Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Twijfel en zelfonderzoek

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Hoe kun je goed zelfonderzoek doen als je niet twijfelt aan jezelf?
Overigens een onderwerp wat we al vaker besproken hebben...
Laat ik het vergelijken met een werelds voorbeeld in het dagelijks werk.
Als ik een ingewikkelde programmering maak, controleer en test ik deze. Ik loop hem nog eens door. Niet omdat ik twijfel, maar omdat je voor 100% zeker wil zijn dat het werkt, in dit geval is het check, check, dubbelcheck.
Dat is wat anders dan jezelf afvragen, tjonge, heb ik het nu wel goed gedaan? Zou het wel werken? Misschien klopt het wel niet, misschien heb ik daar wel een 4 in plaats van een 5 gezet, misschien is het wel allemaal fout.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Twijfel en zelfonderzoek

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef: Hoe kun je goed zelfonderzoek doen als je niet twijfelt aan jezelf?
Overigens een onderwerp wat we al vaker besproken hebben...
Laat ik het vergelijken met een werelds voorbeeld in het dagelijks werk.
Als ik een ingewikkelde programmering maak, controleer en test ik deze. Ik loop hem nog eens door. Niet omdat ik twijfel, maar omdat je voor 100% zeker wil zijn dat het werkt, in dit geval is het check, check, dubbelcheck.
Dat is wat anders dan jezelf afvragen, tjonge, heb ik het nu wel goed gedaan? Zou het wel werken? Misschien klopt het wel niet, misschien heb ik daar wel een 4 in plaats van een 5 gezet, misschien is het wel allemaal fout.
Mooi voorbeeld. De Heere heeft je het verstand gegeven om dit soort werk te kunnen doen; en ook het zelfvertrouwen. Ik geloof niet dat je kunt spreken over de arglistigheid van je verstand in dit opzicht.
In geestelijk opzicht is het toch echt anders: totaal afzien van jezelf, worden als een kind, en alleen rusten op het volbrachte werk van Christus. Maar arglistig is ons hart, zodat we onszelf kunnen bedriegen met een schijngeloof. Daarom is zelfonderzoek bijbels. Waarom zou de arglistigheid van ons hart geen aanleiding zijn om aan onze eigen bevindingen te twijfelen?
Natuurlijk kan er niet alleen maar twijfel aan onszelf zijn. We moeten - als het goed is! - ook weten van de zekerheid van het geloof. Ook het toevluchtnemend geloof weet van deze zekerheid dat ook mijn zaligheid in Christus vastligt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Twijfel en zelfonderzoek

Bericht door ejvl »

eilander schreef: In geestelijk opzicht is het toch echt anders: totaal afzien van jezelf, worden als een kind, en alleen rusten op het volbrachte werk van Christus. Maar arglistig is ons hart, zodat we onszelf kunnen bedriegen met een schijngeloof. Daarom is zelfonderzoek bijbels. Waarom zou de arglistigheid van ons hart geen aanleiding zijn om aan onze eigen bevindingen te twijfelen?
Natuurlijk kan er niet alleen maar twijfel aan onszelf zijn. We moeten - als het goed is! - ook weten van de zekerheid van het geloof. Ook het toevluchtnemend geloof weet van deze zekerheid dat ook mijn zaligheid in Christus vastligt.
O zeker, twijfel in geestelijk opzicht is veelvuldig aanwezig, tenminste bij mij wel, en ik denk bij vele anderen ook, zeker met het inderdaad arglistige hart en het goede niet doen en het kwade wel doen, elke keer weer.
Maar ik denk toch dat de twijfel een gevolg is van ons gebroken bestaan, niet direct een vrucht van de geest of een Bijbelse oproep.
Zelfonderzoek is inderdaad wel Bijbels, maar of daar direct twijfel mee bedoelt wordt, durf ik niet zo te zeggen. Ik de praktijk is dit, in ieder geval bij mij, wel zo. Maar voor mijzelf koppel ik deze twijfel (voor mij is dat een zonde) niet aan zelfonderzoek.
Dit vind ik wel een mooit antwoord van Ds. L. W. Ch. Ruijgrok.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/268 ... jezelf-be/
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door eilander »

