Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Petrus

Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door Petrus »

God zegende Abram/Abraham met een zoon.............

zij het dat zijn éérste zoon, uit Hagar, Ismael was, en later Izaäk.

Toen God Hagar wegzond, is dat gebeurd met de zegen Gods aan Hagar dat uit Ismael een groot volk zou ontstaan.............

Nou, dat is dus wel gebleken: uit Ismael zijn dus álle volken ontstaan die thans bekend staan als "de Moslims"...........onder de zegen van God !!

Dat uit die volken een man opstond die zijn visie te boek stelde, de Profeet Mohammed, doet per saldo niet af aan de zegen Gods over het volk dat uit Ismael is ontstaan.

Want aan Abraham is de belofte van de zegen gedaan door God over "alle zaad", dus niet alléén over de volken ontstaan uit Izäak, doch evenzeer de volken ontstaan uit Ismael!

Tot zover DEZE visie mijnnerzijds.

NU het tweede deel:

Dat het volk Ismael's Gods zegen heeft ontvangen van den beginne af aan, heeft dat niet de afbreuk ondergaan van een méns genaamd Mohammed, die zijn persoonlijke visie, die is samengeraapt uit diverse godsdiensten (o.a. de Joodse en Christelijke Godsdienst), en is gevisualiseerd rond de God Allah.

Geeft het gegeven dat het volk toch Gods zegen van den beginne af aan heeft ontvangen, het recht op een min of meer agressieve bekeringswoede jegens allen die uit dit volk zijn ontstaan, of mogen we Zijn zegen miskennen en ons concentreren op al de misvattingen en misleidingen zoals door Mohammed te boek zijn gesteld?

Ikzelf worstel een beetje met het vraagstuk van Gods Zegen enerzijds over het volk Ismaels, en de misvattingen en misleidingen van Mohammed anderzijds...................en de daaraan gekoppelde bekeringswoede.........................
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Op grond van die beloften aan Ismaël geloofden mannen als Da Costa en Bilderdijk in een toekomstige massale bekering van de moslims.

Zie daarvoor het gedicht "Hagar en Ismaël" van Isaac da Costa, met de inleiding daarop. http://www.theologienet.nl/documenten/dacosta-hagar.rtf

't Is wel even doorbijten, maar het is geen lang document.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

De zegen van God is altijd onder voorwaarde van gehoorzaamheid aan Hem.
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

memento schreef:De zegen van God is altijd onder voorwaarde van gehoorzaamheid aan Hem.
Wonderlijk - wanneer je Ezechiel 36 hiernaast legt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

rj schreef:
memento schreef:De zegen van God is altijd onder voorwaarde van gehoorzaamheid aan Hem.
Wonderlijk - wanneer je Ezechiel 36 hiernaast legt.
En Ezechiel 16. Maar toch vraagt God het wel, de beloften kennen ook een eis... maar de beloften houden ook in dat Hij ons de Geest geeft,,, en dat zegt ook wel weer wat mbt de eis.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Shaul

Re: Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door Shaul »

Petrus schreef: Nou, dat is dus wel gebleken: uit Ismael zijn dus álle volken ontstaan die thans bekend staan als "de Moslims"...........onder de zegen van God !!
Ik weet niet wie jou dit heeft wijsgemaakt, maar ik denk toch dat je wellicht je visie moet herzien. Je kunt natuurlijk niet zomaar spreken over de moslims als afstammeling van Ismaël, zowel geestelijk als fysiek zit je er dan naast.
Ikzelf worstel een beetje met het vraagstuk van Gods Zegen enerzijds over het volk Ismaels, en de misvattingen en misleidingen van Mohammed anderzijds...................en de daaraan gekoppelde bekeringswoede.........................
Misschien moet je de fabel dat de moslims van Ismaël afstammen eens laten varen en je werkelijk verdiepen in de nakomelingen van Ismaël.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door Rens »

Shaul schreef: de fabel
Dan is die "fabel" hardnekkig én wijdverbreid................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Want aan Abraham is de belofte van de zegen gedaan door God over "alle zaad", dus niet alléén over de volken ontstaan uit Izäak, doch evenzeer de volken ontstaan uit Ismael!
Ik denk dat dit toch iets anders ligt.

Ik wil in dit verband b.v. wijzen op Genesis 22:18:
In uw Zaad/zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde.
1. De zegen zelf geldt alle volken, en dus niet alleen nakomelingen van Abraham.

2. Het is een zegen IN uw Zaad/zaad. De volken ontvangen deze zegen IN het zaad van Abraham, hetgeen deels ziet op de verbondslijn - waar ook anderen door gezegend zijn (bv Rachab, Ruth). De uiteindelijke vervulling van dit Zaad is echter Christus.

3. In Christus, het ware Zaad der vrouw en Zaad Abrahams (zie ook Mattheüs 1:1) zijn/worden alle volken der aarde gezegend.

4. Dit neemt de verbondslijn met Israël en een bijzondere zegen voor dit volk overigens niet weg.

M.vr.gr.,
Zonderling
Shaul

Re: Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door Shaul »

Rens schreef:
Dan is die "fabel" hardnekkig én wijdverbreid................
Inderdaad, maar ik geloof niet dat men in reformatorische kring snel geneigd is om dergelijke fouten te herstellen, omwille van wat dan ook.

Toon het maar eens aan dat moslims afstammen van Ismaël. En dan graag op een wetenschappelijk verantwoorde wijze.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door Rens »

Shaul schreef:. En dan graag op een wetenschappelijk verantwoorde wijze.
dat kun je dan beter aan iemand vragen die "wetenschappelijk" kan antwoorden, en niet aan een doodsimpele "jan-met-de-pet"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

We mogen toch minstens verwachten dat iemand die beweert dat een algemeen erkend feit een fabel is, met bewijzen komt. En niet de bewijslast omdraait.

--Gras is niet groen, dat is een misverstand
-Nu, ik heb altijd geleerd dat gras groen is
--Bewijs dat dan maar eens wetenschappelijk.

Zo werkt dat natuurlijk niet. Wie een heilig huisje omtrapt, moet daar argumenten voor geven.


Maar Shaul, ik wil zover met je meegaan dat "alle" moslims natuurlijk niet kan. "De Arabieren" oké, maar de Molukse moslims lijken me moeilijk van Ismaël af te kunnen stammen, om maar te zwijgen van de Afrikaanse moslims. Als ik me vandaag bekeer tot de Islam, ben ik niet ineens een nakomeling van Ismaël, toch?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Unionist schreef:We mogen toch minstens verwachten dat iemand die beweert dat een algemeen erkend feit een fabel is, met bewijzen komt. En niet de bewijslast omdraait.

--Gras is niet groen, dat is een misverstand
-Nu, ik heb altijd geleerd dat gras groen is
--Bewijs dat dan maar eens wetenschappelijk.

Zo werkt dat natuurlijk niet. Wie een heilig huisje omtrapt, moet daar argumenten voor geven.


Maar Shaul, ik wil zover met je meegaan dat "alle" moslims natuurlijk niet kan. "De Arabieren" oké, maar de Molukse moslims lijken me moeilijk van Ismaël af te kunnen stammen, om maar te zwijgen van de Afrikaanse moslims. Als ik me vandaag bekeer tot de Islam, ben ik niet ineens een nakomeling van Ismaël, toch?
Unionist...........met "de Moslims" bedoelde ik (bijna uiteraard) de Oosterlingen in het MiddenOosten, die bijna zonder uitzondering Moslim zijn (van welke stroming dan ook)........................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Een belangrijke zin uit het onderstaande artikel, in de context van deze discussie, is: Etnisch gezien is maar een klein deel van de Arabieren afstammeling van de 'oorspronkelijke' Arabieren. Als dat met de huidige Arabieren al zo is, dan is het zeker met de Moslims zo (ter info: het grootse moslim-land ter wereld qua populatie is Indonesie).



Wat informatie over de Arabieren. Bron: Wikipedia.

Arabieren
Meestal wordt onder Arabieren mensen verstaan die het Arabisch als moedertaal hebben.

Over het woord bestaat vaak verwarring. Ook woordenboeken bevatten wel twijfelachtige definities van het woord. Veel mensen denken dat religie een belangrijk criterium is en dat alle Arabieren moslim zijn, wat zeker niet het geval is. Hoewel het grootste deel van de Arabieren wereldwijd wel islamitisch is, leven er veel christelijke Arabieren in bijvoorbeeld Egypte en Libanon.

Anderen beperken het tot mensen die in een bepaalde regio geboren zijn, zoals het Arabisch schiereiland, waar de Arabieren van oorsprong wel van afkomstig zijn, maar ook dit is vandaag de dag geen sluitend criterium meer.

Volgens de islamitische traditie stammen de Arabieren evenals de Joden af van Abraham (Arabisch: Ibrahim). Diens zoon Ismaël werd door hem de woestijn ingestuurd, waarna hij naar Mekka trok en daar later met Ibrahim de Ka'aba herbouwde. Vrome moslims geloven dat zij afstammen van Ismaël, terwijl Joden geloven dat zij afstammen van Izaäk.

Sinds Mohammed en de overlevering van de Koran is de invloed van het Arabisch op de wereld zeer groot geworden. Door de Arabische veroveringen sinds de 7e eeuw en de latere arabisering van veel landen zoals die in de Maghreb, is het aantal Arabieren in de wereld gegroeid tot rond de 200 miljoen. Etnisch gezien is maar een klein deel van de Arabieren afstammeling van de 'oorspronkelijke' Arabieren. Het zou eigenlijk correcter zijn te spreken van Arabischtalige volken. De Egyptenaren stammen etnisch gezien grotendeels af van de oude Egyptenaren. De Noord-afrikaanse Arabieren zijn hoofdzakelijk Berbers. Ook vele andere bevolkingen in Irak, Syrië, etc. zijn etnisch gezien geen 'volbloed' Arabieren maar gearabiseerd hoewel ze zichzelf wel zo beschouwen.

In de Middeleeuwen werden de Arabieren Saracenen genoemd.

Geografische ligging
Als men het Arabisch gebied definieert als het gebied waar Arabisch wordt gesproken, strekt het zich uit over 6500 km, van de Atlantische Oceaan tot aan de Arabische Zee. Er wonen 206 miljoen mensen. Het meest westelijke punt van het Arabische gebied is de Atlantische kust van Mauritanië. In noordelijke richting vormen de Noord-Afrikaanse kust en die van het Midden-Oosten de grens, in het zuiden de Sahara. In het oosten wordt het Arabisch schiereiland omgeven door de Perzische Golf, de Rode Zee en de Arabische Zee, terwijl de grenzen van Syrië en Irak met Turkije en Iran ruwweg de noordgrens vormen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door helma »

N.a.v de preek van vanmorgen een vraag: hield de belofte van God over Ismael ook een eeuwige zegen in?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door ejvl »

helma schreef:N.a.v de preek van vanmorgen een vraag: hield de belofte van God over Ismael ook een eeuwige zegen in?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/194 ... or-ismael/
Plaats reactie