Prediking

Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

uit: beroepingswerk

Bericht door Tom »

Het zou te wensen zijn dat door een extra predikant in de classis de broeders onderling per maand eens één preekbeurt in de eigen gemeente uitwisselden. Ook veel gezonder voor de gemeenten mét predikant.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Menheerse »

Waarom zou dat 'gezonder' zijn Tom?
Een lastig volk
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ad Anker »

Tom schreef:Het zou te wensen zijn dat door een extra predikant in de classis de broeders onderling per maand eens één preekbeurt in de eigen gemeente uitwisselden. Ook veel gezonder voor de gemeenten mét predikant.
Alsjeblieft niet. Je hebt toch al maandelijks leesdienst? Laat een predikant zo veel mogelijk in de eigen gemeente. Anders gaan we vergelijken en dat geeft gedoe. Ruilbeurten zijn prima met een bepaalde reden bijvoorbeeld maar niet standaard.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door GerGem »

Ad Anker schreef:
Tom schreef:Het zou te wensen zijn dat door een extra predikant in de classis de broeders onderling per maand eens één preekbeurt in de eigen gemeente uitwisselden. Ook veel gezonder voor de gemeenten mét predikant.
Alsjeblieft niet. Je hebt toch al maandelijks leesdienst? Laat een predikant zo veel mogelijk in de eigen gemeente. Anders gaan we vergelijken en dat geeft gedoe. Ruilbeurten zijn prima met een bepaalde reden bijvoorbeeld maar niet standaard.
Onze dominee zou zeggen: je ruilt toch ook geen avondje van vrouw.
Raar maar onze ds is getrouwd met onze gemeente. T blijkt geen kudde te zijn maar een vrouw...

Er zijn al verschillende predikanten uit onze classis geweest die wilden ruilen. maar toen kwam dit antwoord...
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Tom »

Dat is een verkeerd antwoord. Man en vrouw in een huwelijk zijn niet 24/7 bij elkaar. Het is goed om ook contact te hebben met andere personen en collega's. Uit mijn ervaring met HHK en PKN durf ik wel te zeggen dat het voor een kudde in 2017 bijzonder goed is om soms iemand anders te horen, juist in de GerGem. Niet om te vergelijken maar om zo geen sleur te laten ontstaan.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Menheerse »

Het is best lastig.
Ik begrijp Tom best. Regelmatig wisselen kan voor de kerkganger best goed zijn.
Elke predikant legt zo zijn eigen accenten en heeft zijn eigen gaven.
Om sleur te voorkomen en aandachtiger te luisteren is regelmatig een andere predikant toch wel fijn.
In onze vacante periode ben ik er blij mee dat ik nu regelmatig verschillende predikanten kan horen.
Ook voor predikanten is het een verlichting omdat ze een preek meerdere keren kunnen gebruiken.

Maar aan de andere kant begrijp ik ook Ad. Het gevaar bestaat dat kerkgangers de eigen predikant gaan vergelijken met een collega.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling van dit wisselen.
De stelligheid van de dominee van Gergem is mooi om te horen. Fijn dat hij zich zo verbonden voelt aan zijn gemeente.
Het is wel zo dat als hij dan consequent is dit zijn eerste en enige gemeente is en zal zijn.
Van het aannemen van een beroep kan dan geen sprake zijn.
Een lastig volk
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door John Galt »

GerGem schreef:Onze dominee zou zeggen: je ruilt toch ook geen avondje van vrouw.
Raar maar onze ds is getrouwd met onze gemeente. T blijkt geen kudde te zijn maar een vrouw...
Geweldig gevonden, maar 't slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als hij doordeweeks gaat preken in een vacatne gemeente, gaat hij dan ook vreemd met een vrijgezelle vrouw? Of eens per maand op zijn vrije zondag?
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Marion »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Is dat zo? Ik hoor over het algemeen gedegen voorbereide preken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meesten maken werk van hun preken.
En de opleiding bied daarin ook veel goeds!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door JCRyle »

Marion schreef:
DDD schreef:Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Is dat zo? Ik hoor over het algemeen gedegen voorbereide preken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meesten maken werk van hun preken.
En de opleiding bied daarin ook veel goeds!
Vanuit de opleiding zouden sommige beter moeten weten. Sommige preken kunnen namelijk bij alle Bijbelteksten gehouden worden, aangezien het te tekst niet uitlegt. Nee in plaats van gedegen tekstuitleg + praktische en bevindelijke lijnen is het meer een bevindelijke beschouwing van hoe God Zijn Volk bekeerd. Overigens is dit niet alleen in de GG een punt van aandacht, dat mag je gerust breder trekken m.i.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ambtenaar »

GerGem schreef:
Onze dominee zou zeggen: je ruilt toch ook geen avondje van vrouw.
Raar maar onze ds is getrouwd met onze gemeente. T blijkt geen kudde te zijn maar een vrouw.
Deze metafoor handhavend: betreffende predikant is net gescheiden van zijn vorige vrouw, en treedt dan nu opnieuw in het huwelijk. Ik wist niet dat dit is toegestaan binnen dit kerkverband.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door DDD »

Marion schreef:
DDD schreef:Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Is dat zo? Ik hoor over het algemeen gedegen voorbereide preken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meesten maken werk van hun preken.
En de opleiding bied daarin ook veel goeds!
Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Marion schreef:
DDD schreef:Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Is dat zo? Ik hoor over het algemeen gedegen voorbereide preken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meesten maken werk van hun preken.
En de opleiding bied daarin ook veel goeds!
Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft.
Wellicht is het goed om eens te reflecteren op je eigen luisterhouding en onbevangenheid bij het luisteren. Een posting als deze zegt iets over jou. Meer als over de prediking waar jij het over hebt. Al mag je uiteraard je mening hebben.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Wellicht is het goed om eens te reflecteren op je eigen luisterhouding en onbevangenheid bij het luisteren. Een posting als deze zegt iets over jou. Meer als over de prediking waar jij het over hebt. Al mag je uiteraard je mening hebben.
En wat zijn dan je argumenten om te beweren dat het meer aan DDD ligt dan aan de prediking. Vanuit mijn jeugd op de Veluwe in een rechtse NHK gemeente heb ik eenzelfde ervaring.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Marion schreef:
DDD schreef:Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Is dat zo? Ik hoor over het algemeen gedegen voorbereide preken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meesten maken werk van hun preken.
En de opleiding bied daarin ook veel goeds!
Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft.
Wellicht is het goed om eens te reflecteren op je eigen luisterhouding en onbevangenheid bij het luisteren. Een posting als deze zegt iets over jou. Meer als over de prediking waar jij het over hebt. Al mag je uiteraard je mening hebben.
Ik reflecteer bijna wekelijks op mijn luisterhouding. Maar vertel. Wat zegt dit precies over mij, volgens jou? Ik denk overigens eerlijk gezegd dat deze bijdrage meer zegt over jou, dan mijn bijdrage zegt over mij. Dus daar zou ik graag het gesprek over voeren.

Ik hoor overigens ook uitstekende preken, in allerlei kerken, van vrijzinnig tot zeer orthodox. Ook in de Gereformeerde Gemeenten.
Plaats reactie