Op de rand van de afgrond

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Op de rand van de afgrond

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door helma »

Van de week werd er min of meer gesteld dat jongeren met serieuze vragen zich niet bezighielden met vragen over tradities. Ik herkende dat niet vanuit ons gezin; maar heb het toen verder laten rusten in de discussie. In dit artikel blijkt dat jongeren echt worstelen. En eerlijke antwoorden nodig hebben. En ook oprechte liefdevolle aandacht. Een artikel om tot ons door te laten dringen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door Posthoorn »

Ik vind de toon van de brief nogal beschuldigend. Passend bij de leeftijd wellicht, maar een toontje lager zouden ze best mogen zingen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door John Galt »

Ik liep pas langs de Waal. Een jongen lag in het water en riep: Hé meneer, help!
Ik zei: Hé zeg je niet tegen een volwassene. En ik liep door. Onbeschaafde vlegel.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Ik vind de toon van de brief nogal beschuldigend. Passend bij de leeftijd wellicht, maar een toontje lager zouden ze best mogen zingen.
Het gesprek met de predikant is waardevol om te lezen. Daar zie je dat jongeren meer dan ooit in twee werelden leven en dan vastlopen met de onverandelijkheid van Gods Woord. Alles veranderd in rap tempo ( ze noemen bv het homohuwelijk) maar Gods Woord veranderd niet en blijft dezelfde normen aanleggen.
Mooi dat deze predikant door spreken en luisteren dieper door kan dringen maar ze wel eerlijk terecht wijst waar nodig.
Het gevaar blijft dat wij tegenover jongeren geen klare wijn durven schenken maar een beetje meegaan met hun twijfels. Dan het voorbeeld van Jezus in een gesprek met een jongere: Verkoop alles wat je hebt geef het de armen en volg Mij. Een harde boodschap?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door John Galt »

huisman schreef: Dan het voorbeeld van Jezus in een gesprek met een jongere: Verkoop alles wat je hebt geef het de armen en volg Mij. Een harde boodschap?
Ik denk daat daarin het probleem zit. Durven wij nog "volg Hem" tegen de jongeren te zeggen? Of zeggen wij: Je moet Hem volgen, maar dat kun je niet dus vraag er maar veel om en lees dit of dat boekje?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door Orchidee »

John Galt schreef:Ik liep pas langs de Waal. Een jongen lag in het water en riep: Hé meneer, help!
Ik zei: Hé zeg je niet tegen een volwassene. En ik liep door. Onbeschaafde vlegel.
Meen je dat???Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: RE: Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door John Galt »

Orchidee schreef:
John Galt schreef:Ik liep pas langs de Waal. Een jongen lag in het water en riep: Hé meneer, help!
Ik zei: Hé zeg je niet tegen een volwassene. En ik liep door. Onbeschaafde vlegel.
Meen je dat???Afbeelding
Nee, maar het was een praktische toepassing van de posting erboven:
Ik vind de toon van de brief nogal beschuldigend. Passend bij de leeftijd wellicht, maar een toontje lager zouden ze best mogen zingen.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
Ik vind de toon van de brief nogal beschuldigend. Passend bij de leeftijd wellicht, maar een toontje lager zouden ze best mogen zingen.
Ik zie niets onbeleefds aan de brief. Ik zie ook niet in waarom de jongeren een toontje lager zouden moeten zingen. Vind je hen minder bescheiden dan de toon die je zelf op dit forum hanteert?

Verder ben ik toch wel tamelijk geschokt door het interview. Als een predikant in de GG die toch niet als buitengewoon wereldvreemd bekendstaat zo slecht op de hoogte is van het moderne levensgevoel dat hij zelfs de aangevoerde twijfel niet goed kan plaatsen, vind ik dat toch wel buitengewoon schokkend. Dominees zouden verplicht moeten worden om jaarlijks tenminste vijf goede boeken van hedendaagse seculiere schrijvers te lezen.

Ik ben het met de antwoorden van de dominee op dit punt ook niet eens. Hij maakt een onderscheid daar waar het in de leefwereld van gelovigen niet is. Natuurlijk had Thomas zich bekeerd. Maar dat is helemaal het punt niet wat de dames aan de orde stellen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door Isala »

---
Hora est!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door JCRyle »

De twee werelden van jongeren leven, beschrijven de twee als de rand van de afgrond waarin jongeren leven. Ze ervaren weinig een uitgestrekte hand van de kerkelijke gemeente. Er lijkt geen goed vangnet te zijn.

Ds. Mulder erkent het belang van zo’n vangnet. „Daar kunnen we als kerk nooit scherp genoeg op zijn. Het gaat om doopleden van de kerk, die een ziel hebben voor de eeuwigheid. Je moet uit bewogenheid je inspannen om te doen wat je kunt om er voor hen te zijn en met hen te zoeken naar de antwoorden die ze nodig hebben.”

Aan de andere kant beschrijft hij ook de verantwoordelijkheid van de jongere zelf. Zo noemt hij een voorbeeld van een jongere die allerlei uitnodigingen heel vriendelijk afwees.

(...)

Ondertussen doen afhakers ambtsdragers veel verdriet vertelt de dominee. “Maar als ik dan geschiedenissen lees, zoals van de rijke jongeling, dan denk ik: “Op een gegeven moment ligt het voor de verantwoordelijkheid van die persoon. Als jij dan los van God verder wilt, als je de liefelijke nodiging tot de zaligheid niet wilt accepteren, dan moet ik het overgeven. Ik hoop dat jullie de pijn voelen van een ambtsdrager. Ik twijfel er geen moment aan of dat is de diepste motivatie van ambtsdragers, ook bij jullie in de gemeente.”
Het onderwerp van kerkverlating houd mij altijd wel bezig, dus ik vind het wel interessant dat dit ook in het gesprek aan de orde is gekomen. Kerkverlating is een serieus probleem, maar als je rond je heen kijkt in kerkelijk Nederland vraag ik mij af of dat wel zo gevoelt wordt. In ieder geval merk ik in onze gezindte de bewogenheid die Ds. Mulder schets niet. In ieder geval niet in die mate, dat het ambtsdragers verdriet doet. Ds. Mulder heeft het ook voor inspanning, maar is dat wel zo? Als je dergelijke jongeren spreekt dan hoor je helemaal niets over "inspanning". Of er moet dan een kloof zitten tussen de verwachtte inspanning van kerkverlaters en de 'inspanning van ambtsdragers'. Hoeveel keer kan je het niet lezen dat kerkverlaters de kerk verlaten zonder opgemerkt te worden? Mijn inziens te vaak. Dus nee, ik waag echt te betwijfelen wat Ds. Mulder hier boven schetst.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door John Galt »

De meisjes lopen tegen de dogmatiek aan. Ik snap dat wel. Hoevaak krijg je niet het gevoel dat je geen haak wordt aangereikt als je in het water ligt, maar dat iemand langs de kant precies staat te vertellen hoe een reddingsprocedure in zijn werk gaat.

Om eht vorbeeld van de dwarsdoorsnede te hanteren: De meisjes hebben honger. Ze roepen: Geef ons te eten of we sterven! Dan komt er een dominee of ouderling en die houdt ze een vis voor. Hij snijdt hem doormidden en zegt: Kijk, dit zijn de graten. DIe moet je niet opeten, die blijven in je keel zitten. Hier zitten de ingewanden. Daar kun jeontzettend ziek van worden. De schubben gebruikt de bis als bescherming. Deze vinnen zijn om mee te zwemmen. Zie je die kieuwen? Mooi he, daar kan hij door ademen. En is die staart niet prachtig? Zonder die staart kon hij zich niet voortbewegen. En dan die kleuren! Het vlees van de vis is ontzettend voedzaam. Ook goed tegen cholesterol. Ik ging vroeger altijd kibbeling halen, maar die is niet goed, die is te vet. Gewoon rauwe haring, dat is het beste. Die is ook het lekkerst. Bij sommige vissen kun je trouwens ook de ogen eten. Mijn vader vond dat altijd zo lekker. Dat was een echte visliefhebber. Zo vind je ze tegenwoordig niet meer. Enzovoort enzovoort.

Allemaal heel erg waar. Soms een beetje subjectief, maar wel interessant. Maar inmiddels zijn de meisjes gestorven van de honger. Of ze zijn weggelopen naar iemand anders die wel vissen uitdeelt. Of: ze hebben de vis uit zijn handen getrokken en zijn gewoon gaan eten. Ze hebben geen honger meer, maar ja, 't is wel gestolen vis....
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door Terri »

John Galt schreef:De meisjes lopen tegen de dogmatiek aan. Ik snap dat wel. Hoevaak krijg je niet het gevoel dat je geen haak wordt aangereikt als je in het water ligt, maar dat iemand langs de kant precies staat te vertellen hoe een reddingsprocedure in zijn werk gaat.

Om eht vorbeeld van de dwarsdoorsnede te hanteren: De meisjes hebben honger. Ze roepen: Geef ons te eten of we sterven! Dan komt er een dominee of ouderling en die houdt ze een vis voor. Hij snijdt hem doormidden en zegt: Kijk, dit zijn de graten. DIe moet je niet opeten, die blijven in je keel zitten. Hier zitten de ingewanden. Daar kun jeontzettend ziek van worden. De schubben gebruikt de bis als bescherming. Deze vinnen zijn om mee te zwemmen. Zie je die kieuwen? Mooi he, daar kan hij door ademen. En is die staart niet prachtig? Zonder die staart kon hij zich niet voortbewegen. En dan die kleuren! Het vlees van de vis is ontzettend voedzaam. Ook goed tegen cholesterol. Ik ging vroeger altijd kibbeling halen, maar die is niet goed, die is te vet. Gewoon rauwe haring, dat is het beste. Die is ook het lekkerst. Bij sommige vissen kun je trouwens ook de ogen eten. Mijn vader vond dat altijd zo lekker. Dat was een echte visliefhebber. Zo vind je ze tegenwoordig niet meer. Enzovoort enzovoort.

Allemaal heel erg waar. Soms een beetje subjectief, maar wel interessant. Maar inmiddels zijn de meisjes gestorven van de honger. Of ze zijn weggelopen naar iemand anders die wel vissen uitdeelt. Of: ze hebben de vis uit zijn handen getrokken en zijn gewoon gaan eten. Ze hebben geen honger meer, maar ja, 't is wel gestolen vis....
Je beschrijft m'n gedachten.....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door huisman »

Terri schreef:
John Galt schreef:De meisjes lopen tegen de dogmatiek aan. Ik snap dat wel. Hoevaak krijg je niet het gevoel dat je geen haak wordt aangereikt als je in het water ligt, maar dat iemand langs de kant precies staat te vertellen hoe een reddingsprocedure in zijn werk gaat.

Om eht vorbeeld van de dwarsdoorsnede te hanteren: De meisjes hebben honger. Ze roepen: Geef ons te eten of we sterven! Dan komt er een dominee of ouderling en die houdt ze een vis voor. Hij snijdt hem doormidden en zegt: Kijk, dit zijn de graten. DIe moet je niet opeten, die blijven in je keel zitten. Hier zitten de ingewanden. Daar kun jeontzettend ziek van worden. De schubben gebruikt de bis als bescherming. Deze vinnen zijn om mee te zwemmen. Zie je die kieuwen? Mooi he, daar kan hij door ademen. En is die staart niet prachtig? Zonder die staart kon hij zich niet voortbewegen. En dan die kleuren! Het vlees van de vis is ontzettend voedzaam. Ook goed tegen cholesterol. Ik ging vroeger altijd kibbeling halen, maar die is niet goed, die is te vet. Gewoon rauwe haring, dat is het beste. Die is ook het lekkerst. Bij sommige vissen kun je trouwens ook de ogen eten. Mijn vader vond dat altijd zo lekker. Dat was een echte visliefhebber. Zo vind je ze tegenwoordig niet meer. Enzovoort enzovoort.

Allemaal heel erg waar. Soms een beetje subjectief, maar wel interessant. Maar inmiddels zijn de meisjes gestorven van de honger. Of ze zijn weggelopen naar iemand anders die wel vissen uitdeelt. Of: ze hebben de vis uit zijn handen getrokken en zijn gewoon gaan eten. Ze hebben geen honger meer, maar ja, 't is wel gestolen vis....
Je beschrijft m'n gedachten.....
Niet die van mij maar dat komt omdat dogmatiek bij mij geen negatieve gevoelens oproept. De dogmatiek geeft mij een bril om de Schrift beter te verstaan en om te voorkomen dat ik teksten los van hun verband op de klank uitleg.
Juist het gebrek aan dogmatische kennis heeft in onze tijd zo'n kloof geslagen tussen jong en oud.
Daarom zijn de boeken van Evert Barten zo aan te bevelen aan onze jonge mensen. Hij probeert belangrijke dogmatische werken samen te vatten op zo'n wijze dat jongeren het begrijpen.
Wij zijn geroepen om te blijven bij de leer der apostelen.(Hand 2:41 en 42) Zonder leerstellige basis wordt het christenleven wel erg wankel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Op de rand van de afgrond

Bericht door DDD »

Dogmatiek is mijns inziens ook helemaal het probleem niet. Dat is klankexegese van de opmerkingen. Het punt is niet de dogmatiek. Het antwoord is dan ook denk ik niet het antwoord op de vraag achter de vraag. Met dogmatiek bedoelen de meisjes naar mijn idee dat het geloof afstandelijk is en de verkondiging van het Evangelie hen niet persoonlijk raakt. En dat komt kennelijk mede omdat een aanzienlijk deel van de predikanten geen idee heeft van de leefwereld van gewone mensen.
Plaats reactie