Prediking

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

DDD schreef:@Huisman:
Het valt me trouwens op dat als ik over de CGK iets zeg, ik al heel snel het verwijt krijg dat ik praat over een andere kerk en daar wel geen verstand van zal hebben. Waarom dat uitgangspunt dan zelf ook niet wat steviger gehanteerd? Er zijn hier immers Gergemmers genoeg die het kunnen melden als ik onzin vertel.

Nu breng je weer een ondrescheid aan die lang niet in elke posting terugkomt.
Je schreef eerder:
Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heefft
Dit citaat gaat dus over dominees die makkelijk spreken uit de GG :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Dat heb ik niet beweerd. Maar het is allebei waar. En nu ga ik proberen er een half uur niet op te reageren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik word hier wel een beetje moe van. Dit is een forum om meningen uit te wisselen. Niet alle meningen zijn ook te bewijzen, nog los van de vraag of dat altijd nodig is. En niemand hoeft het te ontgelden, ik heb het nog steeds over hetzelfde fenomeen, en belicht het naar aanleiding van een vraag van een buitenstaander even nader. Mensen die geen vreemdeling zijn in mijn kerkverband horen in de laatste bijdrage echt niets nieuws.
In r.l. hoor je mensen weleens zeggen: daar trek ik mijn schoenen niet voor aan.
Ook in GG kringen!
Van oudsher zijn er predikanten die heel aansprekend of charismatisch zijn en altijd volle kerken trokken of trekken.
Maar er zijn er ook, en dat weet iedereen, die vanwege een bepaalde manier van spreken, een oppervlakkige preek of vanwege het te lang doorgaan, veel minder mensen trekken.
Zulke predikanten komen bij Huisman niet op de kansel, want daar laten ze alleen de goede bevindelijke predikanten komen.
En ze hebben zo'n begaafde predikant momenteel.
Kan Huisman dan misschien verklaren waarom sommige predikanten nooit of nauwelijks een beroep krijgen en deze ook nooit op jullie kansel terechtkomen?
1.Ik post hier anoniem en ga niet in op mijn eigen specifieke situatie.
2.Ik beluister en lees vele preken per week uit diverse kerkverbanden (meestal HHK/PKN/GG/CGK)
3.ik zie de prediking als het genademiddel bij uitstek om zondaren te brengen uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht.
4. Ongefundeerde kritiek op de prediking zie ik dan ook als een groot gevaar. Het belang van de prediking relativeren is m.i. ook levensgevaarlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prediking

Bericht door Mara »

huisman schreef: 1.Ik post hier anoniem en ga niet in op mijn eigen specifieke situatie.
Nee dat hoeft niet.
huisman schreef:Ik beluister en lees vele preken per week uit diverse kerkverbanden (meestal HHK/PKN/GG/CGK)
Maar die zoek je wel bewust uit!
Je stapt niet random ergens binnen.
huisman schreef:k zie de prediking als het genademiddel bij uitstek om zondaren te brengen uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht.
Dat zegt DDD toch ook? En niemand op dit forum zal dit bestrijden.
huisman schreef:Ongefundeerde kritiek op de prediking zie ik dan ook als een groot gevaar. Het belang van de prediking relativeren is m.i. ook levensgevaarlijk.
Het komt misschien zo over, omdat er geen namen en voorbeelden genoemd kunnen worden.
In principe blijf ik nooit thuis vanwege een bepaalde dominee, maar als je iemand een paar keer gehoord hebt en het was zeer teleurstellend, is het toch begrijpelijk dat je met een bepaalde verwachting naar de kerk gaat?
En dan valt het soms 200% mee of toch weer tegen.
Waarom denk je dat er zoveel kerkshoppers zijn?
Eén van de redenen is, dat ze dan hun eigen gemeente nog niet in de steek willen laten, maar het geen 2x uithouden en dus smiddags elders gaan kerken. Dat is al sinds de jaren 70.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prediking

Bericht door eilander »

Let wel, ik vind zeker dat een prediker een hoge verantwoordelijkheid heeft en daarom voldoende tijd en werk moet besteden om een preek te maken. Maar dat is zíjn kant van de zaak.

Het gaat mij steeds om onze kant van de zaak, als hoorders dus. Het geloof wordt door het gehoor gewerkt. Ik voel veel meer voor de enorme ernst die mannen als McCheyne en Spurgeon in de prediking aan de dag legden: luister alsof je het voor de laatste keer hoort.
Als je in een dodencel op de uitvoering van je vonnis zit te wachten, ga je ook het gratievoorstel niet zitten afkraken om een taalfout. Dan springt je hart op van vreugde!

Nu voel ik mij gezegend met een predikant die werk maakt van zijn preken, en twee maal op een zondag een preek van vijftig minuten kan houden zonder dat het mij verveelt.

Maar toch is dit volgens mij een vruchtbaarder houding:
Daarom danken wij ook God zonder ophouden, dat, als gij het Woord der prediking van God van ons ontvangen hebt, gij dat aangenomen hebt, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord, dat ook werkt in u, die gelooft.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Dat is allemaal waar. Maar het is off-topic. Het gaat hier om de (tijd die nodig is voor de voorbereiding op de) prediking en niet om de luisterhouding.

En verder: het is niet erg betrouwbaar om een selectie aan uitgegeven preken als referentiekader te hanteren voor de gemiddelde kwaliteit. En voor het overige zijn ook alle opmerkingen van Huisman off-topic. Dat verklaart gelijk waarom ik al eerder meende dat de eerdere reacties erg weinig te maken hebben met wat ik te melden heb.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prediking

Bericht door Jongere »

Ik kan niet zoveel met de boude uitspraken van DDD, die inderdaad - merkt eilander terecht op - geen recht doen aan de inhoud van het onderwerp.
Tegelijk overkomt het me ook wel eens dat ik het idee heb dat een predikant onvoldoende aan de voorbereiding is toegekomen. Dan gaat het niet over sprekersgaven of verhouding exegese-bevinding. Het gaat erom dat je kunt merken als een preek niet opkomt vanuit het schatgraven in het Woord; als wezenlijke zaken uit de tekst of het verband blijven liggen; of als je het idee krijgt dat (gechargeerd gezegd) de preek al klaar was voordat de tekst erbij werd uitgezocht. Dat gebeurt gelukkig niet vaak, maar soms kom ik dit helaas wel tegen. Die constatering heeft voor mij niets te maken met een laag achten van de prediking of van de predikanten; integendeel. Juist vanuit oprechte zorg over de prediking en de omgang met het Woord doet het me pijn als je merkt dat een voorganger onvoldoende door de Schrift is heen gegaan. Overigens heb ik de bovenstaande ervaring eigenlijk in vrijwel alle segmenten van de kerk inmiddels opgedaan...

Staat dat de Heere in de weg om een zegen te geven onder die preek? Gelukkig niet, en daarin beschaamt hij vaak mijn (over) kritische gedachten. Sterker nog, ik vrees dat er vaak meer aan mijn eigen voorbereiding op de preek en dienst schort dan aan de voorbereiding van de predikant.

En toch denk ik dat de ervaring van DDD niet al te snel met grote woorden moet worden ontkend. Zelfs predikanten geven regelmatig toe dat zij te weinig toe kunnen komen aan een goede preekvoorbereiding.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prediking

Bericht door eilander »

Dit is makkelijkste weg, DDD. Of je gelijk hebt, kan niemand bewijzen noch ontkrachten want dan krijg je dit:
DDD schreef:En ik vraag mij af of het goed is om er één uit te pikken en dan die te fileren. Dat zou ik in mijn eigen werk ook niet op prijs stellen. Dus ik moet er even over nadenken of dat nu wel wijs is.
Wil je iets zeggen over de manier waarop je beter naar een preek zou kunnen luisteren als dat jij het doet, krijg je dit:
DDD schreef:Maar het is off-topic. Het gaat hier om de prediking en niet om de luisterhouding.
Dan houd je dus alleen maar over: 'je hebt volkomen gelijk, DDD'. Maar dat ga ik nu nét niet zeggen ;)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Prediking

Bericht door helma »

Lastige discussie... enerzijds de verantwoordelijkheid van de predikanten om om hun preken goed voor te bereiden. Anderzijds de verantwoordelijkheid van de hoorders om te bidden bij de voorbereiding en biddend te luisteren. De leiding van de Heilige Geest is voor prediker en luisteraar onmisbaar.
Toch zijn er predikanten/preken waar je minder goed naar kan luisteren. Dat kan aan jezelf liggen (dat moet m.i. je eerste vraag zijn: hoe ben ik naar de kerk gegaan en hoe is mijn luisterhouding) maar kan ook aan de predikant liggen toch? Inderdaad niet goed voorbereid maar kan ook andere oorzaken hebben. Kan je altijd zeggen dat een preek het spreken van God is of zijn er dan nog bepaalde voorwaarden aan een preek verbonden? En gelden die voorwaarden zowel in linkse als in rechtse kerken? Of zijn we geneigd vanuit onze eigen voorkeur toch min of meer ons oordeel te vormen?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

@Eilander:
Maar je kunt toch je eigen ervaring er tegenover stellen? Je kunt zeggen dat je wekelijks preken hoort in de GG en dat die allemaal of in grote meerderheid goed in elkaar zitten. Dan kunnen we bespreken of we misschien verschillende eisen aan een preek stellen. Dat zou zomaar kunnen.

Niemand hoeft het met mij eens te zijn, maar ik vind het vervelend om een willekeurige minder goede preek hier op het forum te gaan bespreken.

Bovendien is mijn voornaamste punt dat een dominee genoeg tijd moet hebben om een goede preek te maken en dat het dan onmogelijk is er drie in een week te maken, uitzonderlijke genieën of samenwerking tussen predikanten daargelaten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prediking

Bericht door eilander »

@DDD, ik luister heel weinig preken van GG-dominees, maar dan nog zou de vergelijking heel lastig worden. Tenzij we in dezelfde gemeente zouden zitten.

Het gaat volgens mij niet om de eisen die je aan preek stelt, maar hoe je tegen het begrip prediking aankijkt. In de OGGiN worden er weinig 'eisen' aan een preek gesteld, en ik heb het altijd jammer gevonden dat er zo weinig aandacht voor exegese en voordracht was, en dat een degelijke studie niet werd gestimuleerd. Maar ik geloof toch dat die preken wel tegen mij zullen getuigen als ik ze in ongeloof naast me neer heb gelegd, hoe gebrekkig ze in onze ogen ook zijn.

Dat zal dan met luisterhouding te maken hebben, en off-topic zijn, maar dat zou toch wel voorzichtiger moeten maken als we een prediker en/of zijn preek gaan beoordelen. Ik moet toegeven dat ik het soms richting onze kinderen wel lastig vond, maar we hebben steeds geprobeerd hen te wijzen op de kern van de preek, waarin op Christus werd gewezen als de enige Weg van behoud. 'Weinig te melden' vind ik dan ook nog steeds een hele vreemde uitdrukking voor een preek.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Dus als ik het goed begrijp vind je de uitdrukking 'weinig te melden' onjuist. Daar kunnen we het dan ook over hebben, toch?

Ik vind dat iemand weinig heeft te melden als hij 50 minuten praat en dan niet meer zegt dan je in 10 minuten kunt vertellen. Ik bedoel er niet mee dat iemand niet heel belangrijke dingen zegt. Iemand kan wekelijks dezelfde belangrijke dingen zeggen, maar dat ervaar ik dan niet als dat hij veel te zeggen heeft.

En zeker als het gaat om de hoofdzaken van het Evangelie geldt mijns inziens wat Jezus daarover zei in verband met het bidden: laat uw woorden weinig zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Ik kan niet zoveel met de boude uitspraken van DDD, die inderdaad - merkt eilander terecht op - geen recht doen aan de inhoud van het onderwerp.
Tegelijk overkomt het me ook wel eens dat ik het idee heb dat een predikant onvoldoende aan de voorbereiding is toegekomen. Dan gaat het niet over sprekersgaven of verhouding exegese-bevinding. Het gaat erom dat je kunt merken als een preek niet opkomt vanuit het schatgraven in het Woord; als wezenlijke zaken uit de tekst of het verband blijven liggen; of als je het idee krijgt dat (gechargeerd gezegd) de preek al klaar was voordat de tekst erbij werd uitgezocht. Dat gebeurt gelukkig niet vaak, maar soms kom ik dit helaas wel tegen. Die constatering heeft voor mij niets te maken met een laag achten van de prediking of van de predikanten; integendeel. Juist vanuit oprechte zorg over de prediking en de omgang met het Woord doet het me pijn als je merkt dat een voorganger onvoldoende door de Schrift is heen gegaan. Overigens heb ik de bovenstaande ervaring eigenlijk in vrijwel alle segmenten van de kerk inmiddels opgedaan...

Staat dat de Heere in de weg om een zegen te geven onder die preek? Gelukkig niet, en daarin beschaamt hij vaak mijn (over) kritische gedachten. Sterker nog, ik vrees dat er vaak meer aan mijn eigen voorbereiding op de preek en dienst schort dan aan de voorbereiding van de predikant.

En toch denk ik dat de ervaring van DDD niet al te snel met grote woorden moet worden ontkend. Zelfs predikanten geven regelmatig toe dat zij te weinig toe kunnen komen aan een goede preekvoorbereiding.
Dat laatste is absoluut waar maar de boude uitspraken van DDD zijn veel te algemeen beschuldigend.
DDD schreef:Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft
Verder DDDs stelling dat een predikant maar één goed voorbereide preek per week kan maken zelfs als hij een IQ heeft van 150 zijn de redenen dat ik zo reageer.

In een ander topic heeft DDD al eens aangegeven dat een preek idealiter een lengte van 20 minuten zou moeten hebben.

Dan word ik ook maar dominee want één preek per week maken van 20 minuten gaat mij zelfs lukken :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Aha. Ik ging er in dit gesprek vanuit dat mijn mening dat een goede preek best 20 minuten kan duren zo snel niet zal worden overgenomen. Preken zijn in de GG toch al gauw 40 minuten, en ook 55 minuten is niet heel uitzonderlijk.

Maar twee preken van 20 minuten in een week kan ik zelf ook wel schrijven, inderdaad. Een preek van 40 minuten is al een stuk moeilijker, denk ik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Prediking

Bericht door Herman »

Als het goed is gaat het hart staan naar de prediking. Dat betekent dat juist die zaken ook in het hart worden beleefd die door de specifieke plaatselijke prediker naar voren worden gebracht. Bekeerlingen houden daarom vaak vast aan spreekwijzen van hun (aardse) leermeester.

Als je dus maar één leermeester hebt, versmalt je blik naar datgene wat hij naar voren brengt. Om die reden vind ik het zeer dringend en gewenst dat er een keur aan voorgangers voorgaat. Als de gemeente van 200 of 2.000 individuele zielen afhankelijk is van de helaas kleine bril van die ene voorganger, dan wordt zij weinig gesticht in de hoogte en breedte en diepte en lengte van Christus die Paulus wel voor ogen stond. Keerzijde hiervan is dat juist doordat de gemeenteleden vanuit hun individualistische egoïsme niet verder willen zien dan die ene leermeester, de rest gaat veroordelen en daarmee houden we een vicieuze cirkel in stand dat men niet verder komt dan melk en de vaste spijze versmaad.

Juist gisteren werd mij Hellenbroek aangeraden over het kennen van al Gods deugden, met de eenvoudige opmerking, waar horen we nog wat hier staat? Wordt niet alles versmalt tot de weg van de bekering?

Kortom. Mij staat het veelvuldig wisselen van voorgangers voor ogen, maar met inachtneming van de conditie dat altijd met een opmerkzaam hart geluisterd moet worden.
Plaats reactie