Evolutie of schepping

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evolutie of schepping

Bericht door eilander »

modesto schreef:Je hoeft het niet met Prof. Van den Brinks visie eens te zijn, maar hij heeft wel gelijk dat het stellen van moeilijke vragen leidt tot een beter lezen van de Bijbel, en, daaruit voortvloeiend, een beter begrip van de Bijbel. En voor mij persoonlijk als Christen valt het stellen van moeilijke vragen onder Gods eigen gebod dat ik Hem liefhebbe met geheel mijn verstand. Maar ook daar kun je anders tegenaan kijken.
Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk. Ik zie dat ook in ons gezin, met opgroeiende kinderen. Die stellen ook regelmatig best lastige vragen; meestal op dogmatisch gebied, maar ook wel over de geschiedenissen in de Bijbel. Niet altijd weet ik een antwoord, maar ik stimuleer dat altijd wel. 'Gods Woord kan het wel lijden' heb ik pas nog gezegd.

Wat prof. Van den Brink doet, is m.i. wel iets anders. Hij komt tot die vragen omdat hij wetenschappelijke gegevens probeert te rijmen met de Bijbel. Naar mijn mening zijn daar op z'n minst wel grenzen aan. Bijvoorbeeld dat je op moet passen dat je de wetenschappelijke gegevens de boventoon gaan voeren; dat je zó lang gaat kauwen op een bijbelgedeelte dat het mogelijk toch wel in te passen is. Dat is de verkeerde volgorde.

Misschien wel mijn belangrijkste bezwaar tegen dit alles is: prof. Van den Brink heeft (zo zei dr. Paul dat onlangs) een enorme denkkracht. Ik geloof dat zonder meer. Daarom kan hij uitstekend een dergelijke exercitie doen: kijken of, en zo ja hoe je de Bijbel kunt geloven van kaft tot kaft als je tegelijkertijd de evolutietheorie omarmt. Terwijl hijzelf dat laatste niet doet.

Maar je ziet dat veel anderen dit qua denkkracht helemaal niet kunnen volgen (ik ook niet). En dan krijg je dus aan de ene kant dat mensen prof. vd Brink zien als een grote bedreiging, want hij is een verdediger van de evolutietheorie - en dat is niet helemaal juist.
En aan de andere kant mensen die het een verademing vinden, want je hoeft de Bijbel niet meer letterlijk te nemen - dat is ook te kort door de bocht.

Dat prof. Van den Brink een dergelijke afgeleide ontwikkeling, of noem het op z'n minst onrust, zich niet heeft gerealiseerd, vind ik een groot bezwaar. Hij heeft dit niet onder een besloten groep theologen van soortgelijke denkkracht gedeeld, maar met de hele christelijke achterban. Dat vooral vind ik treurig.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Wim Anker »

Enerzijds een hele grote denkkracht veronderstellen bij prof. van der Brink en tegelijkertijd constateren dat hij zich "deze afgeleide ontwikkeling niet heeft gerealiseerd" - terwijl die zo voor de hand ligt - voldoet bij mij niet echt.

ps. Het verstand gebruiken is juist binnen de kaders van de Schrift blijven. De geopenbaarde dingen.... enz.
Het verstand inzetten buiten de grenzen van de Schrift is dwaas.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Isala »

De cijfers wijzen uit dat kerken die het evolutionisme accommoderen deze eeuw zullen decimeren. Hun feitelijke ondergang lijkt alleen te keren door het evolutionisme inhoudelijk te bestrijden.

Citaat uit:
https://cip.nl/63983-kerken-lopen-leeg- ... t-gedragen
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Evolutie of schepping

Bericht door refo »

Komt er iemand met een compleet boek met handvatten, wordt hij bestreden. Dat schiet ook niet op.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Ambtenaar »

Isala schreef:De cijfers wijzen uit dat kerken die het evolutionisme accommoderen deze eeuw zullen decimeren. Hun feitelijke ondergang lijkt alleen te keren door het evolutionisme inhoudelijk te bestrijden.

Citaat uit:
https://cip.nl/63983-kerken-lopen-leeg- ... t-gedragen
Een wel heel eendimensionale benadering. Het causale verband wordt totaal niet aangetoond in het artikel.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Bookreader »

Isala schreef:De cijfers wijzen uit dat kerken die het evolutionisme accommoderen deze eeuw zullen decimeren. Hun feitelijke ondergang lijkt alleen te keren door het evolutionisme inhoudelijk te bestrijden.

Citaat uit:
https://cip.nl/63983-kerken-lopen-leeg- ... t-gedragen
Logisch. Wat moet je nog met kerk en Bijbel als je een theorie gaat geloven die de Bijbel onderuit haalt? Helemaal als je de Bijbel in zijn wonderlijkheid niet kent?

Met dat laatste doel ik op iets, wat je persoonlijk moet ervaren, en waarvoor je bijbelstudie zult moeten doen. De wonderlijkheid van de Bijbel ervoer ik kort geleden weer eens met Deuteronomium 31. Daar zie je de afval van Israël al aangekondigd. Het deed me beseffen: wat een wonderlijke raad zit daar toch achter, dat heilsplan van God! Zoiets bedenken wij mensen niet! Je zou toch hopeloos worden van zo'n weerspannig en hardnekkig volk (Deut. 31:27; zie Exodus en Numeri voor concrete voorbeelden!)! Daar kan toch nooit een heilsplan mee verwerkelijkt worden! Hoe moet dat ooit goed komen met de Messias? Maar dat, wat in onze ogen zo onmogelijk is, dat blijkt dan voor God helemaal geen probleem! Het heeft Hem ook niet verrast. Hij wist er van tevoren al alles van, en wist wat Hij deed!
Zoiets heeft voor mij een sterk overtuigende kracht. Dan krijg ik inleving bij wat Paulus schrijft in Romeinen 11:33-34. Maar als er dan blijkbaar zo'n wijsheid en raad achter Gods heilsplan zit, zou het begin van Genesis dan nog onzin kunnen zijn? Dan denk ik toch eerder dat de gangbare wetenschap ernaast zit. Je hebt de ruwe data, de kale gegevens, maar om daar een verhaal van te maken moet je toch flink aan de gang met interpreteren. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen zich dan gaan vergissen.

Dr. M. Klaassen wees gisteravond ook al op de sterk seculariserende werking van de evolutietheorie.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Bookreader »

refo schreef:
Komt er iemand met een compleet boek met handvatten, wordt hij bestreden. Dat schiet ook niet op.
Bedoel je prof. dr. G. van den Brink met zijn En de aarde bracht voort?
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Erg interessante video van The Gospel Coalition aangaande deze thematiek:

https://www.thegospelcoalition.org/arti ... t-creation
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Sheba »

Er staat in het RD van vandaag een mooi artikeltje ; wetenschap is ondergeschikt aan het Woord. Geschreven door dr. Peter de Jong.
Lezenswaardig!
Pagina 6, Forum van puntkomma dinsdag 6 september ;)

https://www.rd.nl/opinie/wetenschap-is- ... -1.1426773

Als ik dit beter ergens anders kan zetten moeten de moderatoren het maar verplaatsen hoor...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Evolutie of schepping

Bericht door refo »

Sheba schreef:Er staat in het RD van vandaag een mooi artikeltje ; wetenschap is ondergeschikt aan het Woord. Geschreven door dr. Peter de Jong.
Lezenswaardig!
Pagina 6, Forum van puntkomma dinsdag 6 september ;)

https://www.rd.nl/opinie/wetenschap-is- ... -1.1426773

Als ik dit beter ergens anders kan zetten moeten de moderatoren het maar verplaatsen hoor...
Het is jammer dat het RD zoveel plaatsruimte biedt aan dat soort praat. De man zal best veel weten, maar niet over datgene waarover hij nu schrijft.
Het is in refo-Nederland een beetje zo gesteld: we willen gewoon niet dat Van de Brink waarheid schrijft. Dus alles wat hem tegenspreekt is waar. Misschien moeten we onder ogen zien dat 'de zon niet om de aarde draait', maar dat het andersom is. Dat is destijds ook 'op grond van de bijbel' bestreden. En was toch waar.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door DDD »

Afgezien van de cirkelredenering in het slot: waarom zou deze meneer geen verstand van zaken hebben? Hij zegt dat hij hierover spreekt.

Overigens is het altijd de vraag of de luisteraars zelf ook het idee hadden dat zij hem niets uit handen hadden geslagen. Ik vind op dit forum ook wel eens dat ieder verstandig mens toch moet zien dat een bepaalde redenering niet klopt, terwijl anderen daar toch echt anders over denken.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Sheba »

refo schreef:
Sheba schreef:Er staat in het RD van vandaag een mooi artikeltje ; wetenschap is ondergeschikt aan het Woord. Geschreven door dr. Peter de Jong.
Lezenswaardig!
Pagina 6, Forum van puntkomma dinsdag 6 september ;)

https://www.rd.nl/opinie/wetenschap-is- ... -1.1426773

Als ik dit beter ergens anders kan zetten moeten de moderatoren het maar verplaatsen hoor...
Het is jammer dat het RD zoveel plaatsruimte biedt aan dat soort praat. De man zal best veel weten, maar niet over datgene waarover hij nu schrijft.
Het is in refo-Nederland een beetje zo gesteld: we willen gewoon niet dat Van de Brink waarheid schrijft. Dus alles wat hem tegenspreekt is waar. Misschien moeten we onder ogen zien dat 'de zon niet om de aarde draait', maar dat het andersom is. Dat is destijds ook 'op grond van de bijbel' bestreden. En was toch waar.
@Refo en DDD
Het is zeker wel verstandig dat het RD hier ruimte aan geeft. Verder is de Bijbel geen wetenschappelijk boek. En jij en ik weten heel goed dat de passage uit de Bijbel die jij aanhaalt, gezien is vanuit de mens wat hij toen zag. En wees eerlijk als je alleen met je blote oog kijkt dan lijkt het ook dat de zon om de aarde draait. Het is goed dat deze meneer aandacht in het RD krijgt omdat hij zo laat zien dat je wel degelijk wetenschap kunt bedrijven zonder dat je er een knieval voor maakt. En de wetenschap over Gods Woord laat regeren, zoals oa Prof van den Brink doet. Niet de Wetenschap heeft het laatste Woord, maar de Heere!
Het Woord van God is eeuwig vast en zeker. Is de Waarheid. En de Wetenschap is gebaseerd op menselijke inzichten die kunnen veranderen, onbetrouwbaar zijn, aangetast door de zonden... die niet verder zien dan wat voor menselijke ogen te zien is...ook dat heeft de geschiedenis bewezen. En dat verwoordt deze man in dit artikel. En al dat gedraai van; ja maar andere inzichten kunnen etc.... zijn niets anders dan ontkenning van het gezag van het Woord, bouwen op menselijk verstand en menselijke inzichten etc. En getuigen van (blinde) hoogmoed. En heeft dus niets te maken met of je een verstandig mens bent in de visie van zgn wetenschappers, moderne mens etc. de Bijbel houdt ons een ander beeld voor wat werkelijk verstandig is. En laat ons ook zien wat dwaasheid is.
En het is helemaal niet belangrijk of de luisteraars zelf ook het idee hadden hem niets uit handen te hebben geslagen... zolang een dwaas denkt dat hij gelijk heeft (verstandig is), is hij niet te overtuigen. Dat moeten we maar aan de Heere overlaten, is het niet?
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door DDD »

@Sheba:
Het is onmogelijk om een normaal gesprek te voeren als je bij iedere uitspraak van de ander aan de Heere moet overlaten of hij wel of niet onzin vertelt. Natuurlijk is het goed om ook te bidden voor wat je hier op Refoforum schrijft. Maar als je meent daardoor geïnspireerd te kunnen spreken, dan verval je in geestdrijverij. En als je meent dat je andere mensen niet serieus hoeft te nemen omdat zij dwazen zijn omdat zij niet in God geloven, heb je de Bijbel mijns inziens niet aan je kant. Ik zou althans niet weten hoe wel.

Normale menselijke omgang impliceert dat mensen zelf van elkaar beoordelen of hetgeen gezegd wordt, deugt. En daar is ook niets ongeestelijks aan.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Sheba »

DDD schreef:@Sheba:
Het is onmogelijk om een normaal gesprek te voeren als je bij iedere uitspraak van de ander aan de Heere moet overlaten of hij wel of niet onzin vertelt. Natuurlijk is het goed om ook te bidden voor wat je hier op Refoforum schrijft. Maar als je meent daardoor geïnspireerd te kunnen spreken, dan verval je in geestdrijverij. En als je meent dat je andere mensen niet serieus hoeft te nemen omdat zij dwazen zijn omdat zij niet in God geloven, heb je de Bijbel mijns inziens niet aan je kant. Ik zou althans niet weten hoe wel.

Normale menselijke omgang impliceert dat mensen zelf van elkaar beoordelen of hetgeen gezegd wordt, deugt. En daar is ook niets ongeestelijks aan.
Het enige wat ik probeerde te zeggen is dat niet deze meneer, niet ik of wie dan ook wetenschappers (die de wetenschap boven het Woord stellen) hoeven/kunnen te overtuigen, doen ervaren dat alles uit handen is geslagen.Alleen de Geest overtuigt. Dat is geen geestdrijverij, maar geeft wel een stuk ontspannenheid. En de normale menselijke omgang waar jij het over hebt, is een omgang tussen zondaren zoals jij en ik. Die inderdaad elkaar beoordelen op deugdelijkheid van uitspraken. Maar ook dat moeten we naast het Woord leggen. En niet mijn of jouw inzicht bepaalt wat deugdelijk is. Maar het Woord alleen! En zodra het tegen het Woord ingaat, is het voor een (zondig) mens deugdelijk, maar in de ogen van God dwaasheid.
Laatst gewijzigd door Sheba op 06 sep 2017, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie