Waarom zou dat een dissonant zijn? Niet om vervelend te doen, maar als ik een schilderij maak, en zeg dat dat een mooi schilderij is, dan zegt dat toch niets over het huis van de buurman?Posthoorn schreef:Dat Satan er überhaupt is en op aarde aanwezig is, zou je een 'dissonant' in de goede schepping kunnen noemen. Was het soms zelfs zo dat Satan over de rest van de aarde (buiten het paradijs) de macht had?DDD schreef:Het kwaad hoort niet bij de goede schepping. Maar het is er wel altijd geweest, in ieder geval sinds de keuze van de engelen voor een afzonderlijk bestaan buiten God.
Waarom zou Satan niet kunnen rondlopen op de aarde?
En de zee, de duisternis en de nacht dan? Vallen die onder het kwaad? En hoe kunnen die dan deel uitmaken van de goede schepping? Was de schepping toch niet volmaakt, omdat er een 'betere' schepping komt: de nieuwe hemel en de nieuwe aarde?
Dat soort vragen.
De Satan hoort toch niet bij de schepping. Maar hij was er wel. Het is bijbels-theologisch nog maar de vraag of je zonder meer kunt zeggen dat de zee deel uit maakt van de schepping. Maar vanuit mijn wereldbeeld zou ik zeggen van wel. En ik heb daar ook niet echt verstand van, dus misschien dat anderen daar wat zinnigs over kunnen zeggen.