Meditatie

CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Meditatie

Bericht door CvdW »

Ds. Calvijn heeft een hele serie preken geschreven over het boek Job. Hier lees ik toch andere dingen.
Het is al vaker gezegd: We moeten terug naar de Bron - Reformatie.

Buiten Christus is er geen leven! Bent u in Christus? Als daar geen bevestigd antwoord op gegeven kan worden moeten we zo'n iemand niet de handen opleggen, maar dan staat hij er nog buiten.
Iemand is wedergeboren en kent Christus niet, deugd niet.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Ds. Calvijn heeft een hele serie preken geschreven over het boek Job. Hier lees ik toch andere dingen.
Het is al vaker gezegd: We moeten terug naar de Bron - Reformatie.

Buiten Christus is er geen leven! Bent u in Christus? Als daar geen bevestigd antwoord op gegeven kan worden moeten we zo'n iemand niet de handen opleggen, maar dan staat hij er nog buiten.
Iemand is wedergeboren en kent Christus niet, deugd niet.
Dat kan, de een haalt soms een ander aspect naar voren dan een ander.
Wat de tweede alinea betreft, daar wijst ook ds. Blok op in zijn preek. Al zal hij het wat anders uitdrukken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Meditatie

Bericht door CvdW »

@Dia, u heeft gelijk dat er accentverschillen kunnen zijn. Maar ik zie meer.

Voorbeeld:
Ik hoop dat u in bezit bent van 'De viervoudige staat' van ds. Boston.
De bijlslagen is een belangrijk punt. Voor/met de eerste bijlslag is men wedergeboren. Terwijl na bijlslag 12 in Christus is.
Ds. Boston beschrijft het ook bij 1 van de bijlslagen dat daar vele verloren gaan.
Wedergeboorte en Christuskennis moeten niet gescheiden worden, maar horen bij elkaar. Dus iemand die wedergeboren is kent Christus.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:@Dia, u heeft gelijk dat er accentverschillen kunnen zijn. Maar ik zie meer.

Voorbeeld:
Ik hoop dat u in bezit bent van 'De viervoudige staat' van ds. Boston.
De bijlslagen is een belangrijk punt. Voor/met de eerste bijlslag is men wedergeboren. Terwijl na bijlslag 12 in Christus is.
Ds. Boston beschrijft het ook bij 1 van de bijlslagen dat daar vele verloren gaan.
Wedergeboorte en Christuskennis moeten niet gescheiden worden, maar horen bij elkaar. Dus iemand die wedergeboren is kent Christus.
Als u het goed vindt, open er dan een apart topic over, want anders gaat het meditatieve van dit topic wel verloren. Begrijpt u?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Meditatie

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:@Dia, u heeft gelijk dat er accentverschillen kunnen zijn. Maar ik zie meer.

Voorbeeld:
Ik hoop dat u in bezit bent van 'De viervoudige staat' van ds. Boston.
De bijlslagen is een belangrijk punt. Voor/met de eerste bijlslag is men wedergeboren. Terwijl na bijlslag 12 in Christus is.
Ds. Boston beschrijft het ook bij 1 van de bijlslagen dat daar vele verloren gaan.
Wedergeboorte en Christuskennis moeten niet gescheiden worden, maar horen bij elkaar. Dus iemand die wedergeboren is kent Christus.
Juist, en niet alleen als openbaring, maar ook als toepassing.
Niet alleen als bedekte schuld, maar ook als vergeven schuld.
Niet als een nadere weldaad, maar als een onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Meditatie

Bericht door Marco »

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
CvdW schreef:@Dia, u heeft gelijk dat er accentverschillen kunnen zijn. Maar ik zie meer.

Voorbeeld:
Ik hoop dat u in bezit bent van 'De viervoudige staat' van ds. Boston.
De bijlslagen is een belangrijk punt. Voor/met de eerste bijlslag is men wedergeboren. Terwijl na bijlslag 12 in Christus is.
Ds. Boston beschrijft het ook bij 1 van de bijlslagen dat daar vele verloren gaan.
Wedergeboorte en Christuskennis moeten niet gescheiden worden, maar horen bij elkaar. Dus iemand die wedergeboren is kent Christus.
Juist, en niet alleen als openbaring, maar ook als toepassing.
Niet alleen als bedekte schuld, maar ook als vergeven schuld.
Niet als een nadere weldaad, maar als een onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte.
In De Saambinder van 28 december 1995, wordt door ds. M. Karens een boekje besproken van nu wijlen ds. C. Hegeman. Het lijkt me, zoals ds. M. Karens ook opmerkt een goed en nuttig boek, met name voor de jongere generatie. Met het oog op de verwarring van nu, lijkt het boekje me actueler dan ooit.

Citaat boekbespreking De Saambinder 1995:

BOEKBESPREKING
Ds. C. Hegeman
Het wonder van vrije soevereine genade
Uitg. Gebr. Koster te Barneveld; ƒ 24,75.

"Het wonder van vrije soevereine genade" heeft ds. Comelis Hegeman (1914-1981) persoonlijk mogen ervaren en jarenlang mogen verkondigen in diverse gemeenten in ons land en over de oceaan. In de prediking, waar dit wonder centraal staat, wordt een Drie-enig God op het hoogst verheerlijkt, de zondaar op het diepst vernederd en Gods kind vertroost. Bovenstaande titel kreeg een bundel met acht van zijn preken mee.
Ze zijn uitgesproken in o.a. Genemuiden, Rijssen, Goudswaard, Kruiningen en Beekbergen. Ze handelen over: Joz. 2 : 21b; Hoogl. 1 : 7-8; Jes. 63 : 14; Klaagl. 3 : 40. Twee dankdagpreken over Ez. 20 : 37 en Luc. 18 : 38 en tenslotte twee lijdensstofi''en uit Luc. 22 : 60-62 en Hebr. 9 : 13-14. Deze preken zijn nuttig tot lering en wederlegging.

Ernstige waarschuwingen klinken er in door. Tegen een godsdienst, die de doodstaat van de mens loochent en openlijk of bedekt een algemene verzoening predikt (blz. 55). Tegen een mens, die het waagt op een "misschien" of op een consciëntie-indruk. Tegen allerlei uitingen van wereldgelijkvormigheid (blz. 80). Maar ook de gangen en wegen, die de Heere met Zijn kinderen houdt, worden er in verklaard.

We kunnen lezen over het onderscheid tussen: bedekte schuld en vergeven schuld; toevallen voor het recht en verloren gaan onder het recht (blz. 14). Over de openbaring van de Heere Jezus door de tralieën van Zijn Woord en van Jezus in Zijn Persoon (blz. 21). Over statelijk of standelijk (blz. 49) en over het onderscheid tussen de algemene en zaligmakende werkingen van de Heilige Geest (blz. 59). Over een Richterlijke daad en een Vaderlijke daad (blz. 42) en iets uit de vruchtelijke bediening en uit de statelijke bediening van Christus te ervaren (blz. 79).

Het is zeker noodzakelijk in onze "oppervlakkige" tijd in de prediking te separeren. Ook de standen in het genadeleven en de zaken, die de Heere Zijn kinderen persoonlijk leert, te blijven onderscheiden. Dit ook tot onderwijs van een volk, dat zichzelf niet kan verklaren.
Echter met één opmerking in het algemeen: wij zouden er hartelijk voor willen pleiten deze uitdrukkingen niet zo alleen te gebruiken, maar de genoemde zaken te verklaren; vanuit de Schrift te onderbouwen en eventueel met voorbeelden uit het leven van de Bijbelheiligen toe te lichten.
Dit vooral (echter lang niet alleen!) met het oog op onze jonge mensen. Ons opgroeiend geslacht is onder de bediening van het Woord niet gediend met termen (hoe waar ook) alléén.

