uitdrukkelijk geboden, ongeveinst te antwoorden (hetwelk een ongelovige ten enenmale niet kan). En is men geboden, het sacrament niet uit gewoonte of bijgeloof te gebruiken. Wel, een ongelovige kan niet anders dan het uit gewoonte of bijgeloof doen.

Dr. C.A. van der Sluijs heeft hierover eens gezegd: Het forumlier spreekt de mensen niet aan op wie ze zijn, maar op wie ze, lid zijnde van de gemeente, behoren te zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mogen ongelovigen hun kinderen laten dopen?

Bericht door memento »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:Geliefden in den Heere Christus, gij hebt gehoord dat de Doop een ordening Gods is, om ons en ons zaad Zijn verbond te verzegelen; daarom moeten wij hem tot dat einde, en niet uit gewoonte of bijgelovigheid gebruiken. Opdat het dan openbaar worde dat gij alzo gezind zijt, zult gij van uwentwege hierop ongeveinsdelijk antwoorden:

Dus, ook het doopformulier zelf, spreekt (en hier anders dan een groet aan de hele gemeente) de ouders aan als zijnde ware gelovigen (geliefden in den Heere Christus). Verder, is het hun uitdrukkelijk geboden, ongeveinst te antwoorden (hetwelk een ongelovige ten enenmale niet kan). En is men geboden, het sacrament niet uit gewoonte of bijgeloof te gebruiken. Wel, een ongelovige kan niet anders dan het uit gewoonte of bijgeloof doen.

Dr. C.A. van der Sluijs heeft hierover eens gezegd: Het forumlier spreekt de mensen niet aan op wie ze zijn, maar op wie ze, lid zijnde van de gemeente, behoren te zijn.

Precies. Je moet onderscheid maken tussen wat een gemeentelid behoort te zijn, en wie hij mogelijk nog is. Je ziet dat de kerken die dat niet doen weinig nadruk leggen op bekering en wedergeboorte, wat er in de praktijk toe leidt dat praktisch alle leden ook belijdende leden zijn. De doorleefde vraag "hoe krijg ik een genadig God" leeft dan praktish niet.
Plaats reactie