Geestelijke groei

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Geestelijke groei

Bericht door Miscanthus »

Gehechtheid aan geld en gehechtheid aan jezelf kunnen Gods bedoeling met jouw leven - groei - in de weg staan, is de boodschap van Ron van der Spoel.

1. Als je leest wat er op een pak graszaad staat, zie je wat nodig is om gras te laten groeien: de grond moet eerst losgewoeld worden, de oude plukken gras en mos moeten verwijderd worden, vervolgens maak je voren in de grond en daarin zaai je het graszaad. Dat druk je voorzichtig aan en je strooit er een laagje grond overheen. En dan goed natmaken en wachten maar, want de rest gebeurt vanzelf.
Dat is niet alleen de gebruiksaanwijzing voor gras, dat is ook het groeipincipe van God. Groeien gaat vanzelf. Als je zorgt voor een goede bodem in je leven, komt de geestelijke groei vanzelf. Markus 4: 26-28 vertelt over de landman die zaait en wacht, want de grond brengt vanzelf (automate) vrucht voort.

2. die geestelijke groei is het grote verlangen van God voor ons leven, God wil mannen die groeien! Daarbij is groei in het Koninkrijk niet een kwestie van steeds meer of steeds groter, maar van vruchtdragen: je groeit opdat je leven vrucht draagt. We lezen dat in Johannes 15: 1,2 en 8. Daarbij is het dus van groot belang dat je niet zelf gaat proberen om hard te groeien, want God geeft die groei. Waar het wel op aankomt is dat de bodem van je leven, dat je hart er klaar voor is. Je kunt geestelijke groei niet bewerken, je kunt het wel belemmeren. De vraag voor iedere man hier is nu: wat is mijn grootste groeiremmer? Bedenk dat voor jezelf en bespreek dat met je buurman.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 03 okt 2005, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

3. In de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 15 zien we twee zonene die elk last hebben van hun eigen groeiremmers. Als we er eerlijk naar kijken, zullen we ongetwijfeld dingen van onszelf herkennen. Om te beginnen de jongste zoon. Zijn groeiremmer is het verlangen naar geld en genot. De stem van het meer en meer, van de begeerte is sterker voor hem dan de stem van de vader. Als je zijn leven l;egt naast de gelijkenis die Jezus in Mattheus 13 vertelt. In vs. 22 gaat het over zaad dat gezaaid wordt tussen het onkruid en tegelijk met het onkruid opgroeit. Dat onkruid is de "zorg om het dagelijks bestaan", waarvan Jezus in Mattheus 6 zegt: maak je niet bezorgd over eten of kleding, dat doen de heidenen. Je Vader weet wat je nodig hebt en geeft het je. En het tweede wat Jezus als onkruid noemt is "de verleiding van de rijkdom". Een voortdurend gevoed verlangen naar meer geld en bezit, een mooier huis, een betere baan en een dikkere auto laten het hart van menig man sneller kloppen. In de gelijkenis van de rijke dwaas in Lukas 12 heeft Jezus het over rijk zijn op aarde of rijk zijn in God. Waar het om gaat is dat dit onkruid het goede zaad verstikt, zoals bij de jongste zoon inderdaad gebeurt. Wat moet je daar tegen doen? Leg die oude mens met z'n verkeerde begeerten af, belijdt het aan God, bestrijd het in de kracht van de geest en zet daartoe een eerste stap. In 1Johannes 3:17 lees je zo'n stap: als je broeder gebrek gebrek lijdt, houdt je daar dan niet gesloten voor, kortom: begin weg te geven, dat is het beste medicijn tegen begeerte. Delen is helen!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

4. De oudste zoon heeft een andere groeiremmer. Hij is plichtsgetrouw, doet erg z'n best voor God, maar wel in de voortdurende verwachting van een beloning. hij werkt voor God, maar doet het voor zichzelf. Hij leeft met God als een slaaf met z'n baas, ipv als een kind met zijn Vader. Hij wil het Koninkrijk verdienen ipv erven. In feite is hij net zo op zichzelf gericht als z'n broertje. Rond zijn hart heeft zich een harde korst gevormd. In het beeld van Mattheus 13 valt het zaad bij hem op het platgetreden pad waar het wordt opgepikt door de boze. Hij heeft zich zo vastgebeten in z'n eigen godsdienst en traditie, dat er geen ruimte is voor het zaad van genade en liefde. Hij beseft niet wat God zegt en wie hij in Christus mag zijn. "Al het mijne is het uwe" roept de vader hem toe, maar dat dringt niet tot hem door. Waar hij eigenlijk mee zou moeten beginnen is: tel uw zegeningen, tel ze een voor een, en ge ziet Gods liefde dan door alles heen!
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