Deze bundel is geschikt voor de leesdiensten en voor persoonlijk gebruik. Tot slot ds. Hegeman:
"Wij kunnen genade, vrije genade niet grijpen. Wij kunnen vrije genade niet nemen. Maar nu is er
een volk en dat is het overblijfsel Gods, die ervaren het, dat ze vrije genade ook niet kunnen
weigeren. Dat is nu het geheim" (blz. 9/50).
De Heere gebruike deze preken om velen dat heilgeheim te leren.
Werkendam, ds. M. Karens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Meditatie

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:In De Saambinder van 28 december 1995, wordt door ds. M. Karens een boekje besproken van nu wijlen ds. C. Hegeman. Het lijkt me, zoals ds. M. Karens ook opmerkt een goed en nuttig boek, met name voor de jongere generatie. Met het oog op de verwarring van nu, lijkt het boekje me actueler dan ooit.

Citaat boekbespreking De Saambinder 1995:

BOEKBESPREKING
Ds. C. Hegeman
Het wonder van vrije soevereine genade
Uitg. Gebr. Koster te Barneveld; ƒ 24,75.

"Het wonder van vrije soevereine genade" heeft ds. Comelis Hegeman (1914-1981) persoonlijk mogen ervaren en jarenlang mogen verkondigen in diverse gemeenten in ons land en over de oceaan. In de prediking, waar dit wonder centraal staat, wordt een Drie-enig God op het hoogst verheerlijkt, de zondaar op het diepst vernederd en Gods kind vertroost. Bovenstaande titel kreeg een bundel met acht van zijn preken mee.
Ze zijn uitgesproken in o.a. Genemuiden, Rijssen, Goudswaard, Kruiningen en Beekbergen. Ze handelen over: Joz. 2 : 21b; Hoogl. 1 : 7-8; Jes. 63 : 14; Klaagl. 3 : 40. Twee dankdagpreken over Ez. 20 : 37 en Luc. 18 : 38 en tenslotte twee lijdensstofi''en uit Luc. 22 : 60-62 en Hebr. 9 : 13-14. Deze preken zijn nuttig tot lering en wederlegging.

Ernstige waarschuwingen klinken er in door. Tegen een godsdienst, die de doodstaat van de mens loochent en openlijk of bedekt een algemene verzoening predikt (blz. 55). Tegen een mens, die het waagt op een "misschien" of op een consciëntie-indruk. Tegen allerlei uitingen van wereldgelijkvormigheid (blz. 80). Maar ook de gangen en wegen, die de Heere met Zijn kinderen houdt, worden er in verklaard.

We kunnen lezen over het onderscheid tussen: bedekte schuld en vergeven schuld; toevallen voor het recht en verloren gaan onder het recht (blz. 14). Over de openbaring van de Heere Jezus door de tralieën van Zijn Woord en van Jezus in Zijn Persoon (blz. 21). Over statelijk of standelijk (blz. 49) en over het onderscheid tussen de algemene en zaligmakende werkingen van de Heilige Geest (blz. 59). Over een Richterlijke daad en een Vaderlijke daad (blz. 42) en iets uit de vruchtelijke bediening en uit de statelijke bediening van Christus te ervaren (blz. 79).

Het is zeker noodzakelijk in onze "oppervlakkige" tijd in de prediking te separeren. Ook de standen in het genadeleven en de zaken, die de Heere Zijn kinderen persoonlijk leert, te blijven onderscheiden. Dit ook tot onderwijs van een volk, dat zichzelf niet kan verklaren.
Echter met één opmerking in het algemeen: wij zouden er hartelijk voor willen pleiten deze uitdrukkingen niet zo alleen te gebruiken, maar de genoemde zaken te verklaren; vanuit de Schrift te onderbouwen en eventueel met voorbeelden uit het leven van de Bijbelheiligen toe te lichten.
Dit vooral (echter lang niet alleen!) met het oog op onze jonge mensen. Ons opgroeiend geslacht is onder de bediening van het Woord niet gediend met termen (hoe waar ook) alléén.

