Leren danken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Leren danken

Bericht door Miscanthus »

Ps 48:14 (48-15) Want deze God is onze God eeuwiglijk en altoos; Hij zal ons geleiden tot den dood toe.

Kunnen we lezen en zingen zonder het zelf te geloven? Of stormt de twijfel meteen in je hart: "ja. was dat maar waar voor mij....?"
Als we deze tekst goed tot ons door laten dringen, kunnen we daarvoor danken. We hebben wel geleerd om te bidden of God ons wil helpen. 's Avonds leren we onze kinderen danken voor de dag en vragen we om bescherming voor de nacht. Leren we onze kinderen 's morgens ook danken? Danken voor deze nieuwe morgen en deze nieuwe dag. Danken dat God altijd voor ons zal zorgen en dat we altijd op hem mogen en kunnen vertrouwen?
Als we deze tekst zien als een geschenk van Gods genade, dan kunnen we danken dat Hij onze God is en wij de schapen die Zijn hand wil weiden. Dan kunnen we danken dat Hij ons als een herder leidt, tot de dood toe, en ook daar overheen.
Het hoeft geen vraag te zijn. Hier staat het. 't is Gods ontweifelbaar getuigenis, dat eeuwig zeker is.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Dit is een tekst, als de stormen van het leven over je heen gaan, die bemoedigt en kracht geeft. Ik ben blij dat ik dit vanmorgen mag lezen, ook in onze persoonlijke omstandigheden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Ik sluit me van harte bij Toeschouwer aan!

Kort vraagje: wat betekent (48-15) er achter?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ps 121:5 De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw, aan uw rechterhand.

Als we op reis gaan, vragen we om Gods bescherming. Dat hebben we immers nodig. Als we dit lezen voordat we op reis gaan, voordat we de dag beginnen of de werkweek weer in gaan, dan is dit een geschenk van Gods genade: Zijn bewaring, -nee niet alleen bewaring, maar Zijn persoonlijke aanwezigheid. Zoals onze schaduw bij ons hoort en ons nooit loslaat, zo blijft God ook bij ons. Als we dat tot ons door laten dringen en dat de dag of de reis meenemen. Als we dat Woord kauwen en herkauwen, bewaren in ons hart, dan zal dat Woord ons bewaren. Niet alleen ons lichaam of in dit tijdelijke leven, maar ons hele wezen en leven: : Ps 119:129 ¶ Pe. Uw getuigenissen zijn wonderbaar, daarom bewaart ze mijn ziel. Dit Bewarende Woord geldt niet alleen dit tijdelijke leven, maar gaat met ons mee over de dood heen. Hij bewaart ook onze ziel. Dan past geen vraag meer om bewaring, maar slechts dank voor Zijn reddende aanwezigheid.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Flp 4:13 Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.

Het is een bewogen leven met veel ervaring dat dit zegt. Toch staat het er ook voor ons. Opdat wij zullen leven niet in eigen kracht maar uit de kracht van Christus. Het enige wat we daarvoor moeten doen is in Hem, de Wijnstok blijven. Dan zullen we ook de ervaring opdoen van De kracht van Zijn opstanding waardoor Hij ook ons heilig maakt. Wonderlijk gebeuren: Hij blijft in ons als we Zijn geboden bewaren en Zijn Woorden niet alleen horen maar ook doen. En als we daardoor in Hem blijven, -en Hij in ons, dan brengen we vruchten voort. Dan brengen wij vruchten voort. Maar wij leven niet meer onszelf, maar wij leven uit God. Wij zijn niet meer van onszelf, maar wij zijn door het geloof van Hem. Dan is Hij onze Heere. Rom 1:4 “Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) [namelijk] Jezus Christus, onzen Heere:”
Is het aan ons –als gemeente, zichtbaar dat we leven vanuit de kracht van Zijn opstanding? Dat we iedere zondag mogen vieren dat de dood en de zonde en de satan overwonnen is en dat we daarin mogen delen en daaruit mogen leven? Met die hoop en die zekerheid kunnen we onze naaste met blijdschap en uit dankbaarheid dienen. Of zijn we nog bezig met de sabbat, en kracht te putten uit onze onderhouding van de geboden? Om God tevredenn te stellen? Dan zien we niet ver genoeg. Dan zijn we net zo blind als de orthodoxe Joden die leven alsof de Messias nog komen moet. Hij is gekomen en komt weer. Dan zal onze verlossing volkomen zijn.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Lucas 10:20-22 en Lucas 15

Gods kind zijn
Het feit dat we door het geloof in Jezus Christus een kind van God mogen zijn, is een voortdurende bron van blijdschap. Ook de hemelse Vader en zijn engelen verheugen zich daarover (15:7 en 10). Wanneer we geen vreugde meer ervaren, is het goed ons dit extra bewust te worden: God heeft ons in zijn Zoon opgezocht, Hij heeft ons geroepen en wil dat we als zijn kind ons vertrouwen in Hem stellen. Ongeacht hoe we ons op zo'n moment voelen.

