Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door Terri »

sorry zie dat Jongere als iets dergelijks schreef.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gods zegen over het zaad van Abr(ah)am

Bericht door Vagari »

Jongere schreef:Sorry, maar die exegese is mij te spitsvondig en gezocht. Het gebruik in Jesaja is inderdaad opmerkelijk, maar vooral omdat de vertaling daar zo sterk afwijkt van de gebruikelijke betekenis van het woord. Dit grondwoord wordt ook gebruikt bij de omkering van Sodom en Gomorra. Voor mij is het geen vraag of Jona moest dát oordeel deze stad gaan aanzeggen.
Ik begrijp in jouw visie ook niet hoe jij de rest van Jona 3 leest. Heeft Jona dan geprofeteerd dat God over 40 dagen een bekering zou geven? En dat was de boodschap waardoor de stad tot grote verslagenheid en bekering kwam, en het gebed tot God: "wie weet, Hij mocht zich wenden"?

Overigens moge duidelijk zijn dat ook Gods oordeelsaankondigingen, ook als daar schijnbaar geen genade in doorklinkt, toch ten diepste genade zijn. Ze openen de mogelijkheid tot bekering, al is het zo schuchter als in Nineve.
Ik denk dat dáár ook ten diepste Jona's probleem lag. Hij wilde Nineve het oordeel niet aankondigen, hij wilde het uitgevoerd zien worden.
Nee, ik zeg niet dat het woord omkeren niet als oordeelsaankondiging kan worden gelezen maar is zeg dat het ook als profetie/belofte bedoeld kan zijn.
Die meerdere betekenissen per woord kun je gewoon laten staan en komen wel vaker in de Bijbel voor.
Dan wel vaak als bevel en tegelijk belofte. Hier staat het als oordeel en tegelijk belofte.

En inderdaad, zoals Terri zegt, als je Jona 4 leest kun je daaruit toch wel opmaken dat Jona wist dat dit niet strikt een oordeelsaankondiging was. Als je reactie van de Ninevieten leest denk ik dat zij niet hebben geweten van deze betekenis.

(Trouwens nog iets om over na te denken: Als de bekering/omkering plaatsvindt wordt het oordeel dan niet voltrokken? In het geval van Nineve: zijn ze niet gestorven aan zichzelf en aan de wet toen ze zich omkeerden? Romeinen 7:9 / STV
9 ‭‭En zonder de ‭wet‭, zo leefde ik‭³²‭ eertijds;‭³³‭ maar als het gebod gekomen is,‭³⁴‭ zo is de zonde weder levend geworden,‭³⁵‭ doch ik ben gestorven.‭³⁶‭‭ )
Plaats reactie