Deze bundel is geschikt voor de leesdiensten en voor persoonlijk gebruik. Tot slot ds. Hegeman:
"Wij kunnen genade, vrije genade niet grijpen. Wij kunnen vrije genade niet nemen. Maar nu is er
een volk en dat is het overblijfsel Gods, die ervaren het, dat ze vrije genade ook niet kunnen
weigeren. Dat is nu het geheim" (blz. 9/50).
De Heere gebruike deze preken om velen dat heilgeheim te leren.
Werkendam, ds. M. Karens.
Ik ken het zo niet, maar het lijkt mij zeker leerzaam. Met name:
wij zouden er hartelijk voor willen pleiten deze uitdrukkingen niet zo alleen te gebruiken, maar de genoemde zaken te verklaren; vanuit de Schrift te onderbouwen en eventueel met voorbeelden uit het leven van de Bijbelheiligen toe te lichten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:In De Saambinder van 28 december 1995, wordt door ds. M. Karens een boekje besproken van nu wijlen ds. C. Hegeman. Het lijkt me, zoals ds. M. Karens ook opmerkt een goed en nuttig boek, met name voor de jongere generatie. Met het oog op de verwarring van nu, lijkt het boekje me actueler dan ooit.

Citaat boekbespreking De Saambinder 1995:

BOEKBESPREKING
Ds. C. Hegeman
Het wonder van vrije soevereine genade
Uitg. Gebr. Koster te Barneveld; ƒ 24,75.

"Het wonder van vrije soevereine genade" heeft ds. Comelis Hegeman (1914-1981) persoonlijk mogen ervaren en jarenlang mogen verkondigen in diverse gemeenten in ons land en over de oceaan. In de prediking, waar dit wonder centraal staat, wordt een Drie-enig God op het hoogst verheerlijkt, de zondaar op het diepst vernederd en Gods kind vertroost. Bovenstaande titel kreeg een bundel met acht van zijn preken mee.
Ze zijn uitgesproken in o.a. Genemuiden, Rijssen, Goudswaard, Kruiningen en Beekbergen. Ze handelen over: Joz. 2 : 21b; Hoogl. 1 : 7-8; Jes. 63 : 14; Klaagl. 3 : 40. Twee dankdagpreken over Ez. 20 : 37 en Luc. 18 : 38 en tenslotte twee lijdensstofi''en uit Luc. 22 : 60-62 en Hebr. 9 : 13-14. Deze preken zijn nuttig tot lering en wederlegging.

Ernstige waarschuwingen klinken er in door. Tegen een godsdienst, die de doodstaat van de mens loochent en openlijk of bedekt een algemene verzoening predikt (blz. 55). Tegen een mens, die het waagt op een "misschien" of op een consciëntie-indruk. Tegen allerlei uitingen van wereldgelijkvormigheid (blz. 80). Maar ook de gangen en wegen, die de Heere met Zijn kinderen houdt, worden er in verklaard.

We kunnen lezen over het onderscheid tussen: bedekte schuld en vergeven schuld; toevallen voor het recht en verloren gaan onder het recht (blz. 14). Over de openbaring van de Heere Jezus door de tralieën van Zijn Woord en van Jezus in Zijn Persoon (blz. 21). Over statelijk of standelijk (blz. 49) en over het onderscheid tussen de algemene en zaligmakende werkingen van de Heilige Geest (blz. 59). Over een Richterlijke daad en een Vaderlijke daad (blz. 42) en iets uit de vruchtelijke bediening en uit de statelijke bediening van Christus te ervaren (blz. 79).

