De extra mijl

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dat staat er niet. Ik laat in het midden of jij niet goed leest of dat ik niet duidelijk formuleer. Maar wat jij schrijft, staat er gewoon niet.

Er staat wel dat ik iets probeer en dat ik van Wim Anker geen dergelijke pogingen zie.

Overigens is 'het goed doen' een tamelijk vaag begrip, wat het gesprek bepaald niet verheldert.
Ik probeer de Bijbel als leidraad te gebruiken. Mijn aanname wat de Schrift dan zegt valt uiteraard te bediscusieren, en te weerleggen door uit de Bijbel andere lijnen aan te dragen.
Helaas gebeurd dat niet.

En en passant worden predikanten weer even weggezet als onkundige onnozelaars die vanaf de kansel dingen roepen over de RK die niet waar zijn. Volgens @DDD dan. Wie, wat en waar en waarom dat dan niet klopt en wat er is gezegd horen we verder niet. Zijn dat de probeersels van @DDD?
Hoe komt het zo goed uit. Het RD schrijft uit onverdachte hoek -in een overigens zorgwekkend artikel- over de kennis van de RKK leer. Aangezien al eerder bleek dat niet voor iedereen de RK-Catechismus een betrouwbare bron is, citeer ik hier maar een predikant van de GGiN.

Dan is daarmee dit punt ook weer netjes afgehandeld, waarbij ik voor de zekerheid nog even opmerk dat het woord onnozelaars of überhaupt de suggestie daarvan volkomen los staat van mijn opmerking.

https://www.rd.nl/kerk-religie/met-boek ... -1.1421599

Los daarvan is het mijns inziens een kwalijke zaak dat ds. Moerkerken zich -volgens ds. Roos dan, ik heb het boek niet gelezen, maar het verbaast mij niets- niet houdt aan de leer van de GG over de beloften. Maar goed, daar is al een aantal boekjes over geschreven.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De extra mijl

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Hoe komt het zo goed uit. Het RD schrijft uit onverdachte hoek -in een overigens zorgwekkend artikel- over de kennis van de RKK leer. Aangezien al eerder bleek dat niet voor iedereen de RK-Catechismus een betrouwbare bron is, citeer ik hier maar een predikant van de GGiN.

Dan is daarmee dit punt ook weer netjes afgehandeld, waarbij ik voor de zekerheid nog even opmerk dat het woord onnozelaars of überhaupt de suggestie daarvan volkomen los staat van mijn opmerking.

https://www.rd.nl/kerk-religie/met-boek ... -1.1421599
Het is je blijkbaar een genoegen om dit te melden. Al begrijp ik weer niet wat je precies wil zeggen.
Los daarvan is het mijns inziens een kwalijke zaak dat ds. Moerkerken zich -volgens ds. Roos dan, ik heb het boek niet gelezen, maar het verbaast mij niets- niet houdt aan de leer van de GG over de beloften. Maar goed, daar is al een aantal boekjes over geschreven.
Dit verheugt mij zeer. Het officiële GG standpunt is een krampachtige poging om de flanken bijeen te houden. Onverstandig wat mij betreft. Ook het standpunt over pleiten op de doop is verblijdend. Mooi dat de auteur gewoon helder is, afgaande op deze recensie.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Het was me inderdaad een genoegen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De extra mijl

Bericht door eilander »

Graag on-topic verder. Over het boek van ds. Moerkerken wordt in een ander topic ook al gesproken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De extra mijl

Bericht door eilander »

eilander schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:De laatste postings zijn redelijk verrassend. Je verhouden tot je seculiere omgeving kan op verschillende manieren. DDD schrijft dat hij dat best redelijk doet, al slaat hij wellicht de plank wel eens mis. Mara doet het ook aardig, omdat ze wel in de wereld is maar er niet echt van. Daarbij zit ze in dezelfde positie als DDD, geeft ze aan. Wim Anker daarentegen stoot alleen maar af van het christelijk geloof.

Ik vraag me af of dat zo is. Het willen begrijpen van het seculiere gedachtegoed, wat een goddeloos gedachtegoed is vraagt om een Bijbelse radicale afwijzing. En dan hoef je de seculiere medemens niet te sparen. Dat doet de Bijbel ook niet. Juist zo'n duidelijke, radicale afwijzing over actuele dingen zoals de regenboogdiscussie wint mensen voor het geloof. Anders wordt het een gevoelig extraatje wat geen dageraad hebben zal. Soms lijkt het dat het refoforumchristendom vandaag ook genoegen neemt met het gevoelige extraatje.

