Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:@eilander wanneer er gezegd wordt dat er vermogens in dat ziel veranderd worden...
En als we zeggen meer nodig hebben.... het is niet meer, maar totaal, volledig.
Denkt er hier iemand dat er géén totale verandering, vernieuwing nodig is? Dat geloof ik niet.
Ik weet niet wat iedereen denkt, wat ik wel lees is dat er gedacht wordt dat we een klein beetje zelf kunnen. Dat er (onvolmaakte) vermogens liggen in de mens na wedergeboorte.
En ook zo bij de schepping. Er werd zelfs gezegd dat weliswaar dan van een lagere orde de kennis van gerechtigheid en heiligheid etc. In de mens lag. En dan zeg ik het even heel cru; er lag dus iets van God in de mens, dus de mens was een beetje God?
In de wedergeboorte wordt de wil omgebogen en wordt geloof geplant, het is niet zo dat God voor je gaat geloven, maar de mens gaat zelf geloven, het is een gave maar de mens is niet passsief hij gaat daadwerkelijk geloven.
Het is niet zo dat de mens alles zelf kan of een beetje God is, nee juist niet, door het geloof, zie hoe groot Gods offer is, wat het Jezus gekost heeft, dan ga je zien waarom dat nodig was.
De vermogens liggen niet in de mens, maar worden geschonken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Dat laatste klinkt heel cru, maar toch spreken we over de mededeelbare eigenschappen van God.
En 'een klein beetje zelf kunnen': áls dat hier gezegd wordt, zijn we het direct eens. We kunnen niets zelf.
De term mededeelbare eigenschappen komt niet in de Schrift voor. Misschien weet jij waar?

Wel lezen we dat God, Geest is. Zie Genesis 1. En dat de mens uit stof van de aarde geschapen is.

En als we in Zijn Beeld zijn geschapen, in Zijn invloed is dat niet dat die eigenschappen in ons zitten. Maar dat het ahw een afspiegeling was. Ik kom even niet op de goede woorden...
Ja als we zeggen naar Zijn Beeld, zou je zomaar kunnen denken dat er nog wat in de mens zelf zat.

Ik heb met vermogens over kunnen en niet over willen in de wederboorte @jongere.
Onze gezindheid wordt veranderd. Zoals onze gezindheid totdat we onze oren neigde naar de Satan ook naar God was.
En nu is die Satan overwonnen, en op de nieuwe Hemel en aarde is geen Satan meer....

@ Posthoorn; er staat in onze vertaling naar Zijn Beeld, maar het heeft de betekenis van In Zijn Beeld (Kohlbrugge)
En voor mij persoonlijk duidt dat duidelijker uit de plaats van de mens. En wie de mens is. En Wie God is.
En zolang je het zo leest en belijd zal het ons bewaren voor denken iets te moeten kunnen voortbrengen. Op welk gebied dan ook. Voor of na ontvangen genade.
En omdat in Zijn Beeld en na de zondeval uit Zijn Beeld de totale radicale scheiding m.i. Beter uitdrukt.

Maar zodra we vermogens in de mens gaan leggen omdat we Naar Zijn Beeld geschapen zijn, en dat Beeld (vreselijk) beschadigt is door de zonde al... geeft dat aanleiding voor allerlei misverstanden. En geeft het veel minder de totale, radicale breuk weer tussen God en mens na de zondeval. En wie we zijn en blijven buiten Hem!
En een evenzo groot gevaar is er als we vermogens in de mens gaan leggen na ontvangen genade!

Ja God plant @ Samanthi, het is en blijft dus Zijn werk.
Laatst gewijzigd door Sheba op 05 dec 2017, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door eilander »

Je bijt je nu vast in de Kohlbruggiaanse uitleg van 'in Zijn beeld' en dat lijkt mij wel zuiver. Maar nu lijkt het erop dat iedereen die een andere uitleg geeft, zoals veel oudvaders, een ketterij moeten leren. Dat gaat mij veel te ver.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:Ja als we zeggen naar Zijn Beeld, zou je zomaar kunnen denken dat er nog wat in de mens zelf zat.
Tja, wat je allemaal zou kunnen denken... Denk niet dat je met een waterdichte formulering alle dwaling buiten de deur houdt.
Ik heb met vermogens over kunnen en niet over willen in de wederboorte @jongere.
Onze gezindheid wordt veranderd. Zoals onze gezindheid totdat we onze oren neigde naar de Satan ook naar God was.
En nu is die Satan overwonnen, en op de nieuwe Hemel en aarde is geen Satan meer....
Het gaat in de DL óók over kunnen. Zie de aangehaalde artikelen. En gezindheid is ook iets wat 'in' ons zit.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Je bijt je nu vast in de Kohlbruggiaanse uitleg van 'in Zijn beeld' en dat lijkt mij wel zuiver. Maar nu lijkt het erop dat iedereen die een andere uitleg geeft, zoals veel oudvaders, een ketterij moeten leren. Dat gaat mij veel te ver.
Ketterij neem ik niet in mijn mond. Maar als je zegt dat iets ander ook naar de Schrift is, zou ik wel eens willen weten wat je bedoeld.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Sheba schreef:Ja als we zeggen naar Zijn Beeld, zou je zomaar kunnen denken dat er nog wat in de mens zelf zat.
Tja, wat je allemaal zou kunnen denken... Denk niet dat je met een waterdichte formulering alle dwaling buiten de deur houdt.
Ik heb met vermogens over kunnen en niet over willen in de wederboorte @jongere.
Onze gezindheid wordt veranderd. Zoals onze gezindheid totdat we onze oren neigde naar de Satan ook naar God was.
En nu is die Satan overwonnen, en op de nieuwe Hemel en aarde is geen Satan meer....
Het gaat in de DL óók over kunnen. Zie de aangehaalde artikelen. En gezindheid is ook iets wat 'in' ons zit.
Ik lees gezindheid als onze wil. En die wordt veranderd in de wedergeboorte.
Maar waar in de Schrift lees je dat we aan God eis kunnen voldoen? En Gods eis is geen half werk.
Dat kunnen ligt in Hem, die Gods Wet volledig heeft vervuld. Hij heeft aan Gods eis voldaan.
En wat zegt de wedergeboren Paulus in 2 Kol 3 vers 5 ?
Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
Laatst gewijzigd door Sheba op 05 dec 2017, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
eilander schreef:Dat laatste klinkt heel cru, maar toch spreken we over de mededeelbare eigenschappen van God.
En 'een klein beetje zelf kunnen': áls dat hier gezegd wordt, zijn we het direct eens. We kunnen niets zelf.
De term mededeelbare eigenschappen komt niet in de Schrift voor. Misschien weet jij waar?

Wel lezen we dat God, Geest is. Zie Genesis 1. En dat de mens uit stof van de aarde geschapen is.

En als we in Zijn Beeld zijn geschapen, in Zijn invloed is dat niet dat die eigenschappen in ons zitten. Maar dat het ahw een afspiegeling was. Ik kom even niet op de goede woorden...
Ja als we zeggen naar Zijn Beeld, zou je zomaar kunnen denken dat er nog wat in de mens zelf zat.

Ik heb met vermogens over kunnen en niet over willen in de wederboorte @jongere.
Onze gezindheid wordt veranderd. Zoals onze gezindheid totdat we onze oren neigde naar de Satan ook naar God was.
En nu is die Satan overwonnen, en op de nieuwe Hemel en aarde is geen Satan meer....

@ Posthoorn; er staat in onze vertaling naar Zijn Beeld, maar het heeft de betekenis van In Zijn Beeld (Kohlbrugge)
En voor mij persoonlijk duidt dat duidelijker uit de plaats van de mens. En wie de mens is. En Wie God is.
En zolang je het zo leest en belijd zal het ons bewaren voor denken iets te moeten kunnen voortbrengen. Op welk gebied dan ook. Voor of na ontvangen genade.
En omdat in Zijn Beeld en na de zondeval uit Zijn Beeld de totale radicale scheiding m.i. Beter uitdrukt.

Maar zodra we vermogens in de mens gaan leggen omdat we Naar Zijn Beeld geschapen zijn, en dat Beeld (vreselijk) beschadigt is door de zonde al... geeft dat aanleiding voor allerlei misverstanden. En geeft het veel minder de totale, radicale breuk weer tussen God en mens na de zondeval. En wie we zijn en blijven buiten Hem!
En een evenzo groot gevaar is er als we vermogens in de mens gaan leggen na ontvangen genade!

Ja God plant @ Samanthi, het is en blijft dus Zijn werk.
Het is Zijn werk, maar de mens doet het. Hier in gebreke straks volmaakt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Dat laatste klinkt heel cru, maar toch spreken we over de mededeelbare eigenschappen van God.
En 'een klein beetje zelf kunnen': áls dat hier gezegd wordt, zijn we het direct eens. We kunnen niets zelf.
De term mededeelbare eigenschappen komt niet in de Schrift voor. Misschien weet jij waar?

Wel lezen we dat God, Geest is. Zie Genesis 1. En dat de mens uit stof van de aarde geschapen is.

En als we in Zijn Beeld zijn geschapen, in Zijn invloed is dat niet dat die eigenschappen in ons zitten. Maar dat het ahw een afspiegeling was. Ik kom even niet op de goede woorden...
Ja als we zeggen naar Zijn Beeld, zou je zomaar kunnen denken dat er nog wat in de mens zelf zat.

Ik heb met vermogens over kunnen en niet over willen in de wederboorte @jongere.
Onze gezindheid wordt veranderd. Zoals onze gezindheid totdat we onze oren neigde naar de Satan ook naar God was.
En nu is die Satan overwonnen, en op de nieuwe Hemel en aarde is geen Satan meer....

@ Posthoorn; er staat in onze vertaling naar Zijn Beeld, maar het heeft de betekenis van In Zijn Beeld (Kohlbrugge)
En voor mij persoonlijk duidt dat duidelijker uit de plaats van de mens. En wie de mens is. En Wie God is.
En zolang je het zo leest en belijd zal het ons bewaren voor denken iets te moeten kunnen voortbrengen. Op welk gebied dan ook. Voor of na ontvangen genade.
En omdat in Zijn Beeld en na de zondeval uit Zijn Beeld de totale radicale scheiding m.i. Beter uitdrukt.

Maar zodra we vermogens in de mens gaan leggen omdat we Naar Zijn Beeld geschapen zijn, en dat Beeld (vreselijk) beschadigt is door de zonde al... geeft dat aanleiding voor allerlei misverstanden. En geeft het veel minder de totale, radicale breuk weer tussen God en mens na de zondeval. En wie we zijn en blijven buiten Hem!
En een evenzo groot gevaar is er als we vermogens in de mens gaan leggen na ontvangen genade!

Ja God plant @ Samanthi, het is en blijft dus Zijn werk.
Het is Zijn werk, maar de mens doet het. Hier in gebreke straks volmaakt.
En wat wil je met die gebrekkige werken?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
samanthi schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Dat laatste klinkt heel cru, maar toch spreken we over de mededeelbare eigenschappen van God.
En 'een klein beetje zelf kunnen': áls dat hier gezegd wordt, zijn we het direct eens. We kunnen niets zelf.
De term mededeelbare eigenschappen komt niet in de Schrift voor. Misschien weet jij waar?

Wel lezen we dat God, Geest is. Zie Genesis 1. En dat de mens uit stof van de aarde geschapen is.

En als we in Zijn Beeld zijn geschapen, in Zijn invloed is dat niet dat die eigenschappen in ons zitten. Maar dat het ahw een afspiegeling was. Ik kom even niet op de goede woorden...
Ja als we zeggen naar Zijn Beeld, zou je zomaar kunnen denken dat er nog wat in de mens zelf zat.

Ik heb met vermogens over kunnen en niet over willen in de wederboorte @jongere.
Onze gezindheid wordt veranderd. Zoals onze gezindheid totdat we onze oren neigde naar de Satan ook naar God was.
En nu is die Satan overwonnen, en op de nieuwe Hemel en aarde is geen Satan meer....

@ Posthoorn; er staat in onze vertaling naar Zijn Beeld, maar het heeft de betekenis van In Zijn Beeld (Kohlbrugge)
En voor mij persoonlijk duidt dat duidelijker uit de plaats van de mens. En wie de mens is. En Wie God is.
En zolang je het zo leest en belijd zal het ons bewaren voor denken iets te moeten kunnen voortbrengen. Op welk gebied dan ook. Voor of na ontvangen genade.
En omdat in Zijn Beeld en na de zondeval uit Zijn Beeld de totale radicale scheiding m.i. Beter uitdrukt.

Maar zodra we vermogens in de mens gaan leggen omdat we Naar Zijn Beeld geschapen zijn, en dat Beeld (vreselijk) beschadigt is door de zonde al... geeft dat aanleiding voor allerlei misverstanden. En geeft het veel minder de totale, radicale breuk weer tussen God en mens na de zondeval. En wie we zijn en blijven buiten Hem!
En een evenzo groot gevaar is er als we vermogens in de mens gaan leggen na ontvangen genade!

Ja God plant @ Samanthi, het is en blijft dus Zijn werk.
Het is Zijn werk, maar de mens doet het. Hier in gebreke straks volmaakt.
En wat wil je met die gebrekkige werken?
Het gaat niet om mijn werken, het gaat om de eer van God, in de wedergeboorte wordt alles geplant, het gaat groeien en zal in eeuwigheid volmaakt zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:
Het gaat niet om mijn werken, het gaat om de eer van God, in de wedergeboorte wordt alles geplant, het gaat groeien en zal in eeuwigheid volmaakt zijn.
En zijn gebrekkige werken tot eer van God dan? God, Die volledige gehoorzaamheid eist?
God die het liefste dat Hij had, gaf tot verzoening over onze zonden, is niet tevreden met gebrekkige werken. Waar Hij wel tevreden mee is, is een leven dat gevonden wordt in Christus, Die wel alles heeft volbracht.
En ja natuurlijk is dat in je leven zichtbaar. Maar niet als mijn werken... het is Zijn Vrucht. En de vraag is dan, hebben wij daar genoeg aan? Of denken we dat we nog iets moeten toevoegen?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Zonderling »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:@eilander wanneer er gezegd wordt dat er vermogens in dat ziel veranderd worden...
En als we zeggen meer nodig hebben.... het is niet meer, maar totaal, volledig.
Denkt er hier iemand dat er géén totale verandering, vernieuwing nodig is? Dat geloof ik niet.
Ik weet niet wat iedereen denkt, wat ik wel lees is dat er gedacht wordt dat we een klein beetje zelf kunnen. Dat er (onvolmaakte) vermogens liggen in de mens na wedergeboorte.
En ook zo bij de schepping. Er werd zelfs gezegd dat weliswaar dan van een lagere orde de kennis van gerechtigheid en heiligheid etc. In de mens lag. En dan zeg ik het even heel cru; er lag dus iets van God in de mens, dus de mens was een beetje God?
Beste Sheba,
Ik ben nu niet in staat om op de verschillende postings in te gaan. Voor dit moment enkele korte opmerkingen:
- ik onderschrijf heel veel van wat je schrijft; zoals dat onze zaligheid alleen in Christus is; ook dit dat Adam in de staat der rechtheid nog steeds van God afhing en niet in zichzelf het goede doen kon.
- echter, waar je meent dat deze en andere stellingen leiden tot de conclusie dat het beeld van God geheel buiten de mens ligt en dat de mens niets van dit beeld ingeschapen heeft ontvangen en ook niets van dit beeld in de eigen mensenziel hersteld wordt in de wedergeboorte, maar dat integendeel het beeld Gods uitsluitend bestaat in de betrekking die de mens heeft tot God, daar kan ik je onmogelijk volgen.
- Ik zie het dus zo dat veel van wat je zegt op zich waar is, maar dat dit absoluut niet tot de conclusie/stelling leidt die je hebben wilt, namelijk: er is geen ingeschapen beeld van God IN de mens en er is ook geen vernieuwing of herstel van het beeld van God IN de mens. Argumenten en conclusie lopen volstrekt niet synchroon.
- Met alle respect: het enige overblijvende Schriftuurlijke argument is de term 'in het beeld Gods' in Genesis 1. Ik heb aangegeven dat dit niet een geheel andere betekenis heeft of hebben kan dan 'naar Zijn gelijkenis' dat direct op deze woorden volgt en dat in het Hebreeuws dit 'naar' echt betekent: overeenkomstig, volgens, en niets anders. Op dit punt ben je niet niet ingegaan. Ook je opmerking over Adam-Seth gaat niet in op het punt dat ik maakte, namelijk dat 'in' niet de speciale betekenis heeft die jij er alleen in Genesis 1 aan geeft (maar niet in de nagenoeg gelijke uitdrukking in Genesis 5).
- Verder ben ik het eens met de opmerking van Eilander over mededeelbare eigenschappen Gods. In de stelling die jij verdedigt, zou hiervoor immers geen plaats zijn?
- Idem met Posthoorn die naar voren brengt dat ook jij zult moeten erkennen dat er iets in de mens gelegd wordt in de wedergeboorte, hoe je het ook noemen wilt. Dit in tegenstelling tot de rechtvaardigmaking: want de toegerekende gerechtigheid ligt geheel in Christus.
- Idem ben ik het eens met Jongere, die naar de belijdenis verwijst.
- Graag zou ik ook Schriftplaatsen, bv uit Efeze naar voren kunnen brengen, maar kan deze met huidige hulpmiddelen (mobiel) niet invoeren.
- Dat de mens het beeld Gods (of de vermogens in wil, verstand en genegenheden) in een lagere trap heeft dan Zijn Schepper, is zo evident dat ik dit niet verdedigen hoef. Ik bedenk zulke uitdrukkingen ook niet zelf, maar vind ze in klassieke goed gereformeerde oudvaders.
- je hebt een misvatting over wat volkomen goed is. Volkomen goed betekent niet dat het geschonkene er is in de hoogste trap, maar wel dat er naar de aard van het voorwerp niets ontbreekt. Er zijn grote en kleine vaten, en deze kunnen alle geheel gevuld zijn. Toch bevat het grote vat meer dan het kleine vat. Zo is het ook bij de schepselen. Maar zo is het niet bij God Die oneindig is. Het beeld Gods (in de mens) betekent ook niet dat de mens onveranderlijkheid zou moeten bezitten, want deze eigenschap is onmededeelbaar.
- Van jou zou ik weleens willen horen of 1. de mens een ziel heeft met een wil, verstand en genegenheden. Idem of 2. verstand, wil en genegenheden vóór de val goed waren. Idem of 3. Dit dan behoorde tot het beeld van God of niet.
- Tot zover even in een notendop enkele gedachten over dit onderwerp. Op dit moment moet ik het hierbij laten.

Excuus voor enkele typo's die mobiel lastig te vermijden zijn.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Zonderling »

Posthoorn schreef:
Sheba schreef:Ja als we zeggen naar Zijn Beeld, zou je zomaar kunnen denken dat er nog wat in de mens zelf zat.
Tja, wat je allemaal zou kunnen denken... Denk niet dat je met een waterdichte formulering alle dwaling buiten de deur houdt.
Ik heb met vermogens over kunnen en niet over willen in de wederboorte @jongere.
Onze gezindheid wordt veranderd. Zoals onze gezindheid totdat we onze oren neigde naar de Satan ook naar God was.
En nu is die Satan overwonnen, en op de nieuwe Hemel en aarde is geen Satan meer....
Het gaat in de DL óók over kunnen. Zie de aangehaalde artikelen. En gezindheid is ook iets wat 'in' ons zit.
Volgens de gereformeerde leer werkt God in de wedergeborene op het vernieuwde deel: niet alleen het willen, maar ook het volbrengen.

Verder spreekt de Schrift over 'vernieuwing van het gemoed' = gezindheid & verstand. En deze gezindheid, verstand en wil behoren tot de menselijke ziel. Het is waar: zonder de werking van de Geest kan de mens niets. Maar het is wel zo dat de Geest de ziel daadwerkelijk vernieuwt (in de wedergeboorte) én (in de wedergeborene) het volbrengen of werken daadwerkelijk geeft.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:En wat wil je met die gebrekkige werken?
De vraag is wat God wil met die gebrekkige werken. Calvijn stelt het zo:

1. God rechtvaardigt de mens als persoon
2. God rechtvaardigt de - onvolkomen - goede werken van die persoon
3. God verbindt in Zijn genade ook nog een - onverdiend - loon aan die werken

Zie Inst. III, H. 17 en 18.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
samanthi schreef:
Het gaat niet om mijn werken, het gaat om de eer van God, in de wedergeboorte wordt alles geplant, het gaat groeien en zal in eeuwigheid volmaakt zijn.
En zijn gebrekkige werken tot eer van God dan? God, Die volledige gehoorzaamheid eist?
God die het liefste dat Hij had, gaf tot verzoening over onze zonden, is niet tevreden met gebrekkige werken. Waar Hij wel tevreden mee is, is een leven dat gevonden wordt in Christus, Die wel alles heeft volbracht.
En ja natuurlijk is dat in je leven zichtbaar. Maar niet als mijn werken... het is Zijn Vrucht. En de vraag is dan, hebben wij daar genoeg aan? Of denken we dat we nog iets moeten toevoegen?
Ik meen dat ik dat al duidelijk heb gezegd, de vruchten komen uit de wijnstok, dat betekend niet dat ik passief bent, dat betekend eveneens niet dat ik zelf vruchten voortbreng.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Was het paradijs volmaakt? (Uit: Preekluisterkring)

Bericht door Zonderling »

Sheba schreef:
Zonderling schreef:@Sheba, even heel kort (gezien het tijdstip).

Het wezen van de mens is dat hij een redelijk schepsel is, en bestaat uit ziel en lichaam. Deze ziel bestaat uit vermogens zoals wil, verstand en genegenheden. De eigenschappen / hoedanigheden van de ziel kunnen veranderen, terwijl een mens toch een mens blijft. De goede eigenschappen van de ziel kunnen veranderen in kwade en slechte eigenschappen en dat is wat daadwerkelijk gebeurd is in de val. Het argument dat het beeld van God niet bestaat uit iets dat in de mens is, omdat dit anders tot het wezen van de mens zou behoren en onveranderlijk is, gaat echt niet op. (Trouwens, als het lichaam veranderlijk is, waarom zou de ziel dat niet zijn?)

Verder, ik zeg beslist niet - en dat zegt de gereformeerde belijdenis ook niet - dat in de wedergeboorte het beeld van God stukje bij stukje hersteld wordt. Dit herstel vindt in in de wedergeboorte plaats in alle delen en vermogens van de ziel van de mens, hoewel onvolmaakt in trap en mate. Er is wel vervolgens een toenemen in het gelijkvormig worden aan Gods beeld. Wanneer je dit betrekt op de vermogens van de ziel: het meer en meer vernieuwd worden van wil, verstand en genegenheden in kennis, gerechtigheid en heiligheid, dan is dat waarlijk geen wartaal, maar overeenkomstig vele uitspraken in de Schrift.

Verder, je kunt filosofische argumenten van stal halen, maar uiteindelijk is wat de Schrift zegt, beslissend!

Overigens: het beeld Gods in de mens was in Adam van een lagere trap dan Zijn Oorsprong, God Zelf. God is onveranderlijk, maar de mens veranderlijk. God is onafhankelijk, maar de mens blijft afhankelijk van zijn Schepper. Zodat er ook niets ongerijmds in ligt dat de mens vallen kon - ondanks zijn goede hoedanigheden waarmee hij geschapen was.
De opmerking filosoferen vind ik niet zo prettig overkomen. Het is namelijk geen gefilosofeer of wat gedachten spinsels....Maar het zijn wel een paar vragen waar ik in alle ernst mee bezig ben, om de Schrift zo beter te verstaan. En waar ik ook vanuit de Schrift antwoorden hoopt te vinden.
Akkoord, Sheba, maar ik bedoelde het niet zo negatief als jij het kennelijk opvat. Ik sprak over 'filosofische argumenten', daarmee bedoelde ik je argumenten over (a) de natuur van de mens die onveranderlijk zou zijn en (b) de volmaaktheid van de schepping, wat volgens jou niet zou toelaten dat de mens het ingeschapen beeld van God (als dat bestaan zou) zou kunnen verliezen. Zie je post van zaterdagavond waarin je deze argumenten naar voren hebt gebracht. (Trouwens: je herhaalt ze ook min of meer in deze post waarop ik nu antwoord.)

Zeker ben jij en zijn anderen ernstig met deze dingen bezig, om zo de Schrift beter te leren verstaan. Mijn opmerking was echter zo bedoeld: laten we de argumenten voeren op een deugdelijker grondslag dan filosofische argumenten, en dat is allereerst op basis van de Schrift. En dan in de tweede plaats op basis van de belijdenis.

Maar wanneer je je geraakt hebt gevoeld door deze opmerking: dat was zeker niet mijn bedoeling, dat spijt mij.
Sheba schreef:Wat ik mij dus afvraag is dit: we spreken de Bijbel na als we zeggen de mens in ware gerechtigheid en heiligheid geschapen is.
Maar lag dat in de mens?
Ware heiligheid en gerechtigheid, en dan toch gezondigd? Dat gaat m.i. niet samen. Dan was er geen sprake van ware gerechtigheid en heiligheid. En in dat geval spreken we de Schrift en de belijdenisgeschriften tegen.
En zeggen we inderdaad daad God een foutje heeft gemaakt, en dat het niet volkomen goed was.
Deze tegenwerping heb ik vanmiddag besproken en m.i. weerlegd:
Zonderling schreef:Je hebt een misvatting over wat volkomen goed is. Volkomen goed betekent niet dat het geschonkene er is in de hoogste trap, maar wel dat er naar de aard van het voorwerp niets ontbreekt. Er zijn grote en kleine vaten, en deze kunnen alle geheel gevuld zijn. Toch bevat het grote vat meer dan het kleine vat. Zo is het ook bij de schepselen. Maar zo is het niet bij God Die oneindig is. Het beeld Gods (in de mens) betekent ook niet dat de mens onveranderlijkheid zou moeten bezitten, want deze eigenschap is onmededeelbaar.
Overigens, zondag 3 vraag 6: ...maar God heeft den mens goed(a) en naar Zijn evenbeeld geschapen(b), dat is in ware gerechtigheid en heiligheid, opdat hij God zijn Schepper recht kennen, Hem van harte liefhebben en met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen(c).... kunnen we echt niet anders opvatten dan in de zin zoals de auteurs bedoeld hebben. En dat was 'naar Zijn evenbeeld', waarmee aangeduid wordt dat dit beeld van God in de menselijke ziel ingeschapen was. Zo hebben de opstellers van de Heidelbergse Catechismus het bedoeld, zoals uit de geschriften van henzelf en van hun medestanders/tijdgenoten eenvoudig vast te stellen is. De andere opvatting van 'in Zijn beeld', alsof het beeld BUITEN DE MENS lag, was hen onbekend.
Sheba schreef:De DL zeggen over de inhoud van de ware kennis en gerechtigheid en heiligheid het volgende : de mens is van den beginne naar het Beeld Gods geschapen, versierd in zijn verstand met ware en zalige kennis van zijn Schepper en van andere geestelijke dingen; in zijn wil en zijn hart met gerechtigheid; in al zijn genegenheden met zuiverheid; en is overzulks geheel heilig geweest .(DL III en IV, art 1; verg HC, zondag 3 Vraag 6)

In de DL staat dus ook geheel heilig...
Dan betekent dat ook volkomen.
Tot hiertoe eens.
En iets wat veranderlijk is zoals je in bovenstaande post suggereert is niet volkomen. Ook de Heere is onveranderlijk, volkomen, geheel Heilig. En niet veranderlijk.
En de eerste zin is toch echt niet waar. De mens was zeer goed geschapen, inderdaad volkomen en heilig, maar niet onveranderlijk. Het onveranderlijke is alleen aan God eigen, niet aan de mens. Maar dat betekent nog steeds niet dat mens niet geschapen zou zijn náár Gods beeld.
Sheba schreef:Wanneer we zeggen de mens is geschapen naar Gods Beeld roept dat het Beeld op dat die ware heiligheid en gerechtigheid in de mens zelf hebben gelegen.
Het is maar hoe je de uitdrukking gebruikt. Niemand zegt hier (en ik zeker niet) dat er iets in de mens zelf was wat niet van God kwam.

Overigens: dit 'naar Zijn beeld' is geheel Schriftuurlijk, want er staat wel degelijk letterlijk naar het Hebreeuws: 'naar Zijn gelijkenis' (en is beeld en gelijkenis iets anders, of is dit in essentie hetzelfde?). 'naar' is hier in het Hebreeuws 'overeenkomstig, volgens'. En omdat Kohlbrugge wel Hebreeuws kende, werd Kohlbrugge ervoor bewaard om zijn opvatting van 'in Zijn beeld' op de spits te drijven en heeft hij het bij mijn weten niet zo uitgespeeld tegen de andere opvatting als jij doet, terwijl jij de Hebreeuwse term niet kan inschatten en beide woordjes niet kunt vergelijken. (Vat het niet kwalijk op, ik constateer dit slechts.) Calvijn schrijft over beide voorzetsels 'in' en 'naar': 'Bij de Hebreeuwse voorzetsels 'in' en 'naar' blijf ik niet schroomvallig staan.' (Commentaar Gen. 1:26).
Sheba schreef:En als je zegt Adam kende het maar ten dele, dan spreek je de Schrift niet na (en ook niet de Dordtse leerregels en de HC) en dan zou God dus er Zelf voor gezorgd hebben dat de mens kon zondigen. Na de zondeval zou dan het Beeld beschadigd zijn. Maar het beschadigde Beeld is er dan nog wel.
Het kan dan dus niet anders dat die ware kennis van gerechtigheid en heiligheid buiten Adam hebben gelegen. Maar dat hij er wel in geschapen is. Dus dat Adam stond onder invloed van de Heilige Geest. Die dus wel volkomen heilig is.
Ik heb nergens gezegd dat Adam onvoldoende kennis had om te blijven staan. Maar de conclusie 'Het kan dus niet anders...' klopt niet; dit volgt niet uit het voorgaande.
Sheba schreef:Wanneer we zeggen de mens is in Gods Beeld geschapen, stond onder invloed van de Heilige Geest dan was die ware gerechtigheid en heiligheid in God. En waren die gerechtigheid, ware kennis en heiligheid vrucht van God. Wat gezien werd in de mens. Waar de mens deel aan had zolang hij vertrouwde/geloofde op Zijn Schepper , zolang hij in die innige gemeenschap met zijn Schepper leefde. In Zijn Beeld..
En lagen de ware kennis van heiligheid, gerechtigheid en waarheid niet in de mens zelf, waardoor hij inderdaad kon zondigen.
Het is een redenering, maar het klopt niet dat 'in Zijn beeld' de betekenis heeft dat de mens zélf geen kennis, gerechtigheid en heiligheid ingeschapen kreeg. Want er staat direct achter in Genesis 1: 'naar (!) Zijn gelijkenis'. Zodat 'in Zijn beeld' en 'naar Zijn gelijkenis' niet twee heel verschillende dingen zijn, maar dicht bij elkaar liggen. Het klopt ook niet dat alleen in de opvatting van het beeld van God die jij hebt, de mens kon zondigen en dat dit niet zou kunnen in de klassieke gereformeerde opvatting die ik hier verdedig.
Sheba schreef:Door die zondeval is de mens uit het Beeld Gods gevallen, en is de breuk radicaal. Los van God.
Dat is heel wat anders dan dat het Beeld is beschadigd.
De term 'beschadigd' heb ik niet gebruikt. De catechismus spreekt over 'verdorven'. Dat is zoals je zegt een radicale breuk, los van God. Wat tegelijk niet wegneemt dat er nog overblijfseltjes zijn van het beeld van God in de gevallen mens. (Al zul jij dat wellicht bestrijden, maar het is werkelijk volgens de gereformeerde belijdenis.) Maar deze overblijfseltjes zijn ten enenmale krachteloos als het gaat om de zaligheid.
Sheba schreef:Ook dr van Kooten schrijft ergens in zijn boek aan Zijn voeten: de mens werd ook in het paradijs geheel gedragen door de genade en de goedheid van God, Adams werken waren geen werken in eigen kracht, maar werken van de liefde als vrucht van die genadige relatie.
(Dus die ware gerechtigheid etc. Waren geen vrucht van Adam. Dus kunnen ook niet in hemzelf hebben gelegen, denk ik dan)
Met het citaat ben ik het eens. En dat heb ik al van het eerste moment af in deze discussie gezegd en verdedigd. Adam kon niet staande blijven in eigen kracht.
Sheba schreef:En ja, een waar christen zal toenemen in kennis (van Zijn Heere) en omdat de Heere Zelf de vrucht werkt, zal er ook vrucht gezien worden. Dat kan omdat die christen onder invloed staat van de Heilige Geest. Niet omdat de mens zelf beter is geworden. De grond van de zaligheid ligt geheel en al in Christus. De wedergeboren mens us weer in het Beeld teruggeplaatst. Zijn wil is veranderd, maar zijn kunnen niet.
Wanneer de Geest werkt op de wedergeboren mens, geeft Hij het willen EN het werken, volgens Filippenzen 2:13. Dat is niet een kunnen in eigen kracht, maar wel in de kracht Gods.
Sheba schreef:Waarom zei Paulus aan het eind van zijn leven. :Ik ellendig mens ! Dat zei hij niet omdat hij al stukje en beetje meer heiliger voelde. Of omdat hij een beetje weliswaar onvolmaakt beter werd. OF omdat hij dacht dat hij zelf in staat was om weliswaar onvolmaakt ....

En wat zegt de wedergeboren Paulus in 2 Kol 3 vers 5 ?
Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;

En is dat ook niet zo in ons persoonlijk geestelijk leven zo? Ik heb eigenlijk nog nooit een waar christen ontmoet en herken het zelf ook niet, die zegt ik ben nu heiliger dan zoveel jaar geleden... . Nee het is eerder andersom. Het is niet van mij. Maar in Hem is alles! Gode zij dank! Want ik kan het niet. U eist volkomen de Wet, maar het is bij mij precies het tegenovergestelde!

Ik lees nergens dat een Paulus zegt; alles ligt in Hem, maar ondertussen ben ik zelf toch een stukje beter geworden. Want ik heb dit gedaan, dat nagelaten. Ik hou de Wet een stukje beter. Etc.
Nee het is juist steeds weer en meer alles bij Hem, omdat Hij het heeft volbracht. En alleen door geloof/vertrouwen wordt daar de vrucht van Hem gezien.
Geheel mee eens. Maar ik denk niet dat ik aanleiding heb gegeven om dit tegenover mij te verdedigen.
Sheba schreef:Dan nog even ingaande op je onderstaande citaat uit een eerdere post:
Zonderling schreef:b) In het Hebreeuws vinden we ook van Adam geschreven dat hij een zoon gewon in zijn eigen gelijkenis. Hier ook dat woordje 'in'! Toch kunnen we onmogelijk zeggen dat deze gelijkenis buiten Seth lag in zijn vader Adam. Hier betekent 'in' dus wel degelijk 'naar' of overeenkomstig, volgens.
Seth werd geboren in die sfeer waar Adam in terecht gekomen was. De sfeer van ipv leven, dood. En in die sfeer werden al zijn nakomelingen, ook wij geboren.
Ik heb al aangegeven dat dit niet een antwoord is op wat ik naar voren bracht. Ik bracht naar voren dat hier in Genesis 5 weer datzelfde 'in' voorkomt: 'in zijn gelijkenis'. Wanneer je in Genesis 1 aan dit 'in' een heel speciale betekenis geeft (namelijk als iets wat buiten de mens ligt), waarom geef je deze speciale betekenis er dan ook niet aan in Genesis 5, terwijl het feitelijk toch om dezelfde uitdrukking gaat. Waaruit volgt dat de speciale betekenis in Genesis 1 wel zeer wankel is. (Schrift moet met Schrift worden verklaard en bevestigd.) En om 'in' te verklaren als 'in de sfeer van...', nu, dat vind ik redelijk bizar. De betekenis is wel degelijk dat Seth iets in zichzelf (zijn eigen persoon) ontving van zijn eigen (gevallen) vader. Zie ook de kanttekeningen.

Hiermee hoop ik alsnog geheel in te zijn gegaan op je eerdere post.

Sheba, ik vind het ergens heel spijtig dat ik zo uitgebreid hierop moet in gaan. Ik hoop dat je wilt overwegen dat de manier waarop je de opvatting van Kohlbrugge van 'in Zijn beeld' verklaart, met afwijzing van de gereformeerde leer van het beeld van God en de vernieuwing van dit beeld in de wedergeboorte, verder gaat dan Kohlbrugge mijns inziens beoogd heeft. Waarbij je leerstellig zeer wankele argumenten aanbrengt. Ondertussen ben ik het wel geheel met je eens dat de mens geheel van God afhangt in het doen van het goede, niet alleen Adam in de staat der rechtheid, maar ook de wedergeborene. Het is waarlijk, ook voor de begenadigde: "Zonder Mij kunt gij niets doen." Evenwel, dit rechtvaardigt niet de dogmatische verwerping van de klassieke leer van het beeld van God zoals je in je postings bij voortduring doet.
Plaats reactie