De extra mijl

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De extra mijl

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ik begrijp niet wat je met de laatste zin bedoelt.
Ik zeg het net zo omfloerst als jij. ;)
eilander schreef:En ja, in mijn beleving neemt de absolute onkunde toe.
Mijn beleving of mijn omgeving?
eilander schreef:We hebben nu de generatie waarvan ook grootouders niet meer kerkelijk waren.
Dat ben ik met je eens. Als ik de broers en zussen van mijn vader zag, allemaal hetzelfde opgevoed, maar de meesten van het gezin hadden het te nauw en te beklemmend gevonden en zijn opgewekt gereformeerd geworden.
Hun kinderen - mijn nichten en neven - zijn nog verder mee afgegleden, omdat de kerk ook gemoderniseerd is. Vervolgens is het opgroeiende geslacht dan nog wel gedoopt, maar doen intussen nergens meer aan
Het boek De eeuw van mijn vader is voor mij heel herkenbaar!
eilander schreef:maar het benauwt mij wel om (in mijn geval tijdelijk) in een omgeving te werken waar ik geen enkele christen ontmoet.
Mijn vader werkte een tijdlang in de havens - ik heb het nu over de jaren 50 en 60 - en de enige collega met wie hij over de Bijbel of het geloof kon praten, was een R.K. man.
Dat was toen dus ook al. Hij is zelfs ontslagen (is later teruggedraaid) omdat hij weigerde op zondag te werken. Toen het ontslag teruggedraaid werd, werd hij getreiterd en vernederd door sommige collega's. Hij werd een onderkruiper en verrader genoemd.
Mijn vader heeft het stil ondergaan en er een biddende zaak van gemaakt. Het duurde echter best wel lang voordat de verandering kwam.
M.a.w. de Heere brengt ons wel eens op plaatsen, ook met ons werk, waar we eigenlijk liever niet willen zijn.
Ik bedoel, Naomi woonde ook in een heidens land en keerde terug met haar heidense schoondochter, maar ze was wel een moeder in het geslacht waaruit de Heere Jezus geboren werd!
En als ik van bepaalde christenen die mooie verhalen hoor, dat ze zulke fijne gesprekken hebben in de trein, op hun werk, in de campingkantine. Ik herken het niet. Er is geen behoefte aan Gods Woord.
Ik werk bij mensen die aan het einde van hun leven zijn gekomen, ze zijn vaak verhard en verbitterd. Je kunt er nauwelijks een woord kwijt. Als ik vraag of ik voor hen mag bidden, wijzen ze dat beslist van de hand.
Mijn schoondochter die op een zknsafd. werkt waar zeer ernstig zieken verpleegd worden, ervaart dat ook. Zij ging met veel optimisme aan het werk, maar evangeliseren is er echt niet bij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De extra mijl

Bericht door Ad Anker »

Nee eilander. Dat klopt. Natuurlijk ben ik niet dagelijks mijn omgeving aan het wijzen op hun zonden. Maar wat ik hier bespeur is een soort meebeleven en een doorgeschoten begrip voor het seculiere denken. En als dat scherp afgewezen wordt is dat afstotend, zo zegt men. De oorzaak is dan ook duidelijk. Je bent een vreemdeling in 2017. Laat mij dat maar zijn.
Ik geloof geeneens in een soort boetepreken. Ik geloof meer in het voor leven en uitleggen waarom je bepaalde beslissingen neemt. En dat mag soms duidelijker. Ook bij Jinek en DWDD. Al respecteer ik van der Staaij enorm. Het rechtzinnig overal tegen zijn en daar een nieuwe wet van maken is aan mij ook niet besteed.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:De laatste postings zijn redelijk verrassend. Je verhouden tot je seculiere omgeving kan op verschillende manieren. DDD schrijft dat hij dat best redelijk doet, al slaat hij wellicht de plank wel eens mis. Mara doet het ook aardig, omdat ze wel in de wereld is maar er niet echt van. Daarbij zit ze in dezelfde positie als DDD, geeft ze aan. Wim Anker daarentegen stoot alleen maar af van het christelijk geloof.

Ik vraag me af of dat zo is. Het willen begrijpen van het seculiere gedachtegoed, wat een goddeloos gedachtegoed is vraagt om een Bijbelse radicale afwijzing. En dan hoef je de seculiere medemens niet te sparen. Dat doet de Bijbel ook niet. Juist zo'n duidelijke, radicale afwijzing over actuele dingen zoals de regenboogdiscussie wint mensen voor het geloof. Anders wordt het een gevoelig extraatje wat geen dageraad hebben zal. Soms lijkt het dat het refoforumchristendom vandaag ook genoegen neemt met het gevoelige extraatje.
Ik vind niet dat ik dit heb gezegd of geïmpliceerd. Misschien is Wim Anker wel heel wervend in zijn levensinstelling en werkhouding richting mensen in zijn omgeving. Ik had het over één specifiek onderwerp, namelijk het serieus nemen van de vragen uit de huidige mainstreamcultuur aan orthodoxe christenen en het respect voor forumdeelnemers die in zijn ogen daarin teveel meegaan.

En ik heb al helemaal niet geschreven dat ik 'dat best redelijk doe'. Het idee.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Jij begrijpt Isala ongetwijfeld beter. En wat heerlijk dat DIA zich voor deze keer niet aan zijn eigen principes houdt Afbeelding
Jawel, ik begrijp het en herken het ook wel.
Het kan zijn dat je in je eigen familie, ja zelfs gezin, alleen komt te staan, omdat je bent gaan geloven, of anders bent gaan geloven.
De vijandschap komt in de regel niet zo van buitenstaanders - zoals jij ook al eerder zei - je krijgt vaker respect.
Nee, het zijn de medegelovigen, maar die er heel anders (zeg losser) in staan.
Dan kun je twee dingen doen, meebuigen met hen en je eigen principes opzij zetten, of dat gewoon echt niet kunnen doen, omdat de Heere dat van ons vraagt. Ik denk dat Isala dit bedoelde.
Dit heb ik ook wel meegemaakt in onze familie. Zij zien geen bezwaren om na de kerkdienst meteen door te rijden naar het strand om daar de rest van de zondag door te brengen.
Of de kerkdienst smiddags over te slaan, vanwege een gezellige bbq.
Als jij dan voor de uitnodiging bedankt, vriendelijk!, zonder enige vorm van betweterij, komt de vijandschap wel boven ja. Want dan ben je een kwezel, doe niet zo moeilijk.
Ik werk bij oudere mensen die vrijwel allemaal "nergens aan doen". Maar ik ontvang daar meer respect dan bij sommige familieleden van een bepaalde kerkelijke richting.
Dus nee DDD, het ligt niet aan Isala, zij verheft zich niet boven de ander.
Een dominee zei eens: de scheidslijn van de vijandschap komt soms door je eigen gezin te lopen.
Hij had dit zelf ook moeten ervaren.
Kortweg, de meeste vijandschap komt van de godsdienst.
Die zeggen: je moet gewoon geloven en het hoeft allemaal echt niet zo nauw en zwaar hoor.
Ik hoop dat ik e.e.a. verduidelijkt heb?
Ook in deze situatie heb je zelf veel invloed op hoe mensen op je reageren, en nog meer invloed op jouw reactie daarop. Mijn hoofdpunt was dat niet alle vijandschap verband houdt met de zelfverloochening die Jezus van ons vraagt. Soms is ergernis ook gewoon verbonden aan onze eigen domme houding, en dat komt bij mij natuurlijk ook voor, ook op dit forum geldt dat trouwens. Je kunt gelijk hebben, maar door de manier van formuleren bij bepaalde mensen veel irritatie geven.

Ik heb niet geschreven dat 'het aan Isala ligt'. Ik heb wel geschreven dat je zoiets zeker niet moet uitsluiten, en dat het goed is om daar een professional in te laten meedenken. Ik begrijp niet goed hoe jij op basis van de beschikbare informatie zo zeker kunt weten dat haar persoonlijkheid hierin geen rol speelt.

Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar in alle conflicten die ik ooit heb gehad, speelde mijn eigen houding een rol. Soms wellicht meer, soms wellicht minder dan ik zelf besefte. Maar veel mensen, waaronder ik zelf, hebben eerder de neiging om de ander de schuld te geven dan om zichzelf wat nader te onderzoeken. Dat is waar ik mij tegen verzet. En zeker als dat dan als een bewijs van onze dagelijkse bekering wordt gezien.

Natuurlijk kan er vijandschap zijn, zelfs in het eigen gezin. Maar het gaat niet aan om dat als teken van rechtzinnigheid te zien en zelfs al dan niet bewust te cultiveren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De extra mijl

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Tenslotte reageer ik nog op wat Wim Anker zegt. Ook daar heb ik even over nagedacht. Het is mogelijk dat ik meer dan goed is, beïnvloed ben door de seculiere cultuur. Ik doe in ieder geval mijn best daarvan kennis te nemen en mij daar op een intellectueel en bijbels verantwoorde manier toe te verhouden. Ik heb nooit gezien dat Wim Anker daar ook een poging toe doet. Ik kan mij dan ook voorstellen dat hij mij daar niet altijd in kan volgen, ook weer in beide aspecten.

Toch is het mijns inziens de roeping van christenen om anderen serieus te nemen, en ook de vragen van onze tijd, voor zover je daarvoor ook het verstand gekregen hebt. De houding van Wim Anker heeft al veel mensen afgestoten van het christelijk geloof, alsof dat verouderd en stompzinnig zou zijn. Ik geloof niet dat deze houding goed is. Maar ik sluit daarmee niet uit, dat ik op punten de plank missla.

Het is mijns inziens echter beter de plank op sommige punten mis te slaan, dan in onnozele eigenwijsheid of onvermogen het gesprek met anderen te blokkeren.
Mijn samenvatting was gebaseerd op deze uitspraken. Volgens mij lees ik dan toch dat jij het best redelijk doet en dat Wim afstoot. DDD toch...
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Dat staat er niet. Ik laat in het midden of jij niet goed leest of dat ik niet duidelijk formuleer. Maar wat jij schrijft, staat er gewoon niet.

Er staat wel dat ik iets probeer en dat ik van Wim Anker geen dergelijke pogingen zie.

Overigens is 'het goed doen' een tamelijk vaag begrip, wat het gesprek bepaald niet verheldert.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De extra mijl

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Ik vraag me af of dat zo is. Het willen begrijpen van het seculiere gedachtegoed, wat een goddeloos gedachtegoed is vraagt om een Bijbelse radicale afwijzing. En dan hoef je de seculiere medemens niet te sparen. Dat doet de Bijbel ook niet. Juist zo'n duidelijke, radicale afwijzing over actuele dingen zoals de regenboogdiscussie wint mensen voor het geloof. Anders wordt het een gevoelig extraatje wat geen dageraad hebben zal. Soms lijkt het dat het refoforumchristendom vandaag ook genoegen neemt met het gevoelige extraatje.
Een belangrijke vraag is hoe je radicaal afwijst. Om de menselijke relatie in stand te houden is het belangrijk om niet op een lompe en afstotende wijze je mening over zaken te geven.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De extra mijl

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dat staat er niet. Ik laat in het midden of jij niet goed leest of dat ik niet duidelijk formuleer. Maar wat jij schrijft, staat er gewoon niet.

Er staat wel dat ik iets probeer en dat ik van Wim Anker geen dergelijke pogingen zie.

Overigens is 'het goed doen' een tamelijk vaag begrip, wat het gesprek bepaald niet verheldert.
Ik probeer de Bijbel als leidraad te gebruiken. Mijn aanname wat de Schrift dan zegt valt uiteraard te bediscusieren, en te weerleggen door uit de Bijbel andere lijnen aan te dragen.
Helaas gebeurd dat niet.

En en passant worden predikanten weer even weggezet als onkundige onnozelaars die vanaf de kansel dingen roepen over de RK die niet waar zijn. Volgens @DDD dan. Wie, wat en waar en waarom dat dan niet klopt en wat er is gezegd horen we verder niet. Zijn dat de probeersels van @DDD?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De extra mijl

Bericht door Isala »

DDD schreef:
Maar heb je dan ook geen idee wat het misverstand bij Isala of mij is?
Het misverstand is volgens mij dat jij een psychologisch etiket plakt op wat iemand als druk (om het geloof) kan er ervaren.
Als iemand genegeerd of buitengesloten wordt, ligt dat volgens jou veelal aan de gelovige persoon zelf, want hij/zij reageert dan vanuit minderwaardigheidsgevoelens. Zo komt jouw schrijven op mij over.
Daar ben ik het absoluut mee oneens.

Verder reageren hier de meeste mensen, vanuit een christelijk thuisfront. Heel begrijpelijk.
Maar dat is niet bij iedereen zo op dit forum.
Als je in een huis leeft met mensen die niet in God geloven (ouders, partner, schoonouders), en jij wel, dan komt daar altijd vijandschap op af. Als dat niet zo is, dat zit er iets niet goed. De satan gaat rond als een briesende leeuw. We hoeven er dus niet op te rekenen dat hij toevallig ons huis over zal slaan. Bovendien zijn we daar door de Heere Jezus voor gewaarschuwd, en Hij vraagt ons eerst de kosten te berekenen voordat we de keuze maken Hem te volgen. Dat impliceert dat moeilijkheden en weerstand een logisch gevolg zijn van het volgen van de Heere. (Lukas 14 vanaf vers 25)
Hoe jij als gelovige daarmee omgaat, dat is nu juist wat we moeten leren.
Wanneer moet je spreken, en wanneer je mond houden? Wat als je wordt buitengesloten of genegeerd, wat doe je daarmee? Geef je toe aan je gevoelens van boosheid of teleurstelling, of vraag je aan de Heere om zachtmoedigheid en nederigheid? Hoe ga je om met de dagelijkse zaken, bv opvoeding van kinderen, besteding van financiën of omgang met vrienden? Of gevoelens van eenzaamheid?
Tegenstand in die keuzes komt vanzelf, het kan niet uitblijven. Van de Heere leren hoe je daar mee om moet gaan, dat is de opdracht. Reken maar dat dat niet altijd prettig is voor je vlees, maar als de Heere het je leert is het wel het meest zegenrijk.
Uiteraard ben je geen slachtoffer als gelovige binnen een gezin. Nee een door Gods genade, geredde zondaar. Dan ben je niet zielig!
Echter de consequenties van het volgen van Christus zijn niet altijd simpel. En als dat moeilijk is kun je beter eerst met de predikant of geloofsgenoten praten/bidden, dan voor een onderzoek naar de psychiater te stappen.

Een aanrader is het boek: De navolging van Christus van Thomas á Kempis.
Hora est!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De extra mijl

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dat staat er niet. Ik laat in het midden of jij niet goed leest of dat ik niet duidelijk formuleer. Maar wat jij schrijft, staat er gewoon niet.

Er staat wel dat ik iets probeer en dat ik van Wim Anker geen dergelijke pogingen zie.

Overigens is 'het goed doen' een tamelijk vaag begrip, wat het gesprek bepaald niet verheldert.
Ik probeer de Bijbel als leidraad te gebruiken. Mijn aanname wat de Schrift dan zegt valt uiteraard te bediscusieren, en te weerleggen door uit de Bijbel andere lijnen aan te dragen.
Helaas gebeurd dat niet.

En en passant worden predikanten weer even weggezet als onkundige onnozelaars die vanaf de kansel dingen roepen over de RK die niet waar zijn. Volgens @DDD dan. Wie, wat en waar en waarom dat dan niet klopt en wat er is gezegd horen we verder niet. Zijn dat de probeersels van @DDD?
Dat heeft hij niet geschreven. Je moet goed lezen. :humhihi
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De extra mijl

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dat staat er niet. Ik laat in het midden of jij niet goed leest of dat ik niet duidelijk formuleer. Maar wat jij schrijft, staat er gewoon niet.

Er staat wel dat ik iets probeer en dat ik van Wim Anker geen dergelijke pogingen zie.

Overigens is 'het goed doen' een tamelijk vaag begrip, wat het gesprek bepaald niet verheldert.
Ik probeer de Bijbel als leidraad te gebruiken. Mijn aanname wat de Schrift dan zegt valt uiteraard te bediscusieren, en te weerleggen door uit de Bijbel andere lijnen aan te dragen.
Helaas gebeurd dat niet.

En en passant worden predikanten weer even weggezet als onkundige onnozelaars die vanaf de kansel dingen roepen over de RK die niet waar zijn. Volgens @DDD dan. Wie, wat en waar en waarom dat dan niet klopt en wat er is gezegd horen we verder niet. Zijn dat de probeersels van @DDD?
Dat heeft hij niet geschreven. Je moet goed lezen. :humhihi
DDD schreef:En wat het laatste betreft, wat je in het bericht zegt: onkunde is geen vijandschap. Ik kom hier op het forum ook de onnozelste opvattingen tegen over bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk. Die hoor ik soms zelfs in preken terug. Als voorgangers in de Gereformeerde Gemeenten al niet eens weten wat medechristenen ongeveer vinden, dan vind ik het wel een beetje ongepast om buitenkerkelijken hun onkunde te verwijten. Er zullen ook onderwerpen zijn waarover wij zelf onkundig zijn.
Wat staat hier dan wel volgens jouw?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Ik moet soms ook werken, en al ben ik eigen baas, er zijn grenzen aan mijn beschikbaarheid.

Maar de misverstanden over de RKK heb ik elders op dit forum uitgebreid gemotiveerd. Dat ga ik dus niet nog een keer doen. En verder houd ik niet van onaardige op de persoon gespeelde taalgrapjes. Want van onkundige onnozelaars heb ik niet gesproken, en zeker niet in dit verband. Je haalt mijn woorden geregeld geheel uit hun verband. Het is leuk om de ander als een intellectueel warhoofd af te schilderen, maar netjes is het niet.

Gelukkig is het niet ingewikkeld om te zien dat wat je schrijft niet klopt.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Isala schreef:
DDD schreef:
Maar heb je dan ook geen idee wat het misverstand bij Isala of mij is?
Het misverstand is volgens mij dat jij een psychologisch etiket plakt op wat iemand als druk (om het geloof) kan er ervaren.
Als iemand genegeerd of buitengesloten wordt, ligt dat volgens jou veelal aan de gelovige persoon zelf, want hij/zij reageert dan vanuit minderwaardigheidsgevoelens. Zo komt jouw schrijven op mij over.
Daar ben ik het absoluut mee oneens.

Verder reageren hier de meeste mensen, vanuit een christelijk thuisfront. Heel begrijpelijk.
Maar dat is niet bij iedereen zo op dit forum.
Als je in een huis leeft met mensen die niet in God geloven (ouders, partner, schoonouders), en jij wel, dan komt daar altijd vijandschap op af. Als dat niet zo is, dat zit er iets niet goed. De satan gaat rond als een briesende leeuw. We hoeven er dus niet op te rekenen dat hij toevallig ons huis over zal slaan. Bovendien zijn we daar door de Heere Jezus voor gewaarschuwd, en Hij vraagt ons eerst de kosten te berekenen voordat we de keuze maken Hem te volgen. Dat impliceert dat moeilijkheden en weerstand een logisch gevolg zijn van het volgen van de Heere. (Lukas 14 vanaf vers 25)
Hoe jij als gelovige daarmee omgaat, dat is nu juist wat we moeten leren.
Wanneer moet je spreken, en wanneer je mond houden? Wat als je wordt buitengesloten of genegeerd, wat doe je daarmee? Geef je toe aan je gevoelens van boosheid of teleurstelling, of vraag je aan de Heere om zachtmoedigheid en nederigheid? Hoe ga je om met de dagelijkse zaken, bv opvoeding van kinderen, besteding van financiën of omgang met vrienden? Of gevoelens van eenzaamheid?
Tegenstand in die keuzes komt vanzelf, het kan niet uitblijven. Van de Heere leren hoe je daar mee om moet gaan, dat is de opdracht. Reken maar dat dat niet altijd prettig is voor je vlees, maar als de Heere het je leert is het wel het meest zegenrijk.
Uiteraard ben je geen slachtoffer als gelovige binnen een gezin. Nee een door Gods genade, geredde zondaar. Dan ben je niet zielig!
Echter de consequenties van het volgen van Christus zijn niet altijd simpel. En als dat moeilijk is kun je beter eerst met de predikant of geloofsgenoten praten/bidden, dan voor een onderzoek naar de psychiater te stappen.