Wat de grootst groeiremmer is? ik denk dat ikzelf dat ben, alles wat je doet of laat, wordt door het ik besloten...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

5. Groeien, daar gaat het God om. Groeien is niet zo hoog mogelijk worden, maar is groeien in de diepte, is wortelen in Christus. Johannes 15 zegt: blijf in Mij, gelijk Ik in u, dan brengt u veel vrucht voort. Om die vrucht gaat het. We kunnen beter zeggen dat het gaat om mannen die vrucht dragen. Vrucht dragen betekent dat je mag uitdelen wat je van God hebt ontvangen, dat je de mensen om je heen mag zegenen.
Dat doe je in je huwelijk door je vrouw te dienen zoals Jezus diende, door haar te leiden op de weg waarop zij en je gezin tot hun recht komen. Dan moet je natuurlijk wel bewust vragen naar wat er in haar leven speelt, waar ze mee bezig is, uiterlijk en innerlijk.
Dat doe je voor je kinderen door ergens op de dag met en voor elk van hen te bidden en hen Gods zegen toe te bidden of te geven. Dat dwingt je in ieder geval om even echt aandacht aan hen te geven.
Dat doe je op je werk door je dienstbaar op te stellen, niet op je strepen te gaan staan, niet streberig te zijn. Jezus leert ons voeten wassen. Pas dat toe op je werk, zoals Hij het deed voor jou en je werkt vruchtbaar voor God.
Dat doe je in de kerk door je gaven en talenten beschikbaar te stellen voor Gods Koninkrijk, door op jou manier 'visser van mensen' te zijn.
Als je zo bezig bent als man in de praktijk, dan groei je van jongste of oudste zoon uit tot die vader, die de ander liefheeft en aanvaardt, die de mensen om hem heen zegent in de naam van de Heer.
MS

Re: Geestelijke groei

Bericht door MS »

Miscanthus schreef: 1. Als je leest wat er op een pak graszaad staat, zie je wat nodig is om gras te laten groeien: de grond moet eerst losgewoeld worden, de oude plukken gras en mos moeten verwijderd worden, vervolgens maak je voren in de grond en daarin zaai je het graszaad. Dat druk je voorzichtig aan en je strooit er een laagje grond overheen. En dan goed natmaken en wachten maar, want de rest gebeurt vanzelf.
Dat is niet alleen de gebruiksaanwijzing voor gras, dat is ook het groeipincipe van God. Groeien gaat vanzelf. Als je zorgt voor een goede bodem in je leven, komt de geestelijke groei vanzelf. Markus 4: 26-28 vertelt over de landman die zaait en wacht, want de grond brengt vanzelf (automate) vrucht voort.
Gisterenavond een hele duidelijke, mooie preek over gehoord.

Kleine toevoeging, weet je wat dat zaadje doet? Dat sterft!
En dat gaat vanzelf.

een goede bodem-sterven-nacht-dag-vanzelf groeien-dan thuis gehaald, afgesneden.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

hé, deze ds heb ik zaterdag ook gehoord,
maar niet in Arnhem :wink: :roll:
limosa

Bericht door limosa »

kweenie . . .

die vergelijkingen zijn op zich misschien wel goed maar als je ze te ver doorhaalt krijg ik er altijd een vreemd gevoel bij

moet ik met een pak graszaad in de kerk gaan zitten? "bedenk dat voor jezelf en bespreek dat met je buurman" lijkt dat niet al te veel op een schoolklasje?

't is een manier van praten (preken?) waar ik niks mee heb
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Gabrielle schreef:hé, deze ds heb ik zaterdag ook gehoord,
maar niet in Arnhem :wink: :roll:
Jij kon 'm zaterdag ook niet horen in Arnhem... :idea:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

limosa schreef:kweenie . . .

moet ik met een pak graszaad in de kerk gaan zitten? "bedenk dat voor jezelf en bespreek dat met je buurman" lijkt dat niet al te veel op een schoolklasje?

't is een manier van praten (preken?) waar ik niks mee heb
Het was niet in de kerk, maar een "workshop".
Kan me wel voorstellen dat het "eng"is om over dingen te praten die de groei in het geloof belemmeren. het is vaak een kwestie van afsterven van datgene wat je heimelijk koestert...
limosa

Bericht door limosa »

Miscanthus schreef:
limosa schreef:kweenie . . .

moet ik met een pak graszaad in de kerk gaan zitten? "bedenk dat voor jezelf en bespreek dat met je buurman" lijkt dat niet al te veel op een schoolklasje?

't is een manier van praten (preken?) waar ik niks mee heb
Het was niet in de kerk, maar een "workshop".
Kan me wel voorstellen dat het "eng"is om over dingen te praten die de groei in het geloof belemmeren. het is vaak een kwestie van afsterven van datgene wat je heimelijk koestert...
Oké, een workshop is wat anders dan een kerkdienst.
Met "eng" heeft het niet zoveel te maken, en als je dingen niet wil zeggen kun je je bij dit onderwerp op vele manieren in verhullend taalgebruik verstoppen. Het gaat mij om de stijl, die spreekt mij niet aan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Dat doe je in je huwelijk door je vrouw te dienen zoals Jezus diende, door haar te leiden op de weg waarop zij en je gezin tot hun recht komen. Dan moet je natuurlijk wel bewust vragen naar wat er in haar leven speelt, waar ze mee bezig is, uiterlijk en innerlijk.
Dat doe je voor je kinderen door ergens op de dag met en voor elk van hen te bidden en hen Gods zegen toe te bidden of te geven. Dat dwingt je in ieder geval om even echt aandacht aan hen te geven.
Dat doe je op je werk door je dienstbaar op te stellen, niet op je strepen te gaan staan, niet streberig te zijn. Jezus leert ons voeten wassen. Pas dat toe op je werk, zoals Hij het deed voor jou en je werkt vruchtbaar voor God.
Dat doe je in de kerk door je gaven en talenten beschikbaar te stellen voor Gods Koninkrijk, door op jou manier 'visser van mensen' te zijn.
Als je zo bezig bent als man in de praktijk, dan groei je van jongste of oudste zoon uit tot die vader, die de ander liefheeft en aanvaardt, die de mensen om hem heen zegent in de naam van de Heer.
Los van het feit dat de gelijkenis wat discutabel uitgelegd wordt, vraag ik me af wat je aan dergelijk moralisctische taal hebt. Het klinkt mooi, breng het maar eens in de praktijk.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Gian schreef:
Dat doe je in je huwelijk door je vrouw te dienen zoals Jezus diende, door haar te leiden op de weg waarop zij en je gezin tot hun recht komen. Dan moet je natuurlijk wel bewust vragen naar wat er in haar leven speelt, waar ze mee bezig is, uiterlijk en innerlijk.
Dat doe je voor je kinderen door ergens op de dag met en voor elk van hen te bidden en hen Gods zegen toe te bidden of te geven. Dat dwingt je in ieder geval om even echt aandacht aan hen te geven.
Dat doe je op je werk door je dienstbaar op te stellen, niet op je strepen te gaan staan, niet streberig te zijn. Jezus leert ons voeten wassen. Pas dat toe op je werk, zoals Hij het deed voor jou en je werkt vruchtbaar voor God.
Dat doe je in de kerk door je gaven en talenten beschikbaar te stellen voor Gods Koninkrijk, door op jou manier 'visser van mensen' te zijn.
Als je zo bezig bent als man in de praktijk, dan groei je van jongste of oudste zoon uit tot die vader, die de ander liefheeft en aanvaardt, die de mensen om hem heen zegent in de naam van de Heer.
Los van het feit dat de gelijkenis wat discutabel uitgelegd wordt, vraag ik me af wat je aan dergelijk moralisctische taal hebt. Het klinkt mooi, breng het maar eens in de praktijk.
Dat is precies de boodschap van dit stukje. Praktikaal.
Jak 1:22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders.
Dat is wel het geheim.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Miscantus, ik ben bang dat je stukje niet echt aanslaat bij de doelgroep van dit forum...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:Miscantus, ik ben bang dat je stukje niet echt aanslaat bij de doelgroep van dit forum...
:|
Geen probleem. Ben benieuwd hoe zij (of jij) dan denken over groeien in het geloof. -even afgezien van de stijl van spreken-.
Plaats reactie