Evolutie of schepping

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Zonderling »

DDD schreef:Heeft Oosterhoff ooit gesproken over een allegorische uitleg dan?
Hij heeft de symbolische uitleg verdedigd. In mijn laatste posting sprak ik ook over symbolische uitleg. (Eerder sprak ik wel over allegorisch, maar laat dat dan maar varen.) Zoals ik het begrijp heeft hij verdedigd dat de gebeurtenissen in Genesis 1-3 niet historisch zijn.
Ik ben het met je eens dat ik nergens heb gezegd dat de Schrift gezaghebbend over de natuurwetenschappelijke aspecten van het ontstaan van de wereld spreekt. Dat zou ik ook niet zomaar durven zeggen.
De vraag is wat je dan wel gelooft van de eerste hoofdstukken van Genesis. Dat had ik graag willen horen, maar daar loop je weer omheen. Bv.:
- Is er überhaupt een eerste mens geweest die recht geschapen is en van God is afgevallen en daarbij de gehele mensheid vertegenwoordigde?
- Is door de zonde de dood gekomen?
- Is het huwelijk door God ingesteld vóór de zondeval?

... Geen antwoorden van DDD.
Het enkele feit dat God zich aansluit bij voorstellingen van de nieuwtestamentische tijd is voor mij niet bepalend voor natuurwetenschappelijk onderzoek.
1. Hier weer jouw bekende opvatting: God past zich aan bij de voorstellingen van de (nieuwtestamentische) tijd. In feite zeg je hiermee opnieuw: maar dat wil niet zeggen dat wat we in het NT lezen ook werkelijk Gods bedoeling was... (bv. positie vrouw, vrouw in het ambt, homofilie). Nogmaals: door zo te spreken, ontneem je de Schrift feitelijk ieder gezag.

2. Ik spreek tot dusver nergens over natuurwetenschappelijk onderzoek, maar over geloofswaarheden op grond van de eerste hoofdstukken van Genesis. Inclusief de schepping van de wereld uit niet en de val van de mens.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:Na een tijdje afstand genomen te hebben van deze discussie die mij nog steeds zeer onaangenaam is een paar vragen.

1.Waarom zou een almachig God Zijn mens openbaren en dat herhalen in Zijn wet dat Hij alles in zes dagen geschapen heeft terwijl Hij er miljarden jaren voor nodig had?
2.Waren die miljarden jaren nodig omdat Gods almacht toch beperkingen kent?
3.De mens , de kroon van Gods schepping, is volgens van de Brink door evolutie ontstaan uit de dierenwereld.
Zijn de engelen ook door evolutie ontstaan of zijn die wel in een punt des tijds geschapen?
En zo ja waarom de mens als beelddrager Gods niet?
Waarom toch deze vragen? Is het evangelie van de Heere Jezus u niet genoeg?
Ook de wonderen die Hij verricht heeft worden door hedendaagse wetenschappers van alle kanten kritisch uitgelegd ontdaan van alle almacht en gepoogd om ze in een wetenschappelijk acceptabele uitleg te plaatsen.
Zo doet men dus ook met alle andere verhalen inclusief het scheppingsverhaal.
Wie gelooft hoeft echter geen enkel bewijs, noch antwoord op strijdvragen, noch het verstand geweld aan te doen met aller lei overwegingen die het menselijke verstand te boven gaan.
Ik kijk graag wetenschappelijke programma's met name over het heelal en de natuurwetten.
Een veelgehoord gezegde dat iedere keer terugkomt is '' we weten meer wel dan niet en met alles wat we ontdekken komen er meer nieuwe vragen dan antwoorden.''
Waar men het wel over eens is is dat alles plotsklaps ontstaan is en bestaat als een immer oneindig nog steeds uitzettend heelal, het geen precies overeenkomt met Johannes 1:1.
Ik kijk graag wetenschap, des te meer men laat zien, des te groter ik de schepping bewonder en meer en meer overtuigd raakt van Gods almacht en glorie die in de schepping aanwezig is.
Waarom is deze discussie u onaangenaam? wankelt u? zo niet, verheug u juist!
Als men waarlijk gezag heeft voor de bijbel loopt men als standvastig christen juist niet weg voor de discussie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Evolutie of schepping

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:
huisman schreef:Na een tijdje afstand genomen te hebben van deze discussie die mij nog steeds zeer onaangenaam is een paar vragen.

1.Waarom zou een almachig God Zijn mens openbaren en dat herhalen in Zijn wet dat Hij alles in zes dagen geschapen heeft terwijl Hij er miljarden jaren voor nodig had?
2.Waren die miljarden jaren nodig omdat Gods almacht toch beperkingen kent?
3.De mens , de kroon van Gods schepping, is volgens van de Brink door evolutie ontstaan uit de dierenwereld.
Zijn de engelen ook door evolutie ontstaan of zijn die wel in een punt des tijds geschapen?
En zo ja waarom de mens als beelddrager Gods niet?
Waarom toch deze vragen? Is het evangelie van de Heere Jezus u niet genoeg?
Ook de wonderen die Hij verricht heeft worden door hedendaagse wetenschappers van alle kanten kritisch uitgelegd ontdaan van alle almacht en gepoogd om ze in een wetenschappelijk acceptabele uitleg te plaatsen.
Zo doet men dus ook met alle andere verhalen inclusief het scheppingsverhaal.
Wie gelooft hoeft echter geen enkel bewijs, noch antwoord op strijdvragen, noch het verstand geweld aan te doen met aller lei overwegingen die het menselijke verstand te boven gaan.
Ik kijk graag wetenschappelijke programma's met name over het heelal en de natuurwetten.
Een veelgehoord gezegde dat iedere keer terugkomt is '' we weten meer wel dan niet en met alles wat we ontdekken komen er meer nieuwe vragen dan antwoorden.''
Waar men het wel over eens is is dat alles plotsklaps ontstaan is en bestaat als een immer oneindig nog steeds uitzettend heelal, het geen precies overeenkomt met Johannes 1:1.
Ik kijk graag wetenschap, des te meer men laat zien, des te groter ik de schepping bewonder en meer en meer overtuigd raakt van Gods almacht en glorie die in de schepping aanwezig is.
Waarom is deze discussie u onaangenaam? wankelt u? zo niet, verheug u juist!
Als men waarlijk gezag heeft voor de bijbel loopt men als standvastig christen juist niet weg voor de discussie.
De reden dat ik deze discussie onaangenaam vind is dat op dit forum getwijfeld wordt aan Gods Woord betreffende de schepping. Ook in onze kring is blijkbaar de twijfel binnen gekomen.
En dat zaad van de twijfel zal helaas ook onder ons verwoestend werken.
Daarom mijn vragen die "men" mag beantwoorden.

Verder blijk uit jouw post dat je mijn positie in deze discussie verkeerd inschat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door DDD »

Zonderling schreef:
DDD schreef:Heeft Oosterhoff ooit gesproken over een allegorische uitleg dan?
Hij heeft de symbolische uitleg verdedigd. In mijn laatste posting sprak ik ook over symbolische uitleg. (Eerder sprak ik wel over allegorisch, maar laat dat dan maar varen.) Zoals ik het begrijp heeft hij verdedigd dat de gebeurtenissen in Genesis 1-3 niet historisch zijn.
Ik ben het met je eens dat ik nergens heb gezegd dat de Schrift gezaghebbend over de natuurwetenschappelijke aspecten van het ontstaan van de wereld spreekt. Dat zou ik ook niet zomaar durven zeggen.
De vraag is wat je dan wel gelooft van de eerste hoofdstukken van Genesis. Dat had ik graag willen horen, maar daar loop je weer omheen. Bv.:
- Is er überhaupt een eerste mens geweest die recht geschapen is en van God is afgevallen en daarbij de gehele mensheid vertegenwoordigde?
- Is door de zonde de dood gekomen?
- Is het huwelijk door God ingesteld vóór de zondeval?

... Geen antwoorden van DDD.
Het enkele feit dat God zich aansluit bij voorstellingen van de nieuwtestamentische tijd is voor mij niet bepalend voor natuurwetenschappelijk onderzoek.
1. Hier weer jouw bekende opvatting: God past zich aan bij de voorstellingen van de (nieuwtestamentische) tijd. In feite zeg je hiermee opnieuw: maar dat wil niet zeggen dat wat we in het NT lezen ook werkelijk Gods bedoeling was... (bv. positie vrouw, vrouw in het ambt, homofilie). Nogmaals: door zo te spreken, ontneem je de Schrift feitelijk ieder gezag.

