Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Volgens mij is de DKO vrij duidelijk over ambtstermijnen. We kunnen constateren dat in veel gemeentes in orthodox Nederland de ambtstermijnen niet volgens de kerkorde zijn.

Het lijkt wel of er naar believen wordt geput uit de DKO. Of je hanteert de DKO consequent, of je doet dat niet. Maar gebruik dan de DKO ook niet om je in andere gevallen op te beroepen.
Dan wordt er gezegd dat het gewoonterecht is om af te wijken van de DKO. En dat wordt opgeschreven. Zo kan de fictie van het vasthouden aan het oude in stand blijven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:
pierre27 schreef:Sjonge, wanneer ik met zoveel bezwaren lid in een bepaalde kerk zou zijn, was ik allang op zoek gegaan naar wat '' beters''. Het gaat me nog niet eens zozeer om het artikel zelf maar meer om verschillende reacties.
Dat laat dan helaas zien dat je heel werelds denkt. Want wij kiezen onze gemeente niet zelf, maar God plaatst ons daarin.
Dan ben ik toch nieuwsgierig ;-)
Hoe plaatst God je in een bepaalde gemeente?
En waarom kan en mag je nooit van gemeente veranderen?
Ik neem aan dat niet iedereen klakkeloos dezelfde opvattingen deelt van zijn of haar ouders?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:Volgens mij is de DKO vrij duidelijk over ambtstermijnen. We kunnen constateren dat in veel gemeentes in orthodox Nederland de ambtstermijnen niet volgens de kerkorde zijn.

Het lijkt wel of er naar believen wordt geput uit de DKO. Of je hanteert de DKO consequent, of je doet dat niet. Maar gebruik dan de DKO ook niet om je in andere gevallen op te beroepen.
Dan wordt er gezegd dat het gewoonterecht is om af te wijken van de DKO. En dat wordt opgeschreven. Zo kan de fictie van het vasthouden aan het oude in stand blijven.
Men beroept zich vaak op 'het profijt van de kerken' want...


Artikel 27

Diensttijd der Ouderlingen en Diakenen

De ouderlingen en diakenen zullen twee jaar dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, ten ware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:
DDD schreef:
pierre27 schreef:Sjonge, wanneer ik met zoveel bezwaren lid in een bepaalde kerk zou zijn, was ik allang op zoek gegaan naar wat '' beters''. Het gaat me nog niet eens zozeer om het artikel zelf maar meer om verschillende reacties.
Dat laat dan helaas zien dat je heel werelds denkt. Want wij kiezen onze gemeente niet zelf, maar God plaatst ons daarin.
Dan ben ik toch nieuwsgierig ;-)
Hoe plaatst God je in een bepaalde gemeente?
En waarom kan en mag je nooit van gemeente veranderen?
Ik neem aan dat niet iedereen klakkeloos dezelfde opvattingen deelt van zijn of haar ouders?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
In het draadje over Kruiningen heb ik daar al een heleboel over geschreven, op verzoek van Ambtenaar.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:Sjonge, wanneer ik met zoveel bezwaren lid in een bepaalde kerk zou zijn, was ik allang op zoek gegaan naar wat '' beters''. Het gaat me nog niet eens zozeer om het artikel zelf maar meer om verschillende reacties.
Dat laat dan helaas zien dat je heel werelds denkt. Want wij kiezen onze gemeente niet zelf, maar God plaatst ons daarin.
Prima, wanneer ik in jouw beleving werelds denk, heel best. Wanneer het besef er is dat God je in een bepaalde gemeente plaatst denk ik dat je heel wat minder commentaar laat horen. Mijn inziens is het alsmaar kritiek leveren op predikanten, gemeenten en kerkverbanden funest.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Had de Heere Jezus zelf geen kritiek op de 'bestuurders'? Kopers en verkopers werden er uit gedreven. wisseltafels werden omgekeerd.

Is het misschien funest om gehele tijd onder het gehoor te zitten, waar de mens (bevinding) centraal staat en niet Christus (Woord)?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vorst »

CvdW schreef:Is het misschien funest om gehele tijd onder het gehoor te zitten, waar de mens (bevinding) centraal staat en niet Christus (Woord)?
Dat denk ik zeker.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Had de Heere Jezus zelf geen kritiek op de 'bestuurders'? Kopers en verkopers werden er uit gedreven. wisseltafels werden omgekeerd.

Is het misschien funest om gehele tijd onder het gehoor te zitten, waar de mens (bevinding) centraal staat en niet Christus (Woord)?

Dit bedoel ik dus:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:Had de Heere Jezus zelf geen kritiek op de 'bestuurders'? Kopers en verkopers werden er uit gedreven. wisseltafels werden omgekeerd.

Is het misschien funest om gehele tijd onder het gehoor te zitten, waar de mens (bevinding) centraal staat en niet Christus (Woord)?
Dit bedoel ik dus:)
Met respect voor predikanten is veel prediking vandaag de dag een blokkade om tot Christus te komen. Het dwingen van de gemeente om in te gaan, wordt gemist. Het hartelijke en bewogen met eeuwigheidszielen oproepen om zich met God te laten verzoenen, wordt bedekt door uitspraken die tot norm boven de Schrift gesteld zijn.
In plaats van deze Schriftuurlijke-Evangelieprediking van een belovende God in Christus, wordt er een prediking gebracht waar de mens gestreeld wordt in het godsdienstige vlees. Vragen worden gesteld of het al beleefd is dat we verloren liggen, maar niet of er al ervaren is dat God in Christus gewillig is om de zondaren te vergeven. Terwijl het doel het laatste is! Hij is gekomen, dat herdenken we met kerst, om Zijn leven te geven tot een rantsoen voor velen. Het net van Gods Woord wordt geworpen in de menselijke ervaring, maar het net van Gods Woord dient in de prediking uitgeworpen worden aan de andere kant; namelijk wat Christus gedaan, gewerkt en verdiend heeft om ons met God te verzoenen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Met respect voor predikanten is veel prediking vandaag de dag een blokkade om tot Christus te komen. Het dwingen van de gemeente om in te gaan, wordt gemist. Het hartelijke en bewogen met eeuwigheidszielen oproepen om zich met God te laten verzoenen, wordt bedekt door uitspraken die tot norm boven de Schrift gesteld zijn.
In plaats van deze Schriftuurlijke-Evangelieprediking van een belovende God in Christus, wordt er een prediking gebracht waar de mens gestreeld wordt in het godsdienstige vlees. Vragen worden gesteld of het al beleefd is dat we verloren liggen, maar niet of er al ervaren is dat God in Christus gewillig is om de zondaren te vergeven. Terwijl het doel het laatste is! Hij is gekomen, dat herdenken we met kerst, om Zijn leven te geven tot een rantsoen voor velen. Het net van Gods Woord wordt geworpen in de menselijke ervaring, maar het net van Gods Woord dient in de prediking uitgeworpen worden aan de andere kant; namelijk wat Christus gedaan, gewerkt en verdiend heeft om ons met God te verzoenen!
Ik begrijp je zorg, en zeg niet dat het allemaal onterecht is. Maar ik zou je willen adviseren op te passen om door een al te kritische houding het positieve dat er is (al is het in sommige prediking misschien verduisterd) helemaal weg te poetsen.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Inderdaad we moeten niet alles wegpoetsen. Zonder namen te noemen, we mogen blij zijn met enkele predikanten die prediken zoals we ook lezen bij de oudvaders.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Ik bedoelde het niet generaliserend, integendeel. Met jullie oproepen ben ik het dan ook van harte eens. Vervang "veel prediking" voor "bepaalde prediking". Al is het niet een enkeling, maar een bredere stroming. En dat geeft mij zorg. Al mag het ruime Evangelie tegen de achtergrond van zonde en schuld ook breed gebracht worden. Die prediking wordt soms voor voorwaardelijk gehouden, maar daar wil ik een lans voor breken.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

JCRyle schreef: Met respect voor predikanten is veel prediking vandaag de dag een blokkade om tot Christus te komen. Het dwingen van de gemeente om in te gaan, wordt gemist. Het hartelijke en bewogen met eeuwigheidszielen oproepen om zich met God te laten verzoenen, wordt bedekt door uitspraken die tot norm boven de Schrift gesteld zijn.
In plaats van deze Schriftuurlijke-Evangelieprediking van een belovende God in Christus, wordt er een prediking gebracht waar de mens gestreeld wordt in het godsdienstige vlees. Vragen worden gesteld of het al beleefd is dat we verloren liggen, maar niet of er al ervaren is dat God in Christus gewillig is om de zondaren te vergeven. Terwijl het doel het laatste is! Hij is gekomen, dat herdenken we met kerst, om Zijn leven te geven tot een rantsoen voor velen. Het net van Gods Woord wordt geworpen in de menselijke ervaring, maar het net van Gods Woord dient in de prediking uitgeworpen worden aan de andere kant; namelijk wat Christus gedaan, gewerkt en verdiend heeft om ons met God te verzoenen!
Kan je "vandaag de dag" toelichten?

Sinds wanneer is dit zo? Was het vroeger anders?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Met respect voor predikanten is veel prediking vandaag de dag een blokkade om tot Christus te komen. Het dwingen van de gemeente om in te gaan, wordt gemist. Het hartelijke en bewogen met eeuwigheidszielen oproepen om zich met God te laten verzoenen, wordt bedekt door uitspraken die tot norm boven de Schrift gesteld zijn.
In plaats van deze Schriftuurlijke-Evangelieprediking van een belovende God in Christus, wordt er een prediking gebracht waar de mens gestreeld wordt in het godsdienstige vlees. Vragen worden gesteld of het al beleefd is dat we verloren liggen, maar niet of er al ervaren is dat God in Christus gewillig is om de zondaren te vergeven. Terwijl het doel het laatste is! Hij is gekomen, dat herdenken we met kerst, om Zijn leven te geven tot een rantsoen voor velen. Het net van Gods Woord wordt geworpen in de menselijke ervaring, maar het net van Gods Woord dient in de prediking uitgeworpen worden aan de andere kant; namelijk wat Christus gedaan, gewerkt en verdiend heeft om ons met God te verzoenen!
Ik begrijp je zorg, en zeg niet dat het allemaal onterecht is. Maar ik zou je willen adviseren op te passen om door een al te kritische houding het positieve dat er is (al is het in sommige prediking misschien verduisterd) helemaal weg te poetsen.
Ik ben blij met jouw woorden Eilander, ik mis soms de tact het rustiger te zeggen. Ik ben het van harte met je eens!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Samengevat: het is niet helemaal onterecht, maar er is nog wel iets positiefs (hoewel verduisterd). Volgens mij gaan jullie veel verder dan Ryle.
Plaats reactie