Prediking

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Marion schreef:
DDD schreef:Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Is dat zo? Ik hoor over het algemeen gedegen voorbereide preken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meesten maken werk van hun preken.
En de opleiding bied daarin ook veel goeds!
Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft.
Wat een trieste reactie. Schaam je!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

Wordt een preek door DDD niet teveel gezien als een lezing over een vakinhoudelijk onderwerp? Dan mag je best zeggen: mwah, er zat weinig nieuws bij.
Een preek is de aanbieding van de zaligheid in en door Christus. En ik weet ook wel dat de Heere Zelf zegt dat uit de schat van het Woord oude en nieuwe dingen voortgebracht moeten worden. Maar ik begrijp toch werkelijk niet hoe je van deze aanbieding durft te zeggen: hij heeft vandaag maar weinig te melden.
En dan terloops nog even aanhalen dat een vrijzinnige prediker wél goede preken kan houden. Biedt hij of zij ook Christus aan, word je daar tot bekering en geloof vermaand?!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Jeremiah »

DDD schreef:
Marion schreef:
DDD schreef:Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Is dat zo? Ik hoor over het algemeen gedegen voorbereide preken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meesten maken werk van hun preken.
En de opleiding bied daarin ook veel goeds!
Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft.
...en toen kwam de Geest erbij. En toen sloegen er ineens een paar woorden van de preek naar binnen omdat de Koning van de Kerk -Wiens gedachten hoger zijn dan onze gedachten- dat zo wilde. En toen werd die matige, slecht voorbereide preek ineens onvergetelijk!

"Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ad Anker »

DDD kiest inderdaad soms voor een wat provocerende toon. De posting waar ik op reageerde kan echt niet. Anoniem hier predikanten beschuldigen dat ze ambtonwaardig op de preekstoel staan is gewoon niet eerlijk en onjuist. En dat zegt iets over de persoon die zoiets op het forum zegt. Later zegt hij weer dat er ook predikanten in de GG zijn die uitstekende preken maken. Dus dat is wel zo veilig. Elk voorbeeld dat je aan zal dragen (wat ik natuurlijk niet ga doen) zal dan juist een dominee zijn die wel werk maakt van zijn preken en niet zondagochtend om 9 uur de psalmen nog verzint. Zo blijf je bezig. En eerlijk gezegd maakt dat het forum levendig. Maar wel met de geur van de dood.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Moderamen »

Ik denk wel dat het een feit is dat er verschil zit tussen preekvoorbereidingen. In die zin kan in DDD wel volgen. Uit zijn postings ontstaan tenminste discussies en dat in een vakantieperiode.

Sommige predikers, en luisteraars, preken graag in de stijl van "er is een volk dat dit..." "er is een volk dat dat...", wat niet perse uit de tekst valt te halen. Zulke preken hebben minder voorbereiding nodig, aangezien er dan minder lessen uit de tekst zelf overblijven. Daarmee wil ik niet zeggen dat die preken slecht zijn.
Andere predikers halen meer zakelijke lessen uit de tekst, dan moet je soms erg diep graven en dat kan voorbereiding kosten. Al heb je daarvoor ook verklaringen. Daarmee wil ik niet zeggen dat die preken beter zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ad Anker »

Moderamen schreef:Ik denk wel dat het een feit is dat er verschil zit tussen preekvoorbereidingen. In die zin kan in DDD wel volgen. Uit zijn postings ontstaan tenminste discussies en dat in een vakantieperiode.

Sommige predikers, en luisteraars, preken graag in de stijl van "er is een volk dat dit..." "er is een volk dat dat...", wat niet perse uit de tekst valt te halen. Zulke preken hebben minder voorbereiding nodig, aangezien er dan minder lessen uit de tekst zelf overblijven. Daarmee wil ik niet zeggen dat die preken slecht zijn.
Andere predikers halen meer zakelijke lessen uit de tekst, dan moet je soms erg diep graven en dat kan voorbereiding kosten. Al heb je daarvoor ook verklaringen. Daarmee wil ik niet zeggen dat die preken beter zijn.
Natuurlijk snap ik dat onderscheid. Dat klopt ook gewoon. Daarom is het zo raadzaam om de preken van de ouden te lezen. Hellenbroek bijvoorbeeld. Wat een Schriftuitleg. Bij sommige predikanten ligt de focus meer op de bevinding waardoor de Schriftuitleg minder is. Maar dat is een keuze vanuit hun hart, geen luiigheid. En daarom is de genoemde posting onterecht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

Suggestieve opmerkingen en opmerkingen op de persoon zijn niet toegestaan. Daarom heb ik hier wat berichten verwijderd.
Discussieer inhoudelijk en niet op de persoon, a.u.b.; anders gaat het topic weer op slot.

Uw moderator.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door John Galt »

Ad Anker schreef:
Moderamen schreef:Ik denk wel dat het een feit is dat er verschil zit tussen preekvoorbereidingen. In die zin kan in DDD wel volgen. Uit zijn postings ontstaan tenminste discussies en dat in een vakantieperiode.

Sommige predikers, en luisteraars, preken graag in de stijl van "er is een volk dat dit..." "er is een volk dat dat...", wat niet perse uit de tekst valt te halen. Zulke preken hebben minder voorbereiding nodig, aangezien er dan minder lessen uit de tekst zelf overblijven. Daarmee wil ik niet zeggen dat die preken slecht zijn.
Andere predikers halen meer zakelijke lessen uit de tekst, dan moet je soms erg diep graven en dat kan voorbereiding kosten. Al heb je daarvoor ook verklaringen. Daarmee wil ik niet zeggen dat die preken beter zijn.
Natuurlijk snap ik dat onderscheid. Dat klopt ook gewoon. Daarom is het zo raadzaam om de preken van de ouden te lezen. Hellenbroek bijvoorbeeld. Wat een Schriftuitleg. Bij sommige predikanten ligt de focus meer op de bevinding waardoor de Schriftuitleg minder is. Maar dat is een keuze vanuit hun hart, geen luiigheid. En daarom is de genoemde posting onterecht.
Ik ben leraar van beroep. Ik kan mijn les goedv voorbereiden, maar ook volleuteren. Dat verschil hoor je. Zo hoor je dat ook bij een preek of een lezing. Is het knip- en plakwerk of is er over nagedacht?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door John Galt »

John Galt schreef:
Ad Anker schreef:
Moderamen schreef:Ik denk wel dat het een feit is dat er verschil zit tussen preekvoorbereidingen. In die zin kan in DDD wel volgen. Uit zijn postings ontstaan tenminste discussies en dat in een vakantieperiode.

Sommige predikers, en luisteraars, preken graag in de stijl van "er is een volk dat dit..." "er is een volk dat dat...", wat niet perse uit de tekst valt te halen. Zulke preken hebben minder voorbereiding nodig, aangezien er dan minder lessen uit de tekst zelf overblijven. Daarmee wil ik niet zeggen dat die preken slecht zijn.
Andere predikers halen meer zakelijke lessen uit de tekst, dan moet je soms erg diep graven en dat kan voorbereiding kosten. Al heb je daarvoor ook verklaringen. Daarmee wil ik niet zeggen dat die preken beter zijn.
Natuurlijk snap ik dat onderscheid. Dat klopt ook gewoon. Daarom is het zo raadzaam om de preken van de ouden te lezen. Hellenbroek bijvoorbeeld. Wat een Schriftuitleg. Bij sommige predikanten ligt de focus meer op de bevinding waardoor de Schriftuitleg minder is. Maar dat is een keuze vanuit hun hart, geen luiigheid. En daarom is de genoemde posting onterecht.
Ik ben leraar van beroep. Ik kan mijn les goed voorbereiden, maar ook volleuteren. Dat verschil hoor je. Zo hoor je dat ook bij een preek of een lezing. Is het knip- en plakwerk of is er over nagedacht?
Who is John Galt? :quoi
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Mannetje »

Laat ik ook leraar zijn...

Ik kan mijn les goed voorbereiden, maar als een leerling vol eigenwijsheid mijn les maar zozo vindt, zal hij mijn les niet positief beoordelen. Het was saai gebracht, of het was teveel herhaling, of vanwege een verspreking wekte ik de indruk dat het niet was voorbereid, enz.

Ligt dat dan aan mijn voorbereiding? Of moet die leerling leren zijn eigenwijsheid aan de kant te zetten?

Ligt het aan de voorbereiding van de predikant als de luisteraar zijn eigen meetlatjes meeneemt, in plaats van de houding: ik mag luisteren naar Gods stem...
-
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Vorst »

Ik vind dat DDD zeker wel gelijk heeft. Ieder die eens wat kritischer luistert of 'buiten de deur' luistert zal dat moeten beamen.

De reacties zijn overigens voorspelbaar.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:Laat ik ook leraar zijn...

Ik kan mijn les goed voorbereiden, maar als een leerling vol eigenwijsheid mijn les maar zozo vindt, zal hij mijn les niet positief beoordelen. Het was saai gebracht, of het was teveel herhaling, of vanwege een verspreking wekte ik de indruk dat het niet was voorbereid, enz.

Ligt dat dan aan mijn voorbereiding? Of moet die leerling leren zijn eigenwijsheid aan de kant te zetten?

Ligt het aan de voorbereiding van de predikant als de luisteraar zijn eigen meetlatjes meeneemt, in plaats van de houding: ik mag luisteren naar Gods stem...
Zowel de luisteraar als de spreker moet vorbeteid zijn.
Je kunt het niet af doen met ik mag Gods woord weer horen als de dienstknecht lui is.
De luisteraar en de spreker moeten ook bidden om de kracht van de Heilige Geest.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vereenvoudigd zijn er volgens mij 3 soorten preken:
I Zeer voorspelbaar en doorspekt van standaard uitdrukkingen. Met weinig aandacht voor de tekst. Met voorspelbare toepassing.
(hier is vrijwel geen voorbereiding voor nodig)
II Redelijk voorspelbaar met een aantal standaard uitdrukkingen. Maar ook aandacht voor de tekst en een korte maar goede exegese. Met voorspelbare toepassing en toepassing die uit de tekst opkomt. (Enige voorbereiding, studie is dan zeker nodig)
III Niet voorspelbaar en zonder standaard uitdrukkingen. Met veel exegese en aandacht voor de tekst. Met toepassing die uit de tekst opkomt.
(Veel voorbereiding en studie nodig)

Er zijn in luisteren wel valkuilen, bijvoorbeeld dat men hoort wat men graag wil horen en dat het daarom goed is. Kan zowel naar links als rechts. Maar het woord moet leidend zijn.
Ander probleem is ook wel dat sommige toepassing die niet uit de tekst opkomt wel als zodanig typeren/horen, en erg hechten aan bepaalde termen of standaard uitdrukkingen en dat als Shibboleth zien.

Ook zijn er voorstanders die type III preken het meest waarderen en als Bijbels zien maar toch ook preken van Puriteinen waarderen waarbij er soms ook preken zijn met weinig exegese, maar een leerstelling/leerstuk dat wordt gehaald uit de tekst en er vervolgens veel verbonden wordt met andere gedeelten en teksten en er veel toepassing is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door huisman »

Vorst schreef:Ik vind dat DDD zeker wel gelijk heeft. Ieder die eens wat kritischer luistert of 'buiten de deur' luistert zal dat moeten beamen.

De reacties zijn overigens voorspelbaar.
Ik vind en vond dat DDD ongelijk heeft: Zijn stelling is dat hij van heel veel predikanten matig voorbereide preken hoort.
Omdat mijn reactie blijkbaar teveel op de persoon was is hij weggeknipt maar ik blijf bij mijn mening dat DDDs luisterhouding veel te kritisch is en dat zijn stelling getuigd van hoogmoed.

Omdat hij niet met bewijzen komt maar met zijn ervaring vind ik zijn stelling ook buitengewoon zwak. Het lijkt op wat roepen zonder bewijs en dan afwachten of er nog meer zijn die de zondagse prediking willen afkeuren.

Jammer
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft.
Heel veel niet, maar er zijn er zeker bij die een preekje van een kwartier geheel voorlezen van hun Ipadje.
Dat valt voor mij onder matig voorbereid.
huisman schreef:Omdat hij niet met bewijzen komt maar met zijn ervaring vind ik zijn stelling ook buitengewoon zwak.
Dat is niet te bewijzen, want dan moet je man en paard noemen.
Ik wil het je wel in een pb vertellen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie