Pagina 65 van 733

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 14 nov 2017, 16:31
door Roos2017
Vorst schreef:Zou het christendom dan toch breder zijn dan alleen het protestantisme? :D
Het christendom is sowieso breder dan het protestantisme. Officieel behoort de RK kerk tot het christendom. Dat de RK kerk en het protestantisme ver van elkaar in leer verwijderd zijn, is een ander verhaal.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 14 nov 2017, 17:56
door Zita
-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef:
Vorst schreef:Zou het christendom dan toch breder zijn dan alleen het protestantisme? :D
Dat zie je al bij de CU en de EO... De CU heeft er speciaal de paapse mis voor laten schieten... Op die manier stoten ze de roomse broeders niet voor hun hoofd.
Het is een droevige constatering.
DIA, heb je het interview met ds Van Vlastuin en Paul van der Geest een week of twee geleden in het RD gelezen?
Nee, welke datum? de kranten moeten er nog wel zijn.
https://www.rd.nl/kerk-religie/we-zijn- ... -1.1441503
31 oktober

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 14 nov 2017, 20:13
door DDD
Roos2017 schreef:
Vorst schreef:Zou het christendom dan toch breder zijn dan alleen het protestantisme? :D
Het christendom is sowieso breder dan het protestantisme. Officieel behoort de RK kerk tot het christendom. Dat de RK kerk en het protestantisme ver van elkaar in leer verwijderd zijn, is een ander verhaal.
Hoezo 'officieel'? De RKK is een hoofdstroom in het christendom. De reformatorische kerken (in engere zin) zijn een klein substroompje binnen de protestantste stroming.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 01:01
door -DIA-
Zita schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef: DIA, heb je het interview met ds Van Vlastuin en Paul van der Geest een week of twee geleden in het RD gelezen?
Nee, welke datum? de kranten moeten er nog wel zijn.
https://www.rd.nl/kerk-religie/we-zijn- ... -1.1441503
31 oktober
Citaat:
Prof. Van Geest: „Dat Luther in de ban is gedaan, is onbegrijpelijk. Je vraagt je af waarom men toen zo heetgebakerd was.
Dat lijkt mij niet onbegrijpelijk. Rome zag zijn rijk wankelen. En daar moest ingegrepen worden, met harde hand, vooral toen men zag dat de 'nieuwe leer' zich snel verbreidde over Europa. Waarom snappen ze die mensen van toen niet? Gebrek aan zelfkennis? Het is gewoon heel duidelijk: Waar Christus Zijn Kerk bouwt bouwt de satan er een kapel naast. En daar spreken ze niet ober. Onbegrijpelijk zou je haast zeggen.
Gaan we daar nu anders over denken?

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 01:03
door -DIA-
Ik heb het idee dat ook in 'reformatorische kringen' de RKK niet meer als bedreiging wordt gezien. Ook steeds minder als een valse kerk.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 01:42
door gallio
-DIA- schreef:Ik heb het idee dat ook in 'reformatorische kringen' de RKK niet meer als bedreiging wordt gezien. Ook steeds minder als een valse kerk.
Het is inderdaad niet meer de grote bedreiging die het vroeger was. Maar er zijn zo veel nieuwe bedreigingen bij gekomen dus het is er uiteindelijk niet beter op geworden....

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 06:01
door CvdW
@DIA en @ eilander: Ik kom er via PB op terug.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 09:50
door -DIA-
CvdW schreef:@DIA en @ eilander: Ik kom er via PB op terug.
Nee, recht door zee: wat u in het openbaar zegt hoort in het openbaar weerlegd te worden.
Sorry, dat dit misschien hard overkomt, maar ik bedoel dit niet als een revolutionaire zelfverdediging.
De waarheid moet niet verdoezeld worden. Niet via PB dus, als het de moderator ook goeddunkt.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 10:00
door Tiberius
Eens met Dia: óf in het openbaar terugnemen óf in het openbaar verantwoorden.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 11:38
door Mara
-DIA- schreef:Ik heb het idee dat ook in 'reformatorische kringen' de RKK niet meer als bedreiging wordt gezien. Ook steeds minder als een valse kerk.
Daar kun je weleens gelijk in hebben. Misschien dat dit mede komt doordat Antoine Bodar "omarmd" wordt.
Nu is dit een hele sympathieke, belezen man, die heel dicht bij de reformatorische waarden staat.
In de linkerflank (PKN) kan men heel goed samengaan met de RKK, want er zijn geregeld oecumenische diensten.
En als ik de pastoor naast de dominee zie staan, zie ik geen verschil meer qua gewaad.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 18:12
door Germanicus
Mara schreef:Misschien dat dit mede komt doordat Antoine Bodar "omarmd" wordt.
Nu is dit een hele sympathieke, belezen man.
Inderdaad. DV 9 december hoop ik zijn Huizinga-lezing bij te wonen in Leiden. 'k Kijk er naar uit.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 18:21
door Mara
Germanicus schreef:
Mara schreef:Misschien dat dit mede komt doordat Antoine Bodar "omarmd" wordt.
Nu is dit een hele sympathieke, belezen man.
Inderdaad. DV 9 december hoop ik zijn Huizinga-lezing bij te wonen in Leiden. 'k Kijk er naar uit.
O, goed zeg.
Ik kan me voorstellen dat je daar veel zin in hebt.
Als iemand mij de vraag stelt, met wie zou je een avond door willen brengen om zo van hart tot hart met elkaar te kunnen spreken, zou hij bij mij op nummer 1 staan. Al staan er nog meer mensen op mijn wensenlijstje.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 22:46
door DDD
Dank voor de tip. Ik had het nog gemist, maar ik denk dat ik dat ook wel een mooie bestemming vind van deze avond.

Volgens mij moet het trouwens vrijdag 8 december a.s. zijn... Dan denk ik aan een andere vermaarde RK-heilige.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 15 nov 2017, 23:37
door Germanicus
DDD schreef:Dank voor de tip. Ik had het nog gemist, maar ik denk dat ik dat ook wel een mooie bestemming vind van deze avond.

Volgens mij moet het trouwens vrijdag 8 december a.s. zijn... Dan denk ik aan een andere vermaarde RK-heilige.
Inderdaad! https://www.universiteitleiden.nl/agend ... ezing-2017

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Geplaatst: 16 nov 2017, 11:23
door Isala
De middelen die gebruikt worden door hen die verlangen op te wassen in de genade.

Opwas is Gods gave (Jak.1:17).
Maar toch moeten we altijd in gedachten houden dat het God behaagt om door middelen te werken. Hij die in genade wil opwassen, moet de middelen voor die opwas gebruiken. Een gelovige, iemand die door de Geest is levend gemaakt, is een wezen met capaciteiten en verantwoordelijkheden. ‘De ziel der vlijtigen zal vet gemaakt worden’(Spr. 13:4).

IJver in het gebruik van de persoonlijke genademiddelen. Het persoonlijk gebed, het persoonlijke lezen van de Schrift en persoonlijke meditatie en zelfonderzoek. Degene die zich voor deze drie dingen geen moeite getroost, moet nooit verwachten dat hij zal groeien. Dit zijn de wortels van het ware christendom. Als iemand hier verkeerd zit, zit hij heel de weg verkeerd. Weinigen lijken te denken aan de absolute noodzaak om tijd vrij te maken om te spreken met ons hart, en stil te zijn. Maar zonder dit is er zelden enige diepgaande geestelijke welvaart.

Het zorgvuldig gebruik van de openbare genademiddelen. De gewone zondagse erediensten, het samenkomen met Gods volk in gemeenschappelijk gebed en lofprijzing, de prediking van het Woord en het sacrament van het Avondmaal des Heeren. De manier waarop deze openbare genademiddelen gebruikt worden spelen een grote rol in de welvaart van de ziel van de gelovige. Het is een teken van een slechte gezondheid wanneer iemand zijn trek in eten verliest. Het is een teken van geestelijke achteruitgang wanneer we onze smaak in de genademiddelen verliezen.

Waakzaamheid over ons gedrag in de kleine dingen van het alledaagse leven. Ons humeur, onze tong, het vervullen van onze taak in de verschillende levensrelaties, onze tijdsbesteding, op alles moeten we alert zijn.
Een regelmatige en voortdurende gemeenschap met de Heere Jezus. Laat niemand nu veronderstellen dat ik het heb over het Avondmaal des Heeren. Ik bedoel de dagelijkse gewoonte van een gelovige om met zijn Zaligmaker om te gaan, een omgang die alleen onderhouden kan worden door geloof, gebed en meditatie. Het is, naar ik vrees, een gewoonte waarvan veel gelovigen weinig weten. Iemand kan een gelovige zijn en zijn voeten op de rots hebben staan, terwijl hij toch ver beneden zijn voorrechten leeft. Het is mogelijk om met Christus ‘verenigd’ te zijn en toch weinig of geen gemeenschap met Hem te hebben. Zulk een gewoonte om met Christus om te gaan, is duidelijk iets meer dan een vaag, algemeen vertrouwen in het werk dat Christus voor zondaren deed. Het is dicht bij Hem komen en Hem met vertrouwen aangrijpen. Dit bedoel ik met gemeenschap. We moeten ernaar zoeken een persoonlijke, innige betrekking met de Heere Jezus te hebben. We moeten beseffen wat het is om ons in iedere nood eerst tot Hem te wenden, met Hem te spreken over elke moeilijkheid, al onze smarten voor Hem uit te spreiden, Hem in al onze vreugden te laten delen, alles te doen als voor Zijn ogen, en elke dag leunend en ziende op Hem te beleven.

Dit is de manier waarop Paulus leefde: ‘Het leven is mij Christus’ (Filipp. 1:21). De onbekendheid met deze manier van leven maakt dat zoveel mensen geen schoonheid zien in het boek Hooglied.

Weten we iets van de opwas in de genade en verlangen we er meer van te weten? Laten we dan niet verrast zijn als we veel beproeving en verdrukking in deze wereld doormaken. Laten we bedenken dat er in zulke dagen lessen geleerd worden die in de zonneschijn nooit geleerd zouden zijn.
Joh. 15 : 2 ‘Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage’.

Auteur: J.C.Ryle (1816-1900).
Titel: Heiligmaking, pg. 171-180
Uitg.: Om Sions Wil
ISBN: 978-90-74787-86-4