Het is zeker noodzakelijk in onze "oppervlakkige" tijd in de prediking te separeren. Ook de standen in het genadeleven en de zaken, die de Heere Zijn kinderen persoonlijk leert, te blijven onderscheiden. Dit ook tot onderwijs van een volk, dat zichzelf niet kan verklaren.
Echter met één opmerking in het algemeen: wij zouden er hartelijk voor willen pleiten deze uitdrukkingen niet zo alleen te gebruiken, maar de genoemde zaken te verklaren; vanuit de Schrift te onderbouwen en eventueel met voorbeelden uit het leven van de Bijbelheiligen toe te lichten.
Dit vooral (echter lang niet alleen!) met het oog op onze jonge mensen. Ons opgroeiend geslacht is onder de bediening van het Woord niet gediend met termen (hoe waar ook) alléén.

Deze bundel is geschikt voor de leesdiensten en voor persoonlijk gebruik. Tot slot ds. Hegeman:
"Wij kunnen genade, vrije genade niet grijpen. Wij kunnen vrije genade niet nemen. Maar nu is er
een volk en dat is het overblijfsel Gods, die ervaren het, dat ze vrije genade ook niet kunnen
weigeren. Dat is nu het geheim" (blz. 9/50).
De Heere gebruike deze preken om velen dat heilgeheim te leren.
Werkendam, ds. M. Karens.
Ik ken het zo niet, maar het lijkt mij zeker leerzaam. Met name:
wij zouden er hartelijk voor willen pleiten deze uitdrukkingen niet zo alleen te gebruiken, maar de genoemde zaken te verklaren; vanuit de Schrift te onderbouwen en eventueel met voorbeelden uit het leven van de Bijbelheiligen toe te lichten.
Ik bezit dit boekje ook niet. Zou het wel graag willen lezen. Andere boekjes van ds. Hegeman heb ik wel. Daaruit kennen we ds. Hegeman als een getrouw leraar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Meditatie

Bericht door eilander »

Opnieuw wat berichten geknipt. Wie nu nog een discussie wil, opene een nieuw topic.
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Meditatie

Bericht door vandergroe »

Ejvl zo zuiver wat je zegt, dat hoor ik weinig op dit forum.

Dia mooi en leerzaam stuk van wijlen ds Hegeman, ik ben wel benieuwd of je het van die preken moet hebben of er ook zelf iets van kent, de mens is zo snel geneigd ds na te praten en het niet te toetsen aan Gods woord.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Meditatie

Bericht door coco »

vandergroe schreef:Ejvl zo zuiver wat je zegt, dat hoor ik weinig op dit forum.

Dia mooi en leerzaam stuk van wijlen ds Hegeman, ik ben wel benieuwd of je het van die preken moet hebben of er ook zelf iets van kent, de mens is zo snel geneigd ds na te praten en het niet te toetsen aan Gods woord.
Veren steken kun je in een ander topic doen. De wens werd geuit dit topic verder te gebruiken om te mediteren.
:hi
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

vandergroe schreef:Ejvl zo zuiver wat je zegt, dat hoor ik weinig op dit forum.

Dia mooi en leerzaam stuk van wijlen ds Hegeman, ik ben wel benieuwd of je het van die preken moet hebben of er ook zelf iets van kent, de mens is zo snel geneigd ds na te praten en het niet te toetsen aan Gods woord.
Het is wel goed als die oude termen duidelijk uitgelegd worden, het zijn niet alleen jongeren, maar ook ouderen zij die ze ook niet meer begrijpen. Volgens mij ligt hier ook een taak voor predikanten, uitleggen wat er bedoelt wordt, anders wordt het oud goud soms moeilijk om te lezen. En het zal duidelijk zijn, als ken je alle preken van ds. van der Groe uit je hoofd en al weet je feilloos alle fouten in preken aan te wijzen, wie het niet persoonlijk kent kan er niets mee, wordt alleen hooguit maar opgeblazen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Meditatie

Bericht door JCRyle »

En zo is het DIA. Een veertje heeft nog wind nodig om de lucht in te gaan, de mens gaat uit zichzelf al.
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Meditatie

Bericht door vandergroe »

Dat uitleggen is zeker een punt, en jammer genoeg hoor je weinig meer van het oude, maar dan bedoel ik voornamelijk oudvaders en puriteinen en niet oud dominees uit een kerkverband.
Plaats reactie