2. Ik spreek tot dusver nergens over natuurwetenschappelijk onderzoek, maar over geloofswaarheden op grond van de eerste hoofdstukken van Genesis. Inclusief de schepping van de wereld uit niet en de val van de mens.
De overstap naar symbolisch was me inderdaad ontgaan. Wat ik wel geloof van de gestelde vragen kun je toch vinden in het boekje van Oosterhoff? Anders dan Paulus vind ik het wel verdrietig om steeds hetzelfde te moeten schrijven.
Maar goed, daar gaan we dan:

1) Ik denk het wel, maar als er exegetische argumenten zijn voor een ander standpunt, vind ik dat niet minder gereformeerd (daarin deel ik dus het standpunt van Geelkerken, voordat iemand anders meent dat te moeten opmerken). En ik ben met Oosterhoff blij dat de CGK en de GG nooit een Geelkerkendiscussie hebben gehad.

2) Ik denk inderdaad dat dood en het missen van het doel van Gods schepping nauw aan elkaar verbonden zijn. De precieze verhouding is altijd moeilijk, omdat je altijd terug kunt gaan naar een diepere oorzaak, totdat je moet zeggen dat God ons daarover niets heeft geopenbaard en wij ook geen idee hebben. Uiteindelijk vermoed ik dat de zonde een noodzakelijk bij-effect is van de vrijheid van engelen en mensen.

3)Dat hangt af van in hoeverre je de symbolische interpretatie doorzet. Ik heb daar niet zo'n mening over, maar ik zie geen probleem in de stelling dat het huwelijk een goddelijke instelling is die op zichzelf genomen volledig beantwoordt aan de schepping in zijn zuiverste bedoelingen.

Ik ben het er niet mee eens dat ik de Schrift feitelijk ieder gezag ontneem. Ik ben het wel met je eens dat dit een risico is van mijn manier van bijbellezen. Maar het gevaar van het laten buikspreken van de heilige Schrift, zoals ik dat bij jou meen te zien, vind ik veel groter. Het is mijns inziens beter om je bewust te zijn van het risico dat je dingen naar je eigen hand zet, dan dat je dat wel doet, maar van al je eigen opvattingen meent dat zij rechtstreeks van God afkomstig zijn.

Ik vind dat geloofswaarheden nooit in strijd kunnen zijn met de feiten. En dan heb ik het niet over dingen die niet zouden kunnen, want ik heb helemaal geen problemen met het idee dat God de wereld in zes dagen schiep. Maar als dat niet zo zou zijn, is het mij ook prima. God spreekt evenwel overduidelijk tot mij door zijn Woord, en ik vind dit een volkomen bijzaak.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Zonderling »

DDD schreef:
Zonderling schreef:De vraag is wat je dan wel gelooft van de eerste hoofdstukken van Genesis. Dat had ik graag willen horen, maar daar loop je weer omheen. Bv.:
- Is er überhaupt een eerste mens geweest die recht geschapen is en van God is afgevallen en daarbij de gehele mensheid vertegenwoordigde?
- Is door de zonde de dood gekomen?
- Is het huwelijk door God ingesteld vóór de zondeval?
...Maar goed, daar gaan we dan:

1) Ik denk het wel, maar als er exegetische argumenten zijn voor een ander standpunt, vind ik dat niet minder gereformeerd (daarin deel ik dus het standpunt van Geelkerken, voordat iemand anders meent dat te moeten opmerken). En ik ben met Oosterhoff blij dat de CGK en de GG nooit een Geelkerkendiscussie hebben gehad.

2) Ik denk inderdaad dat dood en het missen van het doel van Gods schepping nauw aan elkaar verbonden zijn. De precieze verhouding is altijd moeilijk, omdat je altijd terug kunt gaan naar een diepere oorzaak, totdat je moet zeggen dat God ons daarover niets heeft geopenbaard en wij ook geen idee hebben. Uiteindelijk vermoed ik dat de zonde een noodzakelijk bij-effect is van de vrijheid van engelen en mensen.

3)Dat hangt af van in hoeverre je de symbolische interpretatie doorzet. Ik heb daar niet zo'n mening over, maar ik zie geen probleem in de stelling dat het huwelijk een goddelijke instelling is die op zichzelf genomen volledig beantwoordt aan de schepping in zijn zuiverste bedoelingen.
Ik vind dit ontzettend vage antwoorden waarmee je alle kanten op kunt. Terwijl Genesis, het Nieuwe Testament en ook onze belijdenissen over deze onderwerpen - die zeker niet bijkomstig zijn, maar tot de kern van het belijden behoren - heel duidelijk zijn. Terwijl jij feitelijk niet verder komt dan: het zou kunnen, maar het kan misschien ook anders zijn. Dat is allerminst Gereformeerd.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door DDD »

Ik begrijp oprecht niet wat er vaag zou zijn aan mijn antwoorden. Mijns inziens druk ik mij gemiddeld genomen vrij duidelijk uit.

Is het niet meer dat je het er niet mee eens bent? Ik vind oprecht mijn standpunt zonder meer gereformeerd. Daarmee zeg ik niet dat jouw standpunt niet binnen de kaders van gereformeerde opvattingen zou vallen, want dat is eveneens het geval.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Zonderling »

DDD schreef:Ik begrijp oprecht niet wat er vaag zou zijn aan mijn antwoorden. Mijns inziens druk ik mij gemiddeld genomen vrij duidelijk uit.

Is het niet meer dat je het er niet mee eens bent? Ik vind oprecht mijn standpunt zonder meer gereformeerd. Daarmee zeg ik niet dat jouw standpunt niet binnen de kaders van gereformeerde opvattingen zou vallen, want dat is eveneens het geval.
* Je eerste antwoord geeft aan dat je wel denkt dat er een eerste mens is geweest die recht is geschapen en van God is afgevallen, maar dat wanneer er een andere opvatting hierover is, dit evengoed gereformeerd kan zijn.

** Je tweede antwoord bevestigt dat de dood verband houdt met de zonde, maar je bevestigt niet dat de dood concreet in de wereld gekomen is door de zonde van Adam.

*** Je derde antwoord bevestigt dat het huwelijk een inzetting van God is, maar je bevestigt niet dat het huwelijk ingesteld is vóór de zondeval. Je geeft aan dat je daar geen mening over hebt en dat dit afhangt van de vraag hoever de symboliek in Genesis geduid wordt.

Welnu, deze antwoorden zijn toch zeer vaag en zaaien twijfel over zaken die in Gods Woord zeer duidelijk zijn geopenbaard. Deze vaagheid en het niet zonder meer naspreken van Gods Woord in deze, is niet het spreken overeenkomstig het Gereformeerd belijden, dat is toch wel heel duidelijk, lijkt mij.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door DDD »

Ik hoorde vorige week zondag nog een preek over dat de duivel altijd twijfel zaait, en dat is inderdaad een van de lessen van Genesis 1-3. Maar het andere uiterste is dat je allerlei 'waarheden' te vuur en te zwaard verdedigt -bij wijze van spreken- die echter niet zo vanzelfsprekend zijn. Dat gevaar is in bevindelijk-gereformeerde kringen veel groter.

Ik denk dat de erfzonde in de wereld gekomen is door de zonde van Adam. Maar ik vind een meer symbolische uitleg -zolang deze uit de tekst opkomt- net zo goed gereformeerd. Er is vrijheid van exegese. Wij zijn het dus niet eens, maar dat was al helder. Ik vind jouw opvattingen heel gevaarlijk, en jij vindt mijn opvattingen heel gevaarlijk. Ik vind jouw opvattingen gevaarlijk, omdat zij dingen aan God toeschrijven die kwestieus zijn en dus ook onjuist kunnen zijn, met alle gevolgen van dien voor het geloof van anderen, terwijl jij vindt dat ik twijfel zaai over wat God zegt -ik ga er even vanuit dat je meent dat God het bedoelde zoals jij het begrijpt.

Dat is precies het verschil, en dat is niet eenvoudig op te lossen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Zonderling »

DDD schreef:Ik hoorde vorige week zondag nog een preek over dat de duivel altijd twijfel zaait, en dat is inderdaad een van de lessen van Genesis 1-3. Maar het andere uiterste is dat je allerlei 'waarheden' te vuur en te zwaard verdedigt -bij wijze van spreken- die echter niet zo vanzelfsprekend zijn. Dat gevaar is in bevindelijk-gereformeerde kringen veel groter.

Ik denk dat de erfzonde in de wereld gekomen is door de zonde van Adam. Maar ik vind een meer symbolische uitleg -zolang deze uit de tekst opkomt- net zo goed gereformeerd. Er is vrijheid van exegese. Wij zijn het dus niet eens, maar dat was al helder. Ik vind jouw opvattingen heel gevaarlijk, en jij vindt mijn opvattingen heel gevaarlijk. Ik vind jouw opvattingen gevaarlijk, omdat zij dingen aan God toeschrijven die kwestieus zijn en dus ook onjuist kunnen zijn, met alle gevolgen van dien voor het geloof van anderen, terwijl jij vindt dat ik twijfel zaai over wat God zegt -ik ga er even vanuit dat je meent dat God het bedoelde zoals jij het begrijpt.

Dat is precies het verschil, en dat is niet eenvoudig op te lossen.
Jouw opvattingen vinden we volstrekt niet in de gereformeerde belijdenissen, want deze zaken behoren tot de kern van het gereformeerd belijden. Dan kun je jezelf wel gereformeerd vinden, maar dat is dan wel volgens je eigen definitie. Wanneer de zonde van Adam kwestieus is, exegetiseert ook Paulus kwestieus in Romeinen 5. En wanneer je deze waarheid loslaat, zul je met de ene na de andere waarheid hetzelfde doen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door DDD »

Ik ben het daar wel mee eens. Ik lees Romeinen 5 precies zo. Maar als iemand een andere exegese van Romeinen 5 hanteert, vind ik dat niet per definitie ongereformeerd.

Ik ben benieuwd wat Van den Brink daarover schrijft. Maar dat zul je zelf het beste weten.

Los daarvan moet je wel zorgvuldig formuleren: jij vindt mij ongereformeerd, omdat ik ruimte open laat voor mensen die de zondeval symbolisch uitleggen. Dat mag jij vinden, maar het is niet hetzelfde als dat ik zelf de zondeval symbolisch uitleg.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Zonderling »

    DDD schreef:Los daarvan moet je wel zorgvuldig formuleren: jij vindt mij ongereformeerd, omdat ik ruimte open laat voor mensen die de zondeval symbolisch uitleggen. Dat mag jij vinden, maar het is niet hetzelfde als dat ik zelf de zondeval symbolisch uitleg.
    Mijn bezwaren gingen verder. Jij leert nadrukkelijk dat Gods Zich (met eerbied gesproken) aanpast aan en voegt naar de opvattingen in een bepaalde tijd. Daarom zijn voor jou zelfs passages in het NT tijdgebonden (vrouw in het ambt, homofilie). Ook hier liggen ernstige bezwaren tegen hetgeen jij voorstaat en uitdraagt.
    eilander
    Moderator
    Berichten: 16786
    Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

    Re: Evolutie of schepping

    Bericht door eilander »

    DDD schreef:Los daarvan moet je wel zorgvuldig formuleren: jij vindt mij ongereformeerd, omdat ik ruimte open laat voor mensen die de zondeval symbolisch uitleggen. Dat mag jij vinden, maar het is niet hetzelfde als dat ik zelf de zondeval symbolisch uitleg.
    Waar leg je de grens van gereformeerd zijn eigenlijk? In elk geval niet bij onze belijdenisgeschriften. Want de zondeval symbolisch uitleggen, past echt niet binnen de kaders van bv. NBG art. 14. Dus als je wel die ruimte laat, ga je zelf dus ook die grens over.
    DDD
    Berichten: 28637
    Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

    Re: Evolutie of schepping

    Bericht door DDD »

    Beweer je daarmee dat Van den Brink artikel 14 van de NGB niet onderschrijft? Ik heb het artikel nog eens gelezen, maar ik zie nog niet in waarom een symbolische uitleg daar niet mee in overeenstemming zou zijn.

    Sommige mensen lijken te denken dat als iets symbolisch is, het daarom niet waar is. Maar dat is niet zo.
    eilander
    Moderator
    Berichten: 16786
    Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

    Re: Evolutie of schepping

    Bericht door eilander »

    DDD schreef:Beweer je daarmee dat Van den Brink artikel 14 van de NGB niet onderschrijft? Ik heb het artikel nog eens gelezen, maar ik zie nog niet in waarom een symbolische uitleg daar niet mee in overeenstemming zou zijn.

    Sommige mensen lijken te denken dat als iets symbolisch is, het daarom niet waar is. Maar dat is niet zo.
    Sorry, dit gaat mijn begrip te boven. Over Van den Brink beweer ik niets overigens, ik vroeg alleen waar dan de grens ligt. Kan de opstanding ook symbolisch zijn, maar wel waar?
    DDD
    Berichten: 28637
    Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

    Re: Evolutie of schepping

    Bericht door DDD »

    In principe kan ook een opstanding symbolisch zijn, maar wel waar. Maar Paulus zegt uitdrukkelijk dat een symbolische opstanding waardeloos is, en dat daarmee het christelijk geloof geen inhoud zou hebben.
    Plaats reactie