Christinnereis - Algemeen

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb de Christinnereis vorig jaar gelezen en vond het een feest van herkenning. Ik hoop deze topics dan ook zeker te volgen!

Over de Christenreis staat op Refoweb een aardige topic.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik heb de Christinnereis vorig jaar gelezen en vond het een feest van herkenning. Ik hoop deze topics dan ook zeker te volgen!

Over de Christenreis staat op Refoweb een aardige topic.
Feest van herkenning?

Dat maakt me nieuwsgierig.
Ook met kinderen en al tegelijk stilgezet en met z'n allen de smalle weg gaan bewandelen?
Dat heb ik nog niet vaak gehoord; al kan het zeker.
Het zou groot zijn!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik ben iets verder gekomen dan bladzijde 1, Orckie.

Maar misschien verblijdt het je als ik schrijft dat mijn vrouw en ik twee jaar gelden los van alkaar en op een totaal verschillende manier rond dezelfde tijd de Heere mochten leren kennen.

Mijn twee kinderen zijn mijn dagelijks gebed. "Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis"!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik ben iets verder gekomen dan bladzijde 1, Orckie.

Maar misschien verblijdt het je als ik schrijft dat mijn vrouw en ik twee jaar gelden los van alkaar en op een totaal verschillende manier rond dezelfde tijd de Heere mochten leren kennen.

Mijn twee kinderen zijn mijn dagelijks gebed. "Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis"!
Gods zegen gewenst!
Je gebed herken ik; het is ook mijn dagelijkse verzuchting!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik heb de Christinnereis vorig jaar gelezen en vond het een feest van herkenning. Ik hoop deze topics dan ook zeker te volgen!

Over de Christenreis staat op Refoweb een aardige topic.
Feest van herkenning?

Dat maakt me nieuwsgierig.
Ook met kinderen en al tegelijk stilgezet en met z'n allen de smalle weg gaan bewandelen?
Dat heb ik nog niet vaak gehoord; al kan het zeker.
Het zou groot zijn!
Orckie je werpt jezelf op als verpersoonlijking van hen die geen oog hebben voor dezelfde breedte als Bunyan en geen raad weten met de Christinnereis.

Er staat in Gods Woord 'laat de kinderkens tot Mij komen'. Dat doet Christinne toch? Met haar kinderen naar de Enge Poort, waar de Poortwachter vergiffenis schenkt?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Schiet me inieens iets te binnen wat Spurgeon in een van zijn preken schrijft over de Christenreis:

[quote]Oorspronkelijk geshreven door C.H. Spurgeon
There was a young, man, in Edinhurgh, who wished to be a
missionary. He was a wise young man; so he thought, “If I am to be a
missionary, there is no need for me to transport myself far away from
home; I may as well be a missionary in Edinburgh.â€
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
england

Bericht door england »

Dus door als kerk een bepaalde weg te volgen wordt je collectief zalig? Ik vat em niet hoor! Bovendien is de weg van de kerk toch niet zo kalmpjes?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door PimDe letterlijke aantekening:
De tweede droom [over Christinne, P] is in menig opzigt van den eersten verschillend. Het eerste verhaal is ernstiger en gewigtig en vol ruwe en harde reiservaringen; dit tweede draagt meer een huiselijk en gezellig karakter, beweest zich meer binnen gewone levensverhoudingen en komt meer in de bemoeijingen van het dagelijksch leven. In het eerste verhaal zien wij heldenbeelden geschilderd, die als de gestalten van Elia en Paulus tot aandacht en belangstelling dwingen, hier dalen wij af tot de sfeer van het meer gewone leven en zien hoe in dit spoor de vrome vrouw met hare kinderen den weg hemelwaarts vindt.
(Een versie met aantekeningen van Robert Maguire M.A.)
Deze aantekening zie ik eerder als ondersteuning van mijn opvatting. De kerk als bruid is immers vrouwelijk. Zo wordt de kerk ook wel ons aller moeder genoemd.

De suggestie dat er sprake is van een afdaling van het bijzondere naar het algemene acht ik minder gelukkig. Er is een afdaling van het individuele naar het algemene lichaam. Dat lichaam (de kerk) kent haar eigen weg en geschiedenis.

Het boek laat zich niet toepassen op een individu, maar past uitstekend als een beschrijving van de gang van de kerk door de eeuwen heen naar haar uiteindelijke bestemming.
VBG,

Je visie respecteer ik, maar je zal het met me eens zijn, dat het niet meer dan dat is..... Je geeft een persoonlijke uitleg aan dit prachtige werk. Dat is je goed recht, maar ik hoop dat je inziet dat ik nergens houvast heb om hetgeen jij schrijft als feit aan te nemen. Heb je deze visie zelf verzonnen, of zijn daar historische bronnen voor?

Met jouw visie doe je denk ik het boek en jezelf veel tekort. Maar als jij zegen krijgt door het boek op jouw manier te lezen, dan moet je dat vooral zo doen!!

A Dieu!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Objection

Bericht door Objection »

Ik vind het zo mooi dat Barmhartigheid zo hard op de poort klopt!

En Christus is niet eens boos, want ze klopt omdat Hij haar heeft geroepen!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Objection
Ik vind het zo mooi dat Barmhartigheid zo hard op de poort klopt!

En Christus is niet eens boos, want ze klopt omdat Hij haar heeft geroepen!
Inderdaad. Hard kloppen, omdat ze het buiten de poort niet meer kan houden. Ze wordt in alle liefde ontvangen! Prachtig.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Zo is het hoor.
De geweldenaars nemen het Koninkrijk des hemels in.
kga er tenminsten van uit dat dat beeld hier bedoeld wordt.
Plaats reactie