Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Benedictus
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 apr 2015, 13:21

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Benedictus »

samanthi schreef:Maar stel dat de dominee de tekst wel van thuis meegenomen had.
Is het wonder er dan minder om?
Ik begrijp dit niet.
Ja, dat begrijp ik dus ook niet.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door JCRyle »

Ik moet heel de tijd denken aan:

En het zal geschieden, eer zij roepen, zo zal Ik antwoorden; terwijl zij nog spreken, zo zal Ik horen. (Jesaja 65:24)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:Maar stel dat de dominee de tekst wel van thuis meegenomen had.
Is het wonder er dan minder om?
Ik begrijp dit niet.
De hang naar het mystieke is groot in zekere kringen. Een dominee die gewoon een tekst bestudeert en daarover preekt, dat is zo alledaags.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door eilander »

Benedictus schreef:
samanthi schreef:Maar stel dat de dominee de tekst wel van thuis meegenomen had.
Is het wonder er dan minder om?
Ik begrijp dit niet.
Ja, dat begrijp ik dus ook niet.
Nee, dan was het wonder er niet minder om. Maar in de hier aangehaalde geschiedenis gebeurde het anders.
Je moet er ook niet meer van maken dan het is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Jantje »

-DIA-,
Klopt het dat dit de artikelen zijn van die ouderling uit jouw gemeente die onlangs in de Terdege stond met een interview over zulke artikelen op de website van het Rijssens Nieuwsblad?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Wim Anker »

Hendrikus schreef:
samanthi schreef:Maar stel dat de dominee de tekst wel van thuis meegenomen had.
Is het wonder er dan minder om?
Ik begrijp dit niet.
De hang naar het mystieke is groot in zekere kringen. Een dominee die gewoon een tekst bestudeert en daarover preekt, dat is zo alledaags.
Dit is m.i. te kort door de bocht. In de Bijbel vraagt Martha ook: Heere, was U hier, dan was mijn broeder niet gestorven. Het antwoord van de Heere Jezus was: Dit is geschiedt opdat gij de Heerlijkheid Gods zult zien.

Zo ook hier. De Heere heeft het zo gedaan dat klip en klaar duidelijk is dat Hij op het gebed onmiddellijk kan verhoren. Op zo'n manier dar het ook de predikant zeer duidelijk werd dat de Heere hem gebruikte in Zijn dienst.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Wim Anker »

samanthi schreef:Maar stel dat de dominee de tekst wel van thuis meegenomen had.
Is het wonder er dan minder om?
Ik begrijp dit niet.
Stel dat Lazerus helemaal niet ziek was geworden? Zou de Heerlijkheid van God dan minder zijn? De Heerlijkheid zou wel minder zijn geopenbaard zegt de Schrift.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
samanthi schreef:Maar stel dat de dominee de tekst wel van thuis meegenomen had.
Is het wonder er dan minder om?
Ik begrijp dit niet.
Stel dat Lazerus helemaal niet ziek was geworden? Zou de Heerlijkheid van God dan minder zijn? De Heerlijkheid zou wel minder zijn geopenbaard zegt de Schrift.
Die dominee was de Heere Jezus niet Die, dat horende, zeide: Deze krankheid is niet tot den dood, maar ter heerlijkheid Gods; opdat de Zone Gods door dezelve verheerlijkt worde.

Dus ja zeg het zelf maar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Desiree »

Die Mientje Vrijdag. Nou, ze was in ieder geval blij. En niet met een moorkop maar met een woord van God dat ze blijkbaar net nodig had in haar persoonlijke leven.

Zo sprak je vroeger..

Dezelfde God is er nog..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door samanthi »

Desiree schreef:Die Mientje Vrijdag. Nou, ze was in ieder geval blij. En niet met een moorkop maar met een woord van God dat ze blijkbaar net nodig had in haar persoonlijke leven.

Zo sprak je vroeger..

Dezelfde God is er nog..
De Heere kwam tegemoet, toch hoef je niet naar grote dingen te staan om de Stem van de Heere te horen, we kunnen iedere dag in Zijn Woord lezen en Zondag aan Zondag de verkondiging horen, toch komt de Heere aan ons "ongeloof" tegemoet en geeft Hij een extra bevestiging.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door John Galt »

eilander schreef:
Benedictus schreef:
samanthi schreef:Maar stel dat de dominee de tekst wel van thuis meegenomen had.
Is het wonder er dan minder om?
Ik begrijp dit niet.
Ja, dat begrijp ik dus ook niet.
Nee, dan was het wonder er niet minder om. Maar in de hier aangehaalde geschiedenis gebeurde het anders.
Je moet er ook niet meer van maken dan het is.
Het maakte voor Mientje blijkbaar veel verschil:
DIA schreef:Toen ik zei, dat terwijl ik op reis was, die tekst op mijn hart gebonden werd, zei ze: 'Dan is het goed.'
Zo vond ze het een wonder, anders had ze dat laatste niet gezegd.

Daarom vroeg ik al eerder:
ik schreef:Maar een alwetend God kan een dominee ook een tekst te bestuderen geven waar een vrouw dagen of uren later om zal bidden.
Ik denk dat ieder van Gods kinderen wel eens ervaren heeft dat hij nét in de kerk antwoord kreeg op zijn geestelijke vragen. Daar kun je heel verwonderd over zijn, maar de dominee heeft dan doorgaans geen idee dat hij iets bijzonders gezegd heeft.

Het is iets minder spectaculair, maar Gods gewone manier van spreken is bijzonder genoeg.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door eilander »

Desiree schreef:Die Mientje Vrijdag. Nou, ze was in ieder geval blij. En niet met een moorkop maar met een woord van God dat ze blijkbaar net nodig had in haar persoonlijke leven.

Zo sprak je vroeger..

Dezelfde God is er nog..
Zo is dat. Ik heb verder niet zo'n behoefte om het vergrootglas nogmaals te hanteren.
Wie weet, heeft ze wel iets helemaal fout gezegd! Nou en? Wij zitten dit hier helemaal uit te pluizen, en zelf mag ze al jarenlang een blijdschap in God genieten, zonder zonde...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Luther »

Zita schreef:
-DIA- schreef: Voor dominee W.C. Lamain is het geen vraag meer waarover hij moet preken als de trein in Rijssen aankomt.
Misschien ben ik teveel gewend aan predikanten die uitgebreid studeren als zij een preek voorbereiden. Maar zou het werkelijk de bedoeling van een eredienst kunnen zijn dat de predikant een halfuurtje van tevoren mogelijk nog niet weet waarover hij zal preken? Ik meen dat de meeste predikanten uitgaan van een dag voorbereiding voor een dienst.
https://arnoldhuijgen.nl/2012/07/11/preekvoorbereiding/
Hendrikus schreef:De hang naar het mystieke is groot in zekere kringen. Een dominee die gewoon een tekst bestudeert en daarover preekt, dat is zo alledaags.
Exact!
En ik krijg uit het stukje niet de indruk dat ds. Lamain wel met een van tevoren bestudeerde preek naar de kerk ging.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door samanthi »

Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Dat Good door de eeuwen heen naar zondige mensen wilde omzien, dat is het grote wonder wat er is.
Het allergrootste dat Hij naar mij wil omzien.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door helma »

Zondag hadden wij onverwachts een gastpredikant; en ik heb al van verschillende mensen gehoord dat hij precies de dingen 'vertolkte' waar ze mee liepen. Ook hier in ons gezin waren er in de voorliggende week moeilijke dingen besproken die de dominee letterlijk noemde. We hadden 's morgens aan tafel gevraagd of de Heere wilde laten weten dat Hij wist welke vragen er in ons hart leefden en met welke dingen we worstelden. Of Hij antwoorden wilde geven. En dat gaat eigenlijk de hele preek over dat thema. Gelukkig zijn het niet alleen 'wonderen van oudsher' ; maar geeft de Heere nog steeds antwoorden en onderwijs door de prediking!
Plaats reactie