Toepassing:
In hoofdstuk 15: 23 en 24 lezen we dat de Heere God het feest wil. Hij is blij met onze terugkeer, met onze bereidheid schuld en schaamte uit te spreken en de geborgenheid bij hem te zoeken. Al is het nog zo aarzelend en met allerlei tegenstrijdige gevoelens. Hij wil het feest, met andere woorden: Hij wil zijn vreugde over herstel aan ons schenken.

Gebed:
Heere God, uw liefde en vergeving raken me vaak te weinig. Geef me een diep besef van uw uitbundige, onvoorwaardelijke liefde.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

30 maart
Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. (Matth. 19:6)

De Farizeeën gaan voort met Jezus te verzoeken en daaruit blijkt welke meester zij dienen. Satan scheidt, God voegt samen. Het huwelijk is de eerste en heiligste instelling op aarde; daar is de eenheid het geheim van het geluk. Die eenheid vraagt een loslaten van oude banden: ook van het ouderlijke gezin. Doch hier begint reeds in menig huwelijk de splijtzwam zijn werk. Het ouderlijk gezin heeft een Goddelijke taak inzake de opvoeding en voorbereiding tot het huwelijk; doch zodra man en vrouw door het huwelijk verenigd zijn, moet van weerszijden beseft worden dat die taak nu heeft opgehouden. Uit mijn eigen ervaring en zielzorg weet ik hoeveel ellende er in gezinnen gekomen is, door een ongezonde verhouding van de ouders tot de kinderen. Ook hier geldt het Woord des Heeren; Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

uit: Jezus' eigen woorden. Dagboek door Johannes de Heer (1941).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: leren danken

Bericht door Mara »

Ds. J.J. Buskes en zijn echtgenote gingen eten bij welgestelde gemeenteleden.
"Dan zaten we aan een rijk gedekte tafel, eerst een heerlijke groentensoep, zoals je die bij Hilton niet krijgt, dan sperzieboontjes met ieder een geweldige karbonade, pudding met bessensap toe. Na de maaltijd dankte onze gastheer hardop: Here, wij danken U, dat Gij ons boven zovele duizenden tijd- en natuurgenoten beweldadigd hebt. De maaltijd had mij best gesmaakt, maar dit dankgebed smaakte mij niet."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: leren danken

Bericht door Terri »

Mara schreef:Ds. J.J. Buskes en zijn echtgenote gingen eten bij welgestelde gemeenteleden.
"Dan zaten we aan een rijk gedekte tafel, eerst een heerlijke groentensoep, zoals je die bij Hilton niet krijgt, dan sperzieboontjes met ieder een geweldige karbonade, pudding met bessensap toe. Na de maaltijd dankte onze gastheer hardop: Here, wij danken U, dat Gij ons boven zovele duizenden tijd- en natuurgenoten beweldadigd hebt. De maaltijd had mij best gesmaakt, maar dit dankgebed smaakte mij niet."
Het ligt vast aan mij, maar ik snap het niet.......
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: leren danken

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Mara schreef:Ds. J.J. Buskes en zijn echtgenote gingen eten bij welgestelde gemeenteleden.
"Dan zaten we aan een rijk gedekte tafel, eerst een heerlijke groentensoep, zoals je die bij Hilton niet krijgt, dan sperzieboontjes met ieder een geweldige karbonade, pudding met bessensap toe. Na de maaltijd dankte onze gastheer hardop: Here, wij danken U, dat Gij ons boven zovele duizenden tijd- en natuurgenoten beweldadigd hebt. De maaltijd had mij best gesmaakt, maar dit dankgebed smaakte mij niet."
Het ligt vast aan mij, maar ik snap het niet.......
Ik denk - maar weet niet zeker, omdat ik ds Buskes niet gekend heb - dat hij hier bedoelde alsof het lijkt dat God de één boven de ander stelt, zoiets.
Ik had eerder al eens gelezen dat de zin "Waar menig mens eet brood der smarte, hebt Gij ons mild en wel gevoed" ook zo kan worden opgevat.
Ik had dit nog niet eerder gehoord en zie het zelf ook niet zo, maar anderen blijkbaar wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie