Gods Woord in drie woorden

Plaats reactie
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Gods Woord in drie woorden

Bericht door jemateboer »

Laatst was ik wat onderzoek aan het doen naar het proces van het vertalen van de Bijbel, wat uiteindelijk onze Statenvertaling is geworden. Algemeen wordt aangenomen dat dit de meest zuivere vertaling is van Gods Woord.

Iets trof mij toen. Dat alle gebeurtenissen waarvoor onze zaligheid nodig is in de Bijbel met 3 woorden wordt genoemd. Ik heb er een artikel over geschreven, voor de liefhebber, hier is de link:

http://www.bijbelnieuws.nu/2017/08/12/d ... ristendom/
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Gods Woord in drie woorden

Bericht door Van Ewijk »

Erg inspirerend.
Zeker ook als men bedenkt dat het getal drie ook betrekking heeft tot de Heilige Drie-eenheid.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gods Woord in drie woorden

Bericht door Mannetje »

jemateboer schreef:Laatst was ik wat onderzoek aan het doen naar het proces van het vertalen van de Bijbel, wat uiteindelijk onze Statenvertaling is geworden. Algemeen wordt aangenomen dat dit de meest zuivere vertaling is van Gods Woord.

Iets trof mij toen. Dat alle gebeurtenissen waarvoor onze zaligheid nodig is in de Bijbel met 3 woorden wordt genoemd. Ik heb er een artikel over geschreven, voor de liefhebber, hier is de link:

http://www.bijbelnieuws.nu/2017/08/12/d ... ristendom/
In het Nederlands heb je gelijk dat deze zinnetjes in drie woorden te vangen zijn.
Maar in de grondtaal ligt dit anders. "En hij at" is in het Hebreeuws maar één woord, bijvoorbeeld.
Ik zou dus voorzichtig zijn met de nadruk op de drie woorden.

Neemt niet weg dat veel zaken in de Bijbel kort en kernachtig zijn uitgedrukt.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gods Woord in drie woorden

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:
jemateboer schreef:Laatst was ik wat onderzoek aan het doen naar het proces van het vertalen van de Bijbel, wat uiteindelijk onze Statenvertaling is geworden. Algemeen wordt aangenomen dat dit de meest zuivere vertaling is van Gods Woord.

Iets trof mij toen. Dat alle gebeurtenissen waarvoor onze zaligheid nodig is in de Bijbel met 3 woorden wordt genoemd. Ik heb er een artikel over geschreven, voor de liefhebber, hier is de link:

http://www.bijbelnieuws.nu/2017/08/12/d ... ristendom/
In het Nederlands heb je gelijk dat deze zinnetjes in drie woorden te vangen zijn.
Maar in de grondtaal ligt dit anders. "En hij at" is in het Hebreeuws maar één woord, bijvoorbeeld.
Ik zou dus voorzichtig zijn met de nadruk op de drie woorden.

Neemt niet weg dat veel zaken in de Bijbel kort en kernachtig zijn uitgedrukt.
Ook "Het is volbracht"is ook in het Grieks één woord. (dat schreef je niet) Ik wil barmhartigheid zijn twee woorden, veel al in het grieks zie je, dat het werkwoord en het persoonlijk naamwoord samengevoegd zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gods Woord in drie woorden

Bericht door DDD »

jemateboer schreef:Laatst was ik wat onderzoek aan het doen naar het proces van het vertalen van de Bijbel, wat uiteindelijk onze Statenvertaling is geworden. Algemeen wordt aangenomen dat dit de meest zuivere vertaling is van Gods Woord.

Iets trof mij toen. Dat alle gebeurtenissen waarvoor onze zaligheid nodig is in de Bijbel met 3 woorden wordt genoemd. Ik heb er een artikel over geschreven, voor de liefhebber, hier is de link:

http://www.bijbelnieuws.nu/2017/08/12/d ... ristendom/
Als je nu de Bijbelteksten met zes woorden selecteert, kun je precies zo'n artikel schrijven. Het maakt niet uit in welke taal. Ik geloof dus niet dat de heilige Geest daar speciaal op gelet heeft.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gods Woord in drie woorden

Bericht door Delftenaar »

Als het om een samenvatting van de Bijbel in drie woorden gaat geeft 1 Korinthe 13 drie mooie kernwoorden weer: geloof, hoop en liefde.
Plaats reactie