Een aanrader is het boek: De navolging van Christus van Thomas á Kempis.
Ik heb het niet gehad over een onderzoek bij een psychiater, maar over een gesprek met een buitenstaander, zoals bijvoorbeeld een psycholoog. Ik begrijp niet waarom je er zo bevreesd voor bent om een derde te laten meekijken in conflicten. Wij moeten niet zomaar overal de duivel de schuld van geven. Heel veel onenigheid en ongemakken zijn het gevolg van onze eigen tekortkomingen. Ik sluit mijzelf daarbij in. De allergische reacties van de gebroeders Anker op mij komen ook niet uit de lucht vallen, ook al zijn ze mijns inziens niet op feiten gebaseerd. Waarmee we niet alles van een ander goed hoeven te praten, trouwens.

Als jij het er absoluut mee oneens bent dat veel conflicten samenhangen met de personen in kwestie, dan zul je tot je dood niet kunnen uitsluiten dat je jouw eigen rol daarin niet goed ziet. De bijbel zegt dat ons hart arglistig is. Dat geldt wel in het bijzonder op dit punt.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De extra mijl

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: Ik probeer de Bijbel als leidraad te gebruiken. Mijn aanname wat de Schrift dan zegt valt uiteraard te bediscusieren, en te weerleggen door uit de Bijbel andere lijnen aan te dragen.
Een groot aantal onderwerpen wordt niet besproken in de Bijbel. Logisch ook, de tekst van de Bijbel is minimaal 1900 jaar oud. Dit betekent dat je hiervoor automatisch bent teruggeworpen op interpretatie van de Bijbel.
En en passant worden predikanten weer even weggezet als onkundige onnozelaars die vanaf de kansel dingen roepen over de RK die niet waar zijn. Volgens @DDD dan. Wie, wat en waar en waarom dat dan niet klopt en wat er is gezegd horen we verder niet. Zijn dat de probeersels van @DDD?
Ik deel de mening van DDD, waarbij ik de opmerking plaats dat hij nergens spreekt over onkundige onnozelaars. Dat zijn louter jouw woorden.

De tijd dat de Rooms-Katholieke kerk een tegenstander was, ligt achter ons. En natuurlijk zijn er leerstellingen die ik niet onderschrijf, maar dat wil niet zeggen dat de Rooms-Katholieke kerk niet een deel van hetzelfde lichaam is. Sommige predikanten doen nog of de paus de antichrist is en dat de Rooms-Katholieke kerk en diens leeropvattingen bestreden moeten worden. De kerk is maatschappelijke gezien gemarginaliseerd en daarom hebben we elkaar als christenen nodig om o.a. onze gedeelde ethische opvattingen te maatschappelijk te delen. Dit neemt overigens niet weg dat je onderling met elkaar goede gesprekken moet voeren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De extra mijl

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:En natuurlijk zijn er leerstellingen die ik niet onderschrijf, maar dat wil niet zeggen dat de Rooms-Katholieke kerk niet een deel van hetzelfde lichaam is.
Veel van wat je zegt kan ik vatten, maar hierin niet. Juist de leerstellingen weerspiegelen dat het met de prediking, met de sacramenten en met de tucht binnen de RK niet goed zit.

Dat het debat sinds de Reformatie een stuk aangenamer is, wil nog niet zeggen dat de Roomse Kerk deel is aan hetzelfde lichaam. Geenszins. Hooguit dat er op individueel niveau over deelname aan het lichaam gesproken kan worden, net zoals dat geldt voor veel protestantse denominaties.
Plaats reactie