Je noemt een aantal keren 'bij mij is dat zo...' Maar het is de vraag: is het bijbels? Niet of het voor mij of jou zo is, ook wij moeten ons toetsen aan het Woord.
Hoe denk je dan over het gebed van David tot God: ".... En zie of bij mij een schadelijke weg zij..."?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Denk aan het sterk separeren van de Heere Jezus: Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden,de oudste en de jongste zoon, de vierderlei uitwerking van het zaad waarbij maar één uitwerking zaligmakend is.
De tollenaar en de farizeer enz.
Opvallend ook dat Zijn separatie niet gaat tussen de goddelozen en de godsdienstigen maar tussen schijn en zijn binnen de godsdienst.
Deze separatie is altijd noodzakelijk en zeker met betrekking op het Avondmaal.
Hoevelen rekenen zich erbij zonder het wonder van de wedergeboorte te kennen?
Wat mij dan weer op valt is dat in de gelijkenissen er sprake is van een 50/50 verdeling.
Het is geen wiskunde. Jezus spreekt ook over de brede en de smalle poort, 50/50? Nee, want hij zegt dat velen door die wijde poort ingaan die naar het verderf leidt en dat maar weinigen door die enge poort ingaan.Mattheüs 7

Allemaal zo bekende Schriftgedeelten maar dringen ze wel echt door in onze kerken?
In vers 15 waarschuwt Jezus ons na Zijn onderwijs over de brede en smalle poort. Maar wacht u van de valse profeten dewelke in schaapsklederen tot u komen.
.......en dan vers 21 ev van dit ontdekkende onderwijs: Niet een iegelijk die tot Mij zegt Heere Heere! Zal ingaan in het koninkrijk der hemelen ...........

Wat een zware preek van de Heere Jezus in Mattheus 7:13-27. Zouden wij zo'n preek nog accepteren op onze kansels? Ik betwijfel het ten zeerste.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

huisman schreef: Deze separatie is altijd noodzakelijk en zeker met betrekking op het Avondmaal.
Hoevelen rekenen zich erbij zonder het wonder van de wedergeboorte te kennen?
Omdat het H.A. nu veel meer wordt gezien als een gedachtenismaaltijd. Je mag, nee je moet deelenemen als je gelooft dat Jezus voor jouw zonden gestorven is.
Welnu, dat is op zich niet zo heel moeilijk, dat geloven milljoenen mensen.
Hij nam immers de zonden van de hele wereld op zich.
Maar of men er persoonlijk kennis aan heeft, daar gaat het om en dat ontbreekt toch wel eens in de preek.
Wie niet aan het lijden en sterven deelachtig is van de Heere Jezus, hoort er niet aan.
Mij maakt zo'n ruime preek eerder machteloos. Want dan ga je op jezelf zien.
ejvl schreef:Als ik een ingewikkelde programmering maak, controleer en test ik deze. Ik loop hem nog eens door. Niet omdat ik twijfel, maar omdat je voor 100% zeker wil zijn dat het werkt, in dit geval is het check, check, dubbelcheck.
Dat doe ik ook in mijn werk. Om te voorkomen dat ik een fout maak.
Maar ga je daarna ditzelfde klusje elke dag nog eens controleren? Nee toch? Je begint aan een volgende.
Maar wij hebben dagelijkse bekering nodig.
Een dominee vroeg laatst, kun jij een lijstje van je zonden maken?
Sommige mensen zullen wel een paar op kunnen schrijven, maar echt ALLE zonden?
Ik denk het niet, want we zien zo graag over die paar kleine overtredinkjes heen.
Maar die zijn in s"Heeren ogen net zo erg.
Ik kom regelmatig bij een oude vriend. De man leeft zo dicht bij de Heere. Aan het einde van het bezoek leest hij altijd een klein stukje uit de Bijbel en spreekt een gebed uit, waarin duidelijk naar voren komt dat hij soms door grote twijfel of aanvechting overvallen wordt.
Als ik terugrijd naar huis denk ik dan, wie denkt er tegenwoordig nog zo klein van zichzelf?
Ik kom zulke grote ego's tegen, ze geloven, ze jubelen, ze zingen.
En het gaat nooit eens door de diepte heen.
Het verlamt mij eerder dan dat ik me eraan warm.
Ik ga tien keer liever naar mijn oude vriend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Je noemt een aantal keren 'bij mij is dat zo...' Maar het is de vraag: is het bijbels? Niet of het voor mij of jou zo is, ook wij moeten ons toetsen aan het Woord.
Hoe denk je dan over het gebed van David tot God: ".... En zie of bij mij een schadelijke weg zij..."?
Uiteraard een duidelijke en herkenbare vraag waar ieder kind van God vanaf weet denk ik.
De vraag is dus, is dat twijfel bij David? En dan nog, betekent dat, dat twijfel geen zonde is?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Dat doe ik ook in mijn werk. Om te voorkomen dat ik een fout maak.
Maar ga je daarna ditzelfde klusje elke dag nog eens controleren? Nee toch? Je begint aan een volgende.
Maar wij hebben dagelijkse bekering nodig.
Een dominee vroeg laatst, kun jij een lijstje van je zonden maken?
Sommige mensen zullen wel een paar op kunnen schrijven, maar echt ALLE zonden?
Ik denk het niet, want we zien zo graag over die paar kleine overtredinkjes heen.
Maar die zijn in s"Heeren ogen net zo erg.
Ik kom regelmatig bij een oude vriend. De man leeft zo dicht bij de Heere. Aan het einde van het bezoek leest hij altijd een klein stukje uit de Bijbel en spreekt een gebed uit, waarin duidelijk naar voren komt dat hij soms door grote twijfel of aanvechting overvallen wordt.
Als ik terugrijd naar huis denk ik dan, wie denkt er tegenwoordig nog zo klein van zichzelf?
Ik kom zulke grote ego's tegen, ze geloven, ze jubelen, ze zingen.
En het gaat nooit eens door de diepte heen.
Het verlamt mij eerder dan dat ik me eraan warm.
Ik ga tien keer liever naar mijn oude vriend.
Ik ben het helemaal met je eens, en ik denk ook dat ieder kind van God twijfel en aanvechting heeft. Maar het gaat mij erom, of dit een Bijbels voorschrift is, oftewel of twijfel en aanvechting een zonde is ten gevolge van ons verbroken bestaan, of dat het een vrucht van de Geest is.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door Jeremiah »

het vuur van het geloof geeft ook de rook van de twijfel (Calvijn)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Je noemt een aantal keren 'bij mij is dat zo...' Maar het is de vraag: is het bijbels? Niet of het voor mij of jou zo is, ook wij moeten ons toetsen aan het Woord.
Hoe denk je dan over het gebed van David tot God: ".... En zie of bij mij een schadelijke weg zij..."?
Uiteraard een duidelijke en herkenbare vraag waar ieder kind van God vanaf weet denk ik.
De vraag is dus, is dat twijfel bij David? En dan nog, betekent dat, dat twijfel geen zonde is?
Het was mijn vraag aan jou...
Laat ik het zo zeggen: voor zover twijfel aan onszelf nodig is om bij de Heere te vragen 'zegt U het nog eens tegen mij, dat ik Uw kind ben...' is het heilzaam en een vrucht van de Geest. Natuurlijk is het ook een gevolg van de zonde, in die zin dat het in de hemel niet meer nodig is om dat te vragen.
Maar het brengt ons dichter bij Christus.
Als we deze twijfel aan onszelf nooit hebben, is er echt iets niet goed.
Dat is iets anders dan twijfel aan de waarheden in de Bijbel, aan de gewilligheid van de Heere Jezus als Zaligmaker, enzovoorts. Die twijfel kan een kind van God ook hebben, maar dat is wel zonde.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Het is geen wiskunde. Jezus spreekt ook over de brede en de smalle poort, 50/50? Nee, want hij zegt dat velen door die wijde poort ingaan die naar het verderf leidt en dat maar weinigen door die enge poort ingaan.Mattheüs 7
Mijn opmerking was humoristisch bedoeld.

In tegenstelling tot je eerdere opmerking over separeren binnen de religieuze gemeenschap, weet ik niet of het gedeelte over de brede en smalle weg ook betrekking heeft op de geloofsgemeenschap of de gehele mensheid. Ik neig vooralsnog naar het laatste.

Voor wat betreft de vermeende waarneming over onvoldoende separerende prediking, moet is bij het herlezen van Mattheus 7 ook denken aan de eerste 6 verzen van dit hoofdstuk en ook aan de verzen 15-23.

Dit moet mij nogmaals concluderen dat we vooral moeten kijken naar ons zelf en of wij vrucht dragen. Wat is belangrijker, dat we ons onderscheiden door voldoende separerende prediking of dat wij vrucht dragen. Ikzelf ben meer gericht op de uitwerking van het geloof, dus op het vrucht dragen, zonder dat ik geloof dat ik mijn zaligheid kan verdienen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Het is geen wiskunde. Jezus spreekt ook over de brede en de smalle poort, 50/50? Nee, want hij zegt dat velen door die wijde poort ingaan die naar het verderf leidt en dat maar weinigen door die enge poort ingaan.Mattheüs 7
Mijn opmerking was humoristisch bedoeld.

In tegenstelling tot je eerdere opmerking over separeren binnen de religieuze gemeenschap, weet ik niet of het gedeelte over de brede en smalle weg ook betrekking heeft op de geloofsgemeenschap of de gehele mensheid. Ik neig vooralsnog naar het laatste.

Voor wat betreft de vermeende waarneming over onvoldoende separerende prediking, moet is bij het herlezen van Mattheus 7 ook denken aan de eerste 6 verzen van dit hoofdstuk en ook aan de verzen 15-23.

Dit moet mij nogmaals concluderen dat we vooral moeten kijken naar ons zelf en of wij vrucht dragen. Wat is belangrijker, dat we ons onderscheiden door voldoende separerende prediking of dat wij vrucht dragen. Ikzelf ben meer gericht op de uitwerking van het geloof, dus op het vrucht dragen, zonder dat ik geloof dat ik mijn zaligheid kan verdienen.
Nu maak je een tegenstelling die er niet is: het is niet óf separerend preken óf preken over vruchtdragen. Het moet er allebei zijn. En als we onder een prediking zitten waar we niet aangespoord worden tot zelfonderzoek, en waar iedereen tot het volk van God lijkt te behoren, zonder noodzaak van wedergeboorte, geloof en bekering... zitten we fout.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door refo »

Lang geleden schreef ik eens op dit forum:
refo schreef: Dr Van der Sluijs heeft de volgende diagnose daarvoor gesteld:

De oorzaak van de verzanding van de rechtzinnige theologie in de prediking moet vooral worden gezocht in het dodelijke verbalisme, waarbij tot opwekking en begeleiding van het zelfonderzoek steeds dezelfde bewoordingen en formuleringen worden gebruikt. De woorden en bewoordingen ontspringen dan niet meer sprankelend aan de bron van het Woord van God. Ze verdampen en vervliegen voordat ze het hart van de hoorders hebben bereikt. En holle vaten klinken het hardst, waarbij een zekere fabrieksdoofheid van hen die hen horen allerminst valt uit te sluiten. De aldus gevormde gestalten van ongeloof slaan weer terug op de prediker en zijn prediking, waarmee een dodelijk vicieuze cirkel is gegeven. Juist door het Woord te gaan vergeestelijken, onderneemt de prediker in feite een poging tot ‘humaniseren’. Goed bezien gaat het dan in feite om ‘de rechten van de geestelijke mens’, waarvoor de zo geheten toe-eigening van het heil in de eerste plaats wordt gehumaniseerd. Al met al staat de mens centraal en niet God. Men wendt voor dat het vóór alles gaat om het werk van de Geest, en dat lijkt heel geestelijk. Maar men spreekt en preekt nooit recht van de Geest, als men het werk van Christus niet centraal stelt, want de toe-eigening van het heil dient te staan onder de beheersing van de verwerving in de bediening der verzoening. Waar het om minder gaat dan om de verzoening door voldoening, daar komen we niet bij God terug, maar daar verzanden theologie en prediking in een eeuwigdurende ellende.
De daarbij behorende gestandaardiseerde systematisering houdt God bij de mens weg en houdt de mens weg bij God. En daar zij wezenlijk schuld met schuld vermeert, daar komt zij nooit wezenlijk toe aan de schuldvraag; laat staan aan het stellen van deze vraag voor het gezicht van God.
Deze prediking kent geen geheimen meer. Daarom sterft zij weg in haar eigen zandwoestijnen. Het heilgeheim heeft immers alles van doen met Gods verborgen omgang, welke alleen die predikers vinden waar zijn vrees in woont, En dan blijkt dit heilgeheim verweven te zijn met Gods gedachten, die hoger zijn dan onze gedachten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door eilander »

Daar ben ik het mee eens, maar ik begrijp de link naar dit onderwerp niet helemaal (wel een beetje).
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door DDD »

Ik zie een heel duidelijke verbinding. Want het juiste zelfonderzoek en de juiste onderscheiding komt op uit de bijbel en bestaat uit het toetsen aan de vruchten, waaraan je immers de boom kent. En daar gaat het soms mis. Met twijfel heeft dat zelfonderzoek niet veel uit te staan. Het is ook niet vruchtbaar om wekelijks aan alle ontkiemende zaadjes te trekken om te kijken of er al wortels aan zitten. God zal zelf de wasdom geven, als er maar goed gepreekt wordt.
Plaats reactie