Er is iig veel kameleon christendom. Die nemen de kleur aan van hun omgeving. Er is veel te weinig radicaal christendom. Het " alzo spreekt de HEERE" is vervangen door onze meegaande en afglijdende opvattingen om zo maar acceptabel te blijven als gesprekspartner.
Ik ben oprecht benieuwd naar concrete voorbeelden uit jullie eigen praktijk. Zie mijn vorige posting, ik vind het enorm lastig. Jullie ook?
Volgens mij heb ik nul concrete voorbeelden langs zien komen, na mijn posting
eilander schreef:Dit is voor mij een heel gevoelig punt, en een doorlopende worsteling. Als je echt alleen staat, en ook dagelijks met collega's om tafel moet en ze moet 'winnen' voor je adviezen op zakelijk gebied - dan is het echt moeilijk om ze te wijzen op hun zondagsbesteding, hun vrijetijdsbesteding, hun denken op het gebied van relaties, etc.
Het is niet moeilijk om ze dagelijks tegen je in het harnas te jagen. Het is wel moeilijk om zelfs de kern van het Evangelie duidelijk te maken aan mensen die de Bijbel niet kennen. Dat laatste probeer ik te doen als er aanleiding voor is. En verder geef ik iets door over hoe wij ons leven proberen in te richten naar Gods Woord.
Keihard afwijzen van de leefwijze van een ander durf ik eigenlijk niet. Tenzij (en ook dat maakte ik onlangs mee) iemand openlijk staat te vertellen over zijn leven met dames van lichte zeden die hij soms voor een weekje in huis haalt...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De extra mijl

Bericht door eilander »

eilander schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:De laatste postings zijn redelijk verrassend. Je verhouden tot je seculiere omgeving kan op verschillende manieren. DDD schrijft dat hij dat best redelijk doet, al slaat hij wellicht de plank wel eens mis. Mara doet het ook aardig, omdat ze wel in de wereld is maar er niet echt van. Daarbij zit ze in dezelfde positie als DDD, geeft ze aan. Wim Anker daarentegen stoot alleen maar af van het christelijk geloof.

Ik vraag me af of dat zo is. Het willen begrijpen van het seculiere gedachtegoed, wat een goddeloos gedachtegoed is vraagt om een Bijbelse radicale afwijzing. En dan hoef je de seculiere medemens niet te sparen. Dat doet de Bijbel ook niet. Juist zo'n duidelijke, radicale afwijzing over actuele dingen zoals de regenboogdiscussie wint mensen voor het geloof. Anders wordt het een gevoelig extraatje wat geen dageraad hebben zal. Soms lijkt het dat het refoforumchristendom vandaag ook genoegen neemt met het gevoelige extraatje.

Er is iig veel kameleon christendom. Die nemen de kleur aan van hun omgeving. Er is veel te weinig radicaal christendom. Het " alzo spreekt de HEERE" is vervangen door onze meegaande en afglijdende opvattingen om zo maar acceptabel te blijven als gesprekspartner.
Ik ben oprecht benieuwd naar concrete voorbeelden uit jullie eigen praktijk. Zie mijn vorige posting, ik vind het enorm lastig. Jullie ook?
Volgens mij heb ik nul concrete voorbeelden langs zien komen, na mijn posting
eilander schreef:Dit is voor mij een heel gevoelig punt, en een doorlopende worsteling. Als je echt alleen staat, en ook dagelijks met collega's om tafel moet en ze moet 'winnen' voor je adviezen op zakelijk gebied - dan is het echt moeilijk om ze te wijzen op hun zondagsbesteding, hun vrijetijdsbesteding, hun denken op het gebied van relaties, etc.
Het is niet moeilijk om ze dagelijks tegen je in het harnas te jagen. Het is wel moeilijk om zelfs de kern van het Evangelie duidelijk te maken aan mensen die de Bijbel niet kennen. Dat laatste probeer ik te doen als er aanleiding voor is. En verder geef ik iets door over hoe wij ons leven proberen in te richten naar Gods Woord.
Keihard afwijzen van de leefwijze van een ander durf ik eigenlijk niet. Tenzij (en ook dat maakte ik onlangs mee) iemand openlijk staat te vertellen over zijn leven met dames van lichte zeden die hij soms voor een weekje in huis haalt...
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Ik zie dat ik in het draadje met de vraag van Mara over de zondag hier wel over heb geschreven.

Ik vind het niet lastig. Als je je in zulke dingen kwetsbaar kunt en durft opstellen, dan zal dat denk ik niet leiden tot verwijdering, maar tot verdieping van de relatie met de ander, ook al is die relatie misschien nog zo oppervlakkig.

Het is net als met vloeken en afleidingen daarvan. Als je daar voorzichtig, op een geschikt moment, met tact en humor iets over zegt, dan zie je dat mensen vanzelf rekening gaan houden met 'jouw gevoeligheid' en dat daar zo nu en dan ook een leuk gesprek over ontstaat, waarin je ook iets kunt zeggen over Jezus, voor zover dat jou betreft. Dat is althans mijn eigen ervaring in verschillende gelegenheden.

Als je het dicht bij jezelf houdt, anderen niets verwijt, maar wel deelt wat het met jou doet, dan denk ik dat je een mooi getuigenis geeft van wat jou als christen lief is. Ik kan mij erg moeilijk voorstellen dat daaruit een ruzie ontstaat. Dat kan alleen gebeuren als je als een rechthebbende je verhaal komt halen. Dat is niet de manier waarop wij voor Gods eer hoeven op te komen. Het zou de omgekeerde uitwerking hebben ook. Het zou meer aanleiding geven tot ergernis over Gods goede geboden dan tot zijn eer zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De extra mijl

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik zie dat ik in het draadje met de vraag van Mara over de zondag hier wel over heb geschreven.

Ik vind het niet lastig. Als je je in zulke dingen kwetsbaar kunt en durft opstellen, dan zal dat denk ik niet leiden tot verwijdering, maar tot verdieping van de relatie met de ander, ook al is die relatie misschien nog zo oppervlakkig.

Het is net als met vloeken en afleidingen daarvan. Als je daar voorzichtig, op een geschikt moment, met tact en humor iets over zegt, dan zie je dat mensen vanzelf rekening gaan houden met 'jouw gevoeligheid' en dat daar zo nu en dan ook een leuk gesprek over ontstaat, waarin je ook iets kunt zeggen over Jezus, voor zover dat jou betreft. Dat is althans mijn eigen ervaring in verschillende gelegenheden.

Als je het dicht bij jezelf houdt, anderen niets verwijt, maar wel deelt wat het met jou doet, dan denk ik dat je een mooi getuigenis geeft van wat jou als christen lief is. Ik kan mij erg moeilijk voorstellen dat daaruit een ruzie ontstaat. Dat kan alleen gebeuren als je als een rechthebbende je verhaal komt halen. Dat is niet de manier waarop wij voor Gods eer hoeven op te komen. Het zou de omgekeerde uitwerking hebben ook. Het zou meer aanleiding geven tot ergernis over Gods goede geboden dan tot zijn eer zijn.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, en ik denk dat het bij mij in de praktijk ook zo werkt. Voor mezelf vind ik dat erg karig in elk geval: mensen met de levensstijl en -houding van mijn 'collega's' gaan verloren als ze zich niet bekeren; geef ik iets van die ernst ook door?
Maar goed, als je het niet lastig vindt, is het ook nogal moeilijk om op dezelfde golflengte hierover te praten, ben ik bang.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De extra mijl

Bericht door Wim Anker »

De Schrift zegt dat dit verhaal van @DDD niet klopt.
Al roept hij nog zo hard dat zijn gedrag zo goed is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De extra mijl

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:De Schrift zegt dat dit verhaal van @DDD niet klopt.
Al roept hij nog zo hard dat zijn gedrag zo goed is.
Ik vind het ook te vrijblijvend, maar ben toch benieuwd naar praktijkverhalen. Maak je dit in de praktijk mee, en hoe ga je er dan mee om?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:De Schrift zegt dat dit verhaal van @DDD niet klopt.
Al roept hij nog zo hard dat zijn gedrag zo goed is.
Ik zou graag zien dat je de eerste stelling onderbouwt. En de tweede ook, hoewel ik inderdaad niet zou weten hoe het beter moet.

Los daarvan vind ik jouw toonzetting onchristelijk en ik kan mij goed voorstellen dat als je ongelovige collega's zo te woord staat, zij geen enkele reden zien om hun zaligheid buiten zichzelf te zoeken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De extra mijl

Bericht door eilander »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik zie dat ik in het draadje met de vraag van Mara over de zondag hier wel over heb geschreven.

Ik vind het niet lastig. Als je je in zulke dingen kwetsbaar kunt en durft opstellen, dan zal dat denk ik niet leiden tot verwijdering, maar tot verdieping van de relatie met de ander, ook al is die relatie misschien nog zo oppervlakkig.

Het is net als met vloeken en afleidingen daarvan. Als je daar voorzichtig, op een geschikt moment, met tact en humor iets over zegt, dan zie je dat mensen vanzelf rekening gaan houden met 'jouw gevoeligheid' en dat daar zo nu en dan ook een leuk gesprek over ontstaat, waarin je ook iets kunt zeggen over Jezus, voor zover dat jou betreft. Dat is althans mijn eigen ervaring in verschillende gelegenheden.

Als je het dicht bij jezelf houdt, anderen niets verwijt, maar wel deelt wat het met jou doet, dan denk ik dat je een mooi getuigenis geeft van wat jou als christen lief is. Ik kan mij erg moeilijk voorstellen dat daaruit een ruzie ontstaat. Dat kan alleen gebeuren als je als een rechthebbende je verhaal komt halen. Dat is niet de manier waarop wij voor Gods eer hoeven op te komen. Het zou de omgekeerde uitwerking hebben ook. Het zou meer aanleiding geven tot ergernis over Gods goede geboden dan tot zijn eer zijn.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, en ik denk dat het bij mij in de praktijk ook zo werkt. Voor mezelf vind ik dat erg karig in elk geval: mensen met de levensstijl en -houding van mijn 'collega's' gaan verloren als ze zich niet bekeren; geef ik iets van die ernst ook door?
Maar goed, als je het niet lastig vindt, is het ook nogal moeilijk om op dezelfde golflengte hierover te praten, ben ik bang.
Gisteren toch wel iets moois meegemaakt. In verband met mijn afscheid van m'n huidige werkkring had ik gehoopt en gebeden toch nog een keer gelegenheid te vinden om iets door te mogen geven van de Bijbelse boodschap.
Die gelegenheid kwam onverwachts: een collega vond het wel bijzonder dat ik in een niet-christelijke omgeving toch voor mijn principes uitkwam, en anderzijds met alle mensen kon samenwerken zelfs al geven ze uiting aan een zeer onchristelijke leefwijze.
Op zichzelf mooi om te horen, maar ik heb gezegd dat ik er toch wel wat anders over dacht. Namelijk dat ik naar mijn mening te weinig heb doorgegeven van waar het nu eigenlijk om gaat.
Dat het geen hobby is, die je wel of niet leuk vindt. Dat ik niemand kan dwingen, maar niettemin vind dat iedereen God zou moeten dienen. Enzovoorts.
Een gesprek van zo'n drie kwartier met de collega's gehad over waar het om draait in de Bijbel. Enerzijds merk je oppervlakkigheid: elke dag plezier hebben is belangrijk, en als je geen gekke dingen doet heb je toch een leuk leven gehad.
Anderzijds ook wel een leegte, en een onbevredigend gevoel. Zijn we dan per toeval op deze wereld gekomen, en heeft het allemaal verder geen zin om hier te zijn? Tja... Onkunde, en niet echt nadenken over wezenlijke vragen.
Je merkt dat er echt weerstand ontstaat op het moment dat het gaat over de Bijbelse boodschap van zonde en genade. Het gaat niet om 'als je maar netjes geleefd hebt, komt het goed' maar 'zelfs voor iemand die zijn leven verknoeid heeft, is er vergeving te krijgen'. Wat is dán het criterium, vroegen ze. Alleen het geloof in Jezus.
Ik hoop en bid dat het toch iets mag uitwerken.
Ik vertel dit verhaal niet om te laten zien hoe goed ik het doe (dat vind ik maar ten dele - en inderdaad ligt 'een goed gevoel' dan toch wel op de loer helaas). Maar wel om een voorbeeld te laten horen over hoe lastig de praktijk is.
@huisman en @Wim Anker geven er geen voorbeelden van, dat vind ik jammer.
En tenslotte is het voor mij een bewijs dat de Heere het gebed verhoort, zodat er aanleiding ontstond om hierover te praten. Ze vonden het 'een interessant onderwerp om over te praten'...
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: De extra mijl

Bericht door Vorst »

Dat is mooi om te horen. En ik kan me voorstellen dat het moedgevend is. Zo zie je maar dat God je echt niet zomaar laat zitten met dergelijke vragen. Overigens vind ik dat je ook weer op moet passen niet te krampachtig te zijn over het 'goede gevoel': dit is duidelijk iets dat je als goed ervaart wat je van God krijgt. Wees daar dan ook enthousiast over en laat het je opbouwen. God werkt ook gewoon 'simpel' aan de heiligmaking in je leven hoor!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De extra mijl

Bericht door Mara »

DDD schreef: Het is net als met vloeken en afleidingen daarvan. Als je daar voorzichtig, op een geschikt moment, met tact en humor iets over zegt, dan zie je dat mensen vanzelf rekening gaan houden met 'jouw gevoeligheid' en dat daar zo nu en dan ook een leuk gesprek over ontstaat, waarin je ook iets kunt zeggen over Jezus, voor zover dat jou betreft. Dat is althans mijn eigen ervaring in verschillende gelegenheden.
Soms hoef je niets te zeggen. Laatst liet iemand een knetterende vloek vallen in mijn bijzijn. Hij keek naar me en zei: o sorry, ik denk dat ik je nu gekwetst heb, het was er uit voor ik er erg in had. Ik zal proberen er voortaan goed op te letten.
Ik zei tegen hem, weet je dat ik weleens een vloek in me op voelde wellen toen er iets erg gebeurde? Hij bleef binnen, maar hij zat wel vooraan in mijn gedachten. Niemand die het gehoord heeft, maar God wel.
Daarmee zeg je - hoop ik - dat je als christen niks beter bent in feite. Zo'n zelfde verwensing in je hart kan leven en het Genade is als deze er niet uit komt. Hoeveel zonden koesteren we niet en worden we voor de uitbraak ervan nog bewaard?
eilander schreef:Ik hoop en bid dat het toch iets mag uitwerken.
Ik vertel dit verhaal niet om te laten zien hoe goed ik het doe (dat vind ik maar ten dele - en inderdaad ligt 'een goed gevoel' dan toch wel op de loer helaas). Maar wel om een voorbeeld te laten horen over hoe lastig de praktijk is.
Ja mooi. En je weet nooit hoe dit veel later nog eens bij iemand naar boven komt. Misschien als jij er niet meer bent.
De slogan van de EO was in de jaren '90: wij hebben een Woord voor de wereld.
Maar vraagt de wereld hier naar?

En betekent dit dat je nu in een nieuwe baan gaat beginnen? Iets anders? Promotie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De extra mijl

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
DDD schreef: Het is net als met vloeken en afleidingen daarvan. Als je daar voorzichtig, op een geschikt moment, met tact en humor iets over zegt, dan zie je dat mensen vanzelf rekening gaan houden met 'jouw gevoeligheid' en dat daar zo nu en dan ook een leuk gesprek over ontstaat, waarin je ook iets kunt zeggen over Jezus, voor zover dat jou betreft. Dat is althans mijn eigen ervaring in verschillende gelegenheden.
Soms hoef je niets te zeggen. Laatst liet iemand een knetterende vloek vallen in mijn bijzijn. Hij keek naar me en zei: o sorry, ik denk dat ik je nu gekwetst heb, het was er uit voor ik er erg in had. Ik zal proberen er voortaan goed op te letten.
Ik zei tegen hem, weet je dat ik weleens een vloek in me op voelde wellen toen er iets erg gebeurde? Hij bleef binnen, maar hij zat wel vooraan in mijn gedachten. Niemand die het gehoord heeft, maar God wel.
Daarmee zeg je - hoop ik - dat je als christen niks beter bent in feite. Zo'n zelfde verwensing in je hart kan leven en het Genade is als deze er niet uit komt. Hoeveel zonden koesteren we niet en worden we voor de uitbraak ervan nog bewaard?
eilander schreef:Ik hoop en bid dat het toch iets mag uitwerken.
Ik vertel dit verhaal niet om te laten zien hoe goed ik het doe (dat vind ik maar ten dele - en inderdaad ligt 'een goed gevoel' dan toch wel op de loer helaas). Maar wel om een voorbeeld te laten horen over hoe lastig de praktijk is.
Ja mooi. En je weet nooit hoe dit veel later nog eens bij iemand naar boven komt. Misschien als jij er niet meer bent.
De slogan van de EO was in de jaren '90: wij hebben een Woord voor de wereld.
Maar vraagt de wereld hier naar?

En betekent dit dat je nu in een nieuwe baan gaat beginnen? Iets anders? Promotie?
Vraag jij er naar, vraag ik naar naar, er is niemand die